לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

10-16/1/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: יבגני צ'רפ

  • בריאות

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: מספר מקרי המוות מחצבת הגיע ל 6000

    מספר מקרי המוות במגפת החצבת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו עבר את ה 6000.

     

    בשנת 2019, תחת הדרכת ארגון הבריאות העולמי במדינה וסוכנויות סיוע אחרות, חוסנו למעלה מ- 18 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש ברחבי המדינה. עם זאת, באזורים מסוימים, אחוז הילדים המחוסנים נותר נמוך. כמו כן, כרבע ממקרי החצבת המדווחים הם בילדים מעל גיל חמש.

     

    מאז תחילת 2019 דווח על 310,000 מקרים החשודים כחצבת. המגיפה הוחמרה עקב אחוזי חיסון נמוכים, תזונה לקויה, מערכות בריאות ציבוריות חלשות, התפרצויות של מחלות אחרות, גישה קשה של אוכלוסיות פגיעות לטיפול וקושי בסיוע עקב המצב הביטחוני הבעייתי באזורים מסוימים.

     

    כמו כן, היעדר מימון נותר מכשול עצום לבלימת ההתפרצות. עד כה גייסו 27.6 מיליון דולר. עם זאת, 40 מיליון דולר נוספים נדרשים להרחבת החיסון לילדים בין 6 ל 14 שנים, ולחיזוק הבטים שונים מעבר לחיסון, כמו שיפור הטיפול, חינוך לבריאות, הגברת מעורבות קהילתית, שיפור מערכת הבריאות, שיפור מעקב אפידמיולוגי ושיפור תיאום התגובה.

     

    (כתבה: WHO Africa צילום: WHO Africa)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אגן הנילוס: מדענים חוזים יותר גשם אך פחות מים למיליוני האנשים באגן הנילוס

    לפי תחזיות אקלים שונות, עד סוף המאה כמות הגשם באגן הנילוס העליון עשויה לגדול בעד 20%. אולם, מחקר חדש מראה שלמרות גשמים רבים יותר, צפויות גם תקופות יובש תקופות וקשות יותר.

     

    תנאים אלה יתרחשו במקביל לגידול אוכלוסייה מהיר, שצפוי להכפיל את כמות האנשים באזור עד אמצע המאה הנוכחית, מה שיגביר עוד יותר את מצוקת המים באזור.

     

    כבר היום, כ 10% מאוכלוסיית האגן סובלים ממחסור כרוני במים. על פי המחקר, עד שנת 2040, בשנה עם טמפרטורות ומשקעים ממוצעים, אחוז האנשים שיסבלו ממחסור במים עשוי להגיע ל 35%- יותר מ- 80 מיליון אנשים.

     

    (כתבה:  Ethan D. Coffel & Justin S. Mankin/Quartz Africa צילום: Tiksa Negeri/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מוזמביק: פיליפ ניוסי הושבע לנשיא בפעם השניה ברציפות

    נשיא מוזמביק, פיליפ ניוסי, הושבע ביום רביעי לקדנציה שנייה, לאחר חמש שנים סוערות בתפקידו. ניוסי, 60, זכה בבחירות באוקטובר עם 73% מהקולות, למרות טענות לאי סדרים מצד האופוזיציה.

     

    הישג השיא של הקדנציה הראשונה של ניוסי אמור היה להיות הסכם השלום שנחתם באוגוסט עם האופוזיציה החמושה רנמו. עם זאת, ההסכם הביא לאלימות חדשה במרכז מוזמביק, מצד מתנגדים לתנאי ההסכם. יותר מ- 15 פיגועים דווחו במרכז מוזמביק בחודשים האחרונים, בהם נהרגו 21 בני אדם.

     

    נוסף על כך, ממשלתו של ניוסי נאבקת מול התקפות קטלניות של קיצונים, שעל פי הדיווחים קשורים למדינה האיסלאמית, במחוז קאבו דלגאדו הצפוני. על פי ההערכה 300 בני אדם נהרגו מאז שההתקפות החלו בשנת 2017.

