לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

14-21/5/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • זכויות אדם

    צ׳אד: 'בימים רעים אנחנו לא אוכלים': הרעב גובר לאלפי עקורים מסכסוך

    ככל שהמלחמה מאלצת יותר בני אדם לברוח, ארגונים הומניטריים עומדים בפני מחסור במימון אינם יכולים לעמוד בקצב.

     

    מספר האנשים שנאלצו לעזוב את בתיהם באזור אגם צ’אד שבמרכז אפריקה יותר מהוכפל בשנה האחרונה. הלחימה, שגבתה את חייו של נשיא צ’אד, אידריס דבי (Idriss Déby) בחודש שעבר עקרה יותר מ -400,000 תושבים, על פי הארגון הבינלאומי להגירה, מדובר בעלייה מ -169,000 עקורים בתחילת 2020.

     

    ֿתוכנית המזון העולמית (WFP) אמרה כי היא נאבקת כדי להאכיל את הנזקקים. הסוכנות צופה כי 100 אלף איש נוספים המתגוררים באזור קאנם (Kanem), מזרחית לאגם צ’אד, יזדקקו למזון בחודשים הקרובים, מכיוון שהסכסוך בין צבא צ’אד לכוחות המורדים, החזית לשינוי וקונקורד (Concord), לא מראים סימני רגיעה.

     

    בוקוי ליביאנה (Bokoey Libyana) עזב את כפרו לאחר שהותקף על ידי בוקו חראם באוקטובר האחרון מספר את מה שאירע לו ולמשפחתו: ״הם חטפו את אחינו … הם לקחו גם כ -10,000 פרות מכלל הבקר שלנו״, אמר בן ה -52. עוד הוסיף לגבי ילדיו כי אין באפשרותו לשלוח אותם לבית הספר כי ״אני צריך שהם יעבדו. הם מקדישים את רוב זמנם באיסוף עצים, כדי שיוכלו למכור אותו בשוק כדי לקנות אוכל״.

     

    כרגע סכום הכסף שחסר כדי לתמוך באוכלוסיה עד סוף השנה עומד על 67 מיליון דולר. לפי הסוכנות 66% מתושבי המדינה חיים בעוני קשה. המדינה שאומנם עשירה בנפט, אך מדורגת 187 מתוך 189 מדינות במדד ההתפתחות האנושית לשנת 2020.

     

    (כתבה: Zeinab Mohammed Salih צילום: Aristophane Ngargoune/UNHCR)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: בפעם התשיעית במספר - מנהיג הטרור הניגרי 'מת׳. האם זה הסוף?

    ביום רביעי בלילה החלו להתפרסם דיווחים על כך שהמנהיג הוותיק והרצחני של קבוצת הטרור האיסלאמיסטית בוקו חראם, אבובקר שקאו (Abubakar Shekau), פוצץ את עצמו. אולם, זוהי לא הפעם הראשונהף וגם לא השניה, שידיעה זו מציפה את ערוצי החדשות.

     

    במהלך השנים הודיע צבא ניגריה מספר פעמים רב על הריגתו של אותו מנהיג, ואז, הוא היה מופיע באינטרנט שבועות לאחר מכן, מתגרה ברוצחיו כביכול בסרטונים מתריסים. ״אם הרגתם אותנו, למה אנחנו עדיין חיים?״ שאל בשנת 2018, לאחר שצבא ניגריה טען כי ״שבר את לבו ונשמתו״ של בוקו חראם, קבוצה שהרגה עשרות אלפי אנשים ועקרה מיליונים.

     

    יחד עם זאת, הפעם מרגישה אחרת. הפעם, לא היה זה הצבא שהודיע על מותו. למעשה, במשך שעות ביום רביעי בלילה וביום חמישי הצבא שתק. אולי הפעם, האיזור ישתחרר באופן סופי מאחיזת החנק שאחזה בו בשנים האחרונות.

     

    קצת רקע על הדמות האכזרית

    המנהיג הרצחני היה ידוע בעיקר בחטיפת 276 בנות צ’יבוק (Chibok) בשנת 2014. תלמידות בית ספר שארגונו חטף במעונותיהן בלילה ובהמשך נשבע כי אם דרישותיו לא יענו ״ימכור אותן בשוק״.

     

    מרבית בנות הצ’יבוק שוחררו, אך מעל 100 מהן נשארו נעדרות או בשבי, יחד עם רבות אחרות של קורבנות אף צעירות יותר.

     

    לאחר מכן, אכזריותו של שקאו (Shekau) גדלה. הוא העדיף פיגועי התאבדות, ולעתים קרובות שלח נשים או נערות צעירות שהיו קשורות בחומרי נפץ כפצצות אנושיות, פעמים רבות בעזרת מניפולציות להולכת שולל או בניגוד לרצונן.

