לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

8-14.3.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    אלג'יריה: העם דרש והנשיא פרש

    העם האלג'ירי לא הרפה ממחאתו העיקשת בשבועות האחרונים ומדרישתו שנשיא המדינה בן ה-82, עבד אל-עזיז בוטפליקה, לא יתמודד לכהונה חמישית. השבוע (ב') התמדה זו השתלמה, והנשיא הכריז שהוא פורש מן המירוץ לנשיאות. בערב ההצהרה, יצאו המוני אדם לרחובות לחגוג את הניצחון.

     

    היסטוריון המתמחה במדינה אמר שזהו רגע היסטורי. לראשונה בתולדות אלג'יריה, מנהיג מוותר על כסאו והתהליך נעשה בצורה שקטה וללא אלימות. בהצהרה שנמסרה לתקשורת בשם הנשיא נאמר שמפאת גילו ומצבו הבריאותי הרעוע, הנשיא רואה את חובתו למסור את המשרה ליורש אשר יבחר באופן דמוקרטי על ידי העם.

     

    אך ההצהרה אינה עונה על דרישות העם באופן מלא. זאת, מכיוון שהבחירות שהיו אמורות להתקיים בחודש הבא בוטלו, ותאריך חדש לעריכתן טרם נקבע. המהלך הזה מעלה חששות בקרב רבים, שטוענים שבוטפליקה למעשה לא וויתר על כוחו והוא עומד להישאר נשיא מעבר לתקופת כוהנתו. עו"ד לזכויות אדם מאלג'יריה אומר שזהו ניצחון חלקי למפגינים ושהדרישה האמתית צריכה להיות יצירת ממשלה חדשה המבוססת על קונצנזוס לאומי.

     

    (כתבה: New York Times, צילום:AHMED SAHARA/AL JAZEERA)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    אוגנדה-רואנדה: הסכסוך הדיפלומטי מחריף

    המשבר הדיפלומטי בין רואנדה לאוגנדה גרם לסגירת מעבר הגבול הגדול ביותר בין המדינות, והדבר משפיע על חייהם של אנשים רבים. נהגי מוניות וסוחרים, אשר מתפרנסים מנתינת שירותים לאנשים העוברים את הגבול, איבדו את פרנסתם ונדחקים למצבי עוני. האנשים המתוסכלים שגרים בסביבת הגבול, החלו להשתמש בנתיבים בלתי חוקיים על מנת להמשיך את פעילותם הכלכלית ולהעביר סחורות, והדבר שם אותם בסיכון.

    רואנדה, תלויה במעבר הגבול לאוגנדה על מנת להגיע לנמל מומבסה, דרכו היא מייצאת סחורות כגון תה, קפה ומינרלים.

     

    נשיא קניה, אוהורו קניאטה, קיים השבוע פגישות עם נשיאי שתי המדינות על מנת לנסות לגשר בין הצדדים. עד כה לא נרשמו התפתחויות לכיוון פתרון הסכסוך. במקביל, נסע פול קגאמה, נשיא רואנדה, לטנזניה על מנת לחזק קשרים עם המדינה. זאת מכיוון שנמל דאר א-סלאם הוא הנמל השני בו משתמשת רואנדה כבסיס לייבוא וייצוא סחורות.

     

    במציאות בה מריבות על גבולות הולכות ומתרבות, נדמה שהחזון של האיחוד האפריקאי ליבשת מאוחדת מבחינה כלכלית ומדינת הולך ומתרחק.

     

    (כתבה:BBC, צילום: The Nerve Africa)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    אתיופיה: טרגדיה באתיופיאן איירליינס

    דקות אחדות לאחר שהמריא משדה התעופה באדיס אבבה, התרסק מטוס הבואינג מדגם 737- Max 8. כל 157 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס נהרגו במקום. המטוס של חברת Ethiopian Airlines , שהיה בדרכו לניירובי, התרסק בסמוך לעיירה בישופטו.

     

    טרגדיה זו, גבתה את חייהם של נוסעים ממדינות שונות, בניהם אנשי או"ם רבים שהיו בדרכם לכנס השנתי של התוכנית הסביבתית של האו"ם. הכנס שנערך בניירובי יום לאחר ההתרסקות (ב'), נפתח בצילו של האסון בו נספו 22 מעובדי הארגון. הכנס נפתח בדקת דומייה לזכרם של האנשים אשר היו מוכנים להגיע מרחוק על מנת לחשוב על דרכים להפוך את העולם למקיים ומיטיב יותר.

