לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

11-18/6/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • סביבה

    בוטסואנה: היהלום השלישי בגודלו בעולם התגלה

    חברת היהלומים דבסוואנה (Debswana), אשר פועלת בבוטסואנה הודיעה על גילוי אבן יהלום של 1,098 קראט שהוכרזה כשלישית בגודלה בעולם. מנכ”ל החברה בפועל, הציג את האבן, שנמצאה ב -1 ביוני, בפני נשיא המדינה, מוקגייצי מסיסי (Mokgweetsi Masisi), ביום רביעי.

     

    לפני אבן זו נמצאים יהלומי ענק אחרי שנמצאו באפריקה –  3,106 קראט קולינן (Cullinan) שנמצא בדרום אפריקה בשנת 1905, ולסדי לה רונה (Lesedi La Rona) שהתגלה בבוטסואנה בשנת 2015 ומכיל כ-1,109 קראט. “זהו היהלום הגדול ביותר שהתגלה על ידי החברה בהיסטוריה של למעלה מ -50 שנות פעילותה”, אמר מנכ״ל החברה.

    שר המינרלים (כן כן, יש דבר כזה), לפוקו מואגי (Lefoko Moagi), אמר כי האבן, שעדיין לא ניתן לה שם ונמדדה 73 על 52 על 27 מ”מ, לא יכולה הייתה להגיע בזמן טוב יותר, לאחר שמגיפת הקורונה פגעה קשות המכירות היהלומים בשנת 2020.

     

    חברה הכרייה היא מיזם משותף בין חברה אנגלו אמריקאית לממשלת בוטסואנה, שמקבלת עד 80% מהכנסות המכירות באמצעות דיבידנדים, תמלוגים ומסים.

     

    (כתבה: Staff and agencies in Gaboron צילום: Monirul Bhuiyan/AFP/Getty)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    קניה: אנשי סביבה אבלים על מותו הטבעי של האריה הקרוי ׳פני צלקת׳ הקנייתי.

    לעיתים רחוקות חוגגים את המוות בגיל 14 ביראת כבוד, אך בעיני שומרי הטבע, מותו של ׳פני צלקת׳ מסיבות טבעיות סימן סוף מדהים עבור האריה המפורסם ביותר בעולם.

     

    “עם מותו, המארה (Mara) איבדה עוד אריה איקוני”, אמר עיתון האומה, כששירות חיות הבר בקניה דיווח כי הוא “מת בשלום ללא כל הפרעה מכלי רכב או צבועים”. בגלל הצלקת סביב עינו, הפך האריה למבוקש על ידי תיירים ושומרי סביבה, בין השאר בגלל פניו ורעמתו יוצאת הדופן, אך גם בגלל שלטונו הארוך בצמרת להקות רבות.

     

    צלם הטבע הסקוטי ג’ורג ‘לוגן  (George Logan) שמאחורי ספר “Free Free Foundation” של קרן Born Free, תיאר אותו כ”כוכב הרוק של מארה “. ג׳ורג אמר כי “לאריות יש מזל להגיע לגיל 15. בשבוע הקודם קיבלנו הודעות, תמונות וסרטונים מקניה, שהראו ש-׳סקאר׳ ללא ספק נאבק ומתקרב לסוף.

     

    רוב האריות מחזיקים מעמד שנתיים-שלוש כמלך הלהקה ונהרגים על ידי יריבים או נחלשים מפציעות הקרב שלהם ואז נתקפים על ידי צבועים. אבל לא סקאר. “זה די נדיר שאריה פראי מת בשלווה ומסיבות טבעיות, אך למרבה המזל ובאופן הולם את חייו, זה מה שקרה לסקאר. הוא חי פראי וחופשי עד הסוף, בארץ הולדתו, “אמר.

     

    (כתבה: Lisa O’Carroll צילום: George Logan)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: האם הנשיא בוהארי מאבד שליטה?

    פחות משנה לאחר שהפגנות נגד התעלליות והפרות זכויות גסות מצד המשטרה כנגד האזרחים הפכו להפגנות הגדולות ביותר נגד השלטון, בדמוקרטיה בת ה -20 של ניגריה. המדינה חווה עליה של משברים פוליטיים, כלכליים וביטחוניים יחד עם התפרצויות שונות של אלימות ברחבי המדינה אשר מטלטלים את הממשלה.

