לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

19-26/11/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

כותב ועורך: תום לוי

  • ביטחון

    אתיופיה: מחיר המלחמה - לפחות 600 אזרחים נרצחו בטבח בצפון המדינה בגלל מוצאם האתני

    לפחות 600 אזרחים נרצחו במהלך התקפה שאירעה בתחילת חודש נובמבר, בחלקה הצפוני של המדינה המזרח אפריקאית. כך קובע נציב לזכויות אדם באתיופיה. עוד קובע הנציב, כי האזרחים נהרגו מתוקף מוצאם האתני.

     

    בדוחו לפרלמנט האתיופי בנושא הטבח שאירע בעיירה מאי-קדרה, הוכח כי יחד עם כוחות המשטרה ופקידים ממשלתיים, קבוצה של צעירים ממוצא תיגראי ביצעה ״מבצע פשיטה״ מדלת לדלת, במטרה להרוג אזרחים שהזדהו ממוצא אמהרי או וולקואי. הנציבות שמהווה גוף עצמאי, מאשימה את הקבוצה וכן את הגורמים הממשלתיים שתרמו לטבח, בפשעי מלחמה, ופשעים נגד האנושות.

     

    ״הזוועות והפשעים הבלתי נתפסים שבוצעו נגד אזרחים ללא כל סיבה פרט למוצאם האתני שובר את הלב״ אמר ראש הנציבות דניאל בקלה בהצהרתו. התוקפים בזזו והרסו בתים תוך כדי שימוש בסכינים, מצ׳טות וחבלים לטבוח או לחנוק את קורבנותיהם, אמר הנציב. עוד נאמר כי אזרחים ממוצא תיגראי, שראו את הזוועות הצילו חיים על ידי החבאת אנשים בכנסיות, בתים, ושדות.

     

    (כתבה: Eoin McSweeney, Bethlehem Feleke and Schams Elwazer תמונה: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    קניה: לוקחים אחריות על הזיהום

    בעיית הפלסטיק של קניה – בשנת 2017 העבירה קניה חוק האוסר ייצור של פלסטיק, יבואו, ואף איסור לשימוש בשקיות פלסטיק במדינה. אך שלוש שנים לאחר מכן, המדינה עדיין נאבקת עם שקיות הפלסטיק החד פעמיות שאוטמות נתיבי מים, ונערמות בשכונות השונות. הבעיה היא אפילו חמורה יותר בסלאמס, עקב חוסר במערכת ניהול פסולת, וצפיפותם של השכונות.

     

    הניקיון הגדול – בתקופה האחרונה, החל מהפך בסלאם העירוני הגדול ביותר בקניה, זו היא שכונת קיבארה. איש בשם נייבוטי החל לגייס צעירים בשכונתו, בייחוד אלו עם עבר של פשיעה, כדי להצטרף למסע הניקיון הגדול של השכונה. כדי לגרום לזה לקרות, הוא ייסד ארגון מבוסס קהילה, ארגון שתופס תאוצה ומומנטום – הוא הצליח לגייס 33 חברים לארגון ועם סך של 300 עובדים לצורך הניקיון!  ״לכל מרכז עירוני באפריקה יש סלאם. החלום שלנו הוא להגיע אליהם ולהעצים את הצעירים לכדי ניקיון השכונה״.

     

    ההשפעה האמריקנית – לאחרונה החלו הפגנות בבירת המדינה, בעקבות מסמך שהודלף בו המועצה האמריקאית לכימיה דורשת כי קניה תסיר את האיסור על פלסטיק, על מנת שהייצור ומפעלים יוכלו לקום במדינה, ולספק מוצרי פלסטיק למדינות השכנות. על זה נאמר, דיבורים לחוד, מעשים לחוד.

     

    לקניה יש עוד דרך ארוכה בתחום הפלסטיק ושיקום הסביבה, אך יוזמות מקומיות כמו זו מהווה אבן דרך משמעותית של תושבים הלוקחים אחריות על גורלם, ומבינים כי הישועה לא תגיעה מבחוץ.

     

    (כתבה: 

     

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    בוצואנה: די לעונש המוות

    בבוצואנה נחוותה עליה דרמטית בכמות ההוצאות להורג מאז בחירתו של הנשיא מוקגוואסי מסיסי, לפני כשנה. קבוצות זכויות אדם קוראות לאומה לאסור את עונש המוות.

     

    שלושים ושלוש מדינות אפריקאיות עדיין שומרות על האפשרות להטיל עונש מוות על פושעיהן. אך בוצואנה היא אחת משלוש מדינות שעדיין מבצעות את העונש. השתיים האחרות, אומות רוויות סכסוכים, סומליה ודרון סודן, עומדות בניגוד מוחלט לבוצואנה, מדינה עם שם בינלאומי, מוניטין של מדינה שלווה ודמוקרטיה יציבה.

     

    התובע לשעבר של ממשלת בוצואנה אומר כי נורמלי שלאחר עליה במספר הרציחות תהיה גם עליה במספר ההוצאות להורג. לטענתו זו היא לא שאלה של מספרים, אלא שאלה של אשמה.

