לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

25-29/09/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • כלכלה

    דרום אפריקה: משבר האנרגיה במדינה מגיע לשיא חדש.

    דרום אפריקה מתמודדת עם משבר אנרגיה חמור שמוביל להפסקות חשמל יום יומיות. במהלך החורף האחרון החמיר המשבר והפסקות החשמל הפכו לתכופות יותר. 80% מהחשמל בדרום אפריקה מיוצר בעזרת פחם וכעת בעיות אספקה גורמות לאי עמידה בביקוש לחשמל, בעיקר בחודשים הקרים. בנסיון לפתור את המשבר הנשיא רמפוזה הביע תקווה כי פתיחת שוק החשמל לתחרות וייצור חשמל בעזרת אנרגיות מתחדשות יסיעו לספק את הביקוש ולצמצם את הפסקות החשמל התכופות.

     

    כתבה: AfricaNews. צילום: Alex Brandon/The Associated Press.

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    אפריקה: פערים בין גברים לנשים במימון עסקים קטנים.

    הכתבה הבאה מאתרת את האתגרים שמונעים מנשים לשגשג במגזר העסקי. על אף שמרבית העסקים הקטנים והבינוניים באפריקה הם בבעלותן של נשים, ישנו פער של 42 מיליון דולרים לטובת הגברים ביבשת במימון עסקים אלו. נורמות חברתיות, גישה מוגבלת לאדמות ופערים בחינוך למדעים ונגישות להשכלה, אלו חלק מן הגורמים שמונעים מנשים להפוך ליזמות עסקיות וכן לקבל מימון גדול יותר לעסקיהן.

     

    כתבה: Quartz Africa. צילום: Reuters.

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    זימבבואה: מדינות אפריקה קוראות לסיום הסנקציות נגד המדינה.

    במהלך העצרת הכללית של האו"ם בשבוע שעבר, דרשו מנהיגי מדנות אפריקה לסיים את הסנקציות שמפעילות מדינות המערב כנגד זימבבואה.  במהלך נאומו בעצרת נשיא סנגל מאקי סאל, המכהן גם כנשיא האיחוד האפריקאי, הוביל את הקריאה לסיום הסנקציות שלטענתו פוגעות באזרחים במדינה. הסנקציות על זימבבואה החלו ב-2002 במהלך תקופת שלטונו של רוברט מוגאבה שהואשם באותה שנה בזיוף הבחירות. עוד, בכתבה הבאה.

     

    כתבה: The East African. צילום: AFP.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ניגריה: הצעת חוק חדשה מאיימת על קהילת הטרנסג'נדרים.

    בניגריה, שבה זכויות הקהילה הלהטבי"ת הן מבין המצומצמות בעולם, הצעת חוק חדשה שאוסרת על טרנסג'נדרים וטרנסג'נרדיות להופיע בציבור בבגדים שאינם תואמים את מינם הביולוגי, עשויה להחמיר עוד יותר את מצבה של הקהילה. אם תעבור הצעת החוק, גבר או אישה שילבשו פרטי לבוש המזוהים עם המין השני יכולים להישלח למאסר של עד שישה חודשים ולהיקנס בחצי מיליון נאירה (כ- 1,200 דולרים).

     

    כתבה: Thomson Reuters Foundation. צילום: Rawpixel.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    טנזניה: האם עצי המנגרוב יסייעו לשקם את החופים בטנזניה?

    בטנזניה מנסים להתמודד עם משבר האקלים והרס החופים במדינה. פרויקט חדש של קרן אגה קהן (Aga Khan Foundation) מנסה לפעול לשיקום את רצועת החוף במדינה על ידי נטיעתם של מיליון עצי מנגרוב. עד כה המתנדבים בפרויקט נטעו 1,500 עצים בכמה אזורים במדינה שיסייעו בהפחתת פליטות הפחמן בטנזניה. עוד על הפרויקט בכתבה הבאה.

     

    כתבה וצילום: Tanzania Daily News.

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    קמרון: הנשים במדינה דורשות לקחת חלק בשיחות השלום.

    מאות נשים בקמרון החלו למחות לאחרונה על הדרתן ממאמצי השלום בסכסוך בין האזורים דוברי האנגלית במדינה לבין צבא קמרון. למרות שנשים מהוות יותר ממחצית האוכלוסייה במדינה, הן אינן לוקחות חלק במאמץ לסיום הסכסוך. מעבר למחאה ברחובות הבירה יאונדה, החלו הנשים בתנועת הנשים למען שלום בקמרון, לקיים שיחות בין המורדים וכוחות הצבא לסיום הסכסוך בחלק המערבי במדינה.

     

    כתבה: VOA. צילום: Moki Edwin Kindzeka/VOA.

    לקרוא עוד >>
play

השבוע, שתי אגדות גיטרה ממאלי. עלי פארקה טורה ובאובאכאר טראורה בסשן אקוסטי שיחדור לכם.ן  לנשמה.