לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

06-10/11/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לכבוד וועידת האקלים שהתכנסה השבוע בשארם א-שייח, השבוע אנחנו מקדישות את הניוזלטר לסיכום חדשות אקלים מיוחד על הסכנות, האתגרים, הדילמות והפתרונות של יבשת אפריקה למשבר האקלים

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • סביבה

    טוגו: הפתרונות והאתגרים לנגישות לחשמל בטוגו.

    טוגו נחשבת לאחת המדינות העניות ביבשת כאשר מעל למחצית מאזרחיה חיים באזורים כפריים ולמרביתם אין נגישות לחשמל. בשנת 2018 טוגו שמה לעצמה למטרה ליצר גישה לחשמל לכל תושבי המדינה עד לשנת 2030. נכון להיום, מרבית ייצור החשמל בטוגו מסתמך על אנרגיות מזהמות. כעת, מחקר חדש מנסה לבחון את האתגרים והפתרונות לייצור חשמל בעזרת אנרגיות מתחדשות. המחקר מצא שייצור חשמל בתחנות כוח סולאריות קטנות ומקומיות יהווה פתרון טוב יותר מתוכניות רחבות של ייצור חשמל מאסיבי.

     

    כתבה: The Conversation. צילום: Africanway/Getty Images.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    קניה: המשאבות הסולאריות שמסיעות לשמור על שדות קניה ירוקים.

    כבר דיווחנו בעבר על הבצורת הקשה שפוקדת את מזרח אפריקה. אך במקומות שונים ברחבי קניה משאבות שפועלות באנרגיה סולארית מסייעות לחקלאים ולחקלאיות המקומיים להתגבר על המחסור במשקעים. היתרון במשאבות הסולריות הוא שניתן למקם אותן בקלות יחסית באזורים יבשים שקרובים לנהרות ולסייע למשפחות שמתפרנסות מחקלאות. הצבת המשאבות היא חלק מתוכנית החוסן של תוכנית המזון העולמי שכוללת בין היתר נטיעות עצים ויבולים עמידים לבצורת ושימור תשתיות מים.

     

    כתבה וצילום: World Food Program.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    מזרח אפריקה: הדילמה שבין פיתוח כלכלי לנזק סביבתי.

    בפברואר האחרון חתמו חברות אנרגיה צרפתיות וסיניות על עסקה שתנסה לנצל את עתודות הנפט הגולמי שנמצאות מתחת לאגם אלברט הממוקם בגבול שבין אוגנדה לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. מומחים טוענים שצינור הנפט של מזרח אפריקה שמעביר נפט בין אוגנדה לטנזניה עשוי להפיק כ-25 אחוזים מפליטות הפחמן במדינות אלו. אך למרות זאת, אוגנדה וטנזניה טוענות כי הן מעדיפות פיתוח כלכלי על צמצום הפליטות. הכתבה הבאה מנסה להתמודד עם הדילמה שבין פיתוח כלכלי לבין התמודדות עם משבר האקלים. את מי הכספים הללו משרתים בסופו של היום? והאם על מדינות אפריקה לזנוח הזדמנויות כלכליות כאשר לאורך השנים מדינות המערב, המפרץ הפרסי ודרום אמריקה נהנו מהזדמנויות אלו? עוד על הדילמות בכתבה הבאה.

     

    כתבה: All Africa. צילום: Hennie Stander/Unsplash.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סנגל: שיטפונות מאיימים על ה"אגם הוורוד".

    מאז חודש אוגוסט באגם רטבה שבניגה סנגל ירדו כמויות רבות של משקעים שמהוות כעת סכנה על אופיו הייחודי של האגם. אגם רטבה, שידוע בכינויו "האגם הורוד", מהווה מקור פרנסה לתושבים שעוסקים בכריית מלח מן האגם וגם מהווה אטרקציה תירותית למבקרים באזור. בימים כתיקונם אגם רטבה שומר על מפלס מים רדוד דבר שמאפשר ל-3,000 משפחות להתפרנס ממרבצי המלח שבאגם. הגשמים העזים שפקדו את האזור העמיקו את האגם ודיללו את מרבצי המלח. בנוסף לגשמים גם העיור ומחסור בניקוז ראוי של מי הגשמים מאיימים על קיומו של האגם.

     

    כתבה: Al Jazira. צילום: John Wessels/AFP.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    טנזניה: הנשיאה סמיה חסן מציגה תוכנית לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

    במהלך וועידת האקלים בשארם א-שייח' נשיאת טנזניה סמיה חסן תציג תוכנית בהיקף של 18 מליארד דולרים לבניית תשתיות ליצור חשמל באנרגיות מתחדשות. לפי ההצעה בלוק של 12 מדינות באזור דרום ומזרח אפריקה יגדילו את תפוקת החשמל לאזור ממקורות כמו שמש ורוח. טנזניה משתייכת למאגר האנרגיה של אפריקה הדרומית (Southern African Power Pool) רשת אזורית שהחלה לפעול בשנת 1995 שכוללת בין היתר גם את מלאווי, זמביה וקונגו.

     

    כתבה: Bloomberg. צילום: Yuri Gripas/Abaca.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    חוף השנהב: השיטות שמסייעות לחקלאים ולחקלאיות לשמור על אדמותיהם.

    למרות שלהתמודדות עם משבר האקלים נדרשים משאבים וכספים רבים, כתבת הוידאו הבאה מדגימה כיצד חקלאים וחקלאיות בחוף בשנהב משתמשים בפתרונות פשוטים בכדי להגן על אדמותיהם מתקופות של בצורות מחד וגשמים עזים מנגד. פתרונות כמו קירות אבנים יכולים לסייע בניקוז וצבירת מי גשמים ולבלום סחף של אדמה וחומרים מזינים שחיוניים לגידול יבוליהם של החקלאיות והחקלאים.

     

    כתבה וצילום: DW

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סיישל: תאגיד התחבורה הