לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

22-29/12/2016

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • בריאות

    מערב אפריקה: טיפול חדש נגד נגיף האבולה מספק 100% הגנה מהמחלה

    פריצת דרך מדעית תאפשר מעתה להילחם באופן יעיל יותר נגד הנגיף שתוקף בשנתיים האחרונות את מערב אפריקה. הטיפול עוד לא קיבל אישור רגולטורי מאף מדינה, אולם האפקטיביות שלו הביאה להצהרות אופטימיות מצד ארגון הבריאות העולמי, ולהכנה מראש של כשלוש מאות אלף יחידות במקרה של התפרצות נוספת של הנגיף, אשר ישווק ככל הנראה ב2018. ואולם לטיפול החדש נמצאו מספר חסרונות: הוא יעיל בטיפול נגד זן אחד מתוך השניים של האבולה, וכן הוא עשוי שלא להעניק הגנה לאורך זמן רב. חלק מקבוצת הניסוי של הטיפול התלוננו על תופעות לוואי שונות כמו כאבי עצמות וראש

    לקרוא עוד >>
  • דת

    אתיופיה: בעוד שאר העולם חוגג, עדיין לא כריסמס באדיס אבבה

    על פי לוח השנה האתיופי, החג מצוין מדי שנה רק בשנה הבאה, בשבעה בינואר, ואילו השנה החדשה נחגגת כבר באחת עשרה בספטמבר. אזרחי המדינה הנוצרים מתחלקים לשניים: כאלה שעבורם התאריך הלועזי של חג המולד הוא עוד יום רגיל בשנה, ואחרים שבוחרים לחגוג פעמיים את החג, עם שאר העולם ועם מדינתם שלהם.

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    דרום סודן: נכשל מהלך אמריקאי באו"ם להטלת אמברגו נשק וסנקציות על המדינה

    ארצות הברית נכשלה בניסיון לאכוף את סחר הנשק על המדינה החדשה אשר נקלעה לקונפליקט על רקע אתני, שלדעת מומחים עלול להתדרדר לכדי השמדת עם. ההצעה של ארצות הברית אשר הובאה למועצת הביטחון של האו"ם קיבלה את תמיכתן של שבע מדינות בלבד, בעוד שמונה מדינות נמנעות. "אנחנו מודאגים מאוד ממה שהעתיד טומן בחובו", אמרה נציגת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוורס, "בעוד האו"ם מתריע מפני האפשרות של השמדת עם, שמונה מדינות בחרו לא להשמיע את קולן בנושא הנוגע לאזרחי דרום סודן". ואולם מבקריה של ההצעה האמריקאית טוענים שזו המתינה על שולחנה של פאוורס זמן רב, דבר שהביא לאובדן התמיכה של כמה מדינות מפתח.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    נמיביה: גרמניה מציעה לראשונה להכיר במעשי "רצח העם הנשכח", אבל מפולגת בשאלת הפיצוי

    הרצח השיטתי של גרמניה על אדמת נמיביה נחשב כיום להשמדת העם הראשונה במאה העשרים. עשרות אלפי גברים, נשים וילדים נורו או עונו למוות בידי חיילים גרמנים על אדמתה של נמיביה כיום, בין השנים 1904 ו-1907. מאורעות אלה נשכחו מההיסטוריה של אירופה, ואולם סדרה של אירועים וכן תערוכה גרמנית חדשה על הקולוניאליזם לצד שינוי מדיניות ממשלתית הביאו להכרה בינלאומית בהשמדתם של בני ההררו, ולהתנצלות רשמית והכרזה על פיצויים שאמורים להתקבל עד יוני 2017. ואולם, בגרמניה התעוררה מחלוקת על עצם ההכרה ומתן הפיצויים. לטענת האחראי על המשא ומתן הגרמני, פיצויים אישיים לקרובי משפחותיהם של קורבנות ההררו "אינם באים בחשבון".

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ניגריה: בצל עליית מחירי המזון נתפס משלוח של אורז מזויף העשוי מפלסטיק

    הרשויות במדינה מזהירות מהסיכונים הכרוכים בבישול המוצר דמוי האורז אשר הוברח למדינה ככל הנראה מסין. מעל למאה שקים של אורז מזויף נתפסו עד כה, על רקע עליית מחירי המזון לקראת החגים הנוצריים המתקרבים. "ערכנו תחקיר מקיף בנושא האורז מפלסטיק. לאחר שהורתח במים הוא הפך לדביק, ורק אלוהים יודע מה יקרה לאנשים שיצרכו אותו", אמר פקיד בכיר במכס של נמל Ikeja, שם נתפס המשלוח.

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אפריקה: אקדמיית NBA צפויה להיפתח בסנגל

    איגוד הכדורסל האמריקאי הודיע על פתיחת האקדמיה בתחילת השנה הבאה. אמאדו גאליו פאל, סגן נשיא NBA באפריקה, אמר שהמרכז יאמן גברים ונשים בין הגילים 16 ו-18, ושהאקדמיה תשמש גם מרכז פאן-אפריקאי שבו ייבחנו גם שחקנים מרחבי היבשת. שחקנים שלא יצליחו להגיע לליגת ה-NBA הבכירה יוכלו לשחק בליגות הפיתוח של איגוד הכדורסל האמריקאי, וכן במסגרות אוניברסיטאות שונות בארצות הברית. 14 שחקנים ממוצא אמריקאי נמצאו השנה בסגל הקבוצות של ליגת הכדורסל הטובה בעולם.

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    אפריקה: היבשת בטוויטר: מה האפריקאים צייצו בשנת 2016?

    השנה החולפת סימנה גידול משמעותי בשימוש של אזרחי היבשת שמדרום לסהרה ברשתות החברתיות, ובפרט בטוויטר. מבט על ה"האשטגים" המובילים מגלה את שרבים צייצו על ההפגנות בחבל האורומו באתיופיה, על תגובתו השוביניסטית של נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי כלפי אשתו שביקרה את התנהלותו ("אינני יודע לאיזה מפלגה אשתי משתייכת, אולם היא שייכת למטבח ולסלון, ולחדר השני"). היו גם ציוצים שעסקו במותו של הזמר המוזיקלי הנודע Paoa Wemba, וכן על בית ספר בדרום אפריקה שאסר על התלמידים לגדל תספורת אפרו והצית וויכוח שהפך לוויראלי על גזע וגגזענות בדרום אפריקה שאחרי האפרטהייד.

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    מזרח אפריקה: בצל עלייה צפויה של 40% במכירת המכוניות ביבשת, פולקסווגן מקימה מפעלים במזרח אפריקה

    החברה הגרמנית פתחה השבוע את מפעלה בקניה והודיעה על כוונתה לעשות כך גם ברואנדה, זאת כחלק מהניסיון לענות על הצורך הגובר למכוניות ביבשת. הצעד מגיע שבועות ספורים לאחר שפולקסווגן פתחה מפעל באלג'יריה שבצפונה של היבשת. הקמת המפעל בקנייה מגיעה לאחר היעדרות ממושכת של כארבעים שנה במהלכם החברה כלל לא השקיעה במפעלים ברחבי היבשת, ולאור דו"ח שפורסם בינואר האחרון שקישר בין עלייה בשכרם של האזרחים לבין גידול בקניית מכוניות. המפעל ברואנדה צפוי לענות על צרכי אנרגיה ירוקה, ולכלול ייצור של מכוניות חשמליות וכן רכבים שיתופיים שיאפשר לאזרחים לשכור את מכוניות החברה לזמן קצר.

    לקרוא עוד >>