לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

5-12/2/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך וכותב: תום לוי

  • תרבות

    אפריקה: עליית ההיפ-הופ והפאן אפריקניזם

    ההגירה המוגברת של אפריקאים, והצמיחה העולמית של תרבות ההיפ-הופ יצרה דור חדש של פאן אפריקניסטים. היפ-הופ הוא הרבה דברים. לאחרונה, הפך למסחרי, ושכיח מאוד, אך מאז ומתמיד היה בראש ובראשונה תוצר של תרבות ששיקפה מציאות מקומית. המוסיקה מדברת על מאיפה האדם מגיע. דרך ראפ, המילים, הגראפיטי, ברייקדאנס, סיפורים שכונתיים וסטייל מקומי, הצליחו צעירים ממוצא אפריקאי יחד עם צעירים קאריביים ולטינים בשנות ה-70 בשכונת הברונקס שבניו יורק להביא לידי ביטוי את חייהם.

     

    תרבות ההיפ-הופ קשורה למסורות ולמוסיקה האפריקאית קשר הדוק, ומתוך כך, מהווה כלי חזק להפצת ועיצוב הפאן-אפריקניזם.

     

    רגע, מה זה פאן אפריקניזם בכלל? אז פאן אפריקניזם הוא ההכרה בקשרים החברתיים, התרבותיים וההיסטוריים המאחדים אנשים ממוצא אפריקאי. זו הבנה של מאבקים משותפים וכתוצאה מכך גורלות משותפים.

     

    בשנים האחרונות אנחנו חוזים בדור החדש המביא איתו קול חדש, מחובר לשורשיו, לתוך תרבות ההיפ-הופ. דרך אמנים דוגמת Blitz the Ambassador (לחצו כאן כדי להאזין לאמן) הממוקמים בארצות הברית, משתפים פעולה עם אמנים אפריקאים באופן שכיח, ואף יוצאים יחד בהצהרות חברתיות ופוליטיות מתוך הכרה במשותף.

     

    השילוב בין התפתחויות אפריקאיות לבין התפתחויות בדיאספורה האפריקאית מייצר דברים שלא נראה בעבר, עם דגש והנצחה של מנהיגי עבר השזורים בשיריהם (לדוגמה לחצו כאן).

     

    בנוסף על כך, עקב הנוכחות העולה של אפריקאים בתעשיית הבידור בארצות הברית, שיתופי פעולה אלו מועצמים וזוכים לבמה גם בבמות המיינסטרימיות דוגמת הסרט הפנתר השחור, וההפקה של ביונסה Black is King. עלינו להבין ששני הפרויקטים הללו הם תוצר של תפיסה על-לאומית של קהילות וזהויות אפריקאיות. הם קיימים בין היתר בגלל הניידות המוגברת של קהילות אפריקה ברחבי העולם. 

     

    (כתבה: Msia Kibona Clark צילום: Marc Grimwade/WireImage)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אפריקה: אקטיביסטים נלחמים עבור עתיד בר-קיימא באפריקה שמדרום לסהרה, תחת איום מצד פרויקטי כריית פחם סינים

    כאשר ממשלת גאנה הסכימה ליצירת עסקאות עם שנזן (Shenzen), חברת אנרגיה סינית, להקמת תחנת כוח המונעת על פחם בגובה 7,000 מגה וואט ברובע אקומפי במדינה, היה צ'יבזה יחזקאל (Chibeze Ezekiel), ראש עמותה למען מדיניות ציבורית סביבתית ברת קיימא, מודאג.

     

    הוא ידע כי שפכי המים, בור האפר שיווצר, והכספית שיוצאו מהמפעל לסביבה מהווים סיכונים בריאותיים וסביבתיים חמורים לקהילות הדייג והחקלאות המקומיות. נוסף על כך, הגישה למי שתייה נקיים תהיה בסכנה בגלל פליטת הגופרית הדו חמצנית של המפעל וגשם חומצי נלווה, וכמו כן השפעה ברורה על האקלים האזורי.

     

    לאחר קמפיין מדיה חברתית רחב היקפים, ממשלת גאנה ביטלה את הפרויקט בשנת 2016. בהבטחה כי מדיניות האנרגיה החדשה תתבסס על טכנולוגיות ייצור מתחדשות כמו רוח ושמש, שכן גאנה מנסה לעמוד בהתחייבויות הפחתת הפחמן שלה במסגרת הסכם פריז.

