לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

4.1.2018 - 28.12.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • סיכסוכים

    ההפגנות נגד נשיא קונגו מתגברות: הרוגים בעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון; הממשלה חסמה את הגישה לאינטרנט והודעות סלולר

    שמונה הרוגים ועשרות נוספים נעצרו בתחילת השבוע (א׳) בהפגנות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו על רקע סירובו של נשיא המדינה ג׳וזף קבילה לעזוב את תפקידו. על פי דיווחים מקורות זרים כשבעה נהרגו בבירה קינשסה ועוד אחד בעיר קננגה במרכז קונגו. התוצאות הקשות הן המשך למחאה נגד קבילה המתקיימת במדינה בשנה האחרונה, לאחר שהנשיא היה אמור לסיים את תפקידו לאור חוק המגביל את כהונת הנשיא לשתי קדנציות.

     

    את ההפגנות האחרונות ארגנו נציגי כנסיות קתוליות ופרוטסטנטיות במדינה שביקשו לקיים מחאה שקטה נגד הנשיא. הם ביקשו לצעוד ברחובות הבירה אולם לא קיבלו אישור, ולטענת עדי ראייה פרצו השוטרים לכנסייה במרכז העיר והשתמשו בגז מדמיע. ראש הכנסייה הקתולית במדינה גינה את התנהגות הכוחות וכינה אותה ״ברברית״, תגובה המסמלת את מסלול ההתנגשות המסוכן בין הממשלה לבין אחד מהמוסדות החשובים ביותר בקונגו. ההפגנות התקיימו גם במחוז צפון קיבו, שם בשבוע שעבר פרצו חמושים לחווה בבעלות הנשיא והעלתה אותה באש.

     

    לאחר דחיות רבות וחוזרות נקבעו הבחירות בקונגו ל28 דצמבר 2018, אך לא ברור האם הם אכן יתקיימו. לטענת קבוצות אופוזיציה התאריך נקבע למועד מאוחר משום שקבילה ינסה עד אז לשנות את סעיף החוקה המגביל את קדנציות הנשיא. קבילה, בן 46, נמצא בשלטון מאז 2001 לאחר ההתנקשות באביו לורן קבילה, וזכה מאז בשתי מערכות בחירות (2006, 2011).

     

    ההפגנות הסוערות ביום ראשון הביאו את הממשלה לחסום הממשלה את הגישה לרשת האינטרנט וכן חסמה את האפשרות לשלוח הודעות טקסט במכשירים סלולריים, ונימקה זאת ב״הגנה על בטחון המדינה״. הממשלה נקטה בצעד זה גם בדצמבר 2016 לאחר הפגנות שהביאו למותם של 40 אזרחים ולמעצר של מאות נוספים.

    (כתבה: ניו יורק טיימס, צילום: וויקיפדיה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    חצי שנה לפני הבחירות: הממשלה במאלי התפטרה; הנשיא הודיע על חסינות למורדים שיניחו את נשקם

    ראש ממשלת מאלי אבדולייה אידריסה מאייגה ושרי הקבינט הודיעו בסוף השבוע שעבר (ו׳) על התפטרותם, בצעד מפתיע שמגיע חודשים ספורים לפני בחירות לנשיאות המדינה בה ינסה הנשיא המכהן איברהים בובקר קייטה להיבחר לקדנציה נוספת. מאייגה, מהנדס במקצועו, מגיע מהעיר גאו שבצפון המדינה ומחזיק בתפקיד אחד יושבי הראש של המפלגה אותה ייסד הנשיא המכהן.

     

    ההתפטרות לא תוסיף לאי השקט הביטחוני ששורר בצפון מאלי, שש שנים לאחר שכוחות צבא צרפתיים החלו לפעול באזור נגד מיליציות חמושות אך ללא תוצאות מעשיות בשטח. המתיחות הצבאית במדינה הביאה מוקדם יותר השנה את גוף מדינות הסאהל, הכולל מלבד מאלי גם את צ׳אד בורקינה פאסו ניג׳ר ומאוריטניה, להודיע על השקעת מאמצים גדולים יותר בשיתוף הפעולה עם הכוחות הצרפתיים.

     

    בנושא אחר, בנאום סוף השנה האזרחית הודיע נשיא המדינה על כוונתו לחוקק חסינות משפטית למורדים שיבחרו להניח את נשקם, וזאת בתנאי שיוכיחו ש״אין להם דם על הידיים״. נאומו של קייטה, בראשון בלילה, הגיע זמן קצר לאחר הקמת הממשלה חדשה וכן ימים ספורים לאחר שהניא הקודם שהודח, אמאדו טומאני טורה, שהה כשבוע במאלי – בפעם הראשונה מאז מאז הודח בהפיכה ונאלץ לגלות לסנגל בשנת 2012.