     

    סיבת ההתרסקות אינה ידועה עדיין, אך ישנן חשדות שהבעיה נבעה ממערכת הטיסה האוטומטית של דגם המטוס. החשד עלה לאחר שהובן שהמטוס שהתרסק באינדוזיה לפני מספר חודשים היה מאותו הדגם. לפי שעה, חברות תעופה רבות שברשותן מטוסי בואינג 737- Max 8 קרקעו את הטיסות המיועדות למטוסים אלו. הקופסאות השחורות של המטוס נמצאו, והחקירה בנושא נמשכת.

     

    (כתבה:Al-Jazeera , צילום:Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    זמביה: לצמצם את הפער באמצעות ההיסטוריה

    מוזיאון הנשים בזמביה עדיין לא נפתח באופן פיזי, אך המקימות שלו כבר מתחילות להעלות את המודעות למקומן של הנשים הזמביות בהיסטוריה של המדינה. מזה שלוש שנים, סמבה יונגה ומולנגה קפואפוה, אוספות פרטי אמנות, תמונות, קטעי ווידאו וסאונד שמנציחים את הנשים הזמביות, במטרה להקים תערוכת נשים קבועה במוזיאון הלאומי בלוסקה.

     

    אוצרות התערוכה מספרות שמאז התקופה הקולוניאלית, אשר החדירה ערכים שמדירים נשים, הן נעלמו לחלוטין גם מההיסטוריה הטרום קולוניאלית. הנשים מספרות שהחברות באזור זמביה היו חברות הרבה יותר שוויונות מבחינה מגדרית מאשר החברה האירופאית. כדוגמא לכך, הן מביאות את צורת שלטון שהתקיימה במאה ה-17 באזור מפלי ויקטוריה, ובה מלך ומלכה שלטו יחד והיו בעלי אותו מעמד. הפרקטיקות האלה נפסקו ברגע שמיסיונרים ומתיישבים לבנים הגיעו לאזור והכניסו את הנצרות ואת הנורמות האירופאיות.

    בנוסף למרחב הפיזי השתיים עובדות על העצמה נשית במרחב הדיגיטלי. יחד עם פרויקט "WikiGap" הן כתבו 40 ערכי ויקיפדיה על נשים זמביות משפיעות.

     

    יונגה מספרת שהרבה מההיסטוריה עדיין אפשר לגלות כהיסטוריה אורלית מפי נשים מבוגרות. עבודת התיעוד שלהן, כך הן מקוות, תעזור לזמביה להיזכר בהיסטוריה הנשכחת של חצי מאוכלוסייתה.

     

    (כתבה: Quartz, צילום: MUSEUM OF WOMEN’S HISTORY, ZAMBIA)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אגם ויקטוריה: הדגים נעלמים

    אגם ויקטוריה העצום, שמתחלק בין המדינות קניה, אוגנדה וטנזניה, הוא מקור חיים מרכזי למיליוני אנשים. אך, גידול האוכלוסייה המסיבי המתרחש באזור מעלה את העומס על המערכת האקולוגית. הדרישה המוגברת לדגים גורמת להידלדלות של הדגה ובכך לפגיעה בכל מארג החיים באגם ובסביבתו. מחקר חדש טוען שגידול דגים בכלובים בתוך האגם היא דרך יעילה יותר להגדיל את התפוקה ללא פגיעה בלהקות הדגים החיות באגם באופן טבעי. כיום רוב חקלאות הכלובים באגם נעשית על ידי קניה, והשיטה צוברת תאוצה בקרב הדייגים המקומיים ובעידוד משקיעים חיצוניים.

     

    אך, גידול בכלובים היא אינה שיטה נטולת סיכונים, בעיקר במצב הקיים בו אין כלל רגולציה ופיקוח על התחום. האוכל שניתן לדגים וכמות ההפרשות שלהם, משחררים חומרים כימיים למים בכמויות שעשויות לשנות את ההרכב הכימי של האגם. בעיה נוספת היא התחרות על מקום בין הדייגים ולבין המגדלים בכלובים. אם הכלובים יצרו נזקים לדגה בטבע, כגון הכנסה של מינים פולשים או מחלות, הדבר עלול להצית סכסכוך בין קבוצות הדייגים.

