לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

16-23.3

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    אסון באתיופיה: 113 הרוגים בהתמוטטות הר אשפה

    האסון התרחש כאשר חלק מאתר הפסולת Refi שבדרום-מזרח הבירה אדיס אבבה קרס. הניצולים ובני המשפחות של הקורבנות מנסים כעת להבין: איך היה אפשר למנוע את האסון? האירוע מתנגש עם הפרויקט הלאומי של אתיופיה אשר מנסה למתג את עצמה כמדינה מתקדמת. אחוזי העוני ירדו מאז שנת 2000 בשיעור 30 אחוז, ובכירים בממשלה מציינים שהצמיחה הכלכלית הגיעה בעשור האחרון לשיעור דו-ספרתי. אדיס אבבה, הבית של האיחוד האפריקאי, הפכה לעיר שוקקת בה נבנים בתי מלון וקניונים ובניינים.

    ואולם כאן מגיע ההקשר הרחב יותר של האסון לתהליכים אחרונים שהתרחשו באתיופיה ובעיקר באדיס אבבה. הממשלה החלה בבניית בניינים רבי קומות בצוות הבירה כדי לשכן אנשים במחירים מסובסדים, אולם לטענת המדברים תכניות אלה נפגעו כתוצאה משחיתות. העקורים שנדרשו לפנות את בתיהם לצורך הבנייה הופנו אל מקלטים זמניים במקומות מסוכנים ושכוחי אל, בין היתר בסביבות אתר הפסולת בו התרחש האסון.

    Repi אשר משתרע על פני מעל ל60 אקרות (24,2811 מטר מרובע) של אוויר מזוהם ומזיק היה אתר הפסולת המרכזי של אדיס אבבה במשך כחצי מאה. הוא מכונה גם Koshe, קיצור של המילה האמהרית ללכלוך "Koshasha". הממשלה התכוונה לסגור את האתר ולפתוח אתר פסולת אחר מחוץ לבירה בשנה שעברה, אולם התחלופה הייתה בעיר Sendafa שבמחוז אורומיה – ביתה של הקבוצה האתנית הגדולה ביותר במדינה, אורומו, אשר טוענת לפיקוח והדרה מצד הממשלה.

    המחאות האורומיות הפכו להפגנות נרחבות בסוף 2015 והביאו לעימותים אלימים עם כוחות המשטרה. חוואים מקבוצת האורומו חסמו משאיות זבל מכניסה אל האתר בSendafa ביולי, וכתוצאה מכך חזר האתר Refi שבאדיס לתפקד כאתר פסולת פעיל.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    סוכנת סיוע בטור אנונימי לגרדיאן: כשהמשבר ההומניטרי שלך לא מגניב מספיק כדי למשוך את קהילת הסיוע

    עובדת סיוע אלמונית פרסמה השבוע (ב') מאמר בעילום שם בגרדיאן הבריטי בו היא שופכת את יגונה ואת התסכול שלה על התעלמות הקהילה הבינלאומית. "15 מיליון איש זקוקים כאן לסיוע, אבל האם מישהו שמע על משבר אגם צ'אד? דרום סודן, סוריה, ירדן ועירק – אלא הם מוקדים ידועים (..) כיום אני באמצע המשבר הזה, רואה את המגוון הגדול של הצרכים, והייתי רוצה שהוא ימשוך אנשים מעוררי השראה ואפקטיבים, בעלי יכולות".

     

    המשוואה של עובדת הסיוע במאמר היא פשוטה מאוד: היעדר תשומת הלב למשבר מסוים מתקשרת לסוג האנשים שהמשבר מושך. ככל שהבאז התקשורתי גדול יותר, כך יש דורש דרישה למקום, ומבחן גדול יותר של מועמדים לבחור. "אני עובדת כיום מעל לשנה במרכז אפריקה, בתגובה למשבר הבריחה מהבתים עקב פעולות בוקו חראם. אני יכולה לומר בכנות שמעולם לא ראיתי התעניינות כה מועטה מצד הקהילה הבינלאומית".

    היא מספרת על המצב באגם צ'אד: "כאן בפינות החשוכות ביותר של אגם צ'אד, למרות הנוכחות הרבה של ארגוני או"ם וקשת רחבה של ארגונים, התשובה נשארת דלה. התזונה לקויה, והסיכון לפרוץ מגיפה אורבנית הוכרז בקיץ 2016. (..) לארגוני המפתח בתחום המזון בקושי יש את האמצעים הלוגיסטיים לספק סיוע בקנה מידה גדול. כיצד ייתכן שקרוב לחמישה מיליון איש קרובים לגווע ברעב, כשסוכני הסיוע המרכזיים נמצאים כאן כבר שנתיים? כמובן, יש את הטיעון שאין מספיק מימון או שמקור הבעיות הוא בהיעדר שיצוף פעולה עם השלטון, אולם טיעונים אלה סוטים מלב העניין".

