לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

22-29/01/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • זכויות אדם

    צ׳אד: ענקית הכרייה גלנקור עומדת בפני האשמות בגין הפרות זכויות אדם

    ממשלת בריטניה קיבלה את התלונה בנושא זכויות אדם נגד ענקית הכרייה והסחורות גלנקור (Glencore) בנוגע לשפכי מי שפכים רעילים בצ'אד, שם טוענים שעשרות תושבי הכפר – ביניהם ילדים – סובלים מכוויות קשות, נגעי עור ומחלות לאחר מגע עם מים מזוהמים. ההאשמות כוללות הפרות סביבתיות, נזילות של נפט לתוך שפכים וכשלים באחריות החברתית של חברת הענק.

     

    התלונה גובשה על ידי שלוש קבוצות למען זכויות אדם בשם התושבים הנפגעים. כיום ידוע על כחמישים תושבים אשר ספגו נזק משמעותי, ביניהם גם ילד בן 13 שלא הצליח להזיז את גופו במשך שנה לאחר ששחה בנהר, מתוך מה שרופאים ייחסו ל"כוויות הנפט הגולמי". נוסף על הנזק לאוכלוסיה, דווח גם על תמותת חיות משק רבות ששתו מהנהר, מה שהסב נזק כלכלי לא מבוטל.

     

    התושבים טוענים כי אגן השפכים דלף כבר שבועות לפני שהתמוטט, אך גלנקור לא הצליחה לטפל בבעיה כראוי או להזהיר את התושבים המקומיים מפני הסכנה הממשמשת ובאה.

     

    "ההחלטה בבריטניה לקבל את התלונה מספקת הזדמנות לנפגעים מפעילות גלנקור להישמע סוף סוף ולמצוא תיקון לנזקים שנגרמו", אמרה אנקה ואן וודנברג (Anneke Van Woudenberg), מנכ"לית קבוצת זכויות האדם זכויות ואחריות בפיתוח.

     

    (כתבה: Kate Hodal צילום: Raid)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אוגנדה: המתח עולה לאחר הכרזתן של תוצאות הבחירות

    המתח ממשיך לטפס באוגנדה בעקבות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות, שהתקיימו ב- 14 בינואר. ברחבי הארץ דווח על מעצרים רבים של תומכי האופוזיציה וסוכני סקרים.

     

    מנהיג האופוזיציה הראשי, בובי ויין, ממשיך להיות במעצר בית. ארגוני זכויות אדם מקומיים ובינלאומיים קראו לשחרורו. נוסף על כך, נאמר כי ישנו מחסור באוכל ומצרכים חיוניים אחרים בביתו, ולמרות זאת אף אחד לא רשאי לבקר ולהתקרב לביתו.

     

    בחודש נובמבר נהרגו לפחות 54 תומכי אופוזיציה, ולפי ארגוני זכויות אדם מאז נהרגו עוד כ-120 בני אדם במהלך הקמפיין בחירות.

     

    כעת, אומר ויין, כל שנותר הוא לנסות לעטור לבית המשפט העליון במטרה לחשוף את המחדל. אולם, מאז שנת 2001 כל מערכת בחירות זכתה לערעור בבית המשפט אשר ביטל עד כה את כולן.

     

    (כתבה: EPAJJAR OJULU צילום: newafricanmagazine)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אפריקה: היבשת כפי שמעולם לא שמעתם - האפליקציה שתביא לבמה את הסיפורים שלא סופרו

    למדינות אפריקה יש מסורת ארוכת שנים של סיפורים בעל פה, המשמשים לבדר ולחנך דורות צעירים על תרבות והיסטוריה. כעת, יזם הטכנולוגיה הרמן צ'ינרי-הסה (Herman Chinery-Hesse), הידוע בהקמת SOFTtribe, חברת התוכנה הגדולה בגאנה, רוצה לשמור על מסורת זו בחיים באמצעות אפליקציית ספרי שמע חדשה – Afrikan Echoes.

     

    האפליקציה, שעתידה לצאת בחודש מארס, תציג בתחילתה כ-50 סיפורים אפריקאים מקוריים שמעולם לא פורסמו, וכעת תורגמו לשפות אפריקאיות רבות דוגמת יורבה, אמהרית וסוואהילי, ולשפות רבות נוספות. היזם הגנאי אומר כי הפלטפורמה תאפשר לאנשים מכל תחומי החיים לספר את סיפורם בבמה בינלאומית. הרמן מוסיף כי שאיפתו היא לייצר מצב בו אנשים מחוץ לאפריקה יוכלו להאזין לסיפורים אפריקאים, המסופרים על ידי אפריקאים, באופן אפריקאי.

     

    חלק נוסף בפרויקט המדהים הוא הנגשת המידע לאיזורים כפריים. לפי הבנק העולמי, רק 65% מהאוכלוסיה הבוגרת באפריקה הסאב-סהרית יודעים קרוא וכתוב, ביחס לכ-84% גלובלית. לכן, הרמן מאמין כי Afrikan Echoes תאפשר לאפריקאים שלא קוראים, הזדמנות לצרוך סיפורים מהיבשת. חזונו הוא לייצר את המחזה הבא – ״אם תיסע לכפר אפריקני, תוכל למצוא את כולם יושבים בחלק האחורי של ביתו של הצ'יף, עם רמקול דלוק, וספר שמע המספר על אירוע כלשהו בכפר אפריקני אחר, במדינה אפריקאית אחרת, והם כולם מקשיבים בקשב רב״.