     

    המחקר החדש מציע פתרונות לבעיות אלו ונותן תקנים אשר אמורים להפוך אך השימוש בכלובים לבטוח. הם טוענים שגידול דגים בשיטה זו יכול להפחית את העוני באזור ולשקם את המערכת האקולוגית. אך לשם כך, נדרשת מערכת אכיפה של התקנות שתפקח על פעילות הדייגים באופן יום יומי. התגייסותן של המדינות החולקות את אגם ויקטוריה ליישום הצעות המחקר הוא קריטי להמשך ההתקיימות התקינה של האזור.

     

    (כתבה: The Conversation , צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    קמרון: פרס יוקרתי ניתן לאקטיביסטית לזכויות נשים

    לכבוד יום האישה הבינ"ל, נשיא צרפת העניק לאעישה דומרה את הפרס ע"ש סימון וויל, על פעילותה לקידום זכויות נשים בקמרון.

     

    סיפורה האישי של אעישה אילץ אותה להתמודד עם נושא כאוב זה. כאשר הייתה בת 11 הוריה תכננו להשיא אותה לאיש מבוגר. אעישה האמיצה ברחה ממשפחתה והמשיכה את לימודיה. מאז היא עזרה לעוד מאות נערות שברחו מנישואים בכפייה, הקימה את האגודה למלחמה באלימות נגד נשים וילדות, ומטפלת ב-23 נערות שהצילה משבי בארגון בוקו חארם.

     

    אלימה פטסו, אחת הנערות שהצילה אעישה, מספרת שהמפגש איתה שינה את חייה. אעישה לימדה אותה את הזכויות שלה, וכעת היא לא לעולם תהיה אדישה לסבל של נשים. במעמד קבלת הפרס, אעישה הקדישה את הזכייה לכל הנשים שהיו קורבנות של אלימות באשר הן. היא הוסיפה ואמרה שהיא שמחה לראות שיותר א.נשים נלחמים כיום על זכויותיהן.ם.

     

    (כתבה: VOA, צילום: Vanity Fair)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מלאווי: הסרט החדש שמסעיר את עולם הקולנוע

    הסרט החדש מבית היוצר של נטפליקס, "הילד שרתם את הרוח", מספר את הסיפור של הבצורת שהתרחשה במלאווי בשנת 2000. הסרט, שמבוסס על סיפור אמיתי, מציג את חייו של וויליאם, ילד בכפר חקלאי במלאווי שבזכות החשיבה היצירתית שלו הצליח להציל את הכפר מהרעבה מוחלטת. בעזרת ספרי לימודי ישנים בנה הנער החכם תחנת רוח אשר הביאה את המים מהבאר אל השדות היבשים, וזאת למרות שלא הורשה ללכת לבית הספר כי הוריו לא יכלו לשלם.

     

    הבמאי של הסרט הוא השחקן הבריטי ממוצא ניגרי, צ'יווטל אגיופור, אשר משחק גם אביו של וויליאם. בהתחשב במוצאו, היה סיכוי גדול שצ'יווטל ייצור עוד סרט סטראוטיפי על בצורת באפריקה. לדעת כתבת ה-Quartz, צ'יווטל לא נפל למלכודת ההשטחה והצליח להביא סיפור מורכב שמראה את הסוכנות האפריקאית ולא את הקורבניות שלה.

     

    הסרט מדבר על תופעות שמתרחשות גם בימינו, והיקפן הוא מעבר למלאווי. העובדה שילדים לא יכולים לקבל חינוך שממומן על ידי המדינה, שנערות זוכות לפחות הזדמנויות מנערים וגם השיטפונות אשר לקחו את היבול של משפחתו של וויליאם בשנת 2000, ממשיכים לפקוד את מלאווי. השבוע התרחשו שיטפונות עזים במדינה, אשר גבו כ-23 קורבנות ופגעו קשות בחקלאות. 

     

    הסרט מזכיר לכולנו לקח חשוב, שמצוינות או חדשנות טכנולוגית צריכות להפסיק להיות סיסמא שמעטרת כמה תוכניות יוקרתיות במרכזי הערים. קידום של חינוך איכותי צריך להיעשות גם בכפרים המרוחקים ביותר. וזאת על מנת לתת הזדמנות לכישרונותיהם של ילדים באשר הם.

     

    (כתבה:Quartz ,צילום: Flickr)

    לקרוא עוד >>
play

 

"I am African, I am Sudanese "- עיבוד מחודש      לקלאסיקה הסודנית בשיתוף זמרים מרחבי היבשת