     

    הוא כיוון לאזרחים, כולל מוסלמים, מכיוון שלראייתו כל אלו אשר אינם נאמנים לבוקו חראם הם מטרה לגיטימית. טקטיקות אלה נחשבו לקיצוניות מדי אפילו על ידי מרכז דאעש, אליו התחייב מר שקאו בתחילה, אך אז תמך ביריביו (ISWAP).

     

    (כתבה: Ruth Maclean and  צילום:Militant Video, via Associated Press)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קונגו: אסטריד מיקוקו, המתעמלת הצעירה ששואפת לגדולה

    על הספה והכורסאות של בית הוריה הממוקם בפאתי העיר פוינט-נואר (Pointe-Noire), בירת המסחר של קונגו, הצעירה אסטריד מיקוקו (Astride Mikoko) עשתה את צעדיה הראשונים בהתעמלות קרקע.

     

    מאז התשוקה שלה נותרה חזקה, למרות הפחדים והאיסורים של הוריה, עד שבסופו של דבר השלימו עם כישרונה. ״יש לנו את האמצעים להאכיל אותה, להלביש אותה ולתמוך בלימודים. לכן אנו מבקשים מאלוהים שייתן לנו ספונסר (נותן חסות) שיוכל לעזור לה.״ הסבירה אמה של אסטריד.

     

    כעת, בשנות העשרים המאוחרות לחייה, אסטריד חולמת על קריירה מקצועית בהתעמלות קרקע, לאומית ואף מעבר לגבולות קונגו. למרות תנאי ההכנה הלא מספקים והקשים, אסטריד מחזיקה מעמד. ״אני רוצה ללכת רחוק יותר, היכן שאמנות ידועה באמת, להראות לעולם שבקונגו יש גם כישרון״ היא אומרת.

     

    עבור מיאמוניקה טטני ז’אן (Miamonika Tetani Jean), המנהל הטכני של התעמלות בפוינט נואר (Pointe-Noire), המשאלה או החלום הוא ש״ייבנו אולמות התעמלות בעיר כדי לאפשר לספורטאים שלנו לעבוד בתנאים טובים יותר״.

     

    בזמן שהם מחכים שזה יקרה, המתעמלים בפוינט נואר חמושים באומץ ורצון להמשיך בלימודם בתקווה לעתיד מזהיר.

     

    (כתבה: Rédaction Africanews צילום: africanews)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    נמיביה: גרמניה שוללת פיצויים כספיים בגין רצח העם בנמיביה

    לאחר דיונים ממושכים בנושא, גרמניה שללה באופן מוחלט פיצויים כספיים כחלק מהתנצלות רשמית אשר מתוכננת בפני נמיביה, בגין מעשי הזוועה הקולוניאליים בתחילת המאה העשרים. החלטה זו מתקבלת על רקע החשש שתשלומים מסוג זה עשויים להוות תקדים משפטי לתביעות נוספות.

     

    ממשלתה של אנג’לה מרקל (Angela Merkel’s) ניהלה מאז שנת 2014 משא ומתן עם נמיביה ל״ריפוי הפצעים״ של מה שההיסטוריונים מכנים רצח עם הראשון במאה ה -20, כאשר בין השנים 1904 ל -1908 נורו, הורעבו ועונו למוות עשרות אלפי ילידים בנמיביה על ידי כוחות גרמנים. פעולה אשר התבצעה כתגובה לניסיון מרד בשלטונם הקולוניאלי מצד שבטי ההררו והנאמה (Herero and Nama), בתחום השטח בו קיימת כיום נמיביה.

     

    כחלק מהסכם הפיוס, שהוגש לשתי הממשלות, גרמניה עתידה להעביר תשלומי סיוע מסויימים עבור תוכניות תשתיות, שירותי בריאות והכשרה תעסוקתית לאזורים בנמיביה המאוכלסים על ידי צאצאי שבטי הררו ונאמה (Herero and Nama).

     

    אך בדו”ח התקדמות פנימי על המשא ומתן, שהופץ השבוע לפרלמנטרים הגרמנים, משרד החוץ מתאמץ להבהיר כי תשלומים כאלה אינם מסתכמים בפיצויים לפי ההגדרה החוקית של המילה. לפי ממשלת גרמניה, הגדרת העוול שקבעה אמנת 1948 בנושא מניעה וענישה של רצח עם אינה חלה בדיעבד ואינה יכולה להוות בסיס לתביעות כספיות.

