לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

29/1-5/2/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

כותב ועורך: תום לוי

  • בריאות

    ניגריה: נלחמים בנגיף - אושר פרויקט בסך 17 מיליון דולר להקמת מפעלים לייצור חמצן 

    ניגריה, המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה, נערכת להסלמה במלחמה נגד המגיפה – עם העלייה בתחלואה, נשיא ניגריה אישר את התחלתו של פרויקט להקמת מפעלים לייצור חמצן בכ-38 אתרים שונים, שיעזרו בטיפול בחולי קורונה.

     

    מומחים במדינה הציגו בפני הממשלה כי רק בעיר לאגוס, מוקד ההתפרצות במדינה, צריכת החמצן עלתה פי חמש, וצפויה עוד לעלות באופן משמעותי בזמן הקרוב.

     

    בניגריה כעת יש כ-114,691 מקרים מתועדים של קורונה, עם 1,478 מקרי מוות, נכון ליום חמישי.

    בעוד מדינות המערב נמצאות בשלב בו הן מחסנות את אוכלוסייתן, מדינות אפריקאיות נאבקות על הבטחת אספקה בסיסית להתמודדות עם הנגיף.

     

    יחד עם זאת, הממשלה הניגרית הכריזה כי מנות החיסון הראשונות עתידות להגיע למדינה בסוף פברואר.

     

    (כתבה:Reuters, CNN צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אוגנדה: ילד-חייל שגדל להיות מפקדה של מיליציה צבאית מואשם בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות

    דומיניק אונגוון (Dominic Ongwen) אשר תיפקד כמנהיגה של המיליציה הצבאית LRA, הורשע השבוע בכ-61 סעיפים של רצח, אונס, שיעבוד מיני, חטיפה ועינויים אשר בוצעו על ידי המיליציה עליה פיקד – Lord's Resistance Army. מיליציה זו פעלה באוגנדה וסביבתה החל מאמצע שנות ה-80, ועד לפני כמה שנים בודדות.

     

    בית המשפט דחה את טענת ההגנה בגין כך שאונגוואן, כיום בן 41, נחטף על ידי המיליציה כשהיה רק בן 10, ומתוך כך כל פשע שביצע נעשה תחת מצב של חוסר ברירה.

     

    בתחילת משפטו בשנת 2016, טען הנאשם כי הוא חף מפשע, וכי גם הוא אחד האנשים בכנגדו הארגון ביצע זוועות. יתרה מכך, פרקליטיו של אונגוון טוענים כי הוא סובל מטראומה קשה מזמנו עם הקבוצה, ולא אחראי למעשים שביצע תחתם.

     

    השופט האחראי על המשפט, ברטמן שמיט (Bertram Schmitt), אמר כי מספר רב מאוד של עדים מספקים ראיות שלא משתמעות לשתי פנים, ומציירות תמונה של אדם שנמצא בשליטה מלאה על יכולותיו. אונגוון תואר כלוחם מאוד מוכשר, מפקד ואסטרטג מחושב, שלא היה נתון לכדי מוות או עינויים במידה וסירב לבצע פקודה כלשהי, לא חיפש הזדמנויות לעזוב את הארגון, ואף שאף להתקדם בתוכו.

     

    בית המשפט הוסיף ואמר כי אונגוון, ילד שנחטף על ידי הארגון, חטף בעצמו מספר בלתי ניתן לשיעור של ילדים מתחת לגיל 15 והכריח אותם לשרת כלוחמים בארגון.

     

    (כתבה: Jason Burke, Sofi ​Lundin in Gulu and Samuel Okiror צילום:Peter de Jong/AP)

    לקרוא עוד >>
     
  • כלכלה

    ג'יבוטי: למרות הקורונה - העולם צופה וחוזה צמיחה כלכלית

    למרות המצב הכלכלי והבינלאומי המאתגר, הנובע ממשבר הבריאות, הרפובליקה של ג'יבוטי נכנסה בנחישות ל -2021.

     

    על פי דו"ח התחזיות הגלובליים של הבנק העולמי, ג'יבוטי צפויה לחוות את הצמיחה החזקה ביותר בתוצר הלאומי גולמי באפריקה השנה, עם שיעור צמיחה צפוי של 7.1%.

     

    תחזית זו אינה מקרית. כמדינה מחוסרת במשאבים טבעיים, בסביבה מורכבת וצחיחה, הצליחה ג׳יבוטי למנף את הנכס העיקרי שלה – מיקומה האסטרטגי בכניסה למיצר באב-אל-מנדב, הנמצא בצומת של נתיבי הספינות העולמיים, ומתוך כך מאכלס כל 25 דקות בממוצע ספינת ענק נוספת.

     

    בהתאמה, המדינה פיתחה את המודל העיסקי שלה בהתאם לפיתרונות הנמל והלוגיסטיקה הייחודיים.

     

    (כתבה: esi-africa צילום: Republic of Djibouti)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סומליה: הממשלה הכריזה על מצב חירום כתוצאה ממכת ארבה

    שינוי האקלים הוא בין הגורמים הבולטים שהביאו ליצירת נחילי הארבה האדירים שפושטים בימים אלו על מזרח אפריקה, מחריבים יבולים ושדות חקלאיים, ומסכנים את הביטחון התזונתי של מיליוני אנשים – כך לדברי מדעני האקלים של האו"ם.

