לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה   השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    ניגריה: האם האיחור בבחירות גרם להטיית התוצאות?

    השבוע (ש') התקיימו הבחירות בניגריה, המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה. הבחירות אמורות היו להתקיים כבר בשבת בשבוע שעבר, אך הן נדחו במפתיע בבוקרו של יום הבחירות המקורי. מוחמדו בוכרי, נבחר לקדנציה שנייה כנשיא ניגריה והביס את מועמד האופוזיציה אטיקו אבו-בכר.

     

    יום הבחירות היה מלווה בתקריות אלימות ומצערות בהן נהרגו כ-39 אנשים. האלימות נגרמה עקב קטטות בין תומכי בוכרי למתנגדיו ועל ידי המשטרה שפיקחה על הקלפיות.

     

    רבים תוהים כיצד הצליח בוכרי להיבחר שוב לאחר שבקדנציה הראשונה שלו השחיתות הפוליטית פרחה, והמצב הכלכלי והביטחוני התדרדרו. יש הטוענים שדחיית הבחירות בשבוע הטתה את התוצאות לכיוונו של בוכרי. במדינה גדולה כמו ניגריה אנשים צריכים לנסוע מרחקים עצומים למחוז הבית שלהם בכדי להצביע. העבודה שהבחירות נדחו בשבוע מנעה מרבים לעשות את המסע בשנית ולממש את זכותם.

     

    בנוסף, ישנו ניתוק בין העם לממשלה ואנשים רבים מיואשים מידי מכדי להצביע. התנאים הללו שיחקו לטובתו של בוכרי, אך לאו דווקא לטובת העם הניגרי.

     

    (כתבה:New York Times ,צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סנגל: מאקי סאל בדרך לניצחון

    סנגל היא אחת הדמוקרטיות היציבות ביותר באפריקה, ובהתאם לתדמיתה השקטה הבחירות שהתקיימו השבוע (א') עברו ברוגע. התוצאות הרשמיות לא פורסמו עדיין אך לפי ההערכות העדכניות, מאקי סאל, הנשיא הנוכחי, עומד לנצח עם 57% מהקולות. הבחירות עצמן נעשו בהליך דמוקרטי, אך פעילי אופוזיציה טוענים שהכנסתו לכלא של חליפה סאל, ראש עיריית דקאר, שהיה היריב העיקרי של מאקי סאל, הייתה אבן דרך מרכזית בסלילת דרכו לניצחון.

     

    המתמודדים המרכזיים נגד סאל בבחירות הם עוסמאן סונקו, המייצג את צעירי סנגל ואידריסה סק. שניהם טוענים שהתוצאות לא תואמות את המציאות, ולא ייתכן שסאל זכה באחוז כה גבוה מהקולות.

     

    בתקופת כהונתו, סאל התמקד בבניית תשתיות ועידוד הצמיחה הכלכלית. אך מבקריו טוענים שההשקעה בתשתיות לא שיפרה את חייו של הסנגלי הפשוט והורגשה בעיקר בבירה, דקאר.

    התוצאות הרשמיות יפורסמו בימים הקרובים, אך חגיגות הניצחון של תומכי סאל כבר החלו.

     

    (כתבה: BBC ,צילום: לין שלר)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    בורקינה פאסו: הקולנוע שורד על אף הטרור

    פסטיבל הקולנוע והטלוויזיה הפאן-אפריקני הוא אחד מפסטיבלי הקולנוע הוותיקים ביבשת, והשנה הוא חוגג חמישים שנות פעילות. הצרפתים יזמו את האירוע לראשונה בשנת 1969 בעיר ואגאדוגו, שהייתה אז בירת המושבה וולטה עילית, וכיום היא בירתה של המדינה בורקינה פאסו.

