לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

15-22/01/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • פוליטיקה

    אוגנדה: לאחר בחירות מכורות שלטונו של מוּסֵוֵונִי נמשך

    נשיא אוגנדה, יוֹוֵרִי מוּסֵוֵונִי, טען ביום שבת כי נבחר מחדש לכהונה שישית, למרות האשמות הנרחבות על מרמה, והפחדות כלפי ציבור הבוחרים. בובי ויין – זמר שהפך לפוליטיקאי והגיע למקום השני בהצבעה, על פי ועדת הבחירות במדינה, קורא לעם לדחות את תוצאות הבחירות.

     

    לאחר שהאבק שקע, נראה כי בחירות אלה היוו כסרטון הדרכה לשליט האוטוריטרי המתחיל – שליטה באינטרנט עובדת. טקטיקה מרכזית בכדי לצמצם את האופוזיציה הייתה לשלוט בגישה של האזרחים לאינטרנט, לחסום מדיה חברתית ותוכנות העברת הודעות כמו וואטסאפ, ואף להנהיג הפסקות אינטרנט יזומות ברחבי הארץ, בכך לנתק את האוכלוסייה ממידע בזמן החיוני ביותר. אתם תוהים מה יכול להיות הסיבה לניתוק? יוֹוֵרִי האשים את פייסבוק ב״שחצנות״ לאחר שזו סגרה כמה חשבונות המקושרים לשלטון, תחת טענות של ניסיונות למניפולציית בחירות.

     

    בנאום הניצחון שלו, אמר יוֹוֵרִי כי ״אני חושב שיתכן כי אלו הם הבחירות הכי הוגנות שהיו במדינתנו מאז 1962״.

     

    ביום שישי בובי ויין אמר ל- CNN כי חייו בסכנה מכיוון שהצבא ביצע ״מצור״ על ביתו. ויין אמר כי הטלפון שלו היה חסום וחיבור האינטרנט שלו נותק לזמן מה כשכוחות הביטחון פרצו לביתו יום לאחר פתיחת הקלפיות.

     

    (כתבה:  David McKenzie, Brent Swails and Angela Dewan, CNN תמונה: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סודאן: אלימות בחבל דרפור בסודן מעיבה על התקווה לשלום המיוחל

    מאות בני אדם נהרגו ונפצעו במתקפות אלימות קטלנית המגיעה שבועות ספורים לאחר ששומרי השלום של האו"ם והאיחוד האפריקאי אמרו כי יסיימו את משימתם בת 13 השנים באזור.

     

    אירוע זה מעיב על תקוות השלום ארוך הטווח באיזור שסובל מלחימה וחוסר יציבות במשך עשרות שנים.

    מתקפת האלימות האחרונה החלה לאחר ויכוח שבו נדקר אדם למוות, כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. לאחר מכן, מיליציות חמושות תקפו את העיר אל ג'נינה במערב וביצעו מצור על מחנה לעקורים פנימיים. ביום ראשון, 83 בני אדם נהרגו ו- 160 אחרים נפצעו, כולל ילדים ואנשי כוחות הביטחון, כך אמר איגוד הרופאים בסודן בציוץ.

     

    בתגובה לאלימות האחרונה הכריזו הרשויות על מצב חירום והטילו עוצר באזור. הממשלה גם שלחה משלחת הכוללת את היועץ המשפטי לממשלה וחברי משרד הצבא והמשפט לחקירה והחזרת השקט.

     

    (כתבה:)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: תערוכה הולנדית מציגה תובנות חדשות על מרד העבדים בברבריס

    הארכיון הלאומי ההולנדי מציג מכתבים ייחודיים ששלח מנהיג מרד העבדים המאורגן למושל קולוניאלי, ובו מוצג האיש החופשי החדש שהציע לחלוק את האדמה.

     

    ההצעה של האיש המכונה Cuffy, ממהמילה קופי (Kofi) – שפירושה "נולד ביום שישי," אמורה לספק תובנה חדשה על הניסיונות להתנגד למשטרים האכזריים של התקופה הקולוניאלית, ניסיונות שלעתים קרובות זוכים להתעלמות בהיסטוריית השעבוד.

     

    ״אנו מוכנים לתת להוד מעלתך חצי מברבריס (כיום חלק מגויאנה) וכל השחורים יסוגו במעלה הנהרות, אך אל תחשוב שהם ישארו עבדים. השחורים שיש להוד מעלתו בספינותיו – הם יכולים להישאר עבדים״. כך כתב מנהיג המרד לשליט המקומי, וולפרט סימון ואן הוגאנהיים (Wolfert Simon van Hoogenheim).

     

    ברבריס הייתה מושבה הולנדית במשך מאות שנים, ובשנת 1763 כ -350 אירופאים לבנים שמרו על פי הערכות כ -4,000 עבדים על מטעי קפה, כותנה וסוכר בתנאים ברברים הולכים וגוברים, אפילו בסטנדרטים האכזריים של אותה תקופה.