     

    (כתבה: Rochelle Beighton and Rachel Wood, CNN צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    דרום אפריקה: ג'ונאס גוואנגווה, טרומבוניסט ופעיל נגד האפרטהייד, נפטר בגיל 83

    בגיל 83, ג׳ונאס מוסה גוואנגווה (Jonas Mosa Gwangwa), שהיה לאור מוביל בסצנת הג'אז בדרום אפריקה כבר מגיל צעיר, והמשיך להוביל את הרכב הדגל של הקונגרס הלאומי האפריקאי, נפטר.

     

    נשיא דרום אפריקה ספד לאמן, שהיה לשגריר אמנותי מוביל בהתנגדות נגד האפרטהייד, ואמר כי ״היה ענק של תנועת התרבות המהפכנית שלנו, ג׳ונאס גוואנגווה עולה לתזמורת הגדולה של אבותינו המוסיקליים, שגאונותם היצירתית ומסירותם לחופש של כל הדרום אפריקאים עוררו השראה למיליונים בארצנו וגייסו את הקהילה הבינלאומית כנגד מערכת האפרטהייד".

     

    לסיפור חייו המלא, שמציג את כוחה של המוסיקה, לחצו על קראו עוד!

     

    (כתבה:)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    קניה: צריכים אוויר - המדינה האפריקאית פנתה שנית לוועדת G20 בבקשה להארכת תשלום חוב בגובה של 298 מיליון דולר 

    קניה עשויה לקבל הקלות חוב נוספות ממועדון הנושים הבינלאומי בפריז בכדי לסייע בהקלת מצוקות פיננסיות הקשורות להתמודדות עם מגיפת הקורונה.

     

    המדינה כבר קיבלה הקלות בצורת הפסקת התשלומים על הלוואות בסך 298 מיליון דולר לחודשים ינואר-יוני 2021, וכעת תבקש הארכה של כחצי שנה נוספת עד תחילת התשלומים, על מנת שתוכל לשמר את התמודדותה עם המשבר.

     

    כאמור, מועדון פריז (G20)- הכולל בין היתר את המדינות בלגיה, קנדה, דנמרק, גרמניה, צרפת, איטליה, יפן, דרום קוריאה, ספרד וארה"ב – הודיע בתחילת החודש כי קיבל את בקשתה של קניה להשעיית תשלום החוב מינואר ועד סוף יוני.

     

    נוסף על כך, הקבינט הכלכלי של קניה הודיע כי קיבל גם אישור מסין, וכי גם הם יעניקו הקלות דומות לחובות שיש לקניה מולם, מה שללא ספק יעזור לספק חמצן למערכת, ולשפר את יכולתיהם. 

     

    (כתבה: TIATO GUGUYU צילום: FILE PHOTO | NMG)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    סומליה: דוחפות לשינוי - נשות סומליה מתגייסות למען שבירת תקרת הזכוכית בפרלמנט

    פעילות זכויות נשים ופוליטיקאיות סומליות  שואפות לקדם את החוק שיקבע מכסה של 30% נשים בבית המחוקקים. לקראת הבחירות המתקרבות, המועמדות מעלות חששות וסייגים מהמצב הנוכחי.

     

    אמינה מוחמד עבדי (Amina Mohamed Abdi), אחת המבקרות הקולניות ביותר של ממשלת סומליה, הייתה בת 24 כאשר התמודדה לראשונה לפרלמנט בשנת 2012. היא זכתה והפכה לאחת הנשים הבודדות בממשלת סומליה. השנה, כאשר היא כבר בת 32, היא מתמודדת לקדנציה שלישית בבחירות שנדחו ומתוכננות ל -8 בפברואר.

     

    לאמינה לא היה קל. היא הייתה צריכה להתמודד עם עולם פוליטי הנשלט על ידי גברים, המשאירים מעט מקום לנוכחות נשית בזירה, שמהוות רק 24% מבית המחוקקים העליון והתחתון.

     

    בינואר האחרון, ראש הממשלה הסומלי הכריז כי יקדם את הצעת החוק שתחייב כי שליש ממושבי הפרלמנט יהיו מיועדים לנשים בלבד. כמובן שהצהרה זו לא הגיע מעצמה, פעילי זכויות נשים קוראים לכך מזה זמן. ביולי 2020, הבית התחתון של הפרלמנט אף אישר הצעת חוק שתאפשר זאת, אך היא טרם הועברה על ידי הבית העליון ונחתמה לחוק על ידי הנשיא.

     

    כמובן שהצעת החוק לא תפתור את הבעיה בשלמותה - ישנן בעיות נוספות שצריכות להיות חלק מהפיתרון – דוגמת חוק 4.5. החוק אומר כי זקני הקהילות המסורתיות הם אלה שבוחרים מי יהיו המועמדים לפרלמנט, והרבה מהם לא מאמינים בהשתתפותן של נשים בפוליטיקה. בתצורה הנוכחית, חברי פרלמנט לא נבחרים על ידי העם, אלא על ידי נציגי השבטים השונים שנבחרו על ידי זקני השבט.

     

    (כתבה:ilja Fröhlich, Mohamed Odowa (Mogadishu צילום: Sadak)

    לקרוא עוד >>

play

Blick Bassy interprète "Mpodol"

הזמר והיוצר הקמרוני בליק בלאסי בשיר מאלבומו שכותרתו "1958". האלבום כולו הוא מחווה לפעיל האנטי קולוניאלי שנאבק למען העצמאות הקמרונית, רובן אום ניובה, שנהרג בשנת 1958, וכינויו "מפודול" ("הנושא את דבר עמו" בשפת באסה)

שבת שלום :)