     

    הפסטיבל מציג את העבר המפואר של הקולנוע האפריקני לצד סרטים של של יוצרים עכשויים. בנוסף, הפסטיבל מקיים סדנאות הבוחנות את האתגרים הניצבים כיום בפניי תעשיית הקולנוע האפריקני. בפסטיבל ידונו בשאלות כגון; כיצד להתפרנס מעשיית סרטים? איך להגיע לקהל צופים רחב? ומהם השינויים שחלו בתעשייה?

     

    בשנים האחרונות הפסטיבל נאלץ להתמודד עם מתקפות הטרור באזור הסאהל אשר החלו לחדור גם לבורקינה פאסו מאז 2016. לנוכח תדירות ההתקפות ההולכת וגוברת במדינה, העובדה שפסטיבל קוסמופוליטי שכזה ממשיך להתקיים כאי של תרבות בתוך המציאות הכאוטית במדינה, היא מפתיעה ומעודדת.

     

    (כתבה:Quartz, צילום:frenchculture.org)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סודן: אל-בשיר לא הולך לשום מקום

    נאומו של נשיא סודן עומר אל-בשיר (ו') מסמל את ניתוקה של הפוליטיקה הסודנית מהעם. לאחר חודשים של מחאות בהם העם הסודני דרש את התפטרותו של הנשיא עומר אל-בשיר,  אחיזתו בשלטון דווקא מתחזקת.

     

    בנאומו, הכריז אל-בשיר על מצב חירום בסודן בשנה הקרובה. הממשלה הפדרלית והממשלות המחוזיות פורקו, ובמקום המושלים המחוזיים מונו קציני צבא מטעמו של אל-באשיר. בפועל, מצב החירום מחיל שלטון צבאי בסודן, אשר יאפשר לאל-בשיר שליטה הדוקה יותר על הנעשה במדינה.

     

    הנשיא ציין בנאומו שהדרישות של עמו לחיים טובים יותר הן לגיטימיות, והוא הזמין את האופוזיציה להשתתף בתהליך של דיאלוג לבניית עתיד משותף. ישנה נימה אירונית באמירות אלו, זאת לאור הזלזול של הנשיא במפגינים בחודשיים האחרונים והאלימות שהמשטר נקט נגדם. יום לאחר הנאום, אל-בשיר החליף את ראש הממשלה וסגן הנשיא , ושם במשרות היוקרתיות שניים מבני בריתו הקרובים ביותר.

     

    למרות המצב הפוליטי העגום, רוח המחאה של העם הסודני ממשיכה לפעום. אמנים רבים במדינה מביעים את דעתם על השלטון דרך יצירותיהם המפורסמות ברשתות החברתיות.

     

    (כתבה: Al Jazeera, תמונה:Al Jazeera )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: הסופר שטייל ב-20 ערים אפריקאיות

    "A stranger's pose" הוא ספרו החדש של הסופר הניגרי עמנואל אידומה (Emmanuel Iduma). הספר נכתב על תקופת מסעותיו של אידומה, אשר במשך ארבע שנים עבר בין 20 ערים אפריקאיות, בעיקר במערב היבשת. חלק ממסעותיו מומנו על ידי הפרויקט "Invisible Borders", אשר מעודד אמנים אפריקאים לטייל ברחבי היבשת ולתעד את מסעותיהם במדיומים אמנותיים שונים.

     

    אידומה דן בספר בחווית התנועה האנושית בתוך יבשת אשר גבולותיה נהיים יותר ויותר סגורים ושמורים. מציאות זו נגרמת בעקבות תופעות של הגירה בלתי חוקית ומעבר של קבוצות טרור. הסופר נמצא בעצמו במצב של תנועה כמטייל. לאורך הדרך הוא פוגש אנשים רבים שנמצאים גם הם בתנועה אך בתור מהגרים בדרכם לאירופה.

     

    באתר "אפריקה היא מדינה" פורסם ראיון מרתק אשר נערך עם עמנואל אידומה בו הוא מספר על הבדידות והזרות של תקופת נדודיו, ועל הפער בין חופש התנועה שלו לעומת הקשיים של המהגרים שפגש בדרך.

