לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

11-18/12/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

כותב ועורך: תום לויֿ

חג חנוכה שמח לכולם!

  • ביטחון

    ניגריה: מלחמה נגד החינוך המערבי - ארגון בוקו חראם תקף בית ספר 

    בשעת לילה ביום שישי, יריות נשמעו בבית הספר הממשלתי למדעים שנמצא בעיירה קנקרה.

    במהלך ההתקפה, נחטפו נערים ונערות רבים וכעת מקום הימצאותם של 337 מהם טרם ידוע. מספרם המדויק של הילדים שנחטפו נתון לשינויים עקב כך שבמהלך ההתקפה רבים מהם ברחו ועשו את דרכם לכפרים אחרים.

     

    כעת, ארגון הטרור בוקו חראם לוקח את האחריות על ההתקפה תחת האמתלה כי בית הספר הותקף למען השגת המטרות ארוכות הטווח של הארגון - הפסקת החינוך ה״מערבי״ בניגריה. אולם, בניגוד להצהרות אלו, נודע כי החוטפים יצרו קשר עם אחד המורים בבית הספר בדרישות לכופר.

     

    זו היא לא הפעם הראשונה שהארגון מבצע פעילות חטיפה בסדר גודל שכזה. ב-2014 נחטפו 300 תלמידים, ורבים מהם אף לא חזרו. ב-2018 נחטפו 100 בנות ששוחררו לאחר משא ומתן.

     

    (כתבה: Isaac Abrak and David McKenzie צילום: CNN

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סומליה: התפוררות הקשרים הדיפלומטיים עם קניה

    מספר שבועות לפני הבחירות הכלליות במדינה, מאשימה סומליה את שכנתה ממזרח בהתערבות בענייני פנים, ומתירה את הקשרים הדיפלומטיים עם קניה. לטענת שר המידע הסומלי, קניה הפרה את ריבונותה של מדינתו. במשדר טלויזיה בנושא, אמר השר כי סומליה תחזיר את הדיפלומטים מקניה וינתנו שבעה ימים לדיפלומטים הקנייתים לעזוב את המדינה.

     

    השלכות המהלך:

    קטיעת הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות מוסיפה אש למדורה המערערת את יציבות האיזור, לאחר שארצות הברית הכריזה כי תוציא את כלל חייליה מסומליה – מהלך שגורמים רבים באיזור חוששים כי יוביל להגברת פעילותם של קבוצות צבאיות דוגמת השבאב נגד הממשלות בקרן אפריקה.

    קניה וסומליה חולקות גבול של 430 מייל, ושתי המדינות סבלו רבות מאלימות שנגרמה לאזרחיהן מארגון השבאב.

     

    (כתבה:  צילום: Ben Curtis/Associated (Press

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    אתיופיה: מחיר הלחימה - האיחוד האירופי השהה העברות כספים עקב הסכסוך התיגראי

    כ-90 מיליון יורו של תקציבי תמיכה שהיו אמורים להיות מועברים לממשלת אתיופיה בסוף השנה נמצאים בהקפאה  עקב הסכסוך עם מחוז תיגראי. ארגונים הומניטריים מתריעים על הרעה משמעותית בתנאי החיים של שורדי הסכסוך.

     

    דובר האיחוד אמר כי ״עלינו לראות שתנאים מסויימים מתקיימים על ידי הממשלה האתיופית על מנת שתמיכתנו תשוב״. התנאים אליהם מתכוון הדובר הם מתן גישה מלאה לעובדי סיוע הומניטרי לאיזור הסכסוך, גישה לאזרחים המחפשים מפלט במדינות השכנות, סוף להסטה על רקע אתני, והחזרת התקשורת והאינטרנט במחוז תיגראי.

     

    בתנאים הנוכחיים, ארגונים הומניטריים יכולים רק לנחש מה המצב במחוז, כמות הנזק וההרוגים כתוצאה מהתנגשות הענקיים באיזור – ארגון ה- TPLF והכוחות הפדראליים.

    לטענות הארגונים ההומניטריים על החוסר במתן גישה אמר הדובר של כוח החירום האתיופי ״אתיופיה לא צריכה בייביסיטר״.

     

    משא ומתן מתקיים בין האו״ם לממשלת אתיופיה, אך לא נראה שבעתיד הקרוב תינתן גישה בלתי מוגבלת לכוחות הסיוע.

     

    (כתבה: Maria Gerth-Niculescu צילום: Mohamad Nuerekdin)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סודאן: מברכים על החלטת ארצות הברית להסירם מרשימת המדינות התומכות בטרור

    מברכים על המוגמר – סודאן מברכת את החלטתה של ארצות הברית להסירה מרשימת המדינות שתומכות בטרור. סודאן מייחסת ניצחון זה למדיניותו של הנשיא לשעבר עומר אל בשיר. אנליטיקאים כלכליים טוענים כי הסרתה של סודאן מהרשימה תסלול את דרכה של המדינה לעבר התאוששות פוליטית וכלכלית.

