לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

17-24.1.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • סביבה

    קניה: נלחמים בזיהום החופים בדרך מקורית

    לפני שנתיים אסרה קניה על ייצור, שימוש וייבוא של שקיות פלסטיק לשטחה. למרות הצעד המבורך, שאריות פלסטיק עדיין מציפות את החופים בקניה. הרס החופים פוגע במערכת האקולוגית הימית ובפרנסתם של התושבים מתיירות ודייג.

     

    לאחד ממדריכי הטיולים באזור לאמו, עלה רעיון לבנות סירה שתהיה עשויה כולה מהפסולת שנמצאת בחופים. חברו של המדריך, דיפש פבארי, גיבש צוות ויישם את הרעיון. יחד עם מתנדבים מהקהילה המקומית, וצוות מקצועי, הם הקימו את המיזם 'FlipFlopi' ובנו את הסירה הממוחזרת.

     

    הסירה עשויה מכ-10 טון של פסולת שנאספה בחופי לאמו ובנויה על פי דגם מסורתי שנקרא דאו (Dhow). את הפלגת הבכורה הגדולה שלה אמורה הסירה להתחיל ב-7 בפברואר, בה תשוט מלאמו שבקניה לזנזיבר בטנזניה. מנהל המיזם אמר שפרויקט זה הוא חלק ממהפכת המחזור: "יש לנו בעיית זיהום ואנחנו מנסים לפתור אותה על ידי חדשנות".

     

    (כתבה: The East African, תמונה:Flickr )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    זימבבואה: אומרים שלום למוזיקאי האגדי

    בגיל 66, לאחר קריירה ענפה של ארבעה עשורים, נפטר השבוע (ד') המוזיקאי אוליבר מטוקודזי (Oliver Mtukudzi). הגיטריסט והזמר, יצר סגנון אפרו-ג'אז ייחודי שנקרא מוזיקת "טוקו" (Tuku).

     

    הוא התפרסם בשנות ה-70, כאשר שר שירי מחאה נגד שלטון המיעוט הלבן במדינה. לאורך כל הקריירה שלו, המשיך מטוקודזי להשתמש במוזיקה כפלטפורמה למחאה. למשל ב-2001 פירסם שיר ששמו "אתה זקן מידי", על מנת להביע את דעתו על הנשיא דאז רוברט מוגאבה. אלבומו האחרון של מטוקודזי נקרא "מודאג", בו הוא מבטא את כל דאגותיו לעתידה של זימבבואה. האלבום יצא כמה חודשים לאחר הפלתו של מוגאבה.

     

    אנשים רבים בזימבבואה מתאבלים על מותו, אך בנסיבות הנוכחיות ישנו חשש הממשלה תשמש במותו על מנת להסית את דעת הקהל ממחאות הדלק והאלימות המשטרתית הקשה כלפי המפגינים. המצב בזימבבואה כה קשה שהאופוזיציה פנתה לנשיא דרא"פ, סיריל רמפוזה, בבקשה להתערב ולעצור את הפרות זכויות האדם במדינה.

     

    (כתבה: BBC, צילום: Amazon)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    צ'אד: השפעות ביקורו של בנימין נתניהו

    השבוע ביקר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בצ'אד, על מנת לחדש באופן רישמי את היחסים הדיפלומטיים של שתי המדינות. הביקור מגיע לאחר ביקורו של נשיא צ'אד, אידריס דבי, בישראל לפני כחודשיים.

     

    חידוש היחסים תמוהה בעיניי רבים. יש הטוענים שזהו חלק ממסע הדיפלומטיה של נתניהו - לנכס לישראל קשרים עם מדינות שהיו בעבר בעד הפלסטינאים. נשיא צ'אד ציין שלמרות חידוש היחסים, עמדת צ'אד בנושא הפלסטינאי עומדת בעינה. השערה נוספת היא שישראל שואפת למכור נשק לצ'אד. הדבר מעלה חשש כבד בקרב פוליטיקאים בישראל. זאת, מכיוון שצ'אד היא אחת המדינות המרכזיות באזור הסאהל שנלחמת בקבוצות טרור, כמו בוקו חראם ודאע"ש, על כן, ישנה אפשרות סבירה שישראל מנצלת את המצב באזור הסאהל כדי להתעשר ממכירת נשק. 

     

    באותו היום בו ביקר בנימין נתניהו בצ'אד, התבצע פיגוע קטלני בבסיס האו"ם במאלי השכנה. זהו בסיס המשכן חיילי או"ם מצ'אד ו-10 מהם נהרגו בפיגוע. שלוחת אל-קעידה במאלי לקחה אחריות על הפיגוע ואמרה שהוא התבצע כתוצאה מחידוש היחסים של צ'אד עם ישראל.

     

    נראה שלאחרונה קבוצות אסלאמיות רבות באפריקה קושרות את פעילותן עם הסכסוך הישראלי-פלסטינאי. גם הפיגוע בניירובי בשבוע שעבר נבע מסיבות דומות.

     

    (כתבה: Al-Jazeera, תמונה: הארץ)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בורקינה פאסו: הממשלה מתפטרת

    ממשלת בורקינה פאסו וראש הממשלה, פול קאבה טיבה, הגישו את התפטרותם לנשיא המדינה ביום שישי האחרון. לא ניתן הסבר רשמי להתפטרות הפתאומית, אך יש הטוענים שהמהלך נעשה מכיוון שהנשיא רוצה להפיח רוחה חדשה בממשל.

