לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

16-20/10/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

מרכז אפריקה ע"ש תמר גולן מאחל לסטודנטיות ולסטודנטים ולמרצות ולמרצים שנה אקדמית פוריה ומוצלחת. נתראה ברחבי הקמפוס

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • בריאות

    דרום אפריקה: האם המדינה בדרך לייצור חיסון קורונה משלה?

    על חוסר השוויון בהפצת החיסונים נגד נגיף הקורונה בין מדינות עשירות ועניות דווח כבר לא מעט. חוסר שיוון זה היווה את המניע עבור חברת הביוטק הדרום אפריקאית Afrigen Biologics Vaccines לייצור חיסון מתוצרת מקומית נגד הנגיף. על מנת לפתח את החיסון השתמשה אפריג'ן במידע על חיסונים מבוססי טכנולוגית mRNA הזמין לציבור ויחד עם חוקרים מאוניברסיטת וויטווטרסאנד (Witwatersrand) שביוהנסבורג, שכבר עסקו בפיתוח טכנולוגיה זו, הצליחו לפצח את קוד החיסון. כעת, בשיתוף ארגון הבריאות העולמי וחברות ביוטק נוספות פועלת אפריג'ן לייצור החיסון ולהכשרתם של מדענים ומדעניות ממדינות בדרום הגלובלי על מנת שיוכלו לייצר חיסונים מקומיים משלהם.

     

    כתבה: RFI. צילום: RFI/Laura-Angela Bagnetto.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    ניגריה: שיטפונות קשים הותירו אלפים ללא קורת גג.

    בימים האחרונים חווה ניגריה את אחד מגלי השיטפונות הקשים בהיסטוריה של המדינה. כ- 82,000 בתים ומעל למיליון דונמים של אדמה חקלאית נהרסו. בנוסף, עד כה השיטפונות גבו את חייהם של כ-600 בני אדם. הרס האדמות החקלאיות מגיע בעיתוי קשה לניגריה שמתמודדת עם חוסר ביטחון תזונתי בעקבות עליית מחירי התבואה כתוצאה מן המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בעשור האחרון בעקבות שינויי האקלים חוותה ניגריה עליה במספר השיטפונות שמשפיעים על מיליוני אזרחים ואזרחיות במדינה.

     

    כתבה: DW. צילום: Fatai Cambell/AP picture alliance.

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    אפריקה: קמרון וניגריה מבקשות להצטרף ליוזמת הקקאו.

    קמרון וניגריה מבקשות להצטרף ליוזמת הקקאו של חוף השנהב-גאנה (CIGCI). יוזמת הקקאו הוקמה בשנת 2018 על מנת לקדם את האינטרסים של המדינות שמפיקות קקאו שבין היתר מבקשות להיות שותפות בקביעת מחירים הוגנים עבור מגדלי הקקאו. בנוסף, בעזרת היוזמה לומדים חקלאי וחקלאיות הקקאו כיצד לעבד את הפולים ולהפיק מהם מוצרים שונים. על ידי עיבוד הפולים באופן עצמאי מייצרים לעצמם המגדלים הזדמנויות נוספות לפרנסה.

    עוד על יוזמת הקקאו של חוף השנהב-גאנה ניתן למצוא בקישור הבא >>

     

    כתבה: אל ג'זירה. צילום: Luc Gnago/Reuters.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סנגל: קידוחי גז מסכנים את פרנסת הדייגים בסנט לואיס.

    מסוף גז ימי חדש הממוקם באוקיינוס האטלנטי כעשרה קילומטרים מהעיר סנט לואיס שבסנגל מעלה דאגה אצל הדייגים המקומיים. סנט לואיס נחשבת לבירת הדיג באזור אך תחום הדיג שלה מצומצם. כעת, חוששים הדייגים, שברגע שיתחילו קידוחי הגז בעוד כשנה יצומצם אזור הדיג עוד יותר ופרנסתם של תושבים ותושבות רבים עלולה להיפגע. לטענת שרת האנרגיה של סנגל קידוחי גז ונפט יסייעו לכלכלת המדינה ופיתוחה. אך הדייגים טוענים כי הם מודרים מקבלת ההחלטות ותוכניות הממשלה שמשפיעות על מחייתם.

     

    כתבה: Africa News. צילום: Africa News Sylvain Cherkaou.
    .

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    רואנדה: נבחרת הנשים בקריקט מעפילה בפעם הראשונה לגביע העולם.

    קריקט הוא אחד ענפי הספורט המתפתחים במהירות ברואנדה. כעת יכולה לזקוף לעצמה המדינה הישג משמעותי בענף. בחודש שעבר העפילה נבחרת הנשים עד גיל 19 לטורניר גביע העולם שיערך בשנה הבאה בדרום אפריקה. זוהי הפעם הראשונה שבה המדינה מעפילה לטורניר קריקט בסדר גודל כזה וזאת לאחר שניצחו הנשים את נבחרת טנזניה בטורניר המוקדמות. עוד על ההישג וענף הקריקט ברואנדה בכתבה הבאה.

     

    כתבה: This is Africa. צילום: Rwanda Cricket Association, via Twitter @RwandaCricke.

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    מלאווי: שר הבריאות הכריז על מבצע חיסונים נגד מלריה לילדים.

    בשבוע שעבר הכריז משרד הבריאות במלאווי כי בקרוב יחל לחסן ילדים מתחת לגיל חמש בחיסון נגד מחלת המלריה. את החיסון שנבדק בגאנה, קניה ומלאווי לקח יותר מ-30 שנים לפתח. למרות שיעילות החיסון היא של 30 אחוזים בלבד, התקווה היא כי הוא יסיע ליותר אנשים להתגבר על המחלה שגובה כ-400 אלף קורבנות כל שנה ביבשת אפריקה.

     

    כתבה: VOA. צילום: L. Masina (VOA).

    לקרוא עוד >>
play

אז אחרי החגים כבר כאן ושנת הלימודים האקדמית בפתח. לכן השבוע אנחנו מכניסות אתכם.ן לשיגרה ברוגע עם כוכב האפרוביט מניגריה וויזקיד בשיתוף פעולה חוצה יבשות עם דמיאן מארלי. שנת לימודים פורייה ומוצלחת!