לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

28.3-4.4.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • דת

    מרוקו: אחווה בין-דתית בביקור האפיפיור 

    השבוע (ש') הגיע האפיפיור פרנציסקוס, לביקור ראשון במדינה המוסלמית מרוקו, לאור הזמנתו של מלך מרוקו , מוחמד השישי. לאחר פגישתם הוציאו שני המנהיגים הצהרה משותפת בה הם קוראים לשמירת מעמדה של ירושלים כמקום קדוש לשלושת הדתות. הצהרתם באה כתגובת נגד להצהרתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אשר הכריז על ירושלים כבירתה של מדינת ישראל.

     

    למרות ש-99% מאזרחי מרוקו מוסלמים, והנוצרים הקתולים מהווים בה מיעוט קטן, אלפי אנשים יצאו לרחובות והגיעו לקבל את פניו של האפיפיור. בנאום שנשא האפיפיור בפני העם המרוקאי הוא הדגיש שצו השעה כיום הוא להתנגד לרדיקליות דתית.

     

    גם המלך מוחמד השישי הדגיש זאת בנאומו, ודיבר על חשיבות השלום בין שלושת הדתות של צאצאי אברהם. הוא הכריז שבמרוקו הרמוניה בין דתית היא מציאות חיים יום יומית, ושהוא יעשה כל מאמץ על מנת לשמור על חופש הדת בארצו. המלך טען שערכים של סולידריות וחיים משותפים בין הדתות התקיימו במרוקו לכל אורך ההיסטוריה.

     

    לכבוד ביקורו של האפיפיור נערך מופע חגיגי בו שרו שלושה זמרים אשר מייצגים את שלושת הדתות המונוטאיסטיות. במופע חוברו תפילות של שלוש הדתות יחד בליווי התזמורת הפילהרמונית של מרוקו. המופע המוזיקלי המרגש סימן את החיבור בין הדתות השונות, אשר היה המסר המרכזי של ביקור האפיפיור.

     

    (כתבה: France24, צילום:Gulf News )

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    לוב: מדברים על שלום, מתכוננים למלחמה

    מזה מספר שנים קרועה לוב בין שני כוחות, מצד אחד הממשלה היושבת בטריפולי, המונהגת על ידי פאיז א-סראג', ומנגד הצבא הלאומי המונהג על ידי גנרל חליפה חפטאר. השנה רשם הצבא הישגים מרשימים לאחר שכבש שטחים נרחבים בדרום לוב, הכוללים שני מתקני נפט מרכזיים.

     

    בימים האחרונים נראתה תנועה של חיילי הצבא הלאומי ממזרח המדינה למערבה, מהלך שיכול להתפרש כאיום פלישה לבירה טריפולי. אזרחים מדווחים שמליציות התומכות בממשלת טריפולי החלו לצאת מהעיר לכיוון העיירות הסמוכות על מנת להגן עליה מפני פלישה אפשרית.

     

    למרות שהשטח מתארגן, ככל הנראה, למלחמה, נשמעו השבוע גם הצהרות בנוגע להגעה לפיוס בין הצדדים הלוחמים. הגנרל חליפה חפטאר אמר בנאומו בכנס הנוער הלאומי, שבשבועות הקרובים לוב תחזה בפריצת דרך במשבר הפוליטי. הוא הוסיף ואמר ש: "לאזרחי לוב תהיה ממשלה אחת עוד החודש". מזכ"ל האו"ם חיזק את דברי חפטאר וטען שהממשלה והצבא קרובים מתמיד למציאת הסכם חלוקת הכוח ביניהם.

    אזרחי לוב שוב נמצאים בחוסר וודאות ואינם יודעים האם הצהרות המנהיגים תואמות את המציאות, או שמא טריפולי נמצאת בדרכה למלחמה נוספת.

     

    (כתבה: Middle East Eye, צילום: Independent Newspapers Nigeria)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    מדגסקר: מטופלות כשגרירות בריאות

    בחברות כפריות רבות, בהן ישנה גישה מעטה לבתי חולים, נשים רבות יולדות בבתיהן בעזרת מיילדות מסורתיות. למרות ניסיונן של המיילדות, כאשר ישנם סיבוכים בלידה הן נותרות חסרות אונים, והנשים נותרות פגיעות ונמצאות בסכנת חיים.

     

    אחד המצבים הנפוצים ביותר לאחר לידות ארוכות וממושכות ללא השגחה רפואית הוא היווצרותה של "Obstetric fistula". הפיסטולה היא למעשה חיבור בין תעלת הלידה לבין שלפוחית השתן או הרקטום. המצב גורם לנשים לדליפות שתן וצואה מתמשכות. במדגסקר, מצב זה נחשב כטאבו חברתי, ונשים הסובלות ממנו יסבלו גם מנידוי על ידי סביבתן ומשפחתן. על פי ההערכות כ-2 מיליון נשים חיות עם התופעה אך רק כ-20,000 מקבלות טיפול כל שנה.