     

    (כתבה: Africa is a Country, צילום: HeadStuff)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    מאוריציוס: הניאו-קולוניאליזם הבריטי סופג מהלומה

    ארכיפלג צ'גוס שוכן בלב האוקיינוס ההודי ומרוחק כ-1,800 קילומטרים מהמדינות האפריקאיות סיישל ומאוריציוס. למרות המרחק, הארכיפלג נכלל תחת חסותה של מאוריציוס ועל כן נחשב חלק מיבשת אפריקה מבחינה מדינית. אך, הארכיפלג נלקח מתושביו המקומיים על ידי הבריטים, במהלך הדיונים על עצמאותה של מאוריציוס בשנת ב-1964. בשיחות סודיות עם ארה"ב הצליחה בריטניה להשאיר את הארכיפלג בידיה למטרות צבאיות, תמורת סכום סמלי ששולם למאוריציוס.

     

    כל תושביי הארכיפלג פונו ממנו בעל כורחם בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת והועברו לסיישל ומאוריציוס. הצ'גוסינים (תושבי האי המקוריים) נלחמו על החזרה לביתם במשך עשורים, ומאורציוס פנתה להליכים משפטיים על מנת להחזיר את האיים לריבונותה. בשנת 2017 נרשם ניצחון לצ'גוסינים כאשר האו"ם החליט שהעניין צריך להישפט בית הדין הבינלאומי לצדק.

     

    השבוע פסק בית הדין, שאנגליה צריכה לעזוב את האיים מהר ככל האפשר, ולתת לתושבים המקומיים לחזור למולדתם. גם ארה"ב אשר שוכרת מאנגליה שטח באיים ועליו הקימה בסיס צבאי, תצטרך לעזוב המקום. על אף שפסיקת בית הדין אינה מחייבת, אלא בעלת אופי המלצתי, בריטניה צפויה לפעול על פי הפסיקה על מנת לא לפגוע במוניטין שלה כמדינה השומרת על זכויות אדם, ובכדי לא לפגוע ביחסיה הכלכליים עם מדינות המעורבות בנושא.

     

    (כתבה: The Guardian, צילום:Wikipedia)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    זימבבואה: השונה מגיעים למסך הגדול

    סדרת אנימציה חדשה במימון "נטפליקס" תביא אל צופים ברחבי העולם את סיפורה של טונגה, ילדה מקבוצת השונה בזימבבואה. הסדרה  תתבסס על המיתולוגיה של השונה ויככבו בה דמויות של אלים מסורתיים אשר מלווים את  גיבורת הסדרה במסעה.

     

    יוצר הסדרה הוא גודווין ג'בנגווה, יליד זימבבואה שהיגר לארצות הברית. גודווין עבד במשך מספר שנים בספרייה של קולג' עירוני עד שגילה את עולם התסריטאות והחליט ללכת ללמוד את התחום. תכנית "Impact 1", ששמה לעצמה למטרה לשלב קולות חדשים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, גילתה את כישרונו והחליטה לקנות את הסדרה "טונגה" ולעזור לגודווין לפתח אותה. תכנית "Imapct 1" אמורה להפיק 22 פרויקטים ייחודיים שיתנו במה לקולות שנחשבים לשוליים בחברה, והסדרה "טונגה" היא הפרויקט הראשון שיראה אור תחת התכנית.

     

    יוצר הסדרה אמר בראיון שהוא מעולם לא חלם שסיפור שמתרחש בנוף ילדותו בזימבבואה יגיע לטלוויזיה, ושהוא מקווה שהסדרה תתקבל באהדה ותשפוך אור על התרבות, המוזיקה, והאמונות של בני השונה.

     

    (כתבה: Dead Line, צילום:keywordsuggest.org )

    לקרוא עוד >>
play

 

        איוב אוגדה, המוזיקאי הקנייתי שנפטר החודש בגיל 63.