     

    אמנסטי קוראת למדינה להפסיק את ההוצאות להורג לאלתר. לטענתם ״הנשיא מסיסי פספס הזדמנות לקטוע את מעגל ההוצאות להורג בבוצואנה ולהראות שצדק יכול להתקיים גם ללא שימוש בעונש המוות, שכן אין כל הוכחה שעונש זה מהווה כמרתיע אפקטיבי מול פשיעה״.

     

    (כתבה: Sharon Tshipa צילום: Steinberg)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    אפריקה: הצעירים חוזרים אל הכפר - הפרויקט ששואף לספק עבודה לצעירי אפריקה

    אחת הבעיות הגדולות ביותר שיבשת אפריקה מתמודדת איתן היא תעסוקת צעירים.

     

    בחודש מאי השנה, המוסד הבינלאומי לחקלאות טרופית, יצר שותפות עם קרן מאסטרקרד על מנת להתחיל את הפרויקט YOUNG AFRICA WORKS.

     

    הפרויקט פותח בהתייעצות עם אנשים צעירים, מחוקקים, מחנכים, ויזמים כחלק מהאסטרטגיה של קרן מאסטרקרד לאפשר לכ-30 מיליון צעירים באפריקה גישה לעבודה. בניגריה young africa פועלת על מנת למען פיתוח מקומות עבודה לכ-10 מיליון צעירים, ברובן נשים עד 2030.

     

    ״חקלאות היא בין האפשרויות עם הכי הרבה פוטנציאל למקור תעסוקה לצעירים באפריקה״ אמרה צי׳מינדה, ראש מדינת ניגריה בקרן מאסטרקרד. ״ אנחנו נרגשים לראות איך הפרויקט שלנו יהפוך את סקטור החקלאות ליותר מושך עבור צעירים, בעיקר נשים, על ידי סיפוק הכשרות של יכולות בתחום החקלאות, הכלכלה, והיזמות״.

     

    בעבור צעירים רבים, הכפר מהווה מקום בו אין עבודה, מה שמוביל אותם להגר לערים הגדולות בחיפוש אחר עבודה, חיפוש שברוב המקרים נגמר בכישלון. על מנת להחיות את הכפר, משתתפים ירכשו יכולות עסקיות ויכולות ״רכות״ בניהול עסק, שישתיתו את האינטגרציה שלהם לתוך חקלאות מודרנית.

    למי שמעניין אותו לפנות לארגון פרטי הקשר מופיעים בכתבה.

     

    כתבה: allafrica/Mastercardfundation צילום: Mastercardfundation

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    קונגו: גנבתם לנו את היער - זכויותיהם של אנשי הבקה נדרסות

    קבוצת ילידים צועקים לעזרה לאחר שממשלת קונגו שמה מטרה על גבם.

     

    גו׳סי אמרסון נשיא של הכפר הפיגמי סה ביער הגשם של מדינת קונגו עבד בשדה שלו כששמע רכבים וצעקות. שומרי יער לבושים במדים ובעלי נשקים הגיעו בגי׳פים לאיזור. אמרסון רץ לביתו, אך זה היה מאוחר מדי. השומרים שמועסקים על ידי הממשלה במטרה למגר ציד בלתי חוקי, הלכו מבית לבית תוך כדי שהם מאשימים את בני הבקה בהריגתו של פיל. בחקירתם, השומרים השתמשו באלימות קשה כלפי בני הכפר. זו היא דוגמא מייצגת להתנהלות שלמה מול אנשי הבקה.

     

    בין אם ההאשמות נכונות או לא, לאורך השנים חל שינוי ביחס כלפי בני השבטים. מנכס לאומי, הפכו הילידים לאויב המדינה, בעודם מסכנים את המיליונים שנכנסים למדינה לטובת שימור הטבע, והחיות הנדירות שבתוכו. כפרים אלה שחיו על ציד, נתחמו לתוך שטחים מאוד קטנים מוגדרים, ולתוך מגוון חיות מאוד מסוים אותו יכולים לצוד. מצב זה שיצר רעב רב בקרבם, וקושי הסתגלותי גדול. אדמה שפעם הייתה שייכת לשבט הבקה, נגזלה ממנו, בלי כל דין ודיין לטענתם.

     

    (כתבה: John Vidal צילום: Mike Goldwater/Alamy)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קונגו: מסע דרך צילום - כרוניקה של מדינה

    אומרים שתמונה שווה אלף מילים.

     

    לאורך שישה חודשים, צלמים תיעדו פנים שונים של מדינת קונגו. הצלמים ניסו לתפוס את המהות של אתגרים אנושיים, חברתיים, וסביבתיים, בהקשר של מגיפת COVID. זהו הכרוניקל של קונגו. בריאות, גישה למים נקיים, גישה לחשמל, סביבה, פוליטיקה וחוסר ביטחון, תהליכי דה-קולוניזציה ועוד.

     

    אני מזמין אותכם להיכנס ללינק ולחוות מסע של מדינה שלמה, דרך תמונות עוצמתיות.

    לחצו כאן

play

Teddy Afro - Alhed Ale

official Teddy Afro YouTube channel: https://www.youtube.com/c/TeddyAfroOfficial/about