לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

24-30.8.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    גמביה: וועדת הפיוס שחררה רוצח בכיר בממשל הקוד

    יחיא ג'אמה היה הנשיא של גמביה במשך 22 שנים, לאחר שהודח מתפקידו בשנת 2017 הוא ברח מגמביה כשבידיו רכוש יוקרתי וכספי מדינה רבים. תקופתו של ג'אמה ידועה כתקופה קשה לגמביה בה הפרות זכויות אדם היו לדבר שבשגרה. דיכוי אלים של העיתונות, האופוזיציה, הקהילה הלהט"בית, נשים ועוד קבוצות מוחלשות היו מבין הפשעים עליהם פיקד הנשיא לשעבר. לאחר בריחתו של ג'אמה החליטה הממשלה החדשה להקים וועדת פיוס ואמת (TRRC) בה יחקרו פשעים מתקופת שלטונו של ג'אמה.

     

    הוועדה משודרת בשידור חי והיא תוכנית הטלוויזיה הנצפית ביותר בבתי האומה הקטנה. בכל פעם מגיעים לוועדה בכירים בשלטון הקודם ומעידים על פשעים שביצעו. השבוע התרחש אחד הווידויים הסוערים ביותר בוועדה, כאשר מאליכ ג'טה ועוד חמישה לוחמים ביחידת החיסול של הנשיא תיארו את הרציחות הרבות שביצעו בפקודתו. הרוצחים השכירים של הנשיא המכונים הג'נגלרים, ביצעו את העבודות השחורות ביותר וחיסלו כל אדם שעמד בדרכו של יחיא ג'אמה.

     

    בעקבות עדותם של הג'נגלרים הוועדה נתנה להם שחרור מהכלא לאחר שריצו שנתיים של מאסר. המהלך עורר סערה בקרב הציבור בגמביה ובעיקר בקרב משפחות הקורבנות שנרצחו על ידי יחידת חיסול זו. "זה לא מקובל שהאנשים האלה ילכו ברחובות. הם לא מביעים חרטה, הם רק מנסים להציל את עצמם מלבלות את שארית חייהם בכלא". כך אומר באבא הידארה בנו של העיתונאי המוערך דיידה הידארה שנרצח על מאליכ ג'טה וחבורתו.

     

    שר המשפטים של גמביה, אבו-בכר טמבאדו, אמר שהמעשה הצודק והנכון היה לשחרר את הג'נגלרים. הוא מקווה שהמהלך יעודד עוד מהם, אשר ברחו מהמדינה לאחר נפילתו של ג'אמה, לחזור ולהעיד נגד הנשיא לשעבר וכך לעזור בבניית ראיות להרשעתו. ימים יגידו האם המהלכים הללו של ממשלת גמביה הנוכחית יעזרו לאחות את הקרעים שיצר שלטונו הדיקטטורי של יחיא ג'אמה.

     

    (כתבה: The Guardian, צילום: QTV GAMBIA)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    בורונדי: טנזניה מגרשת את הפליטים הבורונדים

    אחד הנושאים הבוערים כיום באפריקה בפרט, ובעולם בכלל, הוא נושא ההגירה. על פי נתוני האו"ם רוב הפליטים והמהגרים האפריקאים נשארים בגבולות היבשת ואינם מגיעים אל אירופה או אסיה. כך המדינות העניות יותר מוכרחות לשאת בנטל קליטת הפליטים והדבר יוצר סכסוכים ומתחים.

     

    השבוע מתחים אלו התבטאו שוב, הפעם בטנזניה. ממשלת טנזניה הגיעה להסכם עם ממשלת שכנתה, בורונדי, בנוגע לכך שהיא הולכת לגרש את הפליטים הבורונדים חזרה לארץ מוצאם. בהכרזה על ההסכם אמרו הממשלות שההתאקלמות מחדש בבורונדי תעשה בשיתוף עם האו"ם. אך סוכנות האו"ם לפליטים (UNHCR) הוציאו הצהרה נפרדת בה הם טוענים שהתנאים בבורונדי אינם מתאים לעידוד חזרה למולדת. בנוסף הם אמרו שהאו"ם מסייע לחזרה של פליטים אשר מבצעים את המהלך מרצונם ובחירתם החופשית בלבד.

     

    המצב בבורנדי החל להתדרדר לפני כארבע בשנים כאשר הנשיא פייר נקורונזיזה החליט לרוץ לקדנציה שלישית בתפקיד. לאחר שהצליח להשיג קדנציה נוספת בבחירות מפוקפקות החלה האלימות להתפשט ברחבי המדינה. מאות נהרגו וכ-400,000 נמלטו למדינות שכנות מפני האלימות שהפעילו כוחות הביטחון במדינה.

     

    על פי נתוני ממשלת טנזניה כרגע ישנם במדינה 200,000 פליטים מבורונדי. שר הפנים הטנזני, קנגי לוגולה, אמר לתקשורת שבורונדי היא מדינה שקטה ללא מלחמות ושהארגונים הבינלאומיים מטעים אנשים בנוגע למצב במדינה. שר הפנים של בורונדי, אף הגיע לטנזניה וביקר במחנה פליטים בו שוהים בורונדים רבים. בביקורו הוא הודיע להם על מבצע הגירוש ההולך ומתקרב. על אף שהמדינות כבר מתחילות בהכנות לביצוע הגירוש סוכנות האו"ם לפליטים ממשיכה להתנגד לתהליך. דוברת סוכנות האו"ם לפליטים באזור האגמים הגדולים באפריקה כתבה לתקשורת שהאו"ם מפציר במדינות האזור להישאר עם גבולות פתוחים ולקבל את מבקשי המקלט הזקוקים להגנה.

