לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

9-16.8.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    זימבבואה: האופוזיציה הגיעה לסף תסכול חדש

    אמרסון מננגגואה היה יד ימינו של רוברט מוגאבה, הנשיא הדיקטטור של זימבבואה במשך עשרות שנים. בנובמבר 2017, בהפיכה צבאית שקטה הוא עלה לשלטון במקום קודמו הקשיש. למרות שבתחילה הנשיא החדש סימן התחלה חדשה מהשלטון הדיקטטורי של מוגבה, כיום פעילי אופוזיציה חוששים שהוא עלול להיות גרוע מקודמו.

     

    השבוע מתארגנת מפלגת האופוזיציה הראשית להתחיל בסדרה של הפגנות וארגוני העובדים מאיימים להשבית את המשק. מחאות האופוזיציה מתרחשות על רקע האינפלציה העולה שיצרה מחסורים חמורים בדלק ובמזון. בחודשים האחרונים בזימבבואה אזרחים מחכים שלוש שעות בתחנת דלק על מנת לקבל מעט דלק, עובדי מדינה מקבלים חלקים ממשכורתם כל יום במזומן, חצי מתושבי הרארה מקבלים מים רק פעם בשבוע, והחשמל לא פועל ברוב שעות היום.

     

    כל פעולת מחאה שכזו מהווה מבחן למפלגת השלטון (Zanu-PF) אשר דיכאה באלימות את המחאות האזרחיות בינואר האחרון, והובילה למותם של 13 אנשים ולפציעתם של מאות. הממשלה החלה לאותת סימני אזהרה לקראת ההפגנות וחטפה פעילי אופוזיציה ממפלגת  Movement for Democratic Change. הגברים נלקחו על ידי חמושים, הוכו קשות והושארו ברחובות הרארה. המחאות מתוכננות להתחיל ב-16 לאוגוסט, כשנה לאחר ניצחונו של אמרסון בבחירות בהן הבטיח שגשוג לזימבבואה. על אף שהבחירות היו דמוקרטיות וועדת הפיקוח החיצונית טוענת שבפועל הן לא היו בחירות חופשיות.

     

    בנוסף למצב הכלכלי העגום שלא השתפר מאז עלה הנשיא החדש, אקטיביסטים רבים מדווחים שגם מצב חופש הביטוי וההתארגנות התדרדר מאז אמרסון עלה לשלטון. רוברט מאסארוורה, ראש ארגון המורים מדווח שהוא כבר נחטף ועונה פעמיים בתקפות השלטון החדש, דבר שמעולה לא קרה בתקופת מוגבה.

     

    (כתבה: The Guardian, צילום: NPR)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קונגו: תרופה חדשה למחלה הקטלנית

    מדענים נמצאים צעד אחד קרוב יותר לרפא את התפרצות האבולה השניה בגודלה בהיסטוריה אשר מתרחשת בקונגו ונכנסת כעת לשנתה השנייה. תרופה חדשה שפותחה ונוסתה בניסוי קליני בקונגו נותנת סיכויי הישרדות גבוהים לחולי אבולה. התרופה החדשה תינתן כעת לכל החולים בקונגו במקום התרופות הקיימות בהן סיכוי ההישרדות של החולים נמוכים בהרבה. המדענים בניסוי מדווחים שעם טיפול ה-ZMapp מתו 49% מהחולים ועם  Remdesivir מתו 53% מהחולים. אך עם הטיפולים החדשים מתו 34% מהחולים עם תרופת mAb114 ו29% עם תרופת REGN-EB3.

     

    מנהל מכון המחקר הרפואי בקונגו שהיה ממובלי המחקר אמר בהתרגשות: " מהיום לא נגיד שאבולה אינה ניתנת לריפוי, התרופה הזו תציל אלפי אנשים". בין האנשים ששרדו את המחלה הודות לתרופה החדשה היו אלמנה וילד שאבי משפחתם חלה באבולה ונפטר, בעוד הם הצליחו לשרוד. האם ובנה שוחררו השבוע ממתקן הטיפול בעיר גומא והתאחדו עם משפחותיהם.

     

    בבורונדי השכנה החלו במצבע חיסון לעובדי הבריאות הנמצאים באזור הגבול עם קונגו. על אף שלא היו עד כה מקרים מדווחים של אבולה במדינה ישנו חשש שהמגפה תתפשט למדינות שכנות ועל כן בורונדי החלה בצעדים מקדימים. מארגון הבריאות העולמי נמסר שהחיסון עדיין לא אושר לשימוש מסחרי אבל הוא הראה אפקטיביות בניסויים קליניים והוא בטוח לשימוש.

     

    (כתבה: Reuters ,צילום: BBC)

     לקרוא עוד >>

  • ספורט

    מרוקו: אוהדי הכדורגל דורשי שינוי

    מועדוני אוהדי כדורגל ברחבי העולם תמיד היו קשורים לפעילות פוליטית וחברתית. למועדונים יש יכולת להניע פעולה משותפת ולהפוך את האיצטדיון למקום פוליטי, והאוהדים מאמצים לרוב זהות חברתית שמתאפיינת בהתנגדות לממסד ולסמכות.

