לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

8-14/4/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • פוליטיקה

    חוף השנהב: שינויים בשלטון

    ראש ממשלת חוף השנהב, פטריק אשי (Patrick Achi) הגיש השבוע את התפטרותו לנשיא המדינה. ההתפטרות הוגשה בתחילתה של ישיבת ממשלה, והתקבלה בהבנה וכבוד בידי הנשיא, אשר הבטיח לקדם מינוי של ראש ממשלה חדש בהקדם.

     

    (כתבה: africanews. צילום: EMMANUEL DUNAND/AFP or licensors)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אוגנדה: סוד כוחה של ממשלת אוגנדה

    כל סטודנטית או סטודנט לפוליטיקה וממשל יוכלו להגיד לכם שאחד הדברים הבסיסיים שכל מדינה חייבת זה מונופול על הכוח והאלימות המופעלים בתוכה. אז איך אוגנדה, שבראשה עומד אותו הנשיא מאז שנת 1986 יכולה לבזר את השימוש בכוח בגבולותיה, מבלי שזה יערער את יציבות השלטון?

     

    בכתבה הבאה מתואר מחקר שנערך באוגנדה, כמדינה ייחודית בעולם. מדינה שעורכת בחירות דמוקרטיות וקיימים בה מוסדות שלטון ביזוריים שונים, לצד ממשלה אוטוריטרית ביותר.

     

    (כתבה: The Conversation צילום: Hajarah Nalwadda/Xinhua via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סאהל: הכוח של הG5

    כשבשנת 2014 החליטו להקים את ה G5 של הסאהל, ארגון בין לאומי שמטרתו לנהל קונפליקטים שמתנהלים באזור הרגיש הזה, אנשים רבים היו סקפטיים. אזור הסאהל רווי סכסוכים ורווי גופים שמנסים לבסס יציבות, לרוב ללא הצלחה.

     

    באזור נמצאים ארגונים בין לאומיים רבים וישנה תשתית רחבה ומבוססת לתהליכים של ניהול ויישוב סכסוכים. אז מה גרם לבורקינה פאסו, צ'אד, מאלי, מאוריטניה וניז'ר – ה G5 לחתור להקמתו של ארגון חדש? מה התפקיד של צרפת במשוואה הזאת? ואיך האיחוד האפריקאי מגיב לפעילותם?

     

    (כתבה: The Conversation צילום: MINUSMA/Wikimedia Commons)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    סביבה: חקלאות ומלריה

    יתושים הם החיה שגורמת להכי הרבה מקרי מוות ביבשת אפריקה, ומחלה אחת שכולם יודעים לזהות עם יתושים היא כמובן - מלריה. מחקר חדש שנערך ב16 מדינות שונות ביבשת מלמד על קשר מעניין בין חקלאות ומלריה.

     

    גידולים חקלאיים חיוניים בשביל לאפשר לאוכלוסייה לגדול. אוכלוסיית יבשת אפריקה נמצאת במגמת גדילה אקספוננציאלית, מה שמחייב את התעשייה החקלאית לגדול גם כן. חקלאות יכולה להיות הבסיס לחיים, אך יכולה גם להיות הרסנית לסביבה אם היא נעשית בצורה לא נכונה.

     

    המחקר המתואר בכתבה בחן כיצד ניתן לגדל גידולים חקלאיים בצורה נכונה יותר, אשר תעזור להגדיל את המגוון הביולוגי ולהפחית את החשיפה למחלות מסוכנות.

     

    (כתבה: The Conversation צילום: Nikada via GettyImages)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    פן-אפריקה: התאוששות ירוקה ממשבר ארוך

    מגפת הקורונה הביאה איתה משבר כלכלי שהעולם עדיין מנסה להתמודד איתו. כל מדינה וכל יבשת עושות את המאמצים שלהן במסגרת השיקום הכלכלי, ולכל גוף יש אג'נדה אחרת שהוא מנסה לקדם. מית'יקה מוואנדה (Mithika Mwenda), מנהל התפעול של הברית הפן-אפריקאית לצדק אקלימי (PACJA) פועל בכל מרצו ורותם ראשי מדינות אפריקאים למאבק בשינויי האקלים.

     

    הברית הפן-אפריקאית לצדק אקלימי פועלת במטרה שמדינות יכניסו שיקולים שקשורים לשמירה על הסביבה ופיתוח בר קיימא לתוך תוכניות השיקום הכלכלי.

     

    איך בדיוק צעדים כאלו נראים ומה המשמעות שלהם? בכתבה!

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    זימבבואה: האפיק החדש של מגדלי הטבק

    בעשור האחרון חלק ירידה עולמית בצריכת מוצרי טבק, מגמה אשר צפויה להמשיך ולהתרחב. ראש תעשיית הטבק בזימבבואה צופה במגמה זו ומתחיל לחשב מסלולים חדשים בהם חקלאי הטבק יוכלו ללכת, במטרה לשמר את היציבות הכלכלית שלהם.

     

    תעשייה חקלאית אחרת שנמצאת במגמת עלייה רצינית בשנים האחרונות היא תעשיית הקנאביס. בעקבות שינויי הצריכה, איגוד חקלאי הטבק מתחיל להטמיע מעבר איטי אך משמעותי בו חקלאי טבק מכשירים חלקות לגידול קנאביס.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    בינלאומי: חייו כדורגלן קנייתי באירופה

    בכל טורניר כדורגל גדול (וגם במשחקים הקטנים) ניתן לראות עשרות שחקנים, שמוצאם ביבשת אפריקה, מככבים!

     

    אבל איך החיים של אותם שחקנים נראים בפועל? איך הם הגיעו למקום בו הם נמצאים ומה הקשר שלהם לקהילה אותה הם עזבו?

     

    בקישור המצורף – כתבה שעשו על ג'והאנה אוצ'יינג אומולו (Johanna Omolo), כדורגלן קנייתי שמשחק בליגות אירופאיות מ2007.

     

    (כתבה וצילום: DW)

    לקרוא עוד >>
play

ליל הסדר ממש מעבר לפינה (למי שחוגגים) ואיתו זמנים ארוכים על הכביש... בשביל לשמור על הערנות והמצב רוח הטוב בחרתי לכםן השבוע שיר בשם Drive של האמן הדרום אפריקאי Black Coffee, אשר זכה בגראמי בטקס האחרון!

סוף שבוע נעים, רמדאן כרים ופסח שמח!