     

    (כתבה: Al-Jazeera, צילום: Sala Lewis/Reuters)

    לקרוא עוד >>

  • חקלאות

    גאנה: הנדסה גנטית ליבול מסורתי

    גאנה מתכננת להוציא אל השוק זרעי שעועית (cowpea) מהונדסים גנטית. הדבר יהפוך אותה למדינה השלישית באפריקה שמדרום לסהרה אשר מאשרת שימוש ומכירה של מזון מהונדס, לאחר ניגריה ודרום אפריקה.

     

    סוג זה של שעועית, המכונה "הבשר של העניים", הוא אחד מאבות המזון הבסיסיים של התזונה המערב אפריקאית. השעועית היא גם סמל לציביליזציה של מערב אפריקה אשר ככל הנראה בייתה את היבול לראשונה. השעועית עמידה בפני בצורות, ניתן לקצור אותה כחודשיים מרגע השתילה והיא משביעה מאוד. תכונות אלו הופכות אותה לאחד הפתרונות הזמינים ביותר למחסור במזון המאיים על האוכלוסייה הענייה של גאנה. אבל השעועית נמצאת תחת מתקפה בשנים האחרונות. חרק מכונף זעיר בשם 'Maruca vitrata' מצליח לחדור לתרמילי השעועית ולאכול הזרעים שבפנים. המזיקים הללו הרסו בין 20% ל- 80% מיבולי השעועית של מערב אפריקה כל שנה.

     

    בניסיון לפתור את הבעיה מדענים הנדסו את זרעי השעועית כך שיהיו עמידים בפני הטפיל. השינוי הגנטי הזה, שאינו אפשרי בשיטות מסורתיות של השבחה והכלאת זנים, אמור לעזור לפתור את בעיית המחסור במזון, להוריד את כמות חומרי ההדברה, ולהניב יותר יבול על שטח קטן יותר.

     

    מה שמדאיג את המתנגדים לתוכנית זו הוא שכל הפרויקטים בתחום המזון המהונדס באפריקה קשורים קשר הדוק לחברות מערביות. החשש הוא שחברות זרעים כמו מונסנטו (Monsanto) מקדמות את המהלך על מנת לשלוט בשוק הזרעים באפריקה ולהעלות את רווחיהם על חשבונם של החקלאים הפשוטים. 

     

    (כתבה: Fast Company, צילום:IITA)

    לקרוא עוד >>
  • דת

    תורת הגזע: מה היה צבעו של ישו?

    בחודש שעבר הרשת החברתית הוצפה בתמונות של כומר קנייתי אשר הסתובב והטיף ברחבי המדינה עם שחקן לבן שגילם את דמותו של ישו. רבות מהתגובות למקרה דיברו על שאלת צבעו וגזעו של ישו, הם טענו שאפריקאים הורגלו מאז ומתמיד לראות את ישו כלבן ובכך לקדם את מיתוס "המושיע הלבן".  כתנועת נגד קמו לאורך השנים אפריקאים אשר שמקדמים את דמותו של ישו דווקא אדם שחור.

     

    הדוגמה הראשונה לכך היא קונגולזית צעירה שנקראה Kimpa Vita, אשר חיה בתחילת המאה ה-18. קימפה הייתה אשת רפואה מסורתית שהתנצרה בעקבות המיסיונרים הפורטוגזיים. היא פיתחה זרם חדשה ולימדה את תלמידיה שישו היה שחור ונולד בסאו-סלבדור, בירת קונגו דאז. כך הפכה סאו-סלבדור לעיר הקדושה של המאמינים הקונגולוזים במקום ירושלים. קימפה ויטה הואשמה בהטפה שקרית והיא נשרפה בעוד בחיים בשנת 1706.

     

    דוגמאות הקרובות יותר לזמנינו הן הכנסיות האפריקאיות העצמאיות שקמו במאה ה-20, אשר בחלקן מנהיגי הכנסייה נתפסו כממשיכיו הישירים של ישו. אחת הכנסיות העצמאיות הראשונות היא הכנסייה של סימון קימבנגו, מטיף קונגולזי שהציג את עצמו כשליחו של ישו. כפר הולדתו בקונגו הפך לעיר הקדושה למאמיניו ולאתר עליה לרגל הידוע כ"ירושלים החדשה". כמו גורלה המר של קימפה ויטה גם קימבנגו הואשם בהפרעה לשלטון הקולוניאלי הבלגי והוכנס לכלא, שם הוא נפטר.

     

    החוקר פביאן אבוסי כותב בספרו 'Christianity Without Fetish' שקימבנגו, קמפה ויטה ומנהיגי כנסיות אחרים אשר נהגו כמוהם עושים עבור אנשיהם מה שישו עשה עבור אנשיו בזמנו. הם נותנים להם אמצעים לשחרור בזמנים של דיכוי. למעשה הם אינם ה"מחליפים" של ישו, אלא להפך, הם מוצאים דרכים להנגיש את ישו לאנשיהם והופכים אותו לרוולנטי עבורם.

     

    (כתבה: Africa is a country, צילום: Daily Nation)

    לקרוא עוד >>
play

 

 אחד משיריה הראשונים של נהאווה דומביה, הזמרת המצליחה                              ממאלי (Nahawa Doumbia)