     

    לסיכום היא מתארת את הכשלים הפנימיים בארגוני הסיוע: טענתה המרכזית היא על התחלופה הגבוהה של עובדים. "אנחנו צריכים אנשים אשר לא יובסו בשל אתגרים אדירים וסביבת עבודה קשה".

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ממשלה בגודל של פיל: נשיא גאנה מגונן על הקבינט החדש בן 110 שרים

    נשיא גאנה החדש ננה אקופו-אדו נאלץ השבוע להגיב לטענות חוזרות על הגודל העצום של הקבינט החדש שלו. הנשיא הבטיח לקצץ בהוצאות הממשלתיות, וצעד זה נתפס כניגוד מוחלט להבטחתו. לטענתו זאת הייתה "השקעה מתבקשת" עבור מדינה קטנה בחוף המערבי של היבשת. הממשלה שהושבעה השבוע כוללת 50 סגני שרים וארבעה שרים חדשים, בנוסף ל-56 הקיימים. כך לדוגמא משרד החקלאות כולל שני שרים ושלושה סגנים. לארבעה שרים נוספים בקבינט יש שלושה סגנים ושר נוסף כל אחד שנלווה אליהם. זוהי הממשלה הגדולה ביותר של גאנה מאז היווסדה ובעיקר מאז אימוץ החוקה הדמוקרטית בשנת 1992.

     

    לטענת אקופו-אדו ההשקעה המתבקשת הייתה דרושה כדי לעשות את השינוי הכלכלי הדרוש במדינה, והבטיח שהשרים "באים לעבוד, זאת לא הולכת להיות חופשה". האופוזיציה מנגד לא התרשמה מנאום ההגנה: "אנחנו מוטרדים מהממשלה בגודל של פיל, ואקופו-אדו הוכיח שהוא פוליטיקאי יותר מאשר נשיא", אמר הארונה אידריסו, מנהיג מפלגת האופוזציה NDC (National Democratic Congress).

    מקורות בכירים מסרו לאינדיפנדט הבריטי שהשרים הבכירים במדינה משתכרים כ4,000$ דולר מדי חודש, בנוסף לשתי מכוניות החזר הוצאות על דלק וגם דיור.

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    "אפריקה במקום האחרון": ממשל טראמפ פרסם את טיוטת התקציב, תכניות פיתוח וסיוע בסכנת ביטול

    שתי ידיעות מטרידות פורסמו בשבוע האחרון בנוגע לעתיד התקצוב של ממשל טראמפ את חלק מתכניות הסיוע הבינלאומיות. הראשונה עוסקת בנאום הבכורה שלה בתפקיד שגרירת ארה"ב באו"ם, בו ניקי הלי ציינה שהיא שוקלת את השתתפות ארה"ב במימון אחד מהארגונים הבינלאומיים החשובים ביותר: כוחות שמירת השלום של האו"ם. בהוראת טראמפ היא מחפשת כעת דרכים לקצץ את תקצוב ארה"ב את האו"ם: כוחות השלום אמורים להיות מטרת קיצוץ נוחה.

     

    העלות של 92,000 חיילים התייקרה בשני העשורים האחרונים לכמעט 8 מיליארד דולרים. הסיבה לכך היא שכוחות האו"ם נאלצו לשנות אסטרטגיה, ממשקיפים לא חמושים לחיילים הנמצאים בקו החזית ומגנים על אוכלוסיות. ארה"ב מממנת כיום 28% מסך כל תקציב הכוחות, יותר מההשתתפות של המדינות האחרות בתקציב: סין יפו וגרמניה. מסמך של הבית הלבן אשר פורסם ב16.3 הודיע שהבית הלבן מתכוון לקצץ את המימון של מחלקת המדינה וכן סוכנות הפיתוח הבינלאומית של ארה"ב בשיעור של 28.5%. הקיצוץ יעמיד בסימן שלה משימות חשובות של הכוחות במקומות כמו מאלי וכן הרפובליקה המרכז אפריקאית.

     

    הידיעה השנייה עסקה בתכנית " McGovern-Dole Food for Education Program" אשר נוהלה על ידי הסנאטור הרפובליקאי לשעבר בוב דול, תומך נלהב של טראמפ, וסנאטור דמוקרטי בשם ג'ורג' מקגוברן. ב-14 השנים האחרונות סיפקה התכנית מזון על בסיס קבוע לארבעים מיליון ילדדים ב-40 בתי ספר במדינות נחשלות, ביו היתר בחוף השנהב ורואנדה. מסמך התקציב של הבית הלבן, אשר שוחרר ב16 למרץ, ממליץ על ביטול התכנית כולה ומעלה אף חששות שהיא "נעדרת ממצאים על כך שהיא פועלת באופן אפקטיבי". דול ביקר את הנשיא בו תמך ואמר שהיא שמדיניותו מאיימת על "אחד ההישגים בהם אני גאה יותר מכל בחיי".