     

    המיתוג הפוליטי ושתי הצלחותיו האלקטורליות של הנשיא מוחמד בוהארי (Muhammadu Buhari) נבנו על ההבטחה להפסיק את האלימות ולשפר את הממשל הציבורי. אך ההידרדרות בתנאים בדרום, שם המורדים העצמאים של ביאפרה (Biafra), אחד ממחוזות במדינה, הגבירו את ההתקפות על כוחות הממשלה, נפתחה חזית מזוינת חדשה במה שהיה סכסוך רדום עד לאחרונה. כל זאת מגיע בזמן שהממשלה בבירה ממשיכה להיאבק במצב בצפון, שם נלחמים האיסלאמיסטים של בוקו חארם (Boko Haram) בממשלה קרוב לשני עשורים.

     

    שכן, במחצית הראשונה של 2021 הסלימה בוקו חראם את מסעות החטיפה ההמוניות שלה בצפון מזרח המדינה, שם נלקחו מאז דצמבר למעלה מ- 800 תלמידים ותלמידות. לפי גורמים בכירים לסיטואציה זו אין פיתרון מיידי מלבד פעולות למיגור שורשי הטרור.

     

    בנוסף, באזור ביאפרה (Biafra) הדרום-מזרחי, שידע מלחמות אזרחים ורעב קשה בעברו, שהרגו קרוב למיליון בני אדם ועקרו קרוב ל -4 מיליון, חזרה תסיסה אזרחית לרדוף את ממשלת בוהרי. מתיחות זה זמן רב ואי שביעות רצון נרחבת מהזנחה וחוסר התפתחות באיזור הביאה לעלייתן של התקפות אלימות על אנשי ממשל ואנשי צבא.

     

    בחודש מאי פתחה הממשלה במבצע השבת השלום, אותו תיארו המבקרים כ-״אסטרטגיה דכאנית שנועדה להשמיד את תנועת הילידים של ביאפרה (IPOB) ואת הזרוע החמושה שלה, רשת הביטחון המזרחית״.

     

    (כתבה: Martin Gak צילום: DW)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סומליה: פיגוע במחנה האימונים הצבאי בסומליה כוון למתגייסים חדשים

    לפחות 10 בני אדם נהרגו ו -20 נפצעו בהתקפה על מחנה אימונים של צבא סומליה בו התאספו מתגייסים חדשים ביום שלישי בבוקר, כך אמרו הרשויות. מדובר על  האחרונה בסדרת תקיפות שהופנו לאתר, המנוהל יחד על ידי כוחות טורקים ומקומיים.

     

    האלוף אודובה יוסף ראאג’י (Odowa Yusuf Raage), ראש צבא סומליה, ייחס את ההתקפה לקבוצה המיליטנטית של אל שבאב (El-Shabab). מאוחר יותר נטל אל-שבאב את האחריות לפיגוע, וציין את כי מספר ההרוגים היה גבוה בהרבה ומנה כ-40. הקבוצה המיליטנטית מבצעת לעיתים קרובות פיגועי התאבדות בסומליה וכוונה פעולות למחנה זה מספר פעמים בעבר.

     

    המתקן, שנפתח בשנת 2017, הוא אתר גיוס מרכזי לצבא סומליה. טורקיה השקיעה רבות בסומליה בשנים האחרונות במטרה להשפיע בקרן אפריקה, והוציאה כעת מימון לסיוע הומניטרי ולתמיכה צבאית בכוחות הממשלה.

     

    (כתבה: Hussein Mohamed and  צילום: Feisal Omar/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    זמביה: קנת קאונדה, נשיא זמביה וסמל השחרור האפריקאי, נפטר בגיל 97

    קנת קאונדה (Kenneth Kaunda), סמל השחרור האפריקאי שהוביל את זמביה לחופש מהשלטון הבריטי ושימש כנשיא הראשון שלה נפטר בגיל 97. לאור תקופת שלטונו שמר על אחיזה רופפת במדינה במשך 27 שנה לפני שהתמודד עם בחירות מרובות מפלגות שאילצו אותו לרדת מהשלטון.

