לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

19-26/02/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • בריאות

    גאנה: COVAX יוצאת לדרך - הגנאים הם הראשונים לקבל חיסונים דרך תוכנית הסיוע של ארגון הבריאות העולמי

    ביום רביעי האחרון משלוח של כ-600,000 חיסוני קורונה הגיעו לנמל התעופה של גאנה, מה שהופך אותה למדינה הראשונה המקבלת סיוע מתוכנית החיסונים COVAX של ארגון הבריאות העולמית.

     

    בשעת הנחיתה, כתב שהיה במקום אמר בשידור חי ״הטיסה שנושאת את החיסונים להם כל כך חיכינו הגיעה. אני מאמין שהתקווה חזרה עם נחיתתה.״

     

    החיסונים יוצרו על ידי המוסד ההודי Serum, בעיר פונה שבהודו, והם חלק מהגל הראשון של חיסוני קורונה אשר מיועדים למדינות בעלות תל״ג (תוצר לאומי גולמי) נמוך ובינוני.

     

    כאמור, קואליציית COVAX שמה לעצמה כמטרה לצמצם את חוסר השיוויון שנגרם בחלוקת החיסונים, ולהבטיח כי אנשים ממדינות פחות עשירות לא ישארו מאחור במירוץ להצלת חיים.

     

    מנהל ארגון הבריאות העולמי אמר כי ״זהו הצעד המשמעותי הראשון לעבר השגת חזוננו המשותף לשיוויון בחיסונים, אך זוהי רק ההתחלה.״

     

    (כתבה: Stephanie Busari and Eric Cheung, CNN צילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    מלאווי: ראש הממשלה מקדם חוק לאישור הפלות תחת מקרים נוספים בעוד שהכנסייה מתנגדת

    לאחר שנים של קידום שינוי מתוך גורמים בחברה, חוק שמקודם בימים אלו על ידי ראש ממשלת מלאווי, תחת התנגדותם של קבוצות דת, יקל במעט את התקנות הנוקשות במדינה בנושא הפלות, בשאיפה למנוע אלפי מיתות בעקבות סיבוכים בסיומי הריון מסוכנים.

     

    זאת משום שמתוך המספר המשוער של כ-114,000 נשים שביצעו הפלות מחתרתיות במלאווי בשנת 2015, 60% מהן עברו סיבוכים בתהליך או אחריו, מה שהוביל לכך שבין 6-18% מהן מתו מסיבוכים רפואיים אלה

     

    במידה והחוק יעבור, הוא יאפשר ביצוע של הפלה במקרים בהם בריאותה הנפשית או פיזית של האישה ההרה נמצא בסכנה, במקרים של גילוי עריות ואונס, ובמקרים בהם יש אבנורמליות משמעותית בעובר

    שכן, נכון להיום, ביצוע של ההליך הרפואי מתאפשר רק תחת מצב של סכנת מוות לאישה ההרה.

     

    כאמור, החוק הוצע על ידי ראש הממשלה שאמר כי לאחר ״התבוננות על כך שישנם מספר מקרים בלתי מבוטל אשר עולה מדי שנה, של מקרים שבהם סיום ההריון הלא רצוי הוא מוצדק, מה שלא מכוסה על ידי החוק הנוכחי.״ ראש הממשלה הוסיף כי ״אנשים רבים חושבים שאנחנו רוצים להפוך הפלות להליך חוקי בשלמותו, ולהרשות הפלות מתוך דרישה. אולם, הפלות כבר מותרות על פי החוק הקיים, ומה שהחוק הנוכחי בא לקדם זה את המקרים שבהם ניתן לאפשר ביצוע של ההליך״

     

    למרות שבהצבעות הטרומיות חצי מחברי הפרלמנט הצביעו בעד החוק, ישנה אופוזיציה משמעותית כנגדו, מה שאומר שהסיפור לא חתום. גורם דת משמעותי בשם הנרי סאינדי (Henry Saindi), מזכיר כללי של הוועדה האפיסקורלית אמר כי ״רק אלוהים יכול לתת או לקחת חיים ללא קשר לנסיבות הקיימות. חיי אדם היו ועודנם קדושים, ועליהם יש לשמור, לקדם, ולהגן. החוק המוצע לא משקף את ערכינו, תרבותינו, ואת שאיפותינו לאומה.״

     

    (כתבה: Charles Pensulo  צילום: Gianluigi Guercia/AFP/Getty)

     

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: בפעם השניה בשבועיים - מאות תלמידים נחטפו

    מאות תלמידות בית ספר נעדרות לאחר שקבוצה גדולה של חמושים פשטה על בית ספרן מוקדם בבוקר יום שישי, כך סיפרו התושבים. חטיפה זו מהווה המשך לגל החטיפות ההמוניות אשר מכה במדינה בתקופה האחרונה.