     

    איך זה יעזור לסודאן כלכלית? פעולה זו תאפשר למדינה לגשת לכספים וקרנות בינלאומיות, שעד כה היו חסומים לה, לקבל השקעות מבחוץ, וכן גישה לקרן המטבע הבילאומית. נוסף על כך, עיסקאות רבות שבוצעו על ידי מתווכים, מתוקף הבעייתיות, יוכלו להפוך ישירים, שכן כעת סודאן יכולה לסחור/להשקיע באופן גלוי.

     

    הסיבה שסודאן נכנסה לרשימה זו מלכתחילה ב-1993 נובעת מכך שנתנה מחסה לראש אל קאידה – אוסמה בין לאדן, נוסף, על אירועי טרור שונים בהם לקחה חלק כנגד ארצות הברית.

     

    אכן, מדובר על עידן כלכלי ופוליטי חדש בין סודאן לעולם, ובינה לבין ארצות הברית בפרט.

    (כתבה: Naba Mohiedeen צילום: Rueters)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    זימבבואה: ככל שהמשבר הכלכלי מחריף - ילדי המדינה מושפעים יותר ויותר מחוסר המזון

    כשהמחסור במזון מחמיר עקב בצורת וחוסר היציבות הכלכלית של ההסגר, אחד מכל שלוש ילדים בזימבבואה סובל מחוסר תזונתי.

     

    התינוקת גרייס שוכבת בשקט בעריסתה, במחלקה הקלינית תחת מבטה של אימה, רוז מפקה. עורה היבש

    שתלוי על גופה הקטן, והחלביות של עיניה מראות כי התינוקת בת ה-18 חודשים הזו נמצאת בתת-תזונה.

    לגרייס יש מזל שהיא בחיים, שכן בית החולים באיזורה הצליח לזהות כי היא זקוקה לטיפול נמרץ והזנה. ״ליבי נשבר לראות את התינוקת שלי שוכבת כאן חסרת ישע ואני לא יכולה לעשות כלום כדי לעזור לה. אני מתפללת שהאחיות יחיו אותה איכשהו״ אומרת אימה.

     

    מקרים דומים לזה של גרייס נמצאים בעליה חדה בזימבבואה, כמחסורי המזון נותנים את אותותיהם, וגובים מחירים. נתונים מראים כי מספר הילדים שמקבלים תזונה הנחשבת כמינימלית לגדילה והתפתחות טובה מהווים כיום 2.1% מהאוכלוסיה. מספר לא נתפס.

    רובם ניזונים מארוחה אחת ליום במקרה הטוב, ואימהות רבות לא מסוגלות להפיק חלב לתינוקותיהן עקב הרעב שהן חוות. ההדרדרות המצב של זימבבואה, יחד עם הבצורת הארוכה שפוקדת אותם, וההשפעות של מגיפת הקורונה, מתבטא כיום במיתות רבות של ילדים ואימהות.

     

    מצד ארגונים בינלאומיים – תוכנית המזון העולמית מנסה לספק תוספי מזון לילדים החווים מחסור קשה. יחד עם זאת, הצהיר מנהל התוכנית במדינה כי קיים פער תקציבי משמעותי של כ-204 מיליון דולר. סכום כסף שיהיה קשה מאוד לגייס.

     

    עד סוף 2020 הציפיה היא שאחוז הרעבים במדינה יעמוד על 50%, סך אנשים של 8.6 מיליון בני אדם.

    (כתבה: Nyasha Chingono צילום: Aaron Ufumeli/EPA)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: החיסון מביא תקווה לענף התיירות

    שחקני תיירות איזוריים שמים את תקוותיהם לעבר החיסון, בעוד שמאגרי החיים האחרונים נשאבים מעסקיהם עם חוסר היכולת לתפקד בעונת החגים הנוכחית.

     

    באוגנדה, עסקי תיירות נאבקים בכמה זירות במקביל - גם עם האלימות ברחובות עקב הבחירות, וגם עם המגיפה, מה שיוצר אוירה מאוד פסימית בתעשיה.

     

    אנדרו גטארה מנהל עסק תיירות וטיולים ברואנדה, כשסין היא מקור הלקוחות העיקרי שלו. כמו אחרים,

    פרנסתו נפגעה משמעותית השנה, אך שרד תודה לתיירים זרים שניצלו את הירידה במחירים כדי לטייל.

    עסקים מסוג זה נתונים למדיניותם של המדינות השונות, שבהרף עין יכולות לסמן את מדינתם כאדומה, וההיפך. יתרה מכך, תיירות הפנים נפגעה במדינות כמו אוגנדה ואתיופיה עקב חוסר היציבות ששוררת בתקופה האחרונה.

     

    מכאן שהחיסון מהווה כאוויר לנשימה לבעלי עסקים אלו, שרואים בו כגורם אשר יקנה מידה מסויימת של ביטחון לתיירים להגיע ולהציל את העסקים שנשארו על רגליהם.

    (כתבה: MOSES K. GAHIGI  צילום: NMG)

    לקרוא עוד >>
play

Espacio Ronda - MARIEM HASSAN - Arfa

הזמרת הזו מגיעה אלינו ממערב הסהרה, איזור שהיה במרכז ההסכם עם מרוקו. שבת שלום, תהנו :)