     

    בכוונת הנשיא קייטה להעניק הגנה משפטית למורדים לצד תוכנית מיוחדת שתאפשר להם להניח את נשקם. במהלך הנאום הכחיש קייטה את הדיווחים על כוונתו לדחות את הבחירות לאור המצב הביטחוני. מוקדם יותר בנובמבר האחרון הודיעה הממשלה על דחיית בחירות מוניציפליות שתוכננו ונדחו בשל סיבה טובה לאלה מהדיווחים על הבחירות לנשיאות.

    (כתבה: DW, צילום: UN)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ״ממשלה בשליטת הצבא״: הפנים מאחורי שלטונו של נשיא זימבבואה החדש נחשפות; ״הצבא, הממשלה ומפלגת השלטון חוסמים כל אפשרות לשינוי חיובי״

    סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה השבוע (ד׳) סקירה על זימבבואה שכללה פרסום דו״חות פנימיים של סוכנות המודיעין של זימבבואה שנחשפו לראשונה. אל הנשיא החדש אמרסון מנגוואנה הצטרף קונסטנטינו צ׳יוונגה, גנרל צבאי שהיה הפנים הצבאיות שנראו בציבור לאחר השתלטות חיילים על ארמון הנשיאות בבירה הררה, אשר מונה לתפקיד סגן הנשיא וכן שר ההגנה. לטענת אחד מהדו״חות מאז השבעת אמנגוואנה נראה כי הנשיא אינו בעל הסמכות העיקרי בממשלה, אשר נשלטת עדיין מושפעת מגורמים ואינטרסים צבאיים.

     

    ״הגנרלים טעמו את טעם השלטון והם אינם מוכנים לוותר עליו״, נטען באחד מהדו״חות, ״הם רוצים ליהנות מהרווחים של הדחת מוגבה מהשלטון״. בדו״ח נוסף, מה-22 לנובמבר, ציינו המחברים את זה ששולט בנעשה בממשל. ״צ׳יוונגה יהיה בעל המילה האחרונה, הכוח נמצא בידיו. הוא האדם שחוששים ממנו יותר מכל בממשלה ובמדינה״.

     

    כתבה נוספת שפורסמה השבוע באתר “The Conversation” תיארה את שלושת המחסומים שמונעים מזימבבואה בעידן פוסט-מוגבה לצמוח: מפלגת השלטון, מנגוואנה, והצבא. ״אף אחד מהם לא רוצה לקחת אחריות על שינוי ממשי משום שעידוד השלטון הדמוקרטי וקריאת התיגר על השלטון עלולים להביא לידי הפסד בבחירות. זה עשוי לסכן את הרשתות שהם בנו במשך עשורים שלמים להעשרת קופתם הפרטית״. מעורבות כוחות הצבא בהדחת הנשיא מוגבה הקנו לצבא מקום כשחקן פוליטי וכמשקיף על המערכת הפוליטית במדינה.

     

    בנוגע למפלגת השלטון, Zanu-PF, טוען המאמר שהיא מציבה אתגר גדול לתהליכים הדמוקרטיים במדינה. זימבבואה אמנם הכריזה על עצמה כדמוקרטיה רב-מפלגתית מאז שנוסדה בשנות ה80, אולם בפועל היא הפכה למדינה של מפלגה אחת בלבד. ״המפלגה מביאה משחק סכום אפס לפוליטיקה. היא חייבת תמיד לגבור על היריבים, ויריביה חייבים להיות מרוסקים (..) קבוצות אופוזיציה אמנם קיימות מבחינה פורמלית אולם הן לא מורשות להתמודד בבחירות. במקרה שהן מוצאות דרך להשתתף – כמו שהיה ב2002,2008, 2013 – הבחירות יעוצבו בהתאם לסטטוס קוו״.

    (כתבה: רויטרס, צילום: יוטיוב)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    ״זה נוגע לכבוד העצמי שלנו״: רואנדה אוסרת על מכירת בגדים משומשים ומסתכסכת עם היבואנית ארה״ב

    בשנה שעברה הודיעו מספר מדינות במזרח היבשת על כוונתן להפסיק בהדרגה ייבוא נעליים ובגדי יד שניה מחוץ ליבשת. רואנדה, קניה וטנזניה, אוגנדה וכן בורונדי הודיעו על כוונתן להטיל איסור מוחלט עד לשנת 2019, ואולם האיסור ברואנדה היה זה שהגיע לכותרות התקשורת העולמית בחודשים האחרונים בשל מה שמסתמן כסכסוך בענייני מסחר עם ארצות הברית.

