לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

5-12.1.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • תרבות

    אפריקה – צילום עיתונות: מי מצלם את הסיפור של היבשת?

    בין שלל הסיפורים החדשותיים שדווח עליהם בהרחבה בשנים האחרונות, מההפגנות נגד הממשל בדרום אפריקה ואתיופיה ועד לאבולה וחטיפת הילדות בצפון ניגריה על ידי בוקו חראם, רק קומץ בודד של צלמים מקומיים זכה לפרסם צילומים בגופי תקשורת בינלאומיים מובילים. עלייה במספר הצלמים האפריקאים לצד ציוד משוכלל יותר לא שיפרו את ההזדמנויות העסקיות שלהם: "בחלקים מסוימים ביבשת הרעיון של צילום עדיין לא התפתח", טוען מרקו לונגרי, צלם איטלקי בכיר המתגורר ביוהנסבורג. "הציוד כבר נמצא כאן. תשומת הלב צריכה להיות מופנית עכשיו להכשרה חזותית". נראה כי בקרב צלמים רווחת תפיסה שעליהם להפסיק להמתין לכיסוי נרחב יותר של חדשות ביבשת – אלא "ליצור ולהפיץ בעצמם את הסיפורים דרך רשתות חברתיות".

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    חוף השנהב: התקוממות צבאית בדרישה לשיפור תנאים: חיילים כבשו את העיר השנייה בגודלה במדינה

    לטענת המורדים המדינה טרם שילמה להם בונוסים שהובטחו להם. מספר חיילים, רובם לוחמי גרילה לשעבר אשר הפכו לחיילים בצבא המקומי, כבשו בשישי את העיר Bouake השנייה בגודלה במדינה וכן מספר בסיסים צבאיים לאורך המדינה והבירה אבידג'אן. החיילים דורשים תשלום של כספים שהובטחו להם בשנת 2011 לאחר ההתערבות הצבאית שהביאה לנפילתו של לורן גבאגבו, הנשיא שסרב להכיר בניצחונו של זה הנוכחי אלסאן אואטרה. בעוד שהמורדים טוענים שהושג הסכם עם שר ההגנה המקומי, אלן-ריצ'רד דונווהי הכחיש כל הסכמה איתם. בניסיון להרגיע את הרוחות, הנשיא אואטרה פיטר את ראשי כוחות הצבא והמשטרה, וכן מינה את מקורבו לתפקיד ראש ממשלה החדש. הממשלה החוף-השנהבית התפטרה עקב האירועים, וקבינט חדש צפוי להיות מושבע בזמן הקרוב.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אפריקה: בצל התמשכות הירידה במחירי הנפט והסחורות, הונם של מיליארדרים ביבשת ממשיך להצטמק

    על פי המגזין Forbes נכנסו השנה רק 21 מיליארדרים מהיבשת לרשימת האנשים העשירים בעולם עם הון כולל של 70 מיליארד דולרים, לעומת 23 מיליארדרים והון כולל של 79.8 מיליארד דולרים בשנה שעברה, משבע מדינות: דרום אפריקה, מצרים וניגריה, מרוקו, אלג'יריה, אנגולה וכן טנזניה. בראש רשימת העשירים ביותר באפריקה עומד גם השנה אליקו דנגוטה הניגרי, למרות ירידה של חמישה מיליארד דולרים לעומת השנה שעברה. דנגוטה עשה את הונו מעסקי הסוכר, הקמח, הגז, הנפט והתשתיות – וכיום הוא בעל השליטה בקונגלומרט Dangote Cement, החברה הציבורית הגדולה ביותר במדינה.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אפריקה: צמיחה כלכלית, טראמפ, וחובות: מגמות המפתח בכלכלת היבשת בשנת 2017

