לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

7-14/5/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • חקלאות

    קניה: האם בעתיד תה יהפוך למצרך נדיר?

    על פי קצב ההתחממות הנוכחי, השטח בו יהיו תנאים המאפשרים גידול תה יופחת ביותר מרבע עד 2050. שיטפונות, בצורות, גלי חום וסופות עשויים להשפיע באופן חמור על אזורי גידול התה ברחבי העולם, אשר יפגעו באופן הקשה ביותר ממזג האוויר הקיצוני. תפוקתם צפויה להיות מופחתת באופן דרמטי בעשורים הקרובים אם שינוי האקלים ימשיך בקצב הנוכחי.

    בקניה, המייצרת קרוב למחצית מכל התה הנצרך בבריטניה, איזור התנאים האופטימליים לגידול התה יצטמצם באף יותר מרבע עד 2050, בעוד שכ- 39% מהאזורים עם תנאי גידול באיכות בינונית נעים לעבר חוסר יכולת כלל.

    אולם עוד לפני שמטעי התה נמחקים כליל, שותי התה עשויים להבחין בשינויים בחיך: השפעות השיטפון ותחזית הגשמים המוגברת באזורי גידול תה רבים, יובילו לשינוי הטעמים הדקים של עלה התה, ואולי יפחית את היתרונות הבריאותיים שלו.

    (כתבה:fiona hardi צילום: Thomas Mukoya/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אתיופיה: אונס ככלי נשק - עדויות חמורות במדינה המסוכסכת

    בתיעוד נדיר מתוך האזור המבודד של טיגראיי, בו נותקה בכוונה התקשורת עם העולם החיצוני, נזירה אתיופית דיברה על האימה שהיא חווה על בסיס יומי מאז פרצה המלחמה הפראית לפני שישה חודשים –  אלפי נשים ונערות נתונות לסכנה פן ייפלו קורבנות לשימוש באונס כנשק במלחמת האזרחים שפרצה באתיופיה, על פי עדי ראייה.

     

    ״אונס מתחיל בגיל 8 ועד גיל 72. רבים, רבים נאנסו. כל זה קרה כל כך מהר ״, אמרה הנזירה, שלא יכולה לחשוף את שמה כדי להגן על ביטחונה, אך גרה בבירה האזורית מקלה. ״זה כל כך נפוץ, שאני ממשיכה לראות את זה בכל מקום, אלפים. בחלק מן המקרים מתרחש אונס בפומבי, מול המשפחה, בני הזוג, מול כולם.״

     

    עוד הוסיפה כי ״מבחינתנו, זה כל כך מזעזע. כל כך פתאומי. היו לנו חיים נורמליים, הדברים השתפרו, קמו מרכזי בריאות, חיים ותוכניות חינוך, ״ אמרה. ״ואז, כמו בתוך יום, יש מלחמה מן המניין. בששת החודשים האחרונים אנו מנסים להאכיל 25,000 עקורים … חלקם נמצאים במרחק של 120 ק”מ ממקלה.״

     

    (כתבה: Tracy McVeigh צילום: Nariman El-Mofty/AP)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    גאנה: הצעירים פונים למדיה החברתית כדי "לתקן את בעיות המדינה"

    מה שהתחיל כקמפיין ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג #FixTheCountry, הפך לתנועה של ממש, היוצאת מהעולם הוירטואלי, ומקודמת בעיקר על ידי גנאים צעירים שדורשים תנאי חיים טובים יותר.

     

    בין דרישות התנועה החדשה ניתן למצוא יצירת מקומות עבודה, מיגור השחיתות, הפחתת המיסים והשכלה טובה יותר. ארנסטו יבואה (Ernesto Yeboah), מקבוצת פעילי ליגת הלוחמים הכלכליים, אמר כי התנועה הנוכחית נוצרה מתוך תחושה בקרב הצעירים כי מקבלי ההחלטות לא שומעים אותם – ״אנחנו רעבים. המצב רע. המצב קשה. החיים קשים. וזה לא עולה לכותרות״ אמר.

     

    צעירים, המהווים את מרבית האוכלוסייה האפריקאית, גילו זה מכבר את המדיה החברתית ככלי לפרוק את תסכוליהם ולהפעיל לחץ על ממשלות. מבלי להודות כי היא נכנעת ללחץ, רשות הנפט הלאומית בגאנה הורידה בשבוע שעבר מעט את מחירי הדלק, לאחר שעלייה עוררה זעם המוני ברשתות החברתיות.

