לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה   השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: יבגני צ'רפ

  • דיפלומטיה

    אפריקה: ועידת מנהיגי אפריקה התכנסה בסוצ'י, רוסיה

    וועידת רוסיה-אפריקה הראשונה מאז התפרקותה של בריה"מ נערכה השבוע בסוצ'י, רוסיה. לועידה הגיעו מעל 40 מנהיגים וכ 3,000 צירים, והיא מסמלת נקודת שיא בהתגברות הקשר הכלכלי, הביטחוני והדיפלומטי בין רוסיה לאפריקה.

     

    בעשור האחרון חלה עליה הדרגתית ביחסים במגוון תחומים. כך למשל, התקיימו מספר רב של פורומים, כנסים ופעילויות לחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין רוסיה למדינות אפריקה השונות. הועידה בסוצ'י הביאה לשיא את הדיונים על הסכמי סחר חדשים, שיתופי פעולה כלכליים והשקעות, במטרה להחזיר לרוסיה את מידת ההשפעה שהייתה לה בתקופת בריה"מ.

     

    אנרגיה הפכה למגזר העיקרי להשקעות של רוסיה, והשנים האחרונות ראו גידול בהשקעות בגז, נפט ואנגריה גרעינית במדינות כמו גאנה, לוב, מצרים, מוזמביק, מדגסקר, אתיופיה ועוד.

     

    תחום נוסף שנמצא בצמיחה גדולה בהקשר זה הוא תחום הציוד הצבאי. רוסיה היא ספקית הנשק השנייה בגודלה בעולם וספקית נשק עיקרית למדינות אפריקה. כמות הנשק שמספקת רוסיה ממשיכה לגדול והמכון לחקר השלום הבינלאומי בשטוקהולם (SIPRI) מצא כי מכירות הנשק של רוסיה למדינות אפריקה בשנת 2017 הוכפלו בהשוואה לשנת 2012. סין וארה"ב הן ספקיות נשק גדולות גם כן, אך באפריקה הן מפגרות מאחורי רוסיה, שסיפקה 39% מהנשק המיובא של אפריקה בין 2017 ל -2013.

     

    בנוסף לכלי נשק, רוסיה תורמת לאפריקה כוח אדם צבאי, בדמות שכירי חרב וקבלני ביצוע צבאיים. כך למשל ברפובליקה המרכז אפריקאית (CAR), אך גם גם במדינות אחרות באפריקה.

     

    מאמצי שמירת שלום של האו"ם הם דוגמה נוספת למעורבותה של רוסיה באפריקה באמצעות שליחת חיילים. סין ורוסיה יחד שלחו יותר חיילים למשימות האו"ם באפריקה מאשר כל שאר חברות הקבע של מועצת הביטחון של האו"ם יחד.

     

    גם החינוך הופך להיות כלי השפעה מרכזי של רוסיה ביבשת, באמצעות תמיכה במחקר, מלגות, הקמת בתי ספר לשפות ושותפויות אקדמיות אחרות.

     

    בנובמבר האחרון, לדוגמה, הושק בנמיביה מרכז התרבות והחינוך הרוסי (RusNam) לקידום ההשכלה הגבוהה. באותו חודש נחתם גם הסכם בין אוניברסיטת "קופרברט" בזמביה לבין אוניברסיטת "הידידות בין העמים של רוסיה" (RUDN), להקמת מרכז אזורי המציע קורסים בשפה הרוסית לסטודנטים בבוצואנה, נמיביה, טנזניה, זימבבואה, מוזמביק ואנגולה.

     

    בין השאר, רוסיה מחלקת מלגות לסטודנטים אפריקאים, ועל פי שר החוץ לברוב, בשנת 2017 למדו למעלה מ 1,800 סטודנטים מילגאים מאפריקה באוניברסיטאות ברוסיה. הם הצטרפו לכ13,000 סטודנטים נוספים מאפריקה, בעיקר מניגריה, אנגולה, מרוקו, נמיביה ותוניסיה.