     

    אחד התושבים, מוסא מוסטפה (Musa Mustapha), אמר כי החמושים תקפו גם מחנה צבאי ומחסום סמוך, ומנעו מהחיילים להתערב בזמן שחמושים אחרים שהו מספר שעות בבית הספר הממשלתי ג’אנגבי (Jangebe) במדינת זמפרה (Zamfara). לא היה ברור מיד אם היו נפגעים.

     

    חבורות ה״בנדיטים״ הללו, כפי שמכונים על ידי השלטונות, ידועות לשמצה בעבור חטיפות שהן מבצעות בצפון המדינה תמורת כופר כספי, ושחרורם של חברי כנופיה מהכלא.

     

    ״אנחנו כועסים ועצובים על התקפה אכזרית נוספת על תלמידי בית הספר בניגריה״, אמר פיטר הוקינס (Peter Hawkins), נציג יוניסף (Unicef) במדינה. ״זו הפרה גסה של זכויות הילדים וחוויה איומה שעוברת על הילדים.” הוא קרא לשחרורם המיידי.

     

    (כתבה:The Associated Press צילום: Kola Sulaimon/Agence France-Presse — Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    גאנה: מרכז קהילת הלהטב״ק נסגר אחרי איומים והתעללויות

    באקרה, בירתה של גאנה, מייסדי מרכז קהילת הלהטב״ק אמרו כי על מנת להגן על צוות המרכז, ובעקבות גל מחאות נגד זכויות המיעוטים המיניים במדינה, מרכז הקהילה נסגר לצמיתות.

     

    בשבועות האחרונים שרי ממשלה וקבוצות דת דרשו את סגירתו של המרכז הקהילתי בבירה, שיועד לחברי הקהילה כמקום בו יכלו למצוא תמיכה ונחמה. נוסף על כך, מאז חודש ינואר בו נפתח המרכז, קיבלו חברי קהילה רבים איומים על חייהם.

     

    אף על פי שמערכות יחסים חד-מיניות אינן חוקיות בגאנה, החוק לעיתים רחוקות נאכף, על פי דו”ח של ארגון Human Rights Watch משנת 2018. עם זאת, פתיחת המרכז הגבירה את האפליה נגד הקהילה, אמרו הפעילים. פטימה דרבי (Fatima Derby), סופרת פמיניסטית, אמרה כי הקהילה הגאה במדינה ״נמצאת בסכנה״ לאחר ״המהומה״ שנגרמה בעקבות פתיחת המרכז.

     

    (כתבה:Emmanuel Akinwotu צילום: Dai Kurokawa/EPA)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: תערוכה חדשה מעלה לבמה את ההתנגדות לקולוניאליזם מחדש

    תערוכה חדשה שמועלת בגרמניה מציגה אמנים בינלאומיים, ובאה עם מסר הנמצא בשמה –  ״RESIST! אמנות ההתנגדות״

     

    מטרתה, לחקור את הקולוניאליזם מנקודת מבט אחרת, אשר כוללת בתוכה את ההשפעות עד לימינו אנו על צאצאי הנכבשים. סיפורים על גזענות בת ימינו, והסטריאוטיפים שהונצחו מתקופת הכיבוש ועדיין קיימים ומשפיעים על חייהם של צאצאים בדיאספורה.

     

    המיזם אסף יצירות מארבעים אמנים אשר מגיעים משלושים מדינות שונות, ברובם מהדרום הגלובלי, ומציג מספר בלתי מבוטל של נשים.

     

    בניגוד לעבר, מופע זה נותן קול לקורבנות הקולוניזציה, ומטרתו להציע ״שינוי פרספקטיבה״, מסבירה מנהלת המוזיאון, ננט סנופ (Nanette Snoep), בכך שהיא ״נותנת לצאצאי אלו שהושפעו ישירות, לדבר ולספר סיפורים שלא נשמעו.״ התערוכה, מוסיף סנופ, בוחנת גם את השאלה: מה פירוש ההתנגדות כיום?

     

    בנוסף, מתקיים דיון רב גם ברצח העם שבוצע על ידי גרמניה בנמיביה, בין השנים 1904 ל -1908, בו דוכאו באכזריות התקוממויות של שבטי הררו (Herero) ונאמה (Nama) מה שהסתיים ברציחתם של יותר מ -90,000 איש. השחיטה נתפסת כרצח עם הראשון בתולדות המאה ה -20.

     

    תערוכה זו ממשיכה בדיון המתמשך סביב השבת האמנות הקולוניאלית השדודה באוספי המוזיאונים האירופיים שהצגנו בפניכם בחודש האחרון.

     

    (כתבה: Cornelia Ganitta צילום: Ayrson Heraclito)

    לקרוא עוד >>
     
play

Putumayo - World Yoga - Sona Jobarteh - Reflections

מוזמנים להנות משיר מדהים מהאמנית שמגיעה אלינו מגמביה! שבת שלום :)