לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

9-16/4/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • סביבה

    אוגנדה וטנזניה: אנחנו לא יכולים לשתות נפט - אקטיביסטים מגנים את פרויקט צינור הנפט המזרח אפריקאי

    אוגנדה, טנזניה וחברות הנפט טוטאל (Total) ו- CNOOC חתמו ביום ראשון על שלושה הסכמים מרכזיים אשר סוללים את הדרך להקמת הבנייה בצינור הנפט הגולמי המזרח אפריקאי (EACOP).

     

    השנה צפויות להתחיל העבודות, על מה שיהיה הצינור הארוך ביותר בעולם המחומם בחשמל, אשר יעביר נפט גולמי משדות ליד אגם אלברט (Albert) במערב אוגנדה שנמצא כ -900 קילומטרים לנמל הים של טנזניה באוקיאנוס ההודי טנגה.

     

    מתוך כך, 38 ארגונים סביבתיים והומניטריים משתי המדינות השיקו קמפיין ענק נגד קו הנפט אשר עוטה את השם המתעתע – ׳הלב של אפריקה׳. טענתם היא כי פרויקט זה יוביל להשלכות סביבתיות עצומות. הפעילים האשימו את חברות הנפט הצרפתיות והסיניות בהתעלמות מסיכונים סביבתיים עצומים.

     

    דיאנה נבירומה (Diana Nabiruma), ממכון אפריקה לממשל אנרגיה (AFIEGO), אמרה כי פרויקטי נפט מהווים סיכונים סביבתיים גדולים. משאבי אנרגיה אלה, אשר נמצאים במקורות מים דוגמת אגם אלברט וויקטוריה, אשר נצרכים על ידי תושבים במדינות כמו קונגו, טנזניה וקניה נמצאים בסיכון לזיהום נפט.

     

    הקמפיין שנתמך על ידי יותר מ-250 ארגונים בינלאומיים באפריקה, ושמו #StopEACOP גינה את ההחלטה לבנות את הצינור, שלדבריו יעקור 12,000 משפחות ויהווה סיכון סביבתי עצום בזמן חירום אקלימי, כאשר העולם צריך להתרחק מדלקים מאובנים.

     

    (כתבה: Samuel Okiror צילום: Courtesy of Total – Uganda)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סומליה: לאחר סיום כהונתו העביר הנשיא חוק שמאפשר את המשך שלטונו לשנתיים נוספות

    לאחר סיום תקופת כהונתו בת ארבע השנים, הנשיא מוחמד עבדולחאי מוחמד (Mohamed Abdullahi Mohamed) חתם על חוק שנוי במחלוקת, שמבקרים חוששים כי יכול לדרדר את המדינה השברירית לכדי סערה מחודשת, ואף אלימה.

     

    נשיא סומליה חתם על חוק אשר מאריך את כהונתו בשנתיים, דבר שגרר ביקורת קשה מצד ארצות הברית ובעלות ברית אחרות, שראו בחוק תפיסת כוח לא ראויה, שעלול להביס את המאמצים המקרטעים להקים מדינה מתפקדת בסומליה, ולמגר את ההתקוממות מצד הקבוצה הקיצונית אל שבאב (Al Shabab).

     

    הנשיא מוחמד עבדוללהי מוחמד (Mohamed Abdullahi Mohamed), אזרח אמריקני בעברו, הודיע כי חתם על החוק להארכת המנדט שלו ביום רביעי, יומיים לאחר אישורו בפרלמנט הסומלי.

     

    המהלך ייצג את התרחיש הגרוע ביותר עבור האומות המאוחדות ופקידי המערב, שתיווכו במשך חודשים בין הנשיא, למנהיגים אזוריים, שנכלאו בסכסוך חריף בנוגע למתי וכיצד לקיים בחירות לפרלמנט ולנשיאות שהיו אמורות להתקיים עד תחילת פברואר.

     

    ארצות הברית, שהעניקה סיוע בשווי מיליארדי דולרים לסומליה, וביצעה מספר רב של תקיפות אוויריות ופשיטות צבאיות נגד אל-שבאב, איימה על הנשיא ועל בכיריו בסנקציות והגבלות באופן פרטי, אם יבחרו לא לקיים את הבחירות.

     

    (כתבה: Declan Walsh צילום: Yasuyoshi Chiba/Agence France-Presse — Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אפריקה: אכיטקטורה אפריקאית חוזרת בגדול

    אינציקלופדיה שאפתנית בת שבעה כרכים שמה לעצמה כמטרה ללכוד את עושרם התרבותי של פלאי האדריכלות ב-49 מדינות אפריקה שמדרום לסהרה.

     

    לאחרונה יותר ויותר אדריכלים בעלי שם עולמי רותמים לעזרתם את האדריכל הברלינאי פיליפ מאוזר (Phillip Meuser), אשר במהלך מסעות העבודה שלו לאפריקה, גילה את העושר והמקוריות של האדריכלות האפריקאית שמדרום לסהרה, שעד אז כמעט ולא זכתה לאזכורים בספרות המקצועית.

     

    מצב זה הוביל לכך שיצא בפרויקט לייצר אנציקלופדיה אדריכלית בת שבעה כרכים, כ-3,400 עמודים אשר עוסקים באפריקה שמתחת לסהרה, עם תרומות של כמעט 350 מחברים מקומיים ובינלאומיים המכסים את ההיסטוריה והיופי של 850 מבנים משמעותיים ב -49 מדינות באפריקה.