     

    אירוע זה הוא רק דוגמה למגמה ברחבי אפריקה. זהו סיפור על חברות רודפות הון, אקטיביסטים ומדיה חברתית, ומנהיגים שמחפשים תיקון מהיר לחשמל במדינותיהם.

     

    בשנת 2018 נשיאה של סין הצהיר כי מדינתו דוחפת להתפתחות בכיוונים ירוקים באפריקה, כחלק מהמאמץ הגלובלי. בנוסף לכך, אמר בספטמבר האחרון לראשונה כי מטרתה של סין, המזהמת הגדולה, היא להגיע לאפס פליטות פחמן עד שנת 2060, ואף קרא למהפכה ירוקה.

     

    אך הצהרות לחוד ומעשים לחוד. מאז שנת 2000, בנק הפיתוח הסיני ובנק הייצוא והיבוא של סין לבדם סיפקו מימון של 6.5 מיליארד דולר לפרויקטים המערבים אנרגיה מבוססת פחם באפריקה, ובסין עצמה קיימת כלכלה המתפתחת במהירות, עם מגזרים רבים התלויים בדלקי מאובנים, מה שמייצר כיום 26% מפליטת הפחמן העולמית.

     

    ובאשר לזמננו אנו, כחודש לאחר שהצהיר נשיא סין על ה״מהפכה הירוקה״, אחת מחברות האנרגיה הגדולות ביותר של המדינה, הטיסה כמאתיים עובדים סינים לזימבבואה על מנת להאיץ את הרחבתם של מפעלי הפחם במערב המדינה. ממשלות אפריקה שמחות להתקדם בפרויקטים של אנרגיה מלוכלכת כשרק הסינים מממנים. הפוטנציאל של תשתית אנרגיה בעלת יכולות, המונעת על ידי פחם זול, מפתה מדינה כמו זימבבואה, לאור הגירעונות האנרגטיים המאטים את הצמיחה הכלכלית. לכן, ממשלות רבות בוחרות לענות על הביקוש לאנרגיה במחיר של סביבה נקייה.

     

    יחזקאל אינו לבדו במאבק למען אפריקה המתמקדת באנרגיה מתחדשת, ועם התפתחויות רחבות היקף במדינות השונות, המלחמה נוטה לטובתם. 

     

    (כתבה:Eoin McSweeney צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קונגו: מקרה אבולה חדש בקונגו מעורר דאגה בנוגע לתכונות הנגיף

    אישה שנפטרה מנגיף האבולה במזרח קונגו ב -3 בפברואר נדבקה כמעט בוודאות על ידי בעלה, ששרד את ההתפרצות שהסתיימה ביוני, כך על פי רכז תגובת החירום של ארגון הבריאות העולמי באפריקה.

     

    במידה ויוכח באופן מוחלט, מקרה זה יהיה עדות נוספת לכך שאבולה, המועברת באמצעות נוזלי גוף, יכולה לחיות בזרע חודשים רבים, אם לא שנים, תוך שהיא נשארת קטלנית. שכן, בעלה של האישה המנוחה שוחרר ממרכז טיפולים באבולה בעיר בוטמבו לפני פחות משנה.

     

    מחקרים שבוצעו לאחר התפרצות האבולה הגרועה בעולם, שהתפשטה ברחבי גינאה, ליבריה וסיירה לאון בין השנים 2014-2016 והרגה יותר מ -11,000 בני אדם, נתנו אינדיקציות ראשוניות לכך שנגיף האבולה יכול להישאר פעיל בנוזלי גוף שונים מלבד הדם, שמהווה כרכיב ההדבקה המרכזי להעברה שלו.

