לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

12-19/3/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך וכותב: תום לוי

  • הגירה

    סנגל: כשהתעוררתי הוא כבר לא היה - צעירי וצעירות המדינה מסכנים הכל כדי להגיע לאירופה

    כשהתיירות צונחת, ורשתות הדייג חוזרות ריקות, יותר ויותר צעירים מנסים לחצות את אלף המיילים לעבר האיים הקנאריים.

     

    יחד עם עוד 12 נשים, מספרת סונה נדייה (Sina Ndiaye), בת ה-51, על בנה בן ה-19 שנהרג בעת התפוצצות ספינת מהגרים מול חופי סנגל, יחד עם עוד 139 בני אדם.

    חשוב להבין – מדובר על אחד ממסלולי הים הקשים והמסוכנים ביותר בעולם. מסלול שבשנתיים האחרונות חווה עליה דרמטית במספר הפליטים ומהגרי העבודה שמנסים לצלוח אותו, מכל רחבי מערב אפריקה, כדי להגיע לטריטוריה בשליטת ספרד. בשנת 2019, כ2700 מהגרים הגיעו לחופי האיים הקנאריים, בעוד שבשנת 2020, הגיעו כ-20,000 בני אדם.

     

    ״הוא היה נגר, אבל הוא הגיע למסקנה שהתפקיד לא מספק שום דרך להתקיים״, היא אומרת. “ואז הוא עבר לבנייה. ואז הפך בנאי. אבל הוא היה מתעורר באמצע הלילה עם כאבים בגב ובעצמות. דבר אחד הוביל לשני, והוא היה מוכן לעשות הכל למען עתיד.״

     

    אז הם עוזבים פתאום, היא אומרת, בלי להיפרד, כדי למנוע מהן לשכנע אותן לא ללכת. היא מוסיפה: “בוקר אחד התעוררתי והלכתי לחדר שלו, אבל הוא נעלם. מאוחר יותר הוא התקשר אליי ואמר שהוא בדרך לעלות לספינה.

     

    ארגונים לא ממשלתיים, חלקם נתמכים על ידי האיחוד האירופי, מפעילים תוכניות המציעות כמויות קטנות של סיוע לתמיכה בעסקים קטנים ולאנשים שחזרו ממעצר במדינות בדרך לאירופה, או שרדו תאונות.

     

    (כתבה: Emmanuel Akinwotu צילום: John Wessels/AFP/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    טנזניה: היסטוריה - אישה בנשיאות, באופן רשמי הוכרז מותו של נשיא טנזניה, סגנית הנשיא תושבע בקרוב

    ביום רביעי בערב, הוטלה על סמיה סולוהו חסאן (Samia Suluhu Hassan) המשימה להודיע לעמה על מותו של נשיא המדינה – ג׳ון מגופולי (John Magufuli). כעת, סגנית הנשיא מיועדת לתפוס את מקומו כמנהיגת המדינה, ולעשות היסטוריה.

     

    סגנית הנשיא מיועדת להפוך להיות האישה היחידה באפריקה אשר עומדת בראש הממשלה, שכן, תפקידה של נשיאת אתיופיה הוא טקסי בעיקרו. בכך, תצטרף סמיה (Samia) לרשימה קצרה יחסית של נשים אשר עשו את דרכן לראש מדינתן.

     

    לאורך כהונתה כסגנית נשיא, היא הביאה איתה ניגודיות לאופיו של הנשיא – איפה שהוא נראה אימפולסיבי, לא מפחד לדבר מהשרוול ולומר את רגשותיו, היא הייתה מחושבת ושקולה יותר.

     

    חבר הפרלמנט, ינואר מקמבה (January Makamba), שעבד איתה בלשכת סגן הנשיא, כינה אותה ״הפוליטיקאית שהכי לא מוערכת כראוי בטנזניה״. ראיתי מקרוב את מוסר העבודה שלה, קבלת החלטות ומזג. היא מנהיגה בעלת מסוגלות גבוהה״, אמר.

