לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

 

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • פוליטיקה

    בורקינה פאסו: הפיכה שנייה במדינה תוך שמונה חודשים.

    בסוף השבוע שעבר קבוצה של קצינים מצבא בורקינה פאסו הכריזו על הדחת מנהיג החונטה הצבאית פול-אנרי דמיבה. זוהי ההפיכה הצבאית השנייה השנה בבורקינה פאסו לאחר שדמיבה עצמו תפס את השלטון בהפיכה צבאית בחודש ינואר האחרון. לטענת הקצינים ובראשם איברהים טראורה, העילה להדחתו של דמיבה היא ההתחייבות לשמירה על השלמות הטריטוריאלית של בורקינה פאסו והשבת הביטחון למדינה. מאז ההפיכה הסכים דמיבה להתפטר מראשות המדינה ונמלט לטוגו השכנה. האיחוד האפריקאי, והארגון של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) גינו את ההפיכה וקראו לפעול להשבת הסדר החוקתי במדינה.

     

    כתבה: DW. צילום: Burkina Faso Presidency/Reuters.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אפריקה: האיחוד האפריקאי נרתם למאבק בשחיתות.

    מאז 2009 פועלת הוועדה המייעצת לשחיתות של האיחוד האפריקאי לצרף את מדינות היבשת לאמנה נגד שחיתות ועד כה 48 מדינות חתמו על האמנה. האמנה כוללת שורה של צעדים למאבק בשחיתות ודורשת ממדינות אפריקה לכבד את עקרון המוסדות הדמוקרטיים והממשל התקין. עוד על האמנה בכתבה הבאה.

     

    כתבה: The Independent (Kampala). צילום: Shutterstock.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סיישל: מפת דרכים למלחמה במשבר האקלים הועברה לממשלה.

    כמו מדינות רבות באפריקה גם סיישל מושפעת ממשבר האקלים. בשבוע שעבר קרן ג'יימס מישל, שהוקמה על ידי הנשיא לשעבר של סיישל ובשיתוף אוניברסיטת דיקין (Dickean) באוסטרליה, העבירו לשר החקלאות פלביאן ז'וברט מפת דרכים למלחמה במשבר.

    התקווה היא כי מפת הדרכים תסייע לממשלה למלא את התחייבויותיה להגן על 50 אחוזים מבתי הגידול של עשבי הים ועצי המנגרוב בשטחה עד 2025 ולהגן על 100 אחוזים מבתי הגידול עד 2030.

     

    כתבה: Seychelles News Agency. צילום: Seychelles Nation.

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אוגנדה: חוק חדש נלחם בסחר לא חוקי באיברים.

    בשבוע שעבר העביר הפרלמנט באוגנדה הצעת חוק שנועדה להסדיר את ההליך החוקי לתרומת אברים, תאים ורקמות. בניסיון להילחם בסחר לא חוקי באיברים, החוק מסדיר את הענישה על סחר לא חוקי וקובע כי על מי שיעסוק בסחר באיברים ללא הסכמה מצדו של התורם או למטרות רווח יוטל מאסר עולם. הצעת החוק אוסרת על פיצוי כספי או כל צורה אחרת של פיצוי בעבור תרומת איברים, רקמות או תאים, מלבד החזר הוצאות הקשורות לתרומה המוגדרות בחוק. תאגידים שיהיו מעורבים בסחר באיברים ישלמו קנס של 10 מיליון שילינג אוגנדי.

     

    כתבה וצילום: The Independent (Kampala).

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    אתיופיה וסומליה: חיזוק היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות.

    בשבוע שעבר ביקר נשיא סומליה חסן שייח' מחמוד באתיופיה ונפגש עם ראש הממשלה אביי אחמד. במהלך הביקור קיימו שני המנהיגים דיונים בליווי גורמים בכירים משתי המדינות. הדיונים עסקו, בין היתר, בשיתוף פעולה בין המדינות בלחימה בטרור באזור ובשיתופי פעולה כלכליים.

     

    כתבה: Shabelle Media Network (Mogadishu). צילום: MFA ETHIOPIA.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סודן: ההתנגדות להפיכה הצבאית במדינה נמשכת.

    ביום חמישי שעבר צעדו אלפי בני אדם בבירת סודן חרטום ובערים אחרות במדינה וקראו להקמתה של ממשלת מעבר אזרחית. במהלך המחאות נפצעו 49 אזרחים בעקבות ניסיונות המשטרה לדכא את המפגינים. מאז ההפיכה הצבאית באוקטובר 2021 נהרגו 117 מפגינים ורבים נפצעו.

    בהמשך להפגנות וועדות ההתנגדות להפיכה הכריזו על אימוץ האמנה המהפכנית לייסוד סמכותו של העם (Revolutionary Charter to establish the Authority of the People) שתכלול הקמת מועצה מחוקקת שתדרוש את החזרת השלטון מראשי הצבא לעם הסודני.

     

    כתבה: Sudan Tribun. צילום: Hans Birger Nilsen / Flickr

    לקרוא עוד >>
play

השבוע אנחנו מביאים לכם את פונגו מאנגולה שתקפיץ אתכם.ן ישר אל סוף השבוע הארוך. חג סוכות שמח!