     

    פליסיה, היא אישה ממדגסקר שסבלה מפיסטולה במשך 13 שנים, וגם היא כמו נשים רבות נודתה על ידי משפחתה. לאחר שנים של סבל היא גילתה שהיא יכולה לקבל ניתוח בחינם בקליניקה של ארגון "Freedom from Fistola". פליסיה הבינה שלסיפור ההחלמה שלה יש כוח לשכנע נשים נוספות לעבור את הטיפול.כיום, היא עוברת בין כפרים ומאתרת נשים אשר זקוקות לטיפול. היא מספרת להן את סיפורה האישי ומלווה אותן עד לקליניקה, גם אם מדובר במסע של מספר ימי הליכה.

     

    מאז החל פרויקט "החולים כשגרירי טיפול" נשים רבות יותר מגיעות לקבל את הטיפול המגיע להן ומשפרות את איכות חייהן באופן ניכר. פליסיה מספרת שהתפקיד העצים אותה באופן אישי, וכעת היא חשה בטחון עצמי ויכולה לדבר גם עם הרשויות או אנשים חשובים בכפרה.

     

    (כתבה:BBC ,צילום: L'Osservatorio)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    האיחוד האפריקאי: הסכם הסחר החופשי יוצא לדרך

    לאחר שנה של מאמצים הצליח האיחוד האפריקאי לגייס מספיק מדינות שיחתמו על הסכם הסחר החופשי ביבשת. מתוך 55 המדינות ביבשת, האיחוד האפריקאי הציב לעצמו מטרה להחתים 22 על ההסכם, והשבוע גמביה זכתה להיות המדינה ה-22 שמצטרפת להסכם הסחר.

     

    כאשר הסכם זה (AfCFTA) ייכנס לתוקף, הוא יאגד תחתיו שוק של כ-1.2 ביליון אנשים ותמ"ג משולב של כ-2.5 טריליון דולר. הסכם זה יהפוף את יבשת אפריקה לאזור הסחר החופשי הגדול בעולם מאז יצירת אירגון הסחר העולמי (WTO) לפני כשבעה עשורים. בפועל, אזור סחר חופשי אמור להגביר את המסחר הפנים יבשתי ולהוריד את עלויותיו, לייצר מקומות עבודה נוספים, ולחבר בין הכלכלות האפריקאיות.

     

    אך ישנם עדיין אתגרים בדרך להצלחה. ניגריה, הכלכלה הגדולה ביותר באפריקה, עדיין לא חתמה על ההסכם עקב לחץ פנימי מארגוני המסחר הפועלים בה. בנוסף, האתגר המרכזי העומד בפני ההסכם הוא שלב היישום, ובכירים בסקטור הפרטי העלו חשש בנוגע ליכולתן של הממשלות לממש את ההסכם ביעילות.

     

    (כתבה:Quartz ,צילום: SABC News)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סודן: ההשתלטות הזרה על האדמות הפוריות

    סודן היא אחת המדינות היותר פוריות ביבשת אפריקה, היא התברכה בקרקע מלאה בחומרי הזנה, מים רבים שמקורם בנהר הנילוס, ושמש ברוב ימות השנה. אז מה עוצר אותה מלהפוך למעצמת-על חקלאית? הסיבה טמונה בכך שסודן לא שולטת ברוב השטחים החקלאיים שלה. מאז סוף שנות ה-90 מדינות הנמצאות במחסור של שטחים חקלאיים, כמו סעודיה ובחריין, החלו לקנות שטחי ענק בסודן לצורך הפקת מזון.

     

    "אתה יכול ללכת מאות קילומטרים בלי לדרוך על קרקע סודנית… אז מה נשאר לנו?", כך אומר חאלד חאיראלה, רועה צאן מהכפר וואד-אל חבאשי. קבלת ההחלטות בסודן התעצבה במשך שנים של שלטון מושחת שלא מתעניין בטובת אזרחיו, והדבר ניכר במכירת האדמות האינטנסיבית.

     

    המדינה לא מציבה פיקוח לחברות הזרות שמעבדות את הקרקע שלה ומותירה את אזרחיה חסרי אונים. לדוגמה, חברת "אל-רוואבי" הסעודית-תימנית, שבבעלותה שטחי חקלאות בסודן, שאבה כמות עצומה של מים מהאקוויפר שתחת שטחיה עד שיבשה את הבארות לכל הכפרים באזורה. טענת הרשויות בסודן היא שהכפריים לא מנצלים את הפוטנציאל המלא של אדמותיהם ועל כן ניתן להעביר את האדמות לחברות מסחריות שידעו לעשות בהן את השימוש היעיל ביותר. כאשר הכפריים יצאו להפגין על הפקעת הקרקעות, הם נתקלו בתגובה אלימה של כוחות הביטחון ורבים איבדו את חייהם כתוצאה מההיתקלויות.

