לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

1-7/5/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך וכותב: תום לוי

  • זכויות אדם

    אוגנדה: עברה הצעת החוק אשר מפלילה אף יותר יחסים חד מיניים

    אוגנדה מבססת כי אינה מוכנה עדיין להעניק זכויות לקהילה הגאה.

    במהלך שנוי במחלוקת, הפרלמנט במדינה העביר הצעת חוק בנושא עבירות מין, אשר שמפלילה עוד יותר יחסים חד מיניים. במסגרת החוק, זוגות חד מיניים המבצעים מעשים הנחשבים כנגד ה״סדר הטבעי״ יהיו נתונים להגשת כתב אישום ולמאסר של עד כ-10 שנים.

     

    בנוסף לנושא היחסים החד מיניים, החקיקה החדשה מאחדת פסיקות קודמות סביב נישואי ילדים ואונס, מפלילה גילוי עריות, הטרדות מיניות, תיירות מינית ותקשורת מגונה.

    מוניקה אמודינג (Monicah Amoding) חברת הפרלמנט שהציעה את הצעת החוק אמרה כי ״אנחנו עדיין לא מוכנים לתת את אותן זכויות (לקהילה הגאה). אולי בעתיד, נכון לעכשיו החברה שלנו עדיין רואה יחסים, יחסי מין ונישואין … רק בין גבר לאישה. מי שמבקר אותנו צריך לחכות שאוגנדה תגדל בנושא הזה. החברה שלנו לא התבגרה להעריך את הזכויות שחלקים מסוימים בעולם רוצים שניתן״ אמרה.

     

    טרישה מוגרהווה (Trisha Mugerwa), אחת הפעילות הפמיניסטיות שעבדו על ניסוח הצעת החוק עם הפורום הפרלמנטרי לנשים באוגנדה, אמרה: ״למרבה הצער, הצעת החוק נתנה חלק ולקחה חלק. זה צעד אחד קדימה, שני צעדים אחורה. שכן, הצעת החוק כוללת כמה אלמנטים חיוביים לטיפול באלימות מינית, אשר כוללים הגנה על זכויות ניצולי תקיפה מינית והפללת הטרדות מיניות מצד אנשים בתפקידי סמכות.

     

    מנגד, אקטיביסטים למען זכויות אדם אומרים כי זה מצער שהפרלמנט האוגנדי אובססיבי לחוקק חוקים סביב חייהם הפרטיים של אנשים. לטענת האקטיביסטים, יהיה קשה מאוד לאכוף חקיקה כזו, מה שיוביל רק להגברת פגיעותם של חברי הגהילה הגאה. פרנק מוגישה (Frank Mugisha), אקטיביסט במנהל מיעוטים מיניים באוגנדה אמר כי ״זהו חוק נוסף שישמש את אוכפי החוק להטריד, לסחוט ולעצור אנשי הקהילה. אני גם לא רואה את הצורך, שכן יחסי מין חד-מיניים כבר מופללים בחוק העונשין שלנו.״

     

    (כתבה: Samuel Okiror צילום: Brian Inganga/AP)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: תגלית ארכיאולוגית - אתר קבורה חדש מתוארך כעתיק ביותר שנמצא אי פעם ביבשת

    אתר קבורה בו נטמן ילד שהובא למנוחות לפני 78,000 שנה, מביא רמזים לקבורות אנושיות מוקדמות במזרח אפריקה.

     

    מחקרים לאורך השנים הראו כי גזעי ההומוספיאניסים וניאנדרטלים קברו את מתיהם באירופה ובמזרח התיכון, במספר אתרים שתוארכו בני כ -120,000 שנה. אולם, באפריקה נחשפו מעט עדויות להתנהגויות קבורה, שמקורן המוכר כאמור נמצא באיזורים אחרים.

     

    בתגלית מרעישה, חוקרים זיהו את הקבורה האנושית המוקדמת ביותר הידועה באפריקה בפאנגה יא סיידי (Panga ya Saidi), מערה ליד חופי קניה. באתר קבור ילד, ככל הנראה כבן שנה עד שלוש שנים, אשר הושם בבור לפני כ- 78,000 שנה, הונח בזהירות על צדו, מכורבל, ככל הנראה עם איזושהי כרית מתחת לראשו.

     

    ממחקר אתר הקבורה של הילד, ששמו המחקרי הוא Mtoto (ילד בסוואהילית), עולה כי האופן שבו השלד קרס מעיד על כך שמשהו הונח מתחת לראש הילד. יתרה מזאת, נראה כי פלג הגוף העליון היה עטוף בחומר שהתפרק מאוחר יותר, דוגמת עלים גדולים, צמחים או אולי עור של בעלי חיים.

     

    ד”ר מרטינון-טורס (Martinon-Torres), אחת החוקרות המובילות, סבורה שהאתר בקניה עשוי להניב יותר קברים ועוד רמזים לאופן היווצרותה של ההתנהגות הקבורה של בני האדם. ״בני האדם הם המינים היחידים שמתייחסים למתים באותה התחשבות, כבוד ועדינות, ורוך, שאנחנו מקדישים לחיים״ אמרה.

    (כתבה: James Gorman צילום: Jorge González/Elena Santos)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קונגו: רשמית - התפרצות האבולה במדינה מוגרה

    הייתכן כי יש עוד מגיפות חוץ מקורונה? אז זהו, שכן.

     

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הכריזה ביום שני על סיומה של התפרצות אבולה שהרגה שישה בני אדם במחוז קיווו (Kivu) הצפון מזרחי. במהלך ההתפרצות נדבקו סך של 12 אנשים, שהחלימו בסופו של דבר באמצעות חיסון האבולה שפותח על ידי חברת מרק (Merck). על מנת לשלול כל התכנות של התפרצות מחודשת, החיסון הוענק ליותר מ -1,600 אנשים שהיו בקשר עם החולים, כך דיווחה קבוצת הסיוע ההומניטרי “רופאים ללא גבולות” (MSF).