     

    https://qz.com/africa/1735066/african-leaders-eye-russia-weapon-sales-at-putins-summit/

     

    (כתבה:Landry Signe/Quartz Africa צילום: Quartz Africa/Joe Penney)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סודן ודרום סודן: התקדמות בשיחות על סיכסוך בגבול 

    הושגה התקדמות משמעותית לקראת פיתרון סכסוך הגבול בין שתי המדינות, בדיונים בבירת סודאן, חרטום.

    על פי האו"ם, ההתקדמות בשיחות השבוע קירבה את שתי המדינות מכפי שהיו אי פעם להגיע לשלום בר-קיימא.

     

    הפגישה התמקדה בשטח הגבול השנוי במחלוקת,  העשיר בנפט של אביי, שם כוח UNISFA של האו"ם, מסייע לשמור על הסדר מאז 2011, החל בשבועות שלפני הכרזת העצמאות שדרום סודן.

     

    קווי הגבול בשטח זה מעולם לא הוסכמו בין שתי המדינות, אך שני הצדדים הסכימו לאפשר נוכחות ניטרלית של האו"ם כשפרצה לחימה באזור בשנת 2011.

     

    (כתבה: CGTN Africa  צילום: South Sudan Presidential Unit)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: ציור אבוד של הצייר הניגרי בן אנוונוו נמכר ב1.4. מליון דולר

    הדיוקן, "כריסטין", של אחד האמנים האפריקאים הנערצים ביותר במאה העשרים, בן אנוונוו, נמצא בטקסס, בבית משפחתה של המצוירת, כריסטין אליזבת דייויס.

     

    דיוקנו הידוע ביותר של אנוונוו, "טוטו", הוא תיאור של הנסיכה הניגרית אדוטו אדמילוי (טוטו), המכונה לעתים קרובות "המונה ליזה הניגרית", התגלה בשנת 2017 בהפתעה גדולה לא פחות, בדירה צנועה בלונדון. הוא נמכר בשיא של 1.6 מיליון דולר בשנת 2018.

     

    אנוונווו, שנפטר בגיל 77 בשנת 1994, היה אמן ניגרי עם קריירה שנמשכה כ 60 שנה, מתקופת היותה של ניגריה מושבה בריטית ועד שהפכה למדינה עצמאית.

     

    https://qz.com/africa/1676266/nigerian-artist-ben-enwonwus-discovered-portrait-worth-200000/

    https://www.sothebys.com/en/articles/meet-hannah-oleary-champion-of-contemporary-african-art

     

    https://qz.com/africa/1733915/the-popularity-of-african-art-has-led-to-a-market-for-forgeries/

     

    (כתבה:Ciku Kimeria/Quartz Africa צילום:Quartz Africa)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בוטסואנה: מוקגביטסי מסיסי נבחר מחדש לנשיא

    "המפלגה הדמוקרטית של בוטסואנה" (BDP) ניצחה בבחירות הכלליות לאחר שהבטיחה 29 מושבים באסיפה הלאומית, שמהווים 51% מסך כל המושבים.

     

    מוקגוויטסי מסיסי, נציג המפלגה, הוכרז כנשיא הנבחר, על ידי נשיא בית המשפט העליון במדינה, השופט טרנס רנוויין.

     

    האופוזיציה העיקרית למסיסי, "המטריה לשינוי דמוקרטי" (UDC), הבטיחה 13 מושבים, "החזית הפטריוטית של בוצואנה" זכתה ב 3 והברית למען הפרוגרסיביים מסתפקת במושב אחד בלבד, לאחר ספירת כ 73% מהמחוזות.

     

    הסוגיה המרכזית שתעמוד בפני הBDP תהיה שמירה על קצב הצמיחה כלכלית הקיים. מאז העצמאות מבריטניה בשנת 1966, כלכלת בוטסואנה צמחה בשיעור של 8% בשנה והפכה לאחת החזקות באפריקה. אך כעת היא נמצאת בפני האטה בגלל הסתמכות יתר על מצרך אחד – יהלומים.