     

    מתווך מטעם ממשלת גאנה אמר כי הוא אכן מבין את התסכולים הרבים של חיי היומיום בגאנה. ״לאחר הקורונה, לאחר 2020, נתקלנו בקשיים רבים מאוד,״ אמר. ״האם זו אשמתו של מישהו? לא, מדובר  בתכתיבים של כלכלה, ביקוש והיצע וכל הכוחות שקובעים את המחירים.״ עוד הוסיף כי שהממשלה עושה כמיטב יכולתה לטפל בבעיות (כמובן שהמפגינים והפעילים לא השתכנעו).

     

    נמשיך לעדכן בהתפתחויות.

     

    (כתבה: DW צילום: twitter)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: עם עיניים כלפי הודו - מגדילים את הניטור על מוטציות בנגיף הקורונה

    נכון להיום, אפריקה מהווה רק כשני אחוזים מכמות המחוסנים לנגיף הקורונה בעולם. מתוך כך, פקידי הבריאות ביבשת מסתכלים בזהירות רבה על גלי ההדבקות ששוטפים בימים אלה את הודו ומדינות אחרות.

     

    לוחות הזמנים הנוכחיים של הגעת החיסונים לרוב מדינות אפריקה פרוסים עד לשנה הבאה – אם לא יותר. לאחרונה היבשת מתמודדת עם גל שני לא פשוט – מקרים מאומתים של הדבקה עלו בהתמדה במדינות אפריקאיות רבות, אם כי הוצאתן של מגבלות תנועה מהירות, אך הרסניות כלכלית, חסמו על עליית ההדבקות לפני שיצאו משליטה ברוב המקומות.

     

    ההתפשטות האיטית של הנגיף ביבשת הפכה את הציד של אפריקה אחר גרסאות חדשות, הנוטות להופיע במקום בו התפשטות לא נבדקת, לדחוף יותר. פקידי הבריאות הבכירים ביבשת ובעלי תפקידים בכירים במעבדות המחקר הגדולות אמרו כי הם מנסים להימנע ממשבר כמו בהודו. למרות המאמצים להכילם, הופעתם של גרסאות חדשות נוספות באפריקה צפויות השנה. לטענתם, אפריקה מגיעה פגיעה למצב זה עקב אגירת חיסונים על ידי מדינות עשירות יותר, עיכובים במסירת חיסונים שנקנו ויכולת חיסון נמוכה של המדינות.

     

    (כתבה: Max Bearak צילום: Waldo Swiegers/Bloomberg)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אוגנדה: מנהיג האופוזיציה בובי ווין - צעירים אוגנדים מדוכאים באכזריות. חייבים לאפשר להם קול

    האייטם הבא נכתב על ידי מנהיג האופוזיציה באוגנדה – בובי ווין (Bobi Wine), שהיה בלב הסערה הפוליטית בתקופה האחרונה במדינה. לטענתו ולטענת גופי תקשורת רבים, חווה ווין התקפה מסונכרנת מצד השלטונות והנשיא שנאחז בכיסאו, עם בחירות שאמינותן הוטלו בספק. בחלק הבא אביא חלק מן הדברים שכתב ווין, ואפנה אתכם לכתב המלא בקליק על ׳קרא עוד׳. מומלץ בחום.

     

    אוגנדה חווה את גל הדיכוי הפוליטי הגרוע ביותר שלה מזה עשרות שנים. בחודשים האחרונים נחטפו, עוכבו ועונו מאות, אולי אלפי תומכי מפלגות האופוזיציה לנשיא הגנרל יואורי מוסבני (Yoweri Museveni). כמו רבים, אני נושא את צלקות הקרב, חשתי בעוקצו של הגז המדמיע ועברתי מעצרים בלתי חוקיים. אבל אני יודע שזה לא אישי. הסיפור הוא לא אני.

