לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

30.3-6.4

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • זכויות אדם

    חופש הביטוי בטנזניה בסכנה: אזרחים נעצרים בגלל רשתות חברתיות, עיתונים בסכנת סגירה

    כאשר ג׳ון מגופולי נשיא טנזניה עלה לשלטון בנובמבר 2015 היו לא מעט ציפיות מהמנהיג החדש ומהבטחתו להילחם בשחיתות. זה לא עבד. המגזין האינטרנטי Quartz מתאר השבוע כיצד הוא לא רק רודף אחרי אנשי אופוזיציה אלא גם מדכא את חופש העיתונות במדינה, דרך איום בסגירת גופי מידע עקב ״הגברת הלהבות״ במדינה – במקום דיווח על נושאי פיתוח, כך לטענתו.

    שר בכיר בממשלה פוטר בשבוע שעבר לאחד שהורה על חקירה נגד נציב מקומי שהיה מקורבו של הנשיא. המקורב, כך על פי הדיווח, ניסה ללחוץ על גוף תקשורת לשדר תחקיר נגד אויב פוליטי שלו. לאחר פיטוריו של השר הזהיר הנשיא את גופי התקשורת להיזהר בדבריהם. בהמשך השבוע שעבר נעצר גם ראפר מקומי בגלל שיר שנתפס על ידי הממשל כפוגעני. גם הממשלה הקודמת במדינה פגעה בחופש הביטוי של האזרחים: חוק ״פשעי הסייבר״ שנחקק לפני כשנתיים הביא למעצרים של רבבות אשר הואשמו בבתי משפט בשל ״דיווחי שווא״ ברשת. מגופולי, הנשיא הנוכחי, כבר הביא למעצרם והכנסתם לכלא של אזרחים אשר ביקרו אותו ברשתות החברתיות.

    למרות אי שביעות רצון מבית, מגופולי הצליח להיתפס בקהילה הבינלאומי כמנהיג עדכני ופרוגרסיבי. ״המדינה שלנו הולכת בכיוון הנכון. אם אתה נוסע לחו״ל כולם יעריכו את זה – כאן אף אחד לא מעריך זאת״, הוא אמר בסוף מרץ. בינתיים משתמשי  טוויטר יצרו את ההשטאג (#ReportersUnderMagufuliEra) כדי לבקר וללגלג על המנהיגות של נשיאם.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מתנת היומולדת של שרי הממשלה למוגאבה: כיסא גלגלים

    שרי הקבינט של זימבבווה העניקו השבוע (ב׳) לנשיא המדינה רוברט מוגאבה כיסא גלגלים לכבוד יום הולדתו ה-93. חגיגות הענק התקיימו במחוז מטופו שבדרום המדינה, וזכו לביקורת רבה מתושבים מקומיים על הראוותנות של החגיגות בעוד הם אינם מצליחים להביא אוכל הביתה. מתנת היומולדת זכתה לביקורת רבה מצד חברי אופוזיציה, אשר הבטיחו שלא יאפשרו לרוברט מוגאבה לשלוט על המדינה מתוך כיסא גלגלים.

    חברי האופוזיציה איימו בימים האחרונים בשורה של הפגנות נגד הנשיא, בדרישה להוציא לפועל שלל רפורמות דמוקרטיות לפני הבחירות הכלליות שאמורות להתקיים בשנת 2018. לטענת האופוזיציה מוגאבה זקן מדי כדי לשלוט על המדינה והביא את הכלכלה המקומית למצב של חורבן ואסון. הם דורשים מוועדת הבחירות המקומית שהבחירות ינוהלו על ידי קהילת הפיתוח של אפריקה הדרומית, בצוותא עם האיחוד האפריקאי והאו״ם. הם גם מאשימים את יו״ר ועדת הבחירות, ריטה מקארו, בכך שהיא סוכנת של מפגלת Zanu-PF של מוגאבה. לטענתם הגוף המפקח על הבחירות כיום אינו עצמאי, ומוטה פוליטית.

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    להיות אפריקאי בהודו: תקיפות נגד שחורים עקב מותו של נער מקומי

    מאות מפגינים יצאו בסוף השבוע שעבר (ו׳) להפגנות זעם בצפון הודו עקב מותו של צעיר הודי ממנת יתר סמים. סטודנטים אפריקאים המתגוררים בעיר, כך לטענת המפגינים, מכרו לצעיר את הסם אולם המשטרה כבר שיחררה מספר עצורים ממוצא ניגרי שהיו חשודים במכירת הסם. בעקבות המקרה בעיר Greater Nodia, פרבר של הבירה דלהי, דווח כבר על שתי תקיפות חמורות של מהגרים או סטודנטים ממוצא אפריקאי: צעירה קנייתית נזרקה החוצה ממונית והוכתה על ידי חבורת גברים, וחבורה נוספת תקפה שני סטודנטים ניגרים בקניון. המשטרה זיהתה עד כה 44 חשודים בתקיפת השניים בקניון, אולם הצליחה לעצור רק חמישה מהם.