     

    מסיסי, 58, שמכהן כנשיא מאפריל 2018, נבחר על בסיס המוניטין שלו כמתנגד לשחיתות. כך למשל, הוא העביר חובה על הצהרת נכסים לעובדי המגזר הציבורי. כמו כן, הוא גם פיקח על הפחתה חדה בבירוקרטיה לעסקים קטנים.

     

    "אנו הולכים … להתמודד עם האתגרים העומדים בפני המדינה …שיפור הערך של המוצרים הלאומיים שלנו, בין אם זה בתיירות או במינרלים." אמר מסיסי, לאחר שהצביע ביום רביעי בכפר מולדתו מושופה. "זה יעזור לנו להשיג את מטרתנו להתקדם לעבר מדינה עם הכנסה גבוהה." הוסיף.

     

    (כתבה: CGTN Africa צילום: CGTN Africa(

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    קניה: פסטיבל "נשים בטכנולוגיה" הגדול באפריקה

    פסטיבל "נשים בטק" התקיים השבוע בניירובי, כחלק מאירועים בנושא ברחבי העולם. בפסטיבל נפגשו נשים מגאנה, ניגריה, מלאווי, זימבבואה, סומליה, קניה, טנזניה, מאוריציוס ועוד, על מנת לעסוק בחדשנות, מימון ושיתוף פעולה.

     

    הפסטיבל מהווה הזדמנות לנשים בתחומי הטכנולוגיה באפריקה ומחוץ לה להשתתף ולהשפיע על סדר היום של צמיחה טכנולוגית באפריקה.

     

    (כתבה: Citizen Digital צילום: Citizen Digital)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    טנזניה:

    בית המשפט העליון לערעורים בטנזניה אישר היום (רביעי) פסק דין מוקדם יותר האוסר על הורים לחתן את בנותיהם בגיל מגיל 15.

     

    פסק דין של בית המשפט העליון משנת 2016 הכריז על חלקים "בלתי חוקתיים" בחוק הנישואין של טנזניה שאפשרו את המנהג. הוא גם הנחה את הממשלה להעלות את גיל הנישואין החוקי ל 18 בתוך שנה.

     

    פסק דין זה נקבע בעקבות תביעה של פעילי זכויות ילדים, שטענו כי החוק הקיים דחף נערות רבות לנישואין.

     

    היועץ המשפטי לממשלה של טנזניה הגיש ערעור- אחת הטענות שלו הייתה שנישואי קטינים יכולים להגן על ילדות שנכנסות להריון. ביום רביעי בית המשפט העליון לערעורים דחה את ערעורו של היועץ ודרש מממשלת טנזניה לכבד את פסק הדין הקודם.

     

    לפי הערכות האו"ם, שתיים מכל חמש נערות נישאות לפני גיל 18 בטנזיה, דבר שהופך אותה לאחת המדינות עם שיעור נישואי הקטינים הגבוהים בעולם.

     

    ז'אן פול מורונגה,  מהארגון "שוויון עכשיו" בירך על הפסיקה, אך הוסיף ש"יש לשנות את חוק הנישואין כדי לשקף את פסק הדין של בית המשפט, לפיו גיל הנישואין המינימלי בטנזניה צריך להיות 18 עבור בנים ובנות כאחד".

     

    (כתבה: Bukola Adebayo/CNN צילום: מתוך כתבה של ה CNN)

    לקרוא עוד >>
play

military commander, Malika, who struggles to keep the peace in her ever-expanding empire. Growing up as a prodigy, Malika inherited the crown from her father in the most unusual of circumstances, splitting the Kingdom of Azzaz in half. After years of civil war, Malika was able to unite all of Azzaz, expanding it into one of the largest empires in all of West Africa. But expansion would not come without its costs. Enemies begin to rise within her council, and Azzaz grabbed the attention of the most feared superpower the world has ever known: the Ming Dynasty. As Malika fights to win the clandestine civil war within the walls of her empire, she must now turn her attention to an indomitable and treacherous foe that plans to vanquish her entire people. From dragons to mythical relics, a feuding royal family and magical swords, the story of Malika: Warrior Queen stays true to the fantasy genre while adding something new by setting familiar concepts in an awe-inspiring African setting.

YouNeek Studios