לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

27.4-4.5

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • ביטחון

    פייק ניוז בדרום סודן: פאניקה בבירה בעקבות דיווחים כוזבים בסודן על חילופי שלטון; ״הדיווחים ברשת מלבים את המתחים האתניים במדינה״

    הרשויות בדרום סודן האשימו בשבוע שעבר (ד׳) בכירים בחרטום (צפון סודן) בהפצת דיווחי כזב שגרמו לפאניקה ברחובות הבירה ג׳ובה. לטענת קצין העיתונות הנשיאותי בדרום סודן, אטני ווק, התקשורת בחרטום דיווחה על כך שנשיא דרום סודן סלבה קיר עומד להתפטר. בעקבות הדיווח נפוצו שמועות על הפיכה שעומדת להתרחש, וכוחות הביטחון במדינה נפרסו בכוננות גבוהה. לטענת הדיווחים בתקשורת בחרטום ניסיון הפיכה נרקם בפגישה בין בכירים בג׳ובה, אולם נכשל בסופו של דבר. כוחות הביטחון נשארו בינתיים בכוננות גבוהה בכבישים ראשיים וכן בקרבת הארמון הנשיאותי.

     

    באותו הנושא פרסמה תחנת הרדיו האמריקאית PRI כתבה נרחבת על השפעת דיווחי חדשות כוזבים על המתחים האתניים הקיימים בדרום סודן. ״נעשה שימוש בתקשורת ובמדיה החברתית כדי לפזר שנאה ולעודד את הקיטוב האתני בחברה״, טוען אדמה דיאנג, יועץ מיוחד של האו״ם אשר חיבר דו״ח בנושא בנובמבר האחרון.

    PeaceTech Lab, עמותה אמריקאית הפועלת למניעת מתחים ברשת, עוקבת אחר הדיווחים ודברי השנאה שמציפים את הרשתות בדרום סודן בשנתיים האחרונות. לטענת מנהל מעבדת הארגון בניירובי ״הדרום סודנים הם אנשים מאוד פעילים מבחינה פוליטית, ובעזרת הרשתות החברתיות הם גם משפיעים על הפזורה״. לטענת הארגון מרבית פרסומי השנאה ברשתות מפורסמים על ידי הפזורה הדרום סודנית במדינות כמו ארצות הברית, קנדה ואנגליה, וכן קניה.

    הכתבה הנרחבת של תחנת הרדיו גם פירטה על אתר חדשות דרום סודני (SouthSudanNation.com) אשר פרסם ביולי 2016 דיווח כזב על גנרל מקומי שמתכוון ״לטבוח באנשי האקווטוריה (חבל ארץ ששטחו מתחלק כיום בין דרום סודן לאוגנדה- א.ר) בעזרת תוכנית מרושעת וערמומית״. הדיווח הביא להצפה של פוסטים בנושא ברשתיות החברתיות, מהיוטיוב ועד טוויטר ופייסבוק, מהם יצאה קריאה ״לארגן את ההמונים כדי למנוע את התקיפה״.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    חשש בניגריה ממצב בריאותו של הנשיא בוהארי: נעדר מישיבות הקבינט, לא נראה בציבור כבר מעל לשבוע

    נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי חזר רק לאחרונה מחופשת מחלה ארוכה באנגליה, ובשבוע האחרונים החלו להופיע בשנית סימני שאלה בנוגע למצב בריאותו של הנשיא. שר המידע ליי מוחמד אמר אמש (ד׳) ל-BBC שהנשיא ״זקוק למנוחה״, אולם בינתיים בוהארי נעדר כבר משלוש ישיבות קבינט רצופות והוא לא נראה בציבור כבר מעל לשבוע.

    אשת הנשיא איישה בוהארי צייצה ביום שלישי בנוגע למצבו של בעלה, וטענה שאין כל הרעה במצבו. בשבועות האחרונים מסתמן לחץ על הנשיא לפרט על מצבו הרפואי, ושורה של בכירים במגזר הפרטי אף מחאו נגד התנהלותו. לטענתם, היעדרות בוהארי מישיבות ובעיקר מתפילות יום השישי של המוסלמים הגבירו את הספקות בנוגע לכשירות שלו לתפקיד. עוד טענו המוחאים שהם חשים הכרח ״לפנות אל ליבו״ של מר בוהארי ו״להקשיב לעצת רופאיו האישיים ולקחת חופשת מחלה עד שיחזור לכשירות מלאה״.