     

    רבים אחרים, שפשעם היחידי הוא מימוש זכויות וחירויות מושרשות חוקתיות, נאסרו, נחטפו, עונו והועמדו למשפט ראווה. מעשי הזוועה הם רבים: הקטל הבלתי פתור של הירי ב- Kayunga בשנת 2009 בו נהרגו 40 אזרחים, הטבח ברוונצורו (Rwenzururu) בו שוטרים וצבא הרגו יותר מ -150 בני אדם, או הרציחות בנובמבר 2020 שבהם יותר מ -50 מפגינים קיפחו את חייהם. שלא לדבר על הירי של כוחות המשטרה על הנהג שלי, ב -13 באוגוסט 2018 בעצרת פוליטית. הוא היה רק בן 27 והשאיר אחריו אלמנה וילדים. טרגדיה אישית, אך גם עוד תקרית  אכזרית המתנהלת נגד תומכי מפלגות האופוזיציה באוגנדה.

     

    קורא שאינו מכיר את מצבה של אוגנדה עשוי לתהות כיצד התאפשר כל האמור לעיל. שנים של שלטון מותאם אישית חוללו שינוי שהשפעתו היא שלא ניתן לסמוך על מערכת המשפט – ועל אף זרוע ממשלתית אחרת, כפי שהיא מורכבת כיום – שתספק צדק. הפרלמנט עצמו בו אני יושב הפך לחסר אונים כמבקר לתגובה של הזרוע המבצעת.

     

    (כתבה: Bobi Wine צילום: Abubaker Lubowa/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    זימבבואה: סטנדאפיסטיות מדברות על יחסי מין - ועל הפטריארכיה

    בשנת 2019, הקומדיה הזימבבואית הגיעה לחדשות בינלאומיות כאשר הקומיקאית סמנתה קוריה (Samantha Kureya), המכונה על הבמה גוניטי (Gonyeti), נחטפה ועונתה על ידי חמושים רעולי פנים.

     

    סמנתה היא רק אחת מהקומיקאיות הרבות בזימבבואה שהתמודדו עם השלכות אלימות עקב הקומדיה שלהן. בראיון עם כעשרים ושלושה סטנדאפיסטיות בזימבבואה בשנת 2018 ו- 2019, עלתה המודעות לכמות הקומיקאיות שהופחדו, הוטרדו או נעצרו משום שהתבדחו על המפלגה, המדיניות או ההחלטה “הלא נכונה”.

     

    בזימבבואה המרחב הציבורי מוסדר באמצעות נורמות מגדריות, הנוטות לכדי דה-לגיטימציה של אמניות, כאשר הן מנסות לטעון לכוח הפוליטי. מחקר עכשווי זיהה שישה סטנדפיסטיות פעילות בזימבבואה – אשר מדגישות כי סקסיזם אכן משפיע על החלטתן של נשים רבות לעסוק באמנות.

     

    אחת הקומיקאיות הסבירה כי הקהל לא נקשר באותה מידה לאמנית, מכיוון שהם מצפים כי הפרפורמרית בסופו של דבר תתמקם, תתחתן, תלד ילדים ותפסיק להופיע. קומיקאית נוספת, מוניארצי גורמטונהו (Munyaradzi Guramatunhu), אמרה זאת ברהיטות בראיון שנערך לאחרונה:

    ״אני לא חושבת שהסיבה שאנחנו לא נמצאות בענף בכמויות גדולות יותר היא בגלל שחסר לנו הביטחון. זה בגלל שאנחנו לא מקבלות את אותו החסד שיראו אותנו כבני אדם כמו שמקבלים הגברים.״

     

    סטנדאפיסטים גברים ונשים כאחד הדגישו שהם מרגישים מועצמים לומר דברים על הבמה שבדרך כלל לא היו אומרים. שרון צ’ידו (Sharon Chideu), הידועה כמגי, לוכדת את ההעצמה הזו בשיחות על מין. היא הדגישה איך מושתקות נשים בחיי היומיום: ״אוקיי, באופן מסורתי, תרבותי … את פשוט שם כדי להביא תינוקות, את פשוט שם כדי להיות אישה, ואת לא נהנית ממין … וסטוצים, זה בשביל גברים.

     

    (כתבה: Amanda Källstig צילום: Courtesy Tirivashe/Munyaradzi Guramatunhu)

    לקרוא עוד >>
play

Anybody Can Gerrit - Kenya Comedy Special ft Munya Guramatunhu

הפעם החלטתי להביא לכם משהו קצת שונה, בשביל המורל :) בהמשך של הכתבה האחרונה, מוזמנים לצפות בסטנד-אפ מהמם של קומיקאית מזימבבואה! שבת שלום, ושנדע ימים שקטים יותר.