    התקיפות מגיעות על רקע מספר הולך וגדל של סטודנטים אפריקאים אשר מגיעים להודו בשנים האחרונות להודו כדי לרכוש תואר אקדמי. מחקר שצוטט השבוע באתר npr מתאר כמה מהסיבות לפופולריות של לימודים במדינה: העלות הנמוכה של לימודים בהשוואה למדינות המערב,  הלימודים באנגלית והליכים בירוקרטיים ״יעילים ופשוטים״. רבים מהם לומדים תארים בטכנולוגיית מידע.

    לצד העלייה במספרם כך גם מספר התקיפות גדל בהתאמה. איגוד הסטודנטים האפריקאי במדינה כבר הזהיר את הסטודנטים מהיבשת להישאר בבתים ולהיעדר מהלימודים, וקרא לנקיטת סנקציות נגד הודו: ״עקב אי היכולת לשמור על חייהם של סטודנטים אפריקאים ולהבטיח את ביטחונם המקסימלי באזור מגוריהם, נדרוש מהאיחוד האפריקאי לנתק את הקשרים הבילטרליים עם הודו״.

    כדי לספק הצצה לחייהם פרסם השבוע cnn כתבת פוטו-ג׳ורנליזם על צלם מקומי אשר החל לתעד את חייהם של האפריקאים בהודו, בעקבות מקרה תקיפה של בחור טנזני שאירע בשנת 2016

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    התוכניות הגדולות של דג׳יבוטי: רפובליקה של 900,000 איש רוצה להפוך לדובאי האפריקאית

    מאז שזכתה בעצמאות בשנת 1977 מצרפת דג׳יבוטי הפכה למדינת מפתח ביבשת בשל מיקומה הגיאוגרפי: בהצטלבות שבין יבשות אפריקה והמזרח התיכון, בין הים האדום למפרץ עדן. היא חולשת על המעבר לתעלת סואץ, כך שכשלושים אחוז משילוחי הספנות בעולם עוברים דרך המים הטריטוריאליים שלה.

    המדינה נמצא בתקופה כלכלית מרשימה: חברת השקעות סינית השקיעה לאחרונה 12 מיליארד דולר בבניית שישה שדות תעופה, שני נמלים, והקמה של אזור הסחר החופשי הגדול ביותר ביות ביבשת. מעבר לכוחה הכלכלי היא גם מעצמה צבאית: על אדמתה הוקם המחנה הראשי של כוחות הצבא האמריקאיים באפריקה, וכך גם סין אשר עתידה להקים בסיס חדש על אדמת דג׳יבוטי שיכיל צוות של 10,000 סינים.

    ואולם לצד ההצלחה רבים במדינה מבקרים את האוריינטציה העסקית-כלכלית של דג׳יבוטי, שבאה על חשבון האזרחים. היא נמצאת בצמיחה כלכלית מתמדת (6% השנה), סין וארצות הברית אמורות לשלם לה 20 ו-60 מיליארד דולר בהתאמה עבור בסיסיהן הצבאיים, אבל למרות כל האושר הזה העוני עדיין רווח במדינה. דג׳יבוטי רוצה להפוך לדובאי של היבשת, אבל לפי הנתונים האחרונים משנת 2014 42% מאזרחיה חיים בעוני קיצוני ואחוז האבטלה הוא 48%.

    בינתיים התנופה הכלכלית במדינה ממשיכה: היא דחתה לאחרונה הצעה לבסיס של איראן, וחידשה לאחרונה בעזרת מימון סיני את קו הרכב ההיסטורי שחיבר בינה לבין בירת אתיופיה. הקו הזה אמור להועיל לסינים משום ש90% מהייבוא לאתיופיה עובר דרך דג׳יבוטי.

     

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    סרט דוקומנטרי חדש מתעד את חייהם של אפריקאים בסין

    ״ Guangzhou Dream Factory״ הוא סרט דוקומנטרי חדש שעוסק בעיר הדרומית גואנגזו, אחד ממוקדי התעשייה והעסקים המרכזיים בסין, אשר מכונה למרבה הצער ״עיר השוקולד״ בשל ריבוי האוכלוסייה השחורה (ההערכות מדברות על בין 20 ל-100 אלף תושבים ומעלה). מהגרים באזור סובלים לא פעם ממקרי גזענות ונתפסים כפושעים.

    ״היה לנו חשוב לשתף את הדימוי של אפריקאים אשר כמעט ולא נראה בתקשורת המערבית – בעיקר זו האמריקאית. הצד השאפתני, הדינמי והיוזם. חלק מהאנשים בסרט מתקשים בחייהם כאן – זה נכון – אבל הם נחושים להמשיך קדימה״, סיפרה יוצרת הסרט בראיון למגזין Quartz.

    ״כיוצרת שעובדת על אפריקאים באפריקה עם במאים אפריקאים במשך שנים רבות, אני מודעת לפרובלמטיות הדימוי של אפריקאים בתקשורת המערבית. אנחנו מקוות שהסרט ירחיב את התודעה וההבנה האמריקאית על המציאות של אפריקאים ועל האתגרים שלהם ביבשת״.

    את הטריילר אפשר לראות כאן

    לקרוא עוד >>
play

                              סאליף קייטה / מאלי