     

    הקולוניאליסטים נמלטו ככל שהמרד גבר, אך בסביבות 40 גברים ו -20 נשים וילדים מצאו עצמם מוקפים ב -500 משועבדים לשעבר לאחר שהסתתרו בבית של אחד המטעים. על פי הסופרת וההיסטוריונית קארין אמטמוקרים, הגג הוצת באש ואלו שניסו לברוח נורו.

     

    (כתבה: Daniel Boffey  צילום:Arenda Oomen Fotografie) 

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    תוניסיה: ״אנשים רעבים״ - למה צעירי תוניסיה יוצאים לרחובות

    אבטלה – בייחוד בקרב הצעירים – ירידה ברמת החיים וסגרים חוזרים ונשנים עוררו מהומות ברחבי הארץ. ״עבודה, חירות, כבוד!״ היו צעקותיהם של צעירים רבות שיצאו לרחובות.

     

    יותר מ-600 בני אדם נעצרו, רובם בגילאי 15-25, והצבא נפרס על מנת להגן על מבנים ממשלתיים.

    כל מי שאיתו דיבר הגרדיאן השבוע הביעו את תסכולם מכך שהממשלה והתקשורת במדינה התמקדו באלימות ובביזה שקרו, ולא בסיבות העומדות מאחורי ההפגנות. צעיר בשם יאסין אומר כי "אנשים רעבים. הם רוצים לנקום במדינה, אני לא אשקר, הם רוצים עוד מהפכה".

     

    אחרים פחות מאשרים את התסיסה. סלאח, בן 40, מתלונן על עייפות. הוא היה ער כל הלילה, והגן על דוכן הסחורות שלו מפני בוזזים פוטנציאליים. הוא מצביע על סניף הדואר והאופטיקה בהמשך הדרך, שניהם לדבריו נבזזו. "הם לא הפגינו, הם גנבו", הוא אומר.

     

    (כתבה:Simon Speakman Cordall צילום: Fethi Belaid/AFP/Getty)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    אלג'יריה: שלום והשלמה היסטורית? צרפת מקימה ועדת ״זיכרון ואמת״ בנוגע להיסטוריה הקולוניאלית במדינה

    צרפת תקים ועדת "זיכרונות ואמת" שתסקור את ההיסטוריה הקולוניאלית של המדינה באלג'יריה, בעקבות המלצה מרכזית בדו"ח חדש שהזמין הנשיא עמנואל מקרון ושפורסם ביום רביעי. הדו"ח הציג גם שורה של הצעות אחרות לטיפול בתלונות ארוכות שנים.

     

    יחד עם זאת, הדו״ח שלל פרסום התנצלות רשמית על העבר, וההצעות שעולות בו נמנעו משאלת העינויים השיטתיים של הכוחות הצרפתיים, שהנשיא מקרון כבר הודה בהם.

     

    מטרת הדו״ח היא להשיג "פיוס זיכרונות בין צרפת לאלג'יריה", שתי מדינות המחולקות על ידי איבה עמוקה שנובעת משנים של קולוניזציה ומלחמת עצמאות שהותירה מאות אלפי הרוגים.

     

    (כתבה:)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מצרים: מקדש ומומיות בנות 4,000 שנה התגלו

    מקדש לוויות בן ארבעת אלפים שנה התגלה במצרים ובתוכו שלל אוצרות עתיקים, כולל ארונות קבורה עם מומיות. החפירה ארכה 14 שנים וארכיאולוגים חשפו בשבת את המקדש השייך למלכה נירית, אשתו של המלך טטי, בסקארה, דרומית לקהיר, מצרים.

     

    המשימה מצאה גם פירי קבורה, ארונות קבורה עם מומיות, פסלים, סטלות, צעצועים, סירות עץ ומסכות לוויות בתוספת פפירוס באורך של חמישה מטרים המתאר את פרק 17 לספר המתים.

    במהלך החפירות נמצאו 22 פירי קבורה ובתוך פירים אלה נחשפו למעלה מ- 50 ארונות עץ, שראשיתם בממלכה החדשה של מצרים.

     

    הארונות מעוטרים בסצנות רבות המתארות את אלוהי מצרים שסגדו לתקופה זו (לפני 4200 שנה).

    מדובר בתגלית מדהימה שמוסיפה עוד רובד להיסטוריה העשירה של מצרים.

     

    (כתבה: Africanews and AP, AFP צילום: africanews)

    לקרוא עוד >>
play

Sona JOBARTEH Mamaké

האמנית הנהדרת הזו מגיעה אלינו מגמביה. סונה מגיעה ממשפחה של מוסיקאים, והאישה הראשונה ממשפחתה שהופכת לוירטואוזית על כלי הקורה המסורתי.