לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

29.12 - 5.1

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • הגירה

    מאלי: המדינה שולחת בחזרה מהגרים שגורשו על אדמת צרפת

    זוג מהגרים נשלח בחזרה לאירופה לאחר שנחתו בבמאקו הבירה עם רישיונות נסיעה אירופאים, וללא דרכון או מסמך המאשר את אזרחותם המאליאנית. הצהרת הממשלה בנושא גינתה את השימוש ברישיונות מעבר מסוג "לסה-פאסה", וכינתה אותם "נגד כל מוסכמה בינלאומית". לדברי הממשלה, היא אינה יכולה לקבל אנשים אשר "פשוט הניחו שהם ממאלי" ואף הזהירה חברות תעופה ממתן היתר לאזרחים לנחות על אדמת מאלי עם מסמכים אלה. בדצמבר האחרון חתמה הממשלה על הסכם ראשון מסוגו, בין האיחוד האירופאי למדינה אפריקאית, במסגרתו תקבל מאלי 145 מיליון אירו עבור נקיטת "צעדים להגבלת ההגירה לאירופה".

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: כוכבי המוזיקה העכשוויים באפריקה הם מכרה זהב שתעשיית האופנה טרם גילתה

    אמני פופ ממערב אפריקה פרצו את גבולות היבשת, הפכו לרבי-מכר בארצות הברית, ומכונים חלק מ"מהפכת האפרוביט" שמכה גלים בעולם. זמרים כמו Wizkid או Davido הפכו לאמנים עם חוש לעיצוב וסגנון לבוש אשר זכה כבר להכרה בינלאומית ואף לחיקוי – ואולם בעוד שבנקים וחברות מסחריות אחרות כבר חתמו על חוזי פרסום עם כוכבי ה"אפרוביט", תעשיית האופנה טרם נכנסה לשוק זה. השווי שלה באפריקה שמדרום לסהרה מוערך בכ-31 מיליארד דולר, ואולם בהשוואה למדינות המערב התעשייה נחשבת פחות מקצועית וכן חסרת כל מדיניות סדורה בתחום מתן החסויות. אמנים בניגריה חשים כתוצאה מכך חוסר ביטחון בנוגע לאורח החיים של המותג שלהם כזמרים מובילים, ולכן תרים אחר הצלחה מידית וסגירת עסקאות וחוזי פרסום במהירות האפשרית.

    לקרוא עוד >>
  • פיתוח חקלאות

    קונגו: מסמך הבנות חדש - קבילה יפרוש מתפקידו לאחר קיום בחירות במדינה עוד השנה

    נשיאה של קונגו יפרוש מתפקידו אחרי קיום בחירות דמוקרטיות לפני סוף שנת 2017, כך נקבע במסמך הבנות בין מפלגת השלטון למספר מפלגות נוספות. על פי המתווה שהוסכם עלו בשישי האחרון, אך עדיין לא נחתם, ג'וזף קבילה לא יוכל לשנות את החוקה כדי להאריך את כהונתו או לרוץ לקדנציה שלישית. כמו כן מסתמן שממשלת מעבר תושבע כבר במרץ הקרוב. "בזמן כהונת ממשלת המעבר יתבצע חיפוש אחר ראש ממשלה מהאופוזיציה. זהו צעד הכרחי עבורה משום שהיא נזקקה לנתח גדול יותר בממשלה", אמרה נציגת הבישופים הקונגולזים אשר השתתפה בהכנת המתווה, והוסיפה כי מסתמן שאנשי אופוזיציה יורשו לחזור למדינה. במידה שהמתווה יאושר וייחתם, יהיו אלה חילופי שלטון לא אלימים לראשונה מאז 1960.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אפריקה: איך הפסידה היבשת טריליון דולרים למקלטי מס בעולם?