    המגזין "Foreign Policy" הספיק כבר לפרסם ניתוח של טיטת התקציב וקבע חד משמעית שהיא "שמה את אפריקה במקום האחרון (..) קיצוץ תקציב מחלקת המדינה וסוכנות הסיוע האמריקאית יחמירו את המשבר ההומניטרי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השניה".

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    עד עשר שנות מאסר: אנגולה רוצה לאסור על הפלות

    כמאתיים איש הפגינו השבוע ברחובות לואנדה נגד הצעת החוק לאסור את ההפלות במדינה. הצעת החוק, אשר מציעה עד עשר שנות מאסר לנשים אשר יבצעו הפלה או לרופאים שייקחו חלק בהליך הרפואי, זכתה לגינוי נרחב – בין היתר מאיזבל דוס סנטוס, ביתו של נשיא אנגולה אדוארדו והאישה העשירה ביותר ביבשת. רוב המפגינים היו נשים אשר החזיקו שלטים כמו "חופש לנשים", "בית הכלא לא יפתור כלום", ו-"תנו לנו להחליט". כוחות המשטרה אוסרים לרוב על הפגנות פומביות אולם הפעם המצעד השקט עבר ללא התערבות הכוחות.

    הצעת החוק הממשלתית הציעה לחרוג מהאיסור על הפלות במקרה של הריון שנגרם כתוצאה מאונס או מסיבות רפואיות של האם, אולם הפרלמנט דחה את החרגות אלה בלחץ הכנסייה הקתולית במדינה. איזבל דוס סנטוס פירסמה השבוע פוסט באינסטגרם בו טענה שמדובר "קרימינליזציה של נשים", וכן בפוסט נוסף היא הזמינה אחרים להשתתף בהפגנה המונית. עקב הלחץ הציבורי ההצבעה על החוק, שהייתה אמורה להתקיים בפרלמנט בשבוע הבא, נדחתה למועד לא יודע.

    מהלך חוקתי זה נתפס כחלק מניסיון של הממשלה לעדכן ולחדש את חוק העונשין במדינה, אשר כמעט ולא שונה מאז התקופה הקולוניאלית של פורטוגל במדינה משנת 1886. אנגולה עתידה ללכת באוגוסט הקרוב לבחירות חשובות במיוחד, לאחר שנשיאה מאז היווסדה אדוארדו דוס סנטוס הודיע שלא ירוץ לנשיאות לאחר 38 שנות כהונה.

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    קניה ירוקה: הממשלה אסרה על שימוש בשקיות ניילון

    השרה הקנייתית להגנת הסביבה ג'ודי וואקונגו הודיעה בסוף השבוע שעבר (ו') על תקנה חדשה האוסרת על שימוש בשקיות ניילון, ואלה צריכות להיעלם מהשווקים עד סוף אוגוסט. כלל לא בטוח שהשרה תספיק להישאר בתפקיד עד שהתקנה תיכנס לתוקף, מאחר ובחירות אמורות להתקיים במדינה מוקדם יותר באוגוסט.

    לצד החדשות המשמחות הזהירו השבוע יצרנים במדינה על כך שהתקנה תגרום לאובדן ישיר של 40 אלף משרות ובאופן עקיף לעוד 400,000. "הבעיה איננה שקיות הפלסטיק אלא התנהגות הצרכנים", טען ראש איגוד היצרנים במדינה.

    ההחלטה מצטרפת לתקנות נוספות אשר נכנסו לתוקף בתקופה האחרונה: בסוף פברואר הודיעה הממשלה על ניסוי להפיכת פסולת מסוג פלסטיק לדלק סינטטי. המתקן שבעיר קיאמבו עושה שימוש בטכנולוגיית המרה אשר מחממת את הפסולת בתנאים מבוקרים שמאפשרים את הטרנספורמציה של החומר לדלק בסופו של דבר. לטענת ארגון "Green Belt Movement", קניה עושה שימוש ב24 מיליון שקיות ניילון מדי שנה.

    קניה אינה המדינה הראשונה, גם לא במזרח אפריקה, שאוסרת על שימוש בשקיות ניילון: גם אתיופיה, אוגנדה, קמרון וכן טנזניה וואנדה אוסרות על כך.

     

    לקרוא עוד >>
play

              דג'אלימדי טונקרה / "Marigoundo" / מאלי