לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

09-13/10/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • זכויות אדם

    רואנדה: 28 שנה לאחר רצח העם, בית הדין בהאג מעמיד לדין את פליסיאן קאבוגה.

    לפני כשבועיים נפתח משפטו של פליסיאן קבוגה בבית הדין הבינלאומי בהאג. קאבוגה, שמואשם במימון וההסתה לרצח העם ברואנדה, נתפס לפני כשנתיים בפאריז לאחר שהיה במנוסה מאז רצח העם שהתרחש במדינה בשנת 1994. קבוגה מואשם בשלוש עבירות של רצח עם ושתי עבירות של פשעים נגד האנושות בעיקר בגין קידום דברי שטנה והסתה באמצעות תחנת הרדיו שהייתה בבעלותו.

     

    כתבה: Al Jazeera. צילום: Handout/MICT/AFP.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סנגל: נלחמים בזיהום האוויר באצטדיוני הספורט.

    בשנים האחרונות סנגל מנסה למצב את עצמה כמובילה בפיתוח ספורט בר קיימא ביבשת אפריקה. כחלק מתהליך זה ולקראת אירוח המשחקים האולימפיים לנוער ב-2026, החלה סנגל להתקין מכשור שינתר ויסנן אוויר מזוהם באצטדיוני הספורט במדינה. סנגל מצטרפת ל-6,000 ערים ב-117 מדינות שמנתרות את איכות האוויר במגרשי הספורט שמשפיעה באופן ישיר על ביצועי האתלטים והאתלטיות. עוד על המהלך ועל הקשר בין ספורט לאיכות האוויר בכתבה הבאה.

     

    כתבה: Quartz Africa. צילום: Reuters/ Zohar Bensemra

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    לסוטו: לאחר עשור של אי יציבות מפלגה חדשה סחפה את הבוחרים במדינה.

    בשישי האחרון נערכו בחירות לפרלמנט בממלכת לסוטו. לפי תוצאות ראשוניות מפלגת "המהפכה לשגשוג" (Revolution for Prosperity) היא המובילה במרוץ. המפלגה, שהוקמה לאחרונה על ידי איל היהלומים סם מטקאן, חגגה כבר ביום שני את ניצחונה שעדיין אינו רשמי. הניצחון מגיע לאחר שבעשור האחרון אף ראש ממשלה לא הצליח להשלים כהונה שלמה של חמש שנים.

     

    כתבה: VOA. צילום: Reuters.

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    קמרון: הנשיא פול בייה הורה לאכוף את חוק הדו-לשוניות במדינה.

    נשיא קמרון פול בייה הורה לאכוף את חוק הדו-לשוניות שחוקק ב-2019  על מנת להקל על דוברי אנגלית במדינה שבה רוב האזרחים דוברי צרפתית. החוק קובע כי אנגלית וצרפתית הן שפות בעלות מעמד שווה בקמרון ויש להשתמש בהן באופן שווה במתן שירותים ציבוריים במדינה. תלונות על אפליה נגד דוברי אנגלית עוררו סכסוך בין קבוצות בדלניות באזורים דוברי האנגלית של קמרון למדינה. מאז 2016 יותר מ-3,500 בני אדם נהרגו בסכסוך זה.

     

    כתבה: VOA. צילום: AFP.

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    קניה: הנשיא רוטו מסיר את החרם על מזון מהונדס גנטית.

    בשבוע שעבר החליטה ממשלת קניה בהנהגת נשיאה החדש ויליאם רוטו לאפשר גידול ויבוא של תירס מהונדס גנטית. החלטה זו מגיעה לאחר חרם של עשור על גידול ויבוא מזון מהונדס גנטית. לטענת רוטו הצעד נועד להקל על הרעב באזור קרן אפריקה שהתפתח בעקבות הבצורת הקשה במזרח אפריקה. עם זאת, פעילים סביבתיים רבים מחו על ההחלטה בטענה כי ביטחון תזונתי כולל בתוכו גם נגישות למזון בריא ומתריעים על הסכנות שבצריכת מזון מהונדס גנטית.

    גם מדינות האזור אינן מרוצות מן ההחלטה, שר החקלאות של טנזניה הגיב כי טנזניה מתנגדת לשימוש במזון מהונדס והיא תפעל באמצעים חזקים כדי למנוע ממזון זה להגיע לשווקים במדינה.

     

    כתבה: The East African. צילום: The East African/NMG.

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    טנזניה: שבט המסאי מפסיד בסכסוך על אדמות הקהילה.

    ביום שישי האחרון דחה בית המשפט לצדק במזרח אפריקה (The East African Court of Justice) את התביעה שהגישו שלוש קהילות שבט המסאי כנגד התובע הכללי של טנזניה. התביעה כוללת סדרה של סכסוכי קרקעות סביב הפארק הלאומי סרנגטי בצפון המדינה, כאשר המחלוקות הן על מיקומו של הגבול בין הפארק הלאומי לאדמות בהן מתגוררות קהילות המסאי שטוענות כי פונו בכוח ואלימות מאדמותיהן.

    כאמור, בית המשפט קבע לטובת המדינה וטען כי אין מספיק ראיות שהפינוי נעשה  מאדמות קהילת המסאי ולא משטחי הפארק. קהילות המסאי הודיעו כי יערערו על ההחלטה. 

     

    כתבה: RFI. צילום: AFP – Joseph Eid.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    ג'יבוטי: וועידה לשינויי אקלים ומחקר מבקשת להתמודד עם השפעות משבר האקלים על קרן אפריקה.

    בעוד עשרה ימים תארח ג'יבוטי את הפסגה הבינלאומית לשינויי אקלים ומחקר (Climate Change and Research (2CR): The path toward adaptation and lasting resilience). במפגש ישתתפו כמה מראשי מדינות האזור, מומחים בנושא אקלים ונציגי החברה האזרחית. המפגש ידגיש את מחויבות מדינות האזור לחזק את שיתוף הפעולה כנגד משבר האקלים שמשפיע על היציבות באזור קרן אפריקה בשנים האחרונות.

     

    כתבה: AllAfrica InfoWire. צילום: Sylvain Abdoul.

    לקרוא עוד >>
play

השבוע אנחנו מביאים לכן את כוכבת הראפ של נמיביה טופ צ'רי שמשתפת פעולה עם מנקסבה (Manxebe). טופ צ'רי, או בשמה האמיתי מוניקה פיניאסי, החלה את דרכה כעיתונאית אבל אהבתה למוסיקה גברה על היצר העיתונאי וכיום היא אחת הכוכבות הגדולות בנמיביה.