    כטריליון דולר של כסף אפריקאי עשה את דרכו למקלטי מס סודיים בעשור האחרון, בידיעתן הברורה של ממשלות במערב. העיתונאית Khadija Sharife בילתה כשנה בקריאה של מסמכי פנמה, והתחקיר החשוב שלה על הקשר האפריקאי של המסמכים מתפרסם לראשונה כאן. על פי המסמכים מקלטי מס אפריקאים כמו ליבריה, מאוריציוס וכן איי סיישל, משמשים לרוב כגלגלי השיניים של ארגוני פשע ופעילים פוליטיים המחפשים חסות פיננסית ומשפטית. חברות נוהגות להתפרס על פני מספר רב של מקלטי מס: "בגלל המערכת הפוליטית הלא יציבה, אי אפשר ליצור רשת המתבססת רק על מקלט אחד", אומר בכיר של אחת מהחברות המשתקעות במקלט מס בפורטוגל.

    לקרוא עוד >>
  • פיתוח חקלאות

    דרום סודן: בצל המשבר הכלכלי הקשה והלחץ הבינלאומי, קרן השקעות מציעה חבילת סיוע בשווי 105 מיליארד דולר

    ההצעה מהקרן שמקורה בלוקסמבורג מגיע כשלוש שנים לאחר הפסקת המימון הזר לאור התפרצות הלחימה בדרום סודן. The EastAfrican מדווח שחבילת הסיוע הוצעה לסאלבה קיר, נשיא דרום סודן, בפגישה שהתקיימה באוגנדה באוקטובר האחרון. חבילת הסיוע כוללת מימון של כוח לשמירה על השלום, סחר במטבע חוץ, סחר במשאביה הטבעיים של המדינה, וכן מתן אשראי בנקאי שיופקד עבור דרום סודן לתמיכה ישירה בתקציב המדינה. הכספים אמורים לסייע למדינה במימון פרויקטים בתחום פיתוח התשתיות והתחבורה, נפט ואנרגיה.

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    אפריקה – ארצות הברית: : גידול דרמטי במספר יחידות העילית האמריקאיות ב"מלחמות הצללים" ביבשת

    בשנת 2006 רק אחוז אחד מכלל חיילי הקומנדו האמריקאים בחו"ל הוצבו על אדמת היבשת, ובשנה שעברה 17.26% מכלל הכוחות האמריקאים המיוחדים בחו"ל הוצבו במדינות אפריקה. "אנחנו לא נמצאים במלחמה באפריקה – אולם השותפות שלנו ביבשת בהחלט כן", אמר תת אלוף דונלד בולדוק, ראש הכוחות האמריקאים ביבשת, אשר הוסיף ואמר שכיום הוא מפקד על כ1,700 חיילים אמריקאים באפריקה. תחקיר של המגזין The Intercept מגלה שהכוחות מוצבים ב-33 מדינות ברחבי אפריקה. "אנחנו תומכים בתהליכי התמקצעות ובניית יכולות צבאיות של כוחות ביבשת", אמר בולדוק, "רשת הכוחות מסייעות ליצור אימונים אשר מותאמים אישית לשותפות שלנו כדי להעצים את יכולתן הצבאיות ויכולת אכיפת החוק, וכן כדי לבצע פעולות נגד אויבים משותפים".

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אפריקה: חמש המצאות שכדאי לשים לב אליהן בשנת 2017

    כתבת עומק של רשת BBC מתארת מספר המצאות אשר עונות על בעיות שונות ביבשת ועומדות לשנות את חייהם של רבים בשנה הקרובה. כך לדוגמא מהנדס אוגנדי עמל על המצאת ז'קט אשר יאבחן דלקת ריאות, מחלה הגובה מדי שנה 27,000 קורבנות מבין הילדים במדינה. מטבע מקוון חדש ("Bitpesa") שיאפשר סחר חליפין קל ומהיר יותר ביבשת, וייתן מענה לקושי של רבים למצוא עבודה מחוץ לאפריקה בגלל מחסור בדרכון או בחשבון בנק.

    לקרוא עוד >>