    הנשיא בן ה-74 חזר לתפקיד באמצע מרץ, אולם מאז נוהג לעבוד מהבית. אי הוודאות בנוגע למצבו העלתה את החשש מחוסר יציבות במדינה המאוכלסת ביותר באפריקה, ואחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בשל תעודות אקדמיות מזויפות: טנזניה פיטרה 9,900 עובדי מדינה

    נשיא טנזניה ג׳ון מגופולי פיטר בסוף השבוע שעבר (ו׳) יותר מ-9,900 עובדי מדינה לאחר בדיקה ארצית שחשפה עובדים שהחזיקו בתעודות מזויפות ממוסדות אקדמיים ובתי ספר. מגופולי נבחר בשנת 2015 וזמן קצר לאחר מכן פיטר שורה של בכירים, ביניהם ראש הרשות למלחמה בשחיתות, כחלק מהבטחתו להילחם בשחיתות השלטונית. עסקים רבים במדינה טוענים בשנים האחרונות שהשחיתות לצד חוסר היעילות הממשלתית מבריחים את המשקיעים הזרים מטנזניה, ובדיקה נוספת שהתקיימה במרץ האחרון גילתה מעל ל19,700 ״עובדי צללים״ בשירות הציבורי – עובדים אשר מקבלים שכר בעודם לא עובדים כלל. לטענת הנשיא המדינה מאבדת מדי שנה כ-82 מיליון פאונד עקב תשלום משכורות לעובדים אלה.

     

    לאחר פרסום דבר הפרשה דרש השבוע מוגפולי מהרשויות ״לפרסם ולהביש ברבים״ את שמם של העובדים אשר הועסקו בסקטור הציבורי עם תעודות מזויפות. ״אנשים אלה איישו משרות ממשלתיות אולם היו חסרי הכשרה (..) הם שדדו אותנו כמו כל פושע אחר״. על פי תוצאות הבדיקה כ-1,500 עובדי ציבור השתמשו בנתונים אקדמיים של סטודנטים אחרים, בעוד 11,500 לא השלימו את התואר שלהם.

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    סין-אפריקה: ״הימים הטובים של ייצוא סיני זול לאפריקה הסתיימו״

    אתר החדשות Quartz יצא אמש (ד׳) בכותרת המבטיחה הזו כדי לתאר את המסחר בין סין ליבשת אפריקה. מהכתבה נראה שההתבססות האפריקאית על סחורות סיניות עדיין קיימות: ״90% מהפריטים כאן מגיעים מסין. אנחנו מתבססים עליה יותר ויותר״, אומר בעל חנות בגדים מקומי המשמש גם כראש איגוד מחוזי של בעלי עסקים בניירובי. ואולם נפלאות הגלובליזציה ניכרים בימי אלה בשווקים, והופכים את מלאכת המסחר על הקו של סין ואפריקה לקשה יותר: כך לדוגמא מתואר סיפורה של Eastleigh, רובע בבירה ניירובי המכיל כחמישים קניונים המוכרים פריטים זהים מבתי חרושת בערים כמו גוואנגז'ו ו-איהו בדרום ומרכז סין.

     

    ״העסקים מתנהלים באיטיות, והקניונים רבים מדי. אפשר לראות את זה בחנויות שמוכרות את אותם הדברים באותה הכמות״, טוען בעל חנות בגדים נוספת באזור Eastleigh. לטענת הכתבה ניכר משבר גם במסחר בין סין לאלפי סוחרים האפריקאים המוכרים את מרכוליותיהם של הסינים ברחבי היבשת. הסיבות לכך, כך נטען, הם תחרות גוברת והתייקרות העלויות של הסחורות הסיניות: השינוע קל יותר, אולם רגולציות אשרה והסדרה שונות הופכות את העסקים לקשים יותר. כך לדוגמא גוואנגז׳ו, אחד ממוקדי המסחר העיקריים של סין עם אפריקה, החל להתרוקן מסוחרים ואנשי עסקים אפריקאים.

    סוחרים סינים הפועלים באפריקה, כך נטען, נפגעים גם הם כתוצאה משיעורי מטבע מקומי נמוכים לצד תחרות גוברת של סוחרים סיניים ואפריקאים. סוחרים סינים בדרום אפריקה, בה שוכנת הקהילה הסינית הגדולה ביותר ביבשת, סוחרים סיניים עוברים לאזורים פחות עמוסים באפריקה וחלקם אף חוזרים הביתה. ישנן עדויות, על פי הכתבה, על צמצום ניכר במספרי חברי הקהיליות סיניות בבוטסואנה, סנגל ואנגולה, וחלקם הביעו כבר רצון לחזור לסין או שכבר עשו זאת. לטענת המבקרים סחורות סיניות ״נזרקות״ במדינות אפריקה, באופן אשר פוגע בשווקים המקומיים.

     

    יצרני טקסטיל סיניים הואשמו בהתדרדרות שוק הבגדים בקניה, דרום אפריקה ומדינות נוספות. באפריל האחרון הפגינו מאות אוגנדים בקמפלה הבירה בדרישה מהסוחרים הסינים לעזוב את אדמתם. הכתבה מצטטת דו״ח של ארגון הבריאות העולמי לפיו כ100,000 איש מתים ביבשת מדי שנה כתוצאה מתרופות מזויפות שרובם הגדול מיוצר בסין. בסיום הכתבה אף מתוארים שלל התרחישים האפשריים במידה וההתדרדרות במסחר אכן תימשך.