     

    כך נוצרה המציאות האבסורדית בה אחת המדינות הפוריות ביבשת, לא מצליחה להאכיל את תושביה, בעודה מספקת מזון לתושביהן של מדינות רחוקות.

     

    (כתבה: Bloomberg, צילום: Bloomberg)

     לקרוא עוד >>

  • זכויות אדם

    אריתראה: האיחוד האירופאי מימן עבודות כפייה

    הפתגם האומר שהדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, יכול לתאר את הסיטואציה הנוכחית בין האיחוד האירופאי לאריתראה. האיחוד האירופאי החליט לתרום לפיתוח באפריקה על מנת להקטין את זרם הפליטים היוצא ממנה לעבר אירופה. כחלק מתוכנית זו, האיחוד האירופאי מממן שיפוץ של כביש המחבר בין עיר הנמל של אריתראה, מאסאווה, לבין אתיופיה שכנתה. חיזוק התשתיות והגברת המסחר הן ללא ספק מטרות מבורכות, אך ישנו פרט משמעותי שמבצעי הפרויקט התעלמו ממנו.

     

    האיחוד האירופאי לא התייחס לעובדה שהאנשים אשר מבצעים את תיקון הכביש בפועל הם חיילים המשרתים את שירותם הלאומי בצבא אריתראה. באריתראה, שירות צבאי הוא חובה, והוא נמשך לתקופת זמן בלתי מוגבלת, או במילים אחרות, לכל החיים. התנאים של החיילים הם קשים מאוד, לעתים ללא מספיק מזון, מים וקורת גג. למעשה, זוהי עבדות מודרנית, בה החיילים מבצעים עבודת כפייה על פי רצון הממשל. המציאות הזו אילצה אריתראים רבים לברוח מביתם ולבקש מקלט ברחבי העולם.

     

    ארגוני זכויות אדם של הפזורה האריתראית, בראשם הארגון ההולנדי  Foundation Human Rights for Eritreans קוראים לאיחוד האירופאי להפסיק את המימון לאריתראה באופן מיידי עקב הפרת זכויות האדם הבוטה המתרחשת בה. האיחוד האירופאי ענה בתגובה, שהם אינם משלמים לכוח האדם בפרויקט והתקציב שמגיע מהם מממן את החומרים לבניית הכביש בלבד, עם זאת הם אינם תומכים בשירות צבאי בלתי מוגבל.

     

    (כתבה: The Guardian, צילום: VozAfric)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    דרום אפריקה: זוכרים את מאמא וויני

    השבוע (2 באפריל) צוין יום השנה למותה של אחת מהנשים המוכרות יותר מיבשת אפריקה, וויני מדיקיצלה-מנדלה. לוחמת חירות כנגד משטר האפרטהייד, פוליטיקאית, ואשתו לשעבר של נלסון מנדלה, הנשיא השחור הראשון של מדינת דרום אפריקה.

     

    וויני מנדלה, אשר ידועה בכינויה "מאמא וויני" או "אם האומה", הלכה לעולמה בגיל 81 לאחר מחלה ממושכת. מותה גרר אבל לאומי נרחב ועיסוק במורשת שהשאירה אחריה. גם כיום, כשנה לאחר מותה, העיסוק בערכים שמנדלה מייצגת, כגון שיווין וחופש, מסעירים את הרשתות החברתיות.

     

    ההאשטאג   מציג תמונות של נשים וגברים אשר מצלמים את עצמם לבושים כוויני מנדלה. הסלוגן מעיד על כך שהמאבק של האוכלוסייה השחורה במדינה להכרה מלאה בשיווין זכויותיהם עדיין לא תם. ההאשטאג נבע מאחד המשפטים המפורסמים שנאמרו על וויני במותה - ״היא לא מתה אלא שכפלה את עצמה״ (She did not die, she multiplied). המשפט, שזכה להד רחב ברשתות החברתיות, מסמל את זרעי האקטיביזם שזרעה וויני בלבבות רבים במדינתה ובעולם.

     

    ציטוטים רבים של האישה האמיצה הועלו ברשתות החבריות, לדוגמא: "אני אחת מאלפי נשים בדרום אפריקה שאיבדו את בעליהם לבתי הכלא… ואני עומדת חזקה, זקופה וסרבנית". ההתנגדות העיקשת של מנדלה לאפרטהייד והמחיר האישי ששילמה בחייה מציבים אותה כאחת הגיבורות של מאבקי החופש באפריקה ובעולם.

     

    (כתבה: Times Live, צילום: Twitter )

    לקרוא עוד >>
play

 

הישר מזימבבואה - הלהקה שקרויה על שם הסוציאליזם האפריקאי               של ג'וליוס נייררה - "Ujamaa Jazz Band"