לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

11-15/09/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • חקלאות

    סיירה לאון: קולקטיב חקלאי נשי משנה את פניה של החקלאות המקומית.

    הכתבה הבאה מתמקדת בקולקטיב חקלאי נשי לגידול אורז המורכב מאימהות חד הוריות ואלמנות. בעקבות משבר האקלים נאלצים תושבים ותושבות רבים במדינה למצוא אזורים חדשים לגידולים חקלאים. בסיירה לאון כ-60% מהאוכלוסייה מתפרנסת מחקלאות ולכן מציאת קרקעות חדשות לעיבוד חקלאי היא הכרחית. בעזרת ארגון המזון העולמי וארגוני פיתוח חקלאות מקומיים, הצליחו נשות הקולקטיב להפוך אזור ביצות שומם לחוות גידול אורז משגשגת המאפשרת להם לפרנס את משפחותיהן בהצלחה.

     

    כתבה: BBC Africa. צילום: Joshua Akinyemi.

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    אתיופיה: אופק לסיום הסכסוך במדינה?

    לאחר מספר חודשים של שקט יחסי, בסוף חודש אוגוסט התחדשה הלחימה בין צבא אתיופיה לחזית העממית לשחרור תיגראי (TPLF). על אף האשמות הדדיות מצדם של שני הצדדים בהתלקחות המחודשת, לחצים דיפלומטים הובילו את ה-TPLF להכרזה כי הם מוכנים להשתתף בשיחות לסיום הלחימה בהובלת האיחוד האפריקאי. עד כה ה-TPLF התנגדו לתיווכו של האיחוד, אך נראה שכעת ישנה נכונות לקדם את סיום הסכסוך. ניתן לקוות שבכך תסתיים הלחימה בין הכוחות שנמשכת כבר שנתיים והובילה למשבר הומניטרי חמור באזור חבל התיגראי.

     

    כתבה: אלג'זירה. צילום: Eduardo Soteras/AFP.

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    גאנה: היישומון שמסייע לחקלאים ולחקלאיות להתגבר על פערי התיווך

    בגאנה, כמו במקומות רבים בעולם, חקלאים רבים נאלצים למכור את סחורותיהם במחירים נמוכים וזאת בעקבות פערי תיווך גבוהים. פיתוח של יישומון חדש מסייע להתגבר על פערים אלו ומחבר בין החקלאים לבין הצרכנים ללא צורך בתיווך. נכון להיום, מעל ל-12,000 חקלאים וחקלאיות עושים שימוש ביישומון המאפשר להם לקבל מחיר הוגן לסחורותיהם ולמנוע בזבוז של תוצרת חקלאית.

     

    כתבה:DW. צילום: Getty Images/AFP/C. Aldehuela

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: סרט תיעודי חדש חושף את הדיכוי האכזרי כנגד המאו מאו בשנות ה-50.

    במשך שנים טוענים היסטוריונים והיסטוריוניות כי בריטניה דיכאה באכזריות את המרידות של מחתרת המאו מאו כנגד השלטון הקולוניאלי בשנות ה-50 בקניה. על אף ניסיונות ההתחמקות של בריטניה לאורך השנים מחשיפת האמת ואלפי מסמכים בנושא שהושמדו, סרט חדש הזמין לצפייה בימים אלו בערוץ 4 הבריטי מביא עדויות חדשות השופכות אור על הדיכוי האכזרי שהתרחש באותן שנים.

     

    כתבה: This is Africa. צילום: Channel 4.

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    ניגריה: המרצים והמרצות באוניברסיטאות נאבקים לתנאים הוגנים

    בניגריה המרצים והמרצות באוניברסיטאות נאבקים כבר שנים לשיפור תנאי תעסוקתם באוניברסיטאות. החל משנת 1999 שבתו המרצות והמרצים 17 פעמים. השביתה האחרונה, שהחלה בחודש פברואר השנה, נמשכה קרוב לשישה חודשים ובחלק מהאוניברסיטאות טרם הסתיימה. הכתבה הבאה עוסקת בסיבות לשביתות הרבות ובמצב ההשכלה הגבוהה בניגריה.

     

    כתבה: The Conversation. צילום:  PIUS UTOMI EKPEI/AFP via Getty

    לקרוא עוד >>
play

השבוע שיתוף פעולה בין אומה ליי (Omah Lay) הניגרי לבין הדי ג'יי אממה (AMÉMÉ) מבנין באפרוביט מושלם לפתוח איתו את סוף השבוע.