     

    סומליה הכריזה על מצב חירום החל מיום רביעי על רקע פלישה, במימדים תנ״כיים, של זן חדש של נחילי ארבה מדבריים לדרום המדינה. זן שהרעיד את איזור מזרח אפריקה לאחרונה.

     

    המדינה מתמודדת עם משבר הומנטירי שלא נראה בעבר כתוצאה מההתמודדות עם נגיף הקורונה, שיטפונות, וכעת – ארבה.

     

    ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) הזהיר כי כל צי המטוסים שלו נגד הארבה בקניה ובסומליה עשוי להיות מקורקע, זאת בשל מחסור במימון של 38 מיליון דולר.

     

    כבר היום, כחצי מאוכלוסיית סומליה (6.7 מיליון בני אדם) נמצאת במצב של חוסר במזון. מצב שסביר להניח שיחמיר עם התפשטות הארבה, כשנחילים של מאות מיליוני חרקים פושטים ומחסלים את מקורות המזון שלהן.

     

    יתרה מכך, כ-50% מהאוכלוסיה בסומליה נסמכים על חיות המשק שלהם לחלב ובשר. חיות משק אלה גם יפגעו קשות מהחרק הקטלני, עקב כך שכלל העשב ואדמות המרעה יופשטו מנכסיהן, ויותירו את החיות חלשות, מה שאומר פחות חלב, חולות, ועם חסך תזונתי.

     

    (כתבה: DAILY SABAH WITH AGENCIES צילום: DAILY SABAH)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    זימבבואה: Demlootchallenge# - פעילים בזימבבואה שרים כדי למחות על השחיתות

    השבוע, עיתונאי בזימבבואה בשם הופוול צ'ינ'ונו (Hopewell Chin’ono), לקח את מאבקו בשחיתות צעד אחד קדימה. בעזרת המדיה החברתית, הוא הצליח להגיע לאוזניהם של אלפים ברחבי העולם באמצעות שיר רגאיי חדש שכותרתו "Dem Loot".

     

    הכתב, שנעצר שלוש פעמים בתוך שישה חודשים בגין עבודתו אשר מאתגרת את הממשלה הנוכחית, פרסם סרטון קצר בטוויטר בו שר נגד הריקבון השילטוני בזימבבואה – מה שעורר שפע של גרסאות כיסוי לשיר תחת ההאשטג (תג הַקְבָּצָה, בעברית) demlootchallenge#.

     

    אזרחים רבים הפעילים ברשתות החברתיות הצטרפו לאתגר שמטרתו להוקיע את השחיתות מהממשלה, המואשמת בין שאר הדברים בהתמוטטותה של מערכת הבריאות במדינה.

     

    "מוזיקה היא כלי חזק מאוד כשמתמודדים עם שחיתות. אתה מבין שכדי להגיע לנוער אתה צריך לדבר בשפה שהם מבינים. השיר נועד לעודד בני הנוער לעסוק בשיח פוליטי יומיומי", אמר צ'ינ'ונו.

     

    (כתבה: Nyasha Chingono צילום: Twitter)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    בורונדי: האם מוסיקה יכולה לשנות תפיסות מושרשות בחברה?

    ההסתכלות המסורתית אומרת כי על מנת להיות גבר בבורנדי, כמו מקומות רבים אחרים בעולם, עליך לבנות בית, לנטוע עץ, ולהיות אב לבן. לאמן איב קאמי (Yves Kami) יש דעה אחרת.

     

    ״אני מוזיקאי על מנת להיות שימושי לחברה״ אמר האמן, שהקדיש את חייו למוסיקה מאז היה בן 5.

    שיריו המלודיים, שהפכו אותו למעין כוכב מקומי, מספרים סיפור על גבר שרוצה חיים טובים יותר במדינתו. והמשמעות היא מתן זכויות שוות לנשים.

     

    עם מילות שיריו, רוצה האמן להפוך לסוכן שינוי בחברתו, ושואב את השראתו מעברה, ותהפוכות ההווה של מדינתו. שיריו של קאמי אומצו על ידי קבוצה בשם ״Cry Like a Boy״, ששמה לה כמטרה לשנות את הנרטיב של מיהו גבר, ולהכניס לשיח הציבורי מודעות לצורך בשיוויון מגדרי.

     

    כתבה: Euronews צילום: Euronews

    לקרוא עוד >>
play

Geoffrey Oryema - Makambo

ג'פרי אוריימה הוא מוסיקאי מאוגנדה. בשנת 1977 לאחר רצח אביו, שהיה שר הממשלה בממשלתו של אידי אמין, החל את חייו בגלות. בגיל 24, ובשיא כוחו של אמין, אוריאמה הוברח מחוץ לתא המטען של מכונית. הוא שר בשפות נעוריו, סוואהילי ואחולי, שפות ארצו האבודה, "הארץ הירוקה הצלולה" של אוגנדה, והוא שר גם באנגלית ובצרפתית.