     

    האדריכל סיפר כי ״האתגר הגדול ביותר בפרויקט הספר הזה היה השגת איזון. אנו ממוקמים באירופה ותופסים את האיזור מאירופה. לא יכולנו לבקר בכל מקום. לכן, היינו צריכים לסמוך על מומחים רבים שיתמכו בנו״.

     

    (כתבה: Sven Ahnert צילום: GETTY IMAGES)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קונגו: סוכנויות הסיוע פנו לבריטניה בבקשה להשהות את הקיצוצים בתקציבים

    קבוצה של 19 סוכנויות סיוע הפועלות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הגישה פנייה דחופה למשרד החוץ הבריטי, בבקשה להשהות את קיצוץ הסיוע המתוכנן למדינה האפריקאית, בה שליש מהאוכלוסייה חיה בחוסר ביטחון תזונתי חריף.

     

    בתגובה, משרד החוץ הבריטי, המהווה כספק השני בגודלו בסיוע לקונגו שסועת המלחמות, אמר לסוכנויות הסיוע כי הקיצוץ סביר מאוד. אף על פי שגודל הקיצוץ עדיין לא הוסכם, דו״ח אחד הציע הפחתה של 60% בתקציב הניתן על ידי משרד החוץ הבריטי, האו״ם והפיתוח למדינה. שכן, תוכנית הסיוע לקונגו הייתה שווה 180 מיליון ליש”ט בשנת 2019.

     

    הסוכנויות הזהירו כי העלות האנושית של קיצוץ בשיעור של 60% תהיה הרסנית ואמרה כי ״המצב ההומניטרי ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו קשה – 27.3 מיליון אנשים חווים חוסר ביטחון תזונתי חריף, ושבעה מיליון איש נמצאים עכשיו רק צעד אחד מאסון״. לפי האו״ם, קונגו היא כיום ביתם של המספר הגבוה ביותר של אנשים העומדים בפני חוסר ביטחון תזונתי על פני כדור הארץ.

     

    עוד הוסיפו סוכניות הסיוע כי כל קיצוץ, יהווה מכת פטיש למדינה העומדת בפני משברים מרובים, וכי אם בריטניה העולמית שואפת להיות כוח לטוב בעולם, אסור לה להפנות עורף לקונגו.

     

    משרד החוץ הבריטי קיצץ את תקציב הסיוע שלו בכמעט שליש במשך שנתיים, בגלל צמצום גודל המשק, וההחלטה להקטין את גודל תקציב הסיוע מ -0.7% מההכנסה הלאומית ברוטו ל -0.5%. עקב כך, הודיע על קיצוץ בשיעור של 60% בסיוע ההומניטרי שלו גם לתימן, החלטה שתיחקר בשבוע הבא בוועדת הבחירה הבינלאומית לפיתוח.

     

    (כתבה: צילום: Save the Children/Hugh Kinsella Cunningham)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: יותר ממאה ילדות שנחטפו לפני כשבע שנים על ידי בוקו חראם עדיין נעדרות

    ממשלת ניגריה התחייבה לחלץ את 112 תלמידות בית הספר, שמאמינים כי עדיין נמצאות בחזקתם של בוקו חראם, מאז שנחטפו על ידי חמושים מהעיירה צ’יבוק (Chibok) לפני שבע שנים.

     

    הנשיא פרסם ביום חמישי הצהרה שכותרתה ״בנות צ’יבוק עדיין במחשבותינו״, כשניגריה ציינה את יום השנה לחטיפה במדינת בורנו (Borno). אך הורים וסנגורים מאשימים את הרשויות ברשלנות ובהבטחות ריקות.

     

    ״שבע שנים במורד הדרך, אנחנו עדיין מבקשים אחריות וסגירה על 112 מהם?״ אמר אלן מנשה (Allen Manasseh), ראש התקשורת והפרסום של קהילת צ’יבוק (Chibok). ״זה בלתי מתקבל על הדעת. התוצרים  היחידים שלדעתנו יתורגמו להיגיון בהצהרותיהם הם לראות את הילדות מחולצות.״

     

    בסביבות 503 בנות שהו בבית הספר בליל חטיפת בוקו חראם באפריל 2014. מתוך 276 שנלקחו, שוחררו יותר ממאה באמצעות משא ומתן, ואילו אחרות הצליחו להימלט.

    השבוע, לציון שבע שנות חטיפה, התכנסו הורי הנערות שנותרו בידי חוטפיהם, בבית הספר, כדי להתפלל להחזרתם הבטוחה.

     

    נציג המשפחות אמר כי ״אני לא רואה שום דבר שמשתנה … אנחנו ממשיכים לדרוש דין וחשבון ואנחנו לא רואים אף תוצר. בתי ספר לא יכולים להיות בטוחים כשאתה מאפשר למורדים, כשאתה מאפשר למחבלים להמשיך ולעבור את עמדות השער״.

     

    בניגריה יש המספר הגבוה ביותר של נשירה מבתי ספר ברחבי העולם על פי UNICEF, בעיקר בגלל חוסר ביטחון בצפון, שם כמויות התלמידים והתלמידות שנרשמות לבתי הספר נמוכות מאוד.

     

    בעוד שהורים רבים ממשיכים לחכות ולקוות, עורכי הדין ואמנסטי אינטרנשיונל קוראים לרשויות להפוך את בתי הספר לבטוחים יותר.

    (כתבה: Timothy Obiezu צילום: Rueters)

    לקרוא עוד >>
play

Sampa The Great: Tiny Desk (Home) Concerts

ענקית המוסיקה הזו מגיעה אלינו מזמביה, לסשן Tiny Desk שיותיר אתכם פעורי פה! שבת שלום :)