     

    אל רחבי היבשת מגיעים מדי יום משלוחים של בגדים ממוחזרים אשר מגיעים מארה״ב, קנדה וכן בריטניה. זוהי תעשייה שמגלגלת מדי שנה עשרות מיליוני דולרים מדי שנה, ומעסיקה אלפי קמעונאים מקומיים אשר מקבלים לידיהם את המשלוחים וגורפים על מכירתם רווח. אפריקה שמדרום לסהרה היא היבואנית הגדולה ביותר של תרומות בגדים משומשים – בשנה שעברה ייבא גוף המדינות המזרח-אפריקאיות מוצרי ביגוד בשווי של 151 מיליון דולר.

     

    ״המטרה היא שנראה יותר חברות מקומיות מייצרות את בגדיהן כאן ברואנדה״, טוען בכיר במשרד המסחר והתעשייה ברואנדה, ״וכן להגן על האזרחים בנושאי היגיינה. אם רואנדה מייצרת את הבגדים של עצמה, הם לא יצטרכו ללבוש טי שרט או מכנסי ג׳ינס שהיו בשימוש קודם לכן״. רואנדה היא המקדמת האגרסיבית ביותר במזרח היבשת של היוזמה, והעלתה לאחרונה את המיסוי על ייבוא בגדים משומשים בשיעור של למעלה מ20%.

     

    ״אנשים יעברו מבגדים משומשים ליד ראשונה. מה שישתנה זה רק סוג המוצר לא התעשייה שלו״, הוא הוסיף. ואולם הנפגעים העיקריים הם רבבות הסוחרים שפרנסתם נפגעה עקב האיסור: ״לעשות עסקים עם בגדים זה דבר יקר – יותר מדי יקר בשבילי״ טוען סוחר מקומי בשם איברהים רוטאיסירה אשר הכנסתו מבגדים איפשרה לו עד כה לגדל את ששת ילדיו. ״אני לא מכניס מספיק ממכירת הבגדים משומשים. זה מסובך, אין לי מושג מה אני אעשה״.

     

    גם ארצות הברית חושת לאינטרסים שלה בתחום המסחר בעקבות האיסור, ולאחרונה אף העבירה דרך משרד המסחר האמריקאי אזהרה לפני הדחת חלק מהמדינות האוסרות מהסכם אזורי שנועד לקדם את הפיתוח הכלכלי והפוליטי באפריקה שמדרום לסהרה. על פי התכנית מדינות שיעמדו בקריטריונים שעוסקים בזכויות אדם וסחר יקבלו גישה חופשית ונקייה ממס לשווקים אמריקאים שונים.

     

    סוניה מוגאבו, בת 27, היא חוד החנית של תעשיית האופנה ברואנדה ונחשבת למעצבת המסמלת את הנרטיב החדש, המתקדם החיובי של הביגוד ביבשת ״זה לא עוסק רק בבגדים יפים ובאופנה״, היא מוסיפה, ותומכת באיסור, ״זה עוסק בכבוד העצמי שלנו. אנחנו צריכים לחוש גאים ולהגיד ׳תראה, אני לא רוצה ללבוש שום דבר מחוץ לארץ״. ואולם גם מוגאבו עצמה מודה שהשוק ברואנדה אינו גדול מספיק כדי לתחזק את העסק שלה, והיא נוסעת לדובאי והודו בחיפוש אחר חומרים ושווקים.

    (כתבה: גארדיאן)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אפריקה בשנת 2018: מבחנים לשליטים, אינטרנט מהיר יותר, ופצצת החוב המתקתקת ביבשת

    אתר החדשות “Quartz” סקר השבוע (ד׳) כמה מהנושאים הבולטים אשר יעסיקו את אפריקה בשנה הקרובה. אם שנת 2017 הייתה שנה לראשי מדינות ששהו בשלטון זמן ממושך (הדחתם של יחיא ג׳אמה מגמביה בינואר, אדוארדו דוס דונטוס מאנגולה באוגוסט, רוברט מוגבה מזימבבואה בנובמבר), השנה הקרובה צפויה לאתגר מנהיגים נוספים: יורי מוסווני באוגנדה שהצליח להעביר חוק שמבטל את הגבלת הגיל לתפקיד הנשיא, וכן נשיא קמרון פול בייה בן ה83. האחרון משמש כנשיא קמרון מאז 1982 וישתתף בבחירות לנשיאות שיתקיימו השנה, אולם התמודד השנה עם גל מחאה והפגנות מצד המחוזות דוברי האנגלית במדינה.