     

    יחד עם זאת, טרם ברור היכן כל זה מציב אותה מבחינת המדיניות אותה תוביל. באופן המשמעותי ביותר, היא צריכה להחליט אם להמשיך בגישה הספקנית של קודמה להתמודדות עם נגיף הקורונה, או לרתום את המדע והמחקר לטובת המדינה.

     

    (כתבה: BBC צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ניגריה: בריאות הנפש - מי הושפע באופן המשמעותי ביותר בזמן המגיפה?

    בניגריה, מחקר טוען כי הרווקים, המובטלים, המשכילים פחות והאוכלוסיה מהאזורים הצפוניים של המדינה היו הרגישים ביותר לאתגרים נפשיים הקשורים לסגרי COVID-19. חלק מאתגרי בריאות הנפש שדווחו בזמן הסגרים הם חרדה, דיכאון, כעס, בלבול, חוסר שינה, דחק פוסט טראומטי, ובדידות.

     

    תוצאות סקר רחב היקפים שבוצע בניגריה מצביע על כך שאוכלוסיות שונות של אנשים דיווחו על השפעות פסיכולוגיות שונות במהלך הסגרים. נראה כי הקבוצה האתנית יורובה (Yoruba), אשר ממוקמת ברובה באזור דרום מערב ניגריה, הסתגלה טוב יותר למצב מאשר קבוצות אתניות אחרות. אנשי האיגבו (Igbo), באזור דרום-מזרח, לא היו מודאגים כל כך בהשוואה לקבוצות אתניות אחרות. אולם, ליורובה (Yoruba) היו השקפות חיוביות יותר על עצמם מאשר לקבוצות אתניות אחרות.

     

    חשוב לציין כי הנגישות לשירותי בריאות נפש איכותיים משתנה לפי אזור, ולכן אתניות הפכה גורם רלוונטי בסקר.

     

    נוסף על כך, אנשים בעלי תואר שני הסתגלו טוב יותר וראו את מצבם באופן חיובי יותר בהשוואה לאחרים. אלו שהיו עצמאיים בניגריה הצליחו להסתגל היטב נפשית, ואילו המובטלים היו מודאגים יותר ובעלי חשיבה שלילית כלפי עצמם.

     

    (כתבה: Abiodun Musbau Lawal צילום: Kola Sulaimon/AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אוגנדה: איך ערים קדושות משמשות ארכיון חי בקהילה

    אנשי הבגיסו (Bagisu) שבמזרח אוגנדה, מתהדרים במקומות מיוחדים שבהם הם מתכנסים לערוך טקסים תרבותיים, ביניהם imbalu, טקס ברית מילה גברית.

     

    מרחבים קדושים אלה יכולים להתקיים בצורת חורשות, נהרות, סבך או אפילו מגרשי משחקים. נאמאשו (Namasho) ברובע בודודה (Bududa), למשל, נמצא במפגש של נהרות - המנאפווה (Manafwa) והאוהה (Uha), ויש בו ביצה קדושה, בה מורחים מועמדים לטקס המילה בחימר. בומוטוטו (Bumutoto) במחוז מבאלה (Mbale), אתר חשוב נוסף, ישנו שטח אדמה פשוט המיועד למטרות פולחניות.

     

    אף על פי שחלק מהמקומות הללו הפכו קדושים באמצעות הסכמתם של זקני השבטים, קיומם מיוחס גם ליצורים על טבעיים. יתרה מכך, אתרים אלה משמשים כפלטפורמה בה מציגים ומעבירים את הטקסים, יחד עם המוסיקה והריקודים המסורתיים אשר מוצגים לאלה שבאים לחזות באירועים. מתוך כך, האתרים משמשים כארכיונים למען הקהילה.

     

    כבר למעלה משלושה עשורים שקראו אתנו-מוזיקולוגים לחשוב מחדש על משמעות הארכיון ואופן קיומו. לטענתם, יש לראות בארכיון לא רק מבנה פיזי או כספת דיגיטלית. במקום זאת יש להרחיב את משמעות הארכיון לכלול מנגנונים תרבותיים שבאמצעותם ניתן להגן על חומר תרבותי בכדי לאפשר גישה ושימוש עתידי.