    הצמיחה בתוצר הריאלי של היבשת בשנת 2016 הייתה הנמוכה ביותר מאז פרוץ המשבר הפיננסי ברחבי בעולם (2008/9). הסיבה לכך הייתה מגמות כלכליות חלשות יחסית של שתיים ממדינות המפתח בכלכלת אפריקה, דרום אפריקה וניגריה. כתבה מפורטת של המגזין African Arguments מנסה לענות על השאלות הכלכליות לשנה הקרובה: האם ביצועיהם הכלכליים של שתי המדינות ישתפרו? (המומחים אופטימיים בנוגע לשתיהן), כיצד כניסתו של טראמפ לתפקיד הנשיא תשפיע על אפריקה? (מוקדם לקבוע, אולם לא נראה שאפריקה תושפע ממדיניות הסחר של ארה"ב בתקופת טראמפ), האם ממשלות ביבשת יוכלו להמשיך להלוות כספים? (הלוואות בינלאומיות עבור השקעה בתשתיות צפויות להתייקר).

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אוגנדה: בעקבות האב: הנשיא מוסבני מינה את בנו לתפקיד יועץ בכיר

    הצעד החריג של הנשיא המכהן נתפס בעיני רבים כבלימה של האופוזיציה במפלגת השלטון, וכן כהכנת הקרקע לקראת ירושת שלטונו בן שלושים השנים של האב על ידי הבן, מוהוזי קיינרוגבה. האחרון מונה ליועץ הנשיא למבצעים צבאיים לאחר ששימש כמפקד יחידת עלית בצבא האוגנדי. "המינוי אמור להניע אותו להיכנס לתוך הפוליטיקה", טוען מוומבוטסיה נ'דבסה, פרופסור באוניברסיטת Makere. "הוא יוכל מעתה להצהיר הצהרות פוליטיות בתור יועץ, דבר שנאסר על אנשי צבא".

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    גמביה: לקראת קץ שלטונו של ג'אמה – גולים שברחו מהמדינה רוצים לחזור לביתם

    מוסה סיידקאן היה עורך של עיתון עצמאי ופופולרי בגמביה כאשר ברח מהמדינה בשנת 2006 לאחר שעונה בידי סוכנים של הנשיא יחיא ג'אמה. למרות שלא ידוע מהו מספרם של הגולים שברחו מגמביה, מחקר שנערך לאחרונה מצא שכ-110 עיתונאים ברחו מאדמת המדינה מאז ההפיכה הצבאית של ג'אמה בשנת 1994 ועד היום, בנוסף למספר לא ידוע של אקטיביסטים ואנשי רוח. "כאשר אנחת אני חושב שאנשק את האדמה הגמבית", אמר סיידקאן אשר הוסיף שהוא מקווה לקחת חלק באיחוי הקרעים במדינה עם חזרתו. רבים מהגולים מתגוררים בארצות הברית, אירופה וכן סנגל, וממתינים לתאריך סיום הכהונה של הנשיא (18 לינואר) אשר עדיין מסרב להכיר בהפסד לאדמה בארו.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    גאנה: לאחר נאום ההשבעה: הנשיא החדש התנצל על גניבת שורות מנאומי ההכתרה של בוש וקלינטון

    ננה אקופו-אדו הושבע בתחילת השבוע לנשיאה החדש של גאנה, בטקס רב משתתפים שכלל נציגות מרשימה של מנהיגים מהיבשת. זמן קצר לאחר נאום ההשבעה החלו אזרחים ללעוג לאקופו-אדו ברשתות החברתיות, לאחר שנמצא דמיון רב בין נאומו לנאומי ההשבעה של ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון. "למרות שאנחנו עומדים בפני אתגרים גדולים, כך גם החוזק שלנו. תושבי גאנה הם חסרי מנוחה, אנשים בעלי אמונה, המחפשים תקווה. אנחנו חייבים להביא את החזון שלנו ואת הרצון של אלה שבאו לפנינו", הוא אמר בדיוק כמעט מושלם לנאומו של קלינטון בשנת 1993, אשר דיבר גם הוא על האתגרים והחוזק של אזרחי המעצמה הגדולה בעולם, כמו גם על אלה שבאו לפניו. אין זו הפעם הראשונה שמבוכה שכזאת נרשמת ביבשת: בספטמבר האחרון התנצל נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי על נאום שבו עסק בשינוי שיביא למדינה המערב אפריקאית, וכלל שורות מנאום של ברק אובמה.

    לקרוא עוד >>