     

    שליחה של נמיביה למשא ומתן, זד נגבירו (Zed Ngavirue), דחק בשבועות האחרונים בצד שלו להתפשר על עסקה זו, והזהיר כי “חלון הזדמנויות” לחתימתה נסגר מכיוון שמפלגת הימין הקיצוני “אלטרנטיבה פור גרמניה” (AfD) עשויה להיות חלק מהממשלה הגרמנית הבאה לאחר הבחירות בספטמבר, מה שעשוי בהחלט להוות כגורם אשר יפיל את העסקה באם תשאר לא חתומה.

     

    (כתבה: Philip Oltermann צילום: Chronicle/Alamy Stock Photo)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    נמיביה: גילוי הנפט בנמיביה - השאלות על עתיד התגלית טרם נענו

    חברת ReconAfrica הודיעה כי גילתה בשדה נפט מאסיבי בצפון נמיביה. אף על פי כן, המקומיים אמרו כי לא היו התייעצויות מקיפות לגבי הקידוחים, ואנשי סביבה חוששים שהתסיסה מהתגלית עלולה לאיים על מי התהום ועל מי נהר האוקוואנגו (Okavango).

     

    בחודש ינואר, חברת ReconAfrica החלה בקידוחים למטרת חיפושי נפט, וספגה ביקורת רבה על טענותיה כי אגן Kavango יכול להכיל עד 31 מיליארד חביות נפט גולמי. כתוצאה מטענה זו, ממשלת נמיביה אישרה קידוח של שלוש בארות ניסוי. בחודש אפריל הודיעה החברה כי מצאה “מערכת נפט פעילה”, מה שהוביל לקדיחת באר בדיקה שנייה במסגרתה נערכו סקרים ססמיים להערכת כדאיות הייצור הפוטנציאלי של הנפט.

     

    צפון-מזרח נמיביה הוא אזור לא מפותח מבחינת תשתיות, בעל דרכי חצץ או מסלולי חול המקשרים בין הכפרים. למרות קרבתו היחסית של האזור לנהר האוקוונגו (Okavango) רב-השנתי, האזור חשוף למחסור במים. חברי ממשלה נמיביים ואנשי תעשיה כאחד, בירכו על הדבר. עם זאת, הידיעה על גילוי הנפט העלתה חשש מההשפעות האקולוגיות של קידוחים באזור הדליל במים והשפעותיו עבור למעלה מ- 200,000 האנשים החיים שם.

    ״עבור נמיביה, זיהום של מי תהום מהווה סיכון ממשי, ויש לנהל אותו״. הסביר פייט סמיט (Piet Smit) מאיגוד אנשי מקצוע הערכת הסביבה בנמיביה בדיון על קידוחי הנפט.

    ״הדאגה הגדולה ביותר שלי היא פיתוח בלתי מבוקר״, אמר והסביר כי תשתיות באזור האגם, שיש בה מעט כבישים אטומים, עיירות גדולות או מתקנים, יתקשו מאוד להתמודד עם כזו כמות של אנשים.

    ״חובה זו מוטלת באמת על ממשלת נמיביה, ולא על התומך [ReconAfrica]״ אמר.

     

    (כתבה: Cai Nebe, Jana Genth צילום: Cia nebe)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אתיופיה: נעים לעבר בחירות - הוכרזו הבחירות השישיות ב -21 ביוני

    ועדת הבחירות הלאומית של אתיופיה הודיעה ביום חמישי כי תקיים את הבחירות הלאומיות השישיות ב -21 ביוני.

     

    הבחירות היו אמורות להתקיים ב5 ביוני, אולם, רישום נמוך של מצביעים, אתגרים לוגיסטיים, חששות ביטחוניים בהפצת חומרי הסקרים, הכשרת עובדי הבחירות, וזמן רב להדפסת פתקי הצבעה היו טיעונים מרכזיים שהעלתה הוועדה כסיבות לדחיית הבחירות. במקור, הבחירות נקבעו במקור לאוגוסט אשתקד, אך הן נדחו עקב מגיפת הקורונה.

     

    יחד עם זאת, אין בחירות לכולם. באזור צפון טיגראי הגובלת באריתראה, שסועת המלחמה הבעייתית, הבחירות נדחו ללא הגבלת זמן. באורומיה (Oromia), שבט הרוב, מפלגות האופוזיציה העיקריות החרימו את הבחירות עד לשחרור חבריה הכלואים.

     

    בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה, כי הם עומדים בפני כמה אתגרים בהכנות לבחירות. ״אני רוצה להבטיח לעם האתיופי שאנחנו עושים כמיטב יכולתנו לקיים בחירות חופשיות, הוגנות ושקופות,״ אמר.

     

    (כתבה: TESFA-ALEM TEKLE צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
play

Victoria Kimani - China Love (Official Video) ft. R.City

לכבוד הפסקת האש מביא לכם קצב מטריףף מקניה! שבת שלום!