     

    המקרים נקשרו גנטית למגיפת האבולה בשנים 2018-20 שהרגה יותר מ -2,200 בני אדם. שכן, ההתפרצות האחרונה לפני חודשים אחדים התרחשה ב -3 בפברואר השנה בעיר בוטמבו (Butembo), ונבעה מאישה שנפטרה מהמחלה לאחר שבעלה נדבק בנגיף בהתפרצות הקודמת. משרד הבריאות אמר אז כי דגימה מדמה של האישה נבדקה חיובית לאבולה לאחר מותה.

     

    (כתבה: DW צילום: Mednick)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אפריקה: בית המשפט הבינלאומי בהאג גזר 25 שנות מאסר למפקד מיליציה לשעבר באוגנדה שהתחיל את דרכו כילד-חייל

    בית הדין הפלילי הבינלאומי גזר ביום חמישי מאסר על דומיניק אונגוון (Dominic Ongwen), ילד-חייל באוגנדה שהפך למפקד של ״צבא ההתנגדות של האל״ הידוע לשמצה (LRA), בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

     

    דומיניק בן ה -45 – ששם המלחמה שלו היה ״נמלה לבנה״ – נמצא הואשם בחודש פברואר ב-61 אישומים, כולל רציחות, אונס ושיעבוד מיני במהלך שלטון טרור בראשית שנות האלפיים על ידי ה- LRA, בראשות הפושע הנמלט – ג’וזף קוני (Joseph Kony).

     

    בעוד קורבנותיו תבעו מאסר לכל החיים, התובעים ביקשו תקופת מאסר של 20 שנה, ואמרו כי ההיסטוריה של הנאשם כילד בית ספר שנחטף על ידי ה- LRA מצדיקה עונש נמוך יותר מהעונש המקסימלי המותר על ידי ה- ICC (בית הדין הבינלאומי) של שלושים שנות מאסר.

     

    (כתבה: AFP צילום: PETER DEJONG | ANP | AFP)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אוגנדה: פיתוח טכנולוגי יאפשר הגעה של תרופות לאיים מרוחקים

    זינוק אדיר קדימה? הושקה טכנולוגיה שיכולה להבטיח את הגעתן של תרופות קריטיות לקהילות שנמצאות באיים באגם ויקטוריה, בעלי השכיחות הגבוהה ביותר של HIV (איידס) במדינה.

     

    פיתוח זה מגיע כמענה לעובדה שהגעתם של תרופות לאיזורים אלו קשה, תלויה במזג האוויר ומסוכנת עבור עובדי הבריאות. זאת מכיוון שנסיעה לאזור אפשרית רק בסירה. המזל”טים, שעולים כ -4,000 ליש”ט כל אחד ונושאים מטענים של עד 1 ק”ג ועפים ל -150 ק”מ, עתידים לסגור את המייל האחרון. כך אמר אנדרו קמבוגו (Andrew Kambugu), מנכ”ל המכון למחלות זיהומיות מאוניברסיטת Makerere (IDI).

     

    יחד אם זאת, ישנם קשיים נוספים, דוגמת המימון לתרופות. אתגר שעולה מההסתדרות הרפואית באוגנדה הוא במחסור בכספים לרכישת התרופות. מנכ״ל ההסתדרות אמר כי ״בעוד שההפצה והאספקה יתקבלו בברכה, הבעיה הגדולה האחרת שאני רואה היא שאפילו מתקני בריאות הציבור האחרים מקבלים מלאי גם כאשר ניתן להגיע אליהם בכביש״, אמר.

    (כתבה: Samuel Okiror צילום: Stephanie Aglietti/AFP/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סומליה: מייצבים את קרן אפריקה? חודשו היחסים הדיפלומטיים עם קניה לאחר נתק ממושך

    סומליה הודיעה ביום חמישי על השבת היחסים הדיפלומטיים עם קניה לאחר תיווכה של קטאר, כך נמסר מכלי התקשורת הממלכתיים. סומליה ניתקה את הקשר עם קניה ב- 15 בדצמבר 2020 לאחר שהאשימה את ניירובי בהתערבות בענייניה הפנימיים כתוצאה מתמיכתה של קניה באופוזיציונר לנשיא.

     

    נשיא סומליה אמר כי ״שתי הממשלות מסכימות לקיים יחסי ידידות בין שתי המדינות על בסיס עקרונות של כבוד הדדי לריבונות וליושר טריטוריאלי, אי התערבות זו בזו בעניינים פנימיים, שוויון, תועלת הדדית וקיום משותף בשלום״.

     

    מלבד נושא זה שמלבה את האש בין המדינות, ישנו סכסוך ארוך בנוגע לגבולות הימיים, שבתקווה לא יאפיל את ההחלטה לנרמל את היחסים. 

    לקרוא עוד >>
play

הפודקסט החדש של מרכז אפריקה יוצא לדרך!

הפרק השני של הפודקסט עוסק בנושא הבריאות הציבורית באפריקה וכמובן - קורונה. למה אנחנו שומעים שיש פחות הדבקות באפריקה? מה זה ״לאומנות חיסונים״? מי האוכלוסיה שהכי נפגעת מהמשבר? ולמה נערות צעירות מושפעות באופן הרסני מהמצב? על כל אלה ועוד, דנו יחד עם האורחת המדהימה שלנו - ד״ר ענת רוזנטל, אנתרופולוגית רפואית ומומחית למערכות בריאות ביבשת.