     

    (כתבה:Max Bearak צילום: Jerome Delay/Associated Press)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קונגו: "אנחנו רוצים את עושרנו בחזרה" - הפעיל האפריקאי שהחליט להשיב אוצרות אפריקאים ממוזיאוני אירופה

    מוואזולו דיאבנזה (Mwazulu Diyabanza) נקנס ונכלא בגין כניסה למוזיאונים והסרה בכוח של חפצים אפריקאים 'שדודים'. כעת, המוזיאון הבריטי נמצא על הכוונת שלו. הפעיל, שמגיע מקונגו, לא מסתיר מדוע הוא מגיע. אם וירוס הקורונה לא היה סוגר את מרבית המוזיאונים באירופה, כנראה שפעיל הקונגולזי היה נמצא בתוך אחד ממש עכשיו, מוציא חפצים אפריקאים מהתצוגות שלהם כדי להדגיש את מה שהוא רואה כביזה המונית של היבשת על ידי הקולוניאליסטים האירופאים.

     

    דיאבנזה לא עוסק רק במוזיאונים הגדולים, אלא גם במכירות פומביות, תערוכות, קולקציות פרטיות, ואומר כי ״היכן שעושרנו התרבותי ומורשתנו נגנבה, שם נהיה ונתערב״. דיאבנזה מוביל תנועה פאן-אפריקניסטית בשם Yanka Nku שחורטת על דגלה אחדות, כבוד ואומץ. משימתם היא להחזיר את כלל הפריטים הגנובים למדינות אפריקה, ולטענתו, שיטתם היא ״דיפלומטיה אקטיבית״.

     

    דיאבנזה, שנולד ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו וכעת מבלה את זמנו בצרפת וטוגו, אומר שדיבורים זה בסדר גמור – אבל יש צורך בפעולה. הוא מעריך כי בצרפת לבדה קיימים 116,000 חפצים אפריקאים שיש להחזירם.

     

    בנובמבר 2017, במהלך נאום במאוריטניה, הבטיח נשיא צרפת עמנואל מקרון להחזיר יצירות אפריקאיות ששוכנו במוזיאונים לאומיים בצרפת. מאז הוכרזו רק 27 השבות ורק אובייקט אחד חזר: חרב שהייתה שייכת לעומר סיידו טאל (Omar Saidou Tall), מנהיג פוליטי ממערב אפריקה, מלומד ואדון מלחמה.

     

    דיאבנזה אינו מודאג מכך שתנועתו עלולה להותיר מוזיאונים רבים באירופה ריקים כמעט, ותיאר את הוצאת חפצי האמנות והתרבות מאפריקה בין השנים 1880 – 1960 כ"מבצע עצום של גניבה וביזה שהגיע בדיוק לאחר שאפריקה סבלה מאחד הפשעים הגדולים ביותר נגד האנושות: עבדות". יחד עם זאת, הוא לא מתנגד להצגתם של פריטים אפריקאים באירופה, אך אומר כי ברצונו לראות אותם חוזרים קודם, ואז ניתן יהיה לדון על השאלתם בתנאיי בעליהם.

     

    (כתבה:Kim Willsher צילום: STAFF/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    הרפובליקה המרכז אפריקאית: צבא המדינה כבש חזרה קו גבול מכוחות המורדים

    הרפובליקה המרכז אפריקאית (CAR), אומה שמונה כחמישה מיליון בני אדם, אומרת כי צבאה – יחד עם בעלות בריתה רוסיה ורואנדה – כבש את עיר הגבול המערבית בלוקו (Beloko) ממורדים.

     

    כמה קבוצות ששלטו ברוב הארץ בשמונה השנים האחרונות הקימו ברית בדצמבר, והחלו במרד כדי לנסות לתפוס את השלטון. כיבושה מחדש של בלוקו פותח מסלול אספקה מרכזי שנחסם מאז דצמבר.

     

    הממשלה פרסמה הודעה כי תדאג להעביר אנשים וסחורות לשני הכיוונים על ציר בנגוי-בלוקו (Bangui-Beloko) בבטיחות מלאה, ומתוך רצון להחיות כלכלית את האיזור.

     

    (כתבה: BBC צילום: משרד ראש הממשלה רפובליקת המרכז אפריקאית)

    לקרוא עוד >>
play

Sampa The Great - Energy (feat. Nadeem Din-Gabisi)

ברוח הפאן-אפריקניסטית, השיר הזה מגיע מאמנית שנולדה בזמביה, וכיום ממוקמת באוסטרליה, בשילוב אמנים נוספים. תהנו ושבת שלום :)