     

    במרוקו מועדוני הכדורגל פעילים במיוחד בכל הנוגע לפוליטיקה. במהלך מחאות האביב הערבי בשנת 2011 ניתן היה לראות כיצד השירים באיצטדיונים משתנים ומתמקדים בהעברת מסרים פוליטיים בנוגע למלוכה המרוקאית. השירים של אוהדי קזבלנקה הביעו מסרים כנגד הסדר החברתי הקיים. ולעומתם, אוהדי קבוצת ראג'ה, גם היא מקזבלנקה, שרו על נאמנותם ודבקותם בשלטון המלוכני. למרות הממלכתיות הניכרת של המועדון, גם הם שילבו בשיריהם ביקורת על שרי הממשלה המתעשרים על חשבון משלמי המיסים.

     

    דוגמה נוספת היא חרם הצרכנים הגדול האחרון שהתרחש במרוקו, בו מועדוני האוהדים שיחקו תפקיד מרכזי. החרם כוון נגד מוצרי החלב של דנונה שנהפכו ליקרים ובלתי ניתנים להשגה למרוקאים.

    אוהדי הכדורגל תמכו בחרם דרך סלוגנים ששרו במהלך המשחקים ושלטים וכתובות גרפיטי שהוצגו באיצטדניום וברחובות הערים הגדולות. חלק מהמועדונים אף ריססו כתובות מחאה על משאיות ההובלה של החברה וחתמו על הכתובת בשם מועדון האוהדים. מועדון ,"Fatal Tigers of Maghreb", אוהדי קבוצת הכדורגל של פאס גם יזמו עצומה בנושא.

     

    מועדוני האוהדים משמשים קבוצת שיוך לצעירי מרוקו אשר לא מוצאים לעצמם מסגרת פוליטית חברתית אחרת במפלגות המסורתיות. האוהדים מראים רצון עז לחדור את המסגרת המקובלת ולהיכנס לשיח הציבורי דרך הרחובות והאיצטדיונים.

     

    (כתבה: Africa is a Country, צילום: .Morocco World News)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    קניה: מסיבות לנשים בלבד

    בערב חמים בפרבר של ניירובי, חלל פתוח בשכונת מגורים הושכר על מנת להפוך לרחבת ריקודים. ברחבה רוקדות רק נשים, בבר עובדות רק נשים, הדיג'יי היא אישה וגם השומרות בכניסה. זוהי מסיבת נשים שאורגנה על ידי אמניות מקולקטיב האמנים הקרוי "Nest Collective".

     

    "את צריכה להיות מאוד דרוכה במקום עם גברים. את רק רוצה לבלות עם חברות והגברים מתערבים, אז שיש מקום שבו כולן נשים זה מיד מרגיש בטוח ואת מרגישה שאת עם אנשים שמבינים אותך". כך אומרת ג'יין אחת מהחוגגות הצעירות במסיבת הנשים. ליין מסיבות הנשים שנקרא "Strictly Silk" הוקם על ידי האמניות עקב השנה הקשה שעברה על נשות קניה. השנה התרחשו בקניה מקרים רבים של הטרדות מיניות, אונס ורצח נשים. אחת מן המארגנות אומרת שהאווירה נהיית מתירנית יותר ויותר וגברים נהיים נועזים יותר במעשיהם כלפי נשים. בגלל האווירה הנוכחית בקניה האמניות רצו לתת לנשים מרחב בטוח לחגוג ולהנות בו עם נשים אחרות. ארגון " International charity Plan" דירג את ניירובי כעיר השישית בעולם בדירוג הסיכויים של האישה להיות מוטרדת מינית במרחב הציבורי.

     

    המסיבות מזמינות נשים מכל הדתות והקבוצות החברתיות. מונירה וחדיג'ה הן שתי צעירות מוסלמיות שמגיעות למסיבות "Strictly Silk", הן מספרות שבתור מוסלמיות אין להם כמעט אפשרות לבילוי לילי ושהמסיבות מתאים להן במיוחד והן יכולות לרקוד עם החיג'אב בלי להרגיש דחויות. קבוצה נוספת שמצאה מקלט במסיבות אלו היא קהילת הלסביות בניירובי. יחסים הומוסקסואליים הם עבירה פלילית בקניה ועל כן לנשים אלו אין מקומות בילוי רבים. מסיבות אלו הן חלק מתופעה עולמית גדלה המספקת אלטרנטיבה למועדונים הרגילים בהן נשים לא תמיד בטוחות.

     

    (כתבה: BBC, צילום: THE NEST COLLECTIVE)

    לקרוא עוד >>
play

 

            הזמרת האגדית מרים מקבה ב"שיר הקליקים"