     

    כשהמופעים הללו מבוימים, הם הופכים את האתרים שביום יום משמשים את הקהילות, לארכיון חי, הפותח את שעריו לאנשים שרוצים לגשת וללמוד ממה שאצור שם. חומרים הקשורים למקורם של טקסי ברית מילה, כמו גם למוזיקה, ריקוד ותלבושת הקשורים לטקס זה. באמצעות נאומים ושירים, ההיסטוריה מובאת לידי ביטוי.

     

    מתוך דיונים אלה, מתקבל על הדעת לטעון כי אתר תרבות יכול לשמש ארכיון לקהילה.

    למרות שאפשר לראות כי אין ‘שום דבר’ אשר מאוחסן בארכיונים כאלה בימים רגילים, מקומות אלה מלאים בחומרים המבטאים את ההקשר החברתי-תרבותי, הפוליטי וההיסטורי של הקהילה.

     

    (כתבה: Dominic D.B. Makwa צילום: Luke Dray/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אפריקה: להגן על האריות עוזר לכל שרשרת המזון? האמת, אנחנו לא יודעים

    כשתיירים מגיעים לפארקים הגדולים באפריקה, הם מצפים לראות אריות. והרבה מהם.

    מנהלי הפארקים, המגיבים ללחץ המסחרי, נוטים להעדיף את אותם חתולים טורפים גדולים וכריזמטיים.

     

    למרות שטורפים קטנים יותר ממלאים תפקידים חשובים במערכות האקולוגיות בכך שהם שומרים על כך שאוכלוסיות הטרף לא יגדלו באופן משמעותי, מה שבתורו ישפיע על קהילות צמחים, המנהלים נותנים מעט מחשבה להגנתם.

     

    זמן רב ההנחה הייתה כי הוספת אריות לראש שרשרת המזון, תוביל לאוכלוסיות בריאות יותר של מינים טורפים אחרים אלה, וכי כל מאמץ להגן על טורפים גדולים, כמו אריות, מועיל אוטומטית גם לקטנים. עם זאת, למדענים אין ראיות בכדי לענות על השאלה האם תחזיות אלה מתרחשות בעולם האמיתי, במיוחד בשמורות קטנות מהסוג שנמצא בדרום אפריקה.

     

    "אנחנו לא יכולים פשוט להניח שכאשר אנו מנהלים ועוזרים לאריות, יהיו יתרונות שיחלחלו מטה לכל המגוון הביולוגי", אמר גונסאלו קורביירה-סנטוס (Gonçalo Curveira-Santos), מועמד לדוקטורט בביולוגיה ושימור באוניברסיטת ליסבון, ומחבר ראשי של הממצאים. ״טורפי איפקס אינטראקטיביים מאוד במערכת אקולוגית, ועלינו לקחת בחשבון טוב יותר את ההשפעה האקולוגית שלהם.״

     

    ברחבי השמורות, החוקרים תיעדו 22 מינים טורפים קטנים, החל בתנים מפוספסים ועד שועלים. הם מצאו כי מספר המינים הכללי היה מעט גבוה יותר בשמורות עם אריות, אך כי בממוצע אריות הפחיתו ב-30 אחוזים את כמות האדמה שעליה טורפים קטנים יכולים לפעול.

     

    עם מחקר נוסף, מר קורביירה-סנטוס (Curveira-Santos) ועמיתיו מקווים לקבוע כמה חפיפה קיימת בין האינטרסים המסחריים של תעשיית התיירות האקולוגית, לבין הצרכים האקולוגים הבאים לשמר את המערכת כולה.

     

    (כתבה: Rachel Nuwer צילום: Gonçalo Curveira-Santos)

    לקרוא עוד >>
play

Awilo Longomba - Gate le coin

האמן המדליק הזה מגיע אלינו מקונגו! תתכוננו לקפץ, שבת שלום :)