לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

השבוע באפריקה: 3/12/2020 - 26/11

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך וכותב: תום לוי

  • סיכסוכים

    אתיופיה: ניצחון במערכה לממשל הפדראלי?

    לאחר מתקפות ארטילריה כבדות בשבת האחרונה, הממשלה הפדרלית טוענת כי בירת המורדים, מאקלה שבצפון, נמצאת כעת תחת שליטתם. טענה שטרם אושרה על ידי גורמים חיצוניים.

     

    ממשלת אתיופיה מכריזה על סיומה של מערכת הלחימה כנגד המורדים התיגראיים. אולם, מתוך כך שהתקשורת באיזור כולו מושבתת, מאז יום שבת לא הייתה שום דרך לאשר כי אכן כך הדבר. בניגוד להצהרה זו, הנהגת המרד התיגראיית הכריזה כי להמשיך את ההתנגדות למתקפה הממשלתית בצורה נוקשה.

     

    עיר הבירה של שבט התיגראי, מאקלה, המונה כחצי מיליון בני אדם הופצצה קשות כיומיים לאחר הכרזתו של הנשיא אביי על השלב הסופי במלחמתו כנגד המורדים. חשוב לציין, כי עד לא מזמן, ההנהגה התיגראיית (ארגון ה-TPLF) הייתה הכוח הדומיננטי במדינה, ומתוך כך, גם נגזר הקושי בסיום מרידתו של האיזור הבדלני. ההפגזות הובילו אוכלוסיה גדולה לברוח לעבר הגבול עם סודאן, שם יוכלו למצוא מחנות פליטים שיספקו להם מחסה מהמלחמות.

     

    לאחר הכרזתו של הנשיא, מנהיגי המורדי פרסמו כי: ״אביי לא יוכל לעצור את חברי ה-TPLF, הם ימותו למען אמונתם. להיכנע? אתה חייב להבין כי אנו נמשיך להילחם כל עוד אתם על אדמתנו״.

     

    (כתבה: Simon Marks צילום: Nariman El-Mofty/Associated Press)

    לקרוא עוד >>

  • זכויות אדם

    סודאן: מדביקים פערים - אכיפת איסור על נישואי קטינים ומילת נשים

    שלב משמעותי בהתקדמותה של סודאן למיגור הפרות זכויות אדם – רשויות המדינה הכריזו כי יאסרו את קיומם של נישואי קטינים (מתחת לגיל 18), ואף יאכפו איסור על מילת נשים. מדובר על צעד משמעותי בביסוסם של זכויות נשים ואף של ילדים.

     

    החוקים בנוגע לאיסורים הועברו כבר בחודש יולי, אולם המשטרה יודעה רק השבוע כי עליהם לתווך את השינוי לקהילות במדינה – שכן, ביצוע של פעולות מסוג זה נתון לעונש של כשלוש שנים בכלא.

     

    עבור אלו שהנושא של מילת נשים חדש להם, קצת רקע:
    מדובר על הליך בו מוסר באופן חלקי או מלא הדגדגן והשפתיים הפנימיות של הנרתיק. הסיבות להליך הפרימיטיבי משתנות ממקום למקום, אך בהכללה ההסברים לכך הם כי נשים לא נימולות נחשבות טמאות, או בלתי מסוגלות לשלוט בדחפיהן המיניים, אמונה שיוצרת פחד בקרב הגברים שמא אישה לא נימולה תבגוד בבן זוגה.

     

    קצת נתונים:

    לפי מידע של האומות המאוחדות, 87% מהנשים בסודאן עברו את ההליך המזעזע של מילת נשים, הליך שמבוצע לרוב בגילאי 5-14.

     

    בנוגע לנישואי קטינים מתחת לגיל שמונה עשרה – כשליש מהנשים בסודאן מחותנות טרם מלאו להן שמונה עשרה.

    (כתבה: Emmanuel Akinwotu צילום: Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • Diaspora

    אפריקה: היום שאחרי המשבר - הדיאספורה האפריקאית מחפשת להשפיע

    הדיאספורה (הפזורה) האפריקאית מחפשת לעצב את תפקידה בשיקום היבשת ממשבר הCOVID-19, תוך התמקדות בהשקעות באיזורים הכי פגועים מבחינה כלכלית.

     

    הכסף ממשיך לזרום מהפזורה – העברות עקביות של התפוצות ליבשת הסתכמו ב -80 מיליארד דולר, מהן 48 מיליארד דולר יוחסו לאפריקה שמדרום לסהרה לשנה שעברה, כך על פי הבנק העולמי.