     

    שיפור רשתות האינטרנט ביבשת גם הוא נושא שיעסיק ממשלות, לאור הצורך בשיפור מהירות החיבור הנמוכה באופן משמעותי מהתקן העולמי. בגבון בה האינטרנט הוא האיטי ביותר ביבשת נמדדו כמעט יומיים שלמים כדי להוריד סרט במשקל 7.5 ג׳יגה. ממשלותיהן של תשע מדינות באפריקה כיבו לתקופות קצובות את רשת האינטרנט מסיבות שונות, ולאור הכיבוי של ממשלת קונגו בחודשים הראשונים של ינואר 2018 נראה שהאופנה הזאת תימשך.

     

    לטענת בכיר בבנק העולמי שהתראיין לאחרונה לאתר Quartz 2018 תהיה גם השנה בה נושא החוב של מדינות היבשת יהפוך לסוגיה מרכזית יותר. בעשר השנים האחרונות חל גידול מדאיג בהיקף החובות של מדינות אפריקה שמדרום לסהרה במסגרת אגרות חוב של הממשלה ליותר מ-23 מיליארד דולר ותשלום שנתי של כ1.7 מיליארד. שינויי האקלים, במקומות כמו קייפטאון אשר חווה משבר מים רציני שמאיים על האספקה לתושבי העיר, ימשיכו להעסיק מספר מדינות ביבשת.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    השנה שהייתה בקולנוע: במאים אפריקאים הרחיבו את גבולות הנרטיב המסורתי על היבשת

    שנת 2017 סימלה יותר מכל את החדשנות של במאים ומפיקים מאפריקה שיצרו סרטים עלילתיים ודוקומנטריים שחתרו תחת הנרטיבים השגורים והחד-ממדים על אפריקה. אחת הזירות בה חלה התקדמות רבה הוא המציאות המדומה, פלטפורמה שסיפקה ליוצרי סרטים אפריקאים הזדמנות לעסוק בעלילות עתידניות. אחד מהבמאים שעסק בשנה האחרונה בתחום, ג׳ים צ׳וצ׳ו מקניה, טוען שהמציאות המדומה לא רק המציאה מחדש את הפרקטיקות הקולנועיות אלא גם סייעה לחבר אותן לכמות גדלה יותר של צופים.

     

    מספר במאים אפריקאים זכו להכרה עולמית בזכות סרטיהם. “Five Fingers For Marseilles” מדרום אפריקה מספר על קבוצת אזרחים שמאתגרת את המשטרה האלימה במדינה בתקופת האפרטהייד, “I am not a Witch” של הבמאי הזמבי-וולשי רוגנו נ׳יוני עושה שימוש בהומור כדי להתכתב עם מעמד האישה ביבשת דרך סיפור על ילדה צעירה שמואשמת בכישוף. דרמה סוחפת של הבמאי הקנייתי מביטי מסייאס, “Kti Kati”, הפכה לשובר קופות מקומי ועוסקת בנערה צעירה אשר מאבדת את הזיכרון ושוכחת מאין היא באה וכיצד היא מתה.

     

    גם הקולנוע הדוקומנטרי ראה מספר הצלחות בשנה האחרונה. הנרי לואיס גייט ג׳וניור, חוקר מאוניברסיטת הרווארד, השיק סדרה בת שישה פרקים (כל אחד באורך של שעה) אשר לוקחת את הצופים למסע של 200 אלף שנה בהיסטוריה של אפריקה. הסדרה החשובה ממקדת את תשומת הלב בקהילות והממלכות הקדומות, ומראה כיצד מקור הנרטיב של ה״יבשת השחורה״ הוא תוצאה של יד מכוונת בתחומי החקלאות, הגות ואומנות.

     

    והיו גם סערות: ״Inxeba״ מדרום אפריקה עוסקת בסיפור אהבה הומוסקסואלי שמתרחש בין שני גברים בטקס המעבר המסורתי של בני הקוסה, וחושף את הפחדים והדחייה של הקהילה ההומוסקסואלית במדינה. סרט נוסף מהמדינה “Vaselinetjie”  עסק בסבא וסבתא שחורים המגדלים ילדה לבנה אשר נלקחת מהם על ידי רשויות הרווחה לבית יתומים, שם היא נאלצת להתמודד עם המציאות הגזעית בדרום אפריקה.

    (כתבה: Quartz, צילום: http://geography.name)

    לקרוא עוד >>
play

השנה שהייתה במוזיקה האפריקאית / מיקסטייפ עם מיטב השירים מהיבשת