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    ניו יורק טיימס: ״האם סין היא המעצמה הקולוניאלית החדשה?״

    המגזין הנחשב מארצות הברית פירסם השבוע (ב׳) כתבה נרחבת על מעמדה סין של סין ופעילותה בנמיביה כמקרה בוחן: ״מעט מדינות מרגישות את העוצמה הסינית כמו נמיביה, מדינה קטנה עם אוכלוסייה של 2.4 מיליון איש – בקושי עשירית מהגודל של בייג׳ינג״. בתוך כאלף ימים הפכה סין את העיר המדברית Husab ממקום צחיח למקור לבית חרושת מרשים לייצור אורניום.

    דרך נמיביה מנסה הכתבה לבדוק האם אכן סין הופכת למעצמה הקולוניאלית הגדולה בעולם. ״בשנת 2000 רק חמש מדינות החשיבו את סין כשותפה הגדולה הגדולה ביותר שלהם למסחר״, נטען בכתבה, ״היום מדובר על מעל למאה מדינות, מאוסטרליה ועד ארצות הברית״, ולאחר מכן מפרט הכתב את שלל הפרויקטים הסיניים ביבשת: בסיס צבאי ראשון של סין מחוץ למדינת האם על אדמת דג׳יבוטי, השקעה של שמונה מיליארד דולרים ברכבת מהירה לאורך ניגריה, והיד עוד נטויה: נשיא סין שי ג'ינפינג הבטיח לאחרונה להשקיע 1.6 טריליון דולרים בפרויקטים של פיתוח באסיה, אפריקה והמזרח התיכון במהלך העשור הקרוב. 

    ההשקעה הסינית העצומה מגיעה בתקופה בה נראה שהמערב נסוג מתוכניות הפיתוח והסיוע ביבשת, מאז סוף המלחמה הקרה אולם ביתר שאת בשנים האחרונות – ובמיוחד מאז בחירתו של דונלד טראמפ.

     

    ״באזורים מסוימים בעולם חוסר הקשב של ממשל טראמפ בהחלט יותר וואקום שסין יכולה למלא״, טוען דיוויד שמבו ראש המרכז למדיניות סינית באוניברסיטת ג׳ורג׳ וושינגטון, ״אבל סין נותרת מעצמה חלקית – היא מספקת אך ורק יחסים כלכליים עם המדינות״. בשונה ממדינות אחרות הסיוע הסיני אינו מותנה בקיום תנאים מסוימים בנושאים כמו זכויות אדם ואיכות סביבה.

    ״לחלק מאזרחי נמיביה, לעומת זאת, ההצפה של הלוואות והשקעות סיניות אינה נראית כמו חירות אלא כצורה חדשה של קולוניאליזם״, נטען בכתבה. ״פיתוח התשתיות מבורך, אולם משום שהפרויקטים מתאפשרים בזכות הלוואות – הממומנות על ידי סינים – הם הכניסו את הכלכלה המקומית לחובות, ועשו מעט כדי לשפר אחוז האבטלה הגבוה שעומד על כמעט שלושים אחוז״. הכתבה גם מפרטת כמה מפרשות השחיתות והסקנדלים שנחשפו בחודשים האחרונים וקושרו לבכירים סיניים בנמיביה אשא הואשמו בהלבנת הון והעלמות מיסים.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אומנות אפריקאית באינסטגרם: אלה האמנים שכדאי לעקוב אחריהם

    המגזין OkayAfrica אשר מצטיין בכתבות על תרבות אפריקאית לסוגיה פרסם אמש (ד׳) סקירה נרחבת של אמנים אפריקאים עצמאיים שנמצאים ברשת החברתית ״אינסטגרם״. ״נגמרו הימים שהיית צריך לבקר בגלריה או במוזיאון – שם העבודות של אמנים אפריקאים נעדרות ייצוג – כדי לראות אומנות גבוהה. כמה מהאומנויות המרשימות ביותר בהישג היד שלנו״.

    הכתבת דמולה דורוסומו ממליצה לעקוב אחר Lina Iris Viktor, אמנית מליבריה אשר משלבת צבעי כחול ושחור, לבן וזהב כדי להעביר את האישה השחורה בפורטרטים לממדים אחרים ולא מוכרים. Laolu Senbanjo אשר סדרת העבודות שלו ״ “The Sacred Art of the Oriהופיעה בקליפ של הזמרת ביונסה. הצייר הניגרי Babajide B Olatunji שסדרת עבודותיו האחרונה ״סימנים שבטיים״ מכילה ציורים ריאליסטיים שבוחנים את מסורת ההקרבה ביבשת.

    לקרוא עוד >>
play

           Les Amazones D'Afrique \ הרכב נשים ממאלי \ 2017