     

    (כתבה: Tom Bowker/AP צילום: Ferhat Momade/AP Photos)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    מפרץ גינאה: מפרץ גינאה הוא האזור המסוכן ביותר בעולם לספינות

    מספר מקרי הפיראטיות והחטיפות של צוותי ספינות במפרץ גינאה, במערב אפריקה, עלה בשנה שעברה ביותר מ- 50%, כשיותר מ 90% מחטיפות אנשי הצוות בעולם בשנה שעברה התרחשו באזור, כך עולה מהדו”ח של המשרד הבינלאומי לשייט ימי.

     

    מספר אנשי הצוות שנחטפו במערב אפריקה בשנת 2019 היה 121, לעומת 78 בשנת 2018.

     

    בדו”ח החדש צוינו 162 אירועי פיראטיות ברחבי העולם בשנת 2019, 10 מהם במפרץ גינאה.

     

    (כתבה: Carley Petesch/AP צילום: Wikimedia Commons)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אפריקה: הצמחונות חוזרת לשורשיה באפריקה

    יבשת אפריקה נמצאת בחזית בהתמודדות עם חלק מאתגרי הבריאות והסביבה של השנים האחרונות בעולם. על פי ארגון הבריאות העולמי,  מצבים בריאותיים כמו מחלות לב וסרטן עקפו מחלות זיהומיות כמו כולרה וחצבת והפכו לנטל הכבד ביותר על מערכות הכלכלה והבריאות המקומיים.

     

    כמו כן, חלק גדול מהיבשת כבר מרגיש את השפעות משבר האקלים- סיבה שכיחה להפחתת צריכת הבשר, שכן בצורת ושיטפונות בלתי צפויים מקשים מאוד על גידול בעלי החיים.

     

    Happy Cow, אפליקציה המסייעת לצמחונים וטבעונים למצוא מקומות לאכול ברחבי העולם, מונה למעלה מ- 900 מסעדות עם אפשרויות טבעוניות ברחבי אפריקה. למעלה ממחציתן נוספו בשנתיים האחרונות. 30 מסעדות טבעוניות לחלוטין נרשמו מאז תחילת 2018.

     

    עם זאת, רבים מחסידיה, טוענים שטבעונות באפריקה איננה מגמה חדשה, אלא פשוט חזרה לתזונה אפריקאית מסורתית.

     

    (כתבה: Anna Pujol-Mazzini/The Guardian צילום: Happy Cow app, The Guardian)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    בנין: פסטיבל הוודו השנתי

    הפסטיבל הבינלאומי של פורטו-נובו, בירת בנין, הוא החגיגה השנתית של המגוון התרבותי של בנין. הנושא של הפסטיבל השנה הוא אוגון, אחת הישויות הרוחניות של דת הוודו.

     

    (כתבה: Yanick Folly/AFP/Getty Images צילום: Yanick Folly/AFP/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מאלי: מסורת המריונטת המסורתית בסכנה

    מסורת המריונטות שימשה בעבר כחלק חשוב בפולקלור ובתרבות של מספר קבוצות אתניות, שחיות באיזור במקו, בירת מאלי. אך לאחרונה, בעקבות הרעת המצב הביטחוני וצמצום במספר המבקרים במדינה, האמנים שמאחורי הכנת הבובות נאבקים כדי לשרוד.

     

    המריונטות מציעות בידור, אך גם ממלאות תפקיד חשוב בטקסים ובפסטיבלים התרבותיים של הקבוצות האתניות בוזו ובמברה, ובהכנתן נכללים טקסים מיסטיים מסורתיים רבים.

     

    (כתבה: Clair MacDougall/BBC צילום: Clair MacDougall/BBC)

    לקרוא עוד >>
play

Takun J - They Lie To Us

Directed, shot and edited by Matthew Reamer