     

    קאבה כלכלן צעיר ומבטיח נבחר לתפקיד על ידי הנשיא , רוק מארק כריסטיאן קאבורה, וכיהן בתפקיד מ-2016. בתקופה האחרונה נשמעו קריאות להתפטרותו של קאבה ושל שרי הממשלה האחראים על ענייני בטחון ופנים. זאת, מכיוון שהמדינה נמצאת תחת מתקפות חוזרות ונשנות מארגוני ג'יהאד, ואינה מצליחה להתמודד עם התופעה. מאז 2015, יותר מ-270 אנשים נהרגו כתוצאה מהטרור, ושמונה אזרחים זרים נחטפו.

     

    הלחץ וההאשמות בנוגע להתמודדות הכושלת עם האיומים הבטחוניים כנראה גרמו להתפטרות הממשלה.  הנשיא קאבורה, הודה לראש הממשלה ולממשלתו, ואמר שירכיב ממשלה חדשה בהקדם.

     

    (כתבה: The National, צילום:I wanna travel to)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קמרון: יוזמה מקומית פותרת את בעיית מנות הדם

    מליסה בימה (Melissa Bime) היא יזמית צעירה ושאפתנית שמטרתה לשנות את פני מערכת הרפואה בקמרון. לאחר שסיימה את הכשרתה והפכה לאחות, החליטה מליסה שהיא לא מוכנה לעבוד במערכת הבריאות המוזנחת של קמרון. במהלך לימודיה ראתה בעיות מבניות רבות במערכת הבריאות והרבה ייאוש של הצוות והחולים.

     

    אחת הבעיות המרכזיות שנתקלה בה הייתה מציאת תרומות דם. על מנת לטפל בבעיה מליסה הצעירה הקימה חברה שנקראת 'Infiuss'. החברה אוספת נתונים על מנות הדם הקיימות בבנקי הדם ועל פי נתונים אלו היא יכולה לאתר מנות מתאימות לחולים. את המנות היא מעבירה במהירות בעזרת אופנועים לבתי החולים. הפתרון הפשוט הזה מציל חיים של אנשים, שאחרת היו מתים עקב חוסר יעילות במערכת הבריאות.

     

    מליסה היא ללא ספק גיבורה מפתיעה בסביבה הקמרונית. היא מגיעה מהאזור האנגלופוני המקופח של קמרון וגדלה בבית עם אם חד-הורית, עורכת דין, שעבדה קשה כדי שבנותיה יקבלו חינוך טוב.

    כעת, מליסה מחפשת להרחיב את החברה ולהתחבר אל בנקי דם במדינות נוספות, ובכך להמשיך ולעזור לאנשים נוספים.

     

    (כתבה:OZY, צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סודן: מסכמים חודש של מחאות

    כבר עבר חודש מאז החל העם הסודני לצאת לרחובות ולקרוא להפלת משטרו של עומר אל-בשיר. השבוע, המשטר החמיר את הסנקציות על חופש הביטוי ואסר 38 עיתונאים בגין האשמות של הסתה ופרסום חדשות שקריות. בנוסף, התברר השבוע שגם רוסיה מעורבת בקונפליקט על ידי חברות פרטיות רוסיות המאמנות את הצבא של בשיר.

     

    מו איברהים, המיליונר הסודני-בריטי, מסכם את חודש המחאות בראיון ל-VOA. הוא אומר שעד כה, הנשיא היה פטור מעונש, שכן בשיר ומקורביו לקחו כ-70 אחוזים מתקציב המדינה ללא נתינת דין וחשבון. העם הסודני עזר אומץ בלתי רגיל בהחלטה לצאת לרחובות ולהתמודד עם כוחות הבטחון. מו איברהים אומר שהענישה צריכה להגיע מהקהילה הבין לאומית, והוא מצפה מהעולם לגבות את העם הסודני בדרישתו להפסיק את העריצות. מו מסיים בנימה אופטימית ביחס ליבשת ואומר שבמדינות רבות כמו גאנה, אנגולה ונמיביה היו חילופי שלטון שקטים, והוא מקווה שבקרוב גם בארץ מולדתו.

     

    (כתבה: VOA, צילום: African Arguments)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    אתיופיה: מקבלים בחום את הפליטים הסורים

    פוליטיקאי איטלקי בכיר מאשים את צרפת בכך שהיא עושקת את מדינות אפריקה, ובאופן זה תורמת לתופעת ההגירה מאפריקה לאירופה. הוא קרא לאו"ם להטיל סנקציות על צרפת מכיוון שהיא אשמה במותם של מהגרים רבים במימי הים התיכון.

     

    בעוד מדינות אירופה עסוקות בהטחת האשמות אחת בשנייה בנוגע למי אשמה בתופעת ההגירה מאפריקה לאירופה, באתיופיה מקבלים בחום את הפליטים הסורים. אתיופיה מאכלסת כ- 905,000 פליטים, והסורים מהווים חלק קטן מתוכם, אך הם הצליחו למשוך את תשומת הלב והאמפתיה של האתיופים. הדבר נובע משילוב של הסיקור התקשורתי הרחב על המצב בסוריה, המרחק בין המדינות, והעובדה הפשוטה שהסורים הם לבני-עור. בניגוד לפליטים אחרים, לסורים יש חופש תנועה ברחבי אתיופיה, קל להם יותר למצוא עבודה ולקבל סיוע מנציבות האו"ם לפליטים.

     

    הדובר של משרד ההגירה האתיופי, מציין שאתיופיה ידועה בעולם המוסלמי כמארחת פליטים מכיוון שבקוראן מוזכרת ממלכת אתיופיה שקיבלה את המתאסלמים הנרדפים בתקופת מוחמד.

     

    (כתבה:Al-Jazeera ,צילום: Milwaukee Jewish Federation )

    לקרוא עוד >>

play

 

אוסף הלהיטים הגדולים של אוליבר מטוקודזי- 2019-1952.