     

    בנו הודיע על מותו ביום חמישי בפוסט בפייסבוק. משרדו של מר קאונדה אמר כי בתחילת השבוע כי הוא מטופל בדלקת ריאות בבית חולים צבאי בבירה. גם לאחר שעזב את תפקידו בשנת 1991 בעקבות תבוסה מוחצת בבחירות, מר קאונדה היה דמות נערצת עבור זמבים רבים שהכירו אותו כ”ק.ק.” הוא ערך קמפיין למען השחרור ׳האדם השחור׳ בזמן שחצה את איזורי הכפר בשנות ה -50 וה -60, ואז התגלה כמנהיג הדור הראשון של מנהיגי פוסט-קולוניאליזם באפריקה תוך שהוא קורא לסיום שלטון המיעוט הלבן ביבשת.

     

    בהגנה על תקופתו כנשיא, מר קאונדה ציין לעתים קרובות את היציבות הזמבית כהישג הגדול ביותר שלו. “שלום, אחדות, אהבה. זמביה אחת, עם אחד. זה מה שאני מאמין וזה מה שיש לנו “, אמר בשנת 1991, במהלך עצירה באחד הכפרים.

     

    “הסתכל סביב אפריקה, מה אתה רואה? רָעָב. מִלחָמָה. אי סדר. תסתכל על האחים המסכנים שלנו בזאיר, אנגולה, מוזמביק, אתיופיה, אוגנדה. זמביה שקטה, לא בחלקים.”

     

    באנגלית זה נשמע יותר טוב – “Zambia is at peace, not in pieces.”

     

    (כתבה: Philippe Bouchon/AFP via Getty Images צילום: Harrison Smith)
    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אתיופיה: חפצי אמנות שנבזזו בעבר הוצאו מהמכרז בבריטניה לאחר פניית אתיופיה

    שני חפצים שנלקחו במהלך ביזה מתקופת הקולוניאליזם על ידי כוחות בריטיים באתיופיה הוצאו מהמכרז לאחר שממשלת אתיופיה פנתה לבית מכירות פומביות שמוכר אותם בבקשה “לעצור את מעגל הנישול”.

     

    מכירות פומביות בערים שונות הוציאו למכירה ב -17 ביוני תנ”ך קופטי כרוך מעור וסט כוסות קרניים. לאחר ששגרירות אתיופיה בלונדון גילתה את הפריטים – שנלקחו במהלך קרב מקדלה בשנת 1868 – וכתבו לבית המכירות הפומביות.

     

    במכתב, השגרירות אמרה כי החזרת הפריטים תסייע בסיומו של ״פרק כואב״ בתולדות האומה. “לדעת הממשלה המכירה הפומבית של פריטים אלה היא, במקרה הטוב, לא אתית, ובמקרה הגרוע, המשך מעגל הנישול על ידי מי שיבקשו ליהנות משלל המלחמה”, נכתב במכתב.

     

    בית המכירות אישר כי לאחר דיונים עם ממשלת אתיופיה והמוכר, שני הפריטים הוסרו. “הנושא נפתר מול הספק ושגרירות אתיופיה בלונדון”, אמר דובר. שגרירות אתיופיה כינתה את ההחלטה כצעד חשוב לקראת מטרתה להחזיר את כל חפצי המקדלה ממוסדות בריטיים.

     

    “מקדלה באמת חשובה מבחינת ההיסטוריה המשותפת בין בריטניה לאתיופיה, אז היום זה יום גדול. בו בוצע עוד צעד קטן “, אמר דובר שגרירות אתיופיה. שכן, ממשלת אתיופיה פונה להחזרת פריטים שנלקחו בשנת 1868 מזה עשרות שנים. בשנת 2007, היא ביקשה ללא הצלחה להחזיר מאות חפצים – כולל כתבי יד, מלכות ותכשיטים – שהוחזקו על ידי מוסדות בריטיים שנלקחו ממקדלה, בירת ההרים של הקיסר טווודרוס (Tewodros) השני, במה שכונה אז אביסיניה (Abyssinia).

     

    (כתבה: Lanre Bakare  צילום: Busby Auctioneers and Valuers)

    לקרוא עוד >>
play

Angelique Kidjo - "Agolo"

מגיעה אלינו מבנין זמרת פופ שמחזירה אותנו לשנות ה-90 :) שבת שלום!