    בחודש הבא יערך אירוע משמעותי בקניה שיעסוק באופן שבו הפזורה תיכנס לשיקום היבשת, מתוך חשיבה פרוגרסיבית על מינופו של ידע מקומי, ועסקים בעלי פוטנציאל ליצירת מקומות עבודה למקומיים.

     

    ישנו רצון להשקיע בתחומים שיקדמו את מדינות אפריקה לעבר כלכלה נותנת שירותים (ייעוץ, ייצור מורכב, תוכנה וכו׳) ויציאה מהמודל הכלכלי הנוכחי, של כלכלה המבוססת על ייצוא משאבים וחומרי גלם.

    (כתבה: Amina Wako  צילום: Michele Spatari | AFP)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    נמיביה: אדולף היטלר ניצח בבחירות המקומיות

    פוליטיקאי נמיבי שעונה לשם אדולף היטלר אומר כי אין לו תוכניות לשליטה עולמית לאחר ניצחונו בבחירות המקומיות.

     

    אאונונה אדולף היטלר נבחר בשבוע שעבר על ידי מחוזו בנמיביה, בראיון לעיתון גרמני התעקש ואמר כי אין לו דבר וחצי דבר עם האידיאולוגיה הנאצית. שכן, אדולף מהווה שם גרמני נפוץ במדינתו, שהייתה בעבר קולוניה גרמנית.

     

    קצת רקע: בין 1884 ל-1915 נמיביה הייתה קולוניה גרמנית בשם דרום מערב אפריקה הגרמנית. האימפריה הגרמנית הרגה אלפי אנשים במהלך מרד מקומי מצד הילידים, אירוע לו היסטוריונים קוראים בשם ״רצח העם הנשכח״. לעוד מידע על הרקע ההיסטורי לחצו כאן

     

    הפוליטיקאי המשיך ואמר בראיונו כי אביו קרא לו על שמו של הדיקטטור הנאצי מתוך חוסר הבנה גדולה בנוגע למי היה היטלר, ומה היה פועלו.

     

    ״כילד ראיתי את שמי כנורמלי לחלוטין״ אמר הפוליטיקאי שזכה בבחירות עם 85% מהקולות.

     

    (כתבה: BBC צילום: EAGLE FM NAMIBIA)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    אתיופיה: החל מבצע עלייתם של יהודי אתיופיה 

    סוף למחדל?
    מאות יהודי פלאשמורה אתיופים הוטסו לישראל בשבוע האחרון, מתאחדים עם משפחותיהם הנמצאות בארץ.

    בשנים האחרונות התנהל מאבק על עלייתם של מאוד יהודים אתיופים, בעוד הממשלה הטילה ספק בתקפות יהדותם.

     

    הנושא תפס כותרות לאחרונה, וקודם בסדרי העדיפויות בשל המאבק בין איזור התיגראי והממשלה הפדראלית. שכן העיר המרכזית, גונדר, בה גרו היהודים נמצאת בתוך שטחי תיגראי.

     

    ממשלות רבות דיברו והבטיחו רבות ונצורות בהקשר לעלייתם של בני הפלאשמורה. כ-16,000 בני אדם הגישו בקשת עליה, ונכון לעכשיו רק 2000 מהם עלו ארצה.

     

    אין ספק שזהו צעד חשוב והיסטורי לשינוי עוול גדול שנעשה לבני הקהילה, המייחלים להגיע לארץ מזה שנים רבות, ולהתאחד עם משפחתם.

     

    (כתבה: BBC צילום: ISRAEL GPO)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: המלצת סרט: הילדה ממוגדישו

    בהשראת אירועים אמיתיים, סרט דרמה זה מתאר איך ברחה אפרה אחמד מסומליה במהלך המלחמה של שנת 2006, ועשתה את דרכה לעבר אירלנד, בה קיבלה מעמד של פליטה.

     

    הסרט מגולל את דרכה של אפרה כאקטיביסטית חסרת פשרות נגד מילת נשים. סיפור מדהים זה מהדהד היום חזק יותר מאי פעם בעקבות שינוי החוק בסודאן, ואסירתו של המנהג האיום על ידי מדינות נוספות.

    הסרט אמור להיות זמין ממחר בפלטפורמות הדיגיטליות, חפשו A Girl from Mogadishu ברשת, וצפו.

     

    (כתבה: Leslie Felperin צילום: Seamus Murphy)

    לקרוא עוד >>
play

Fela Kuti - Water no get enemy

שיר מטריף של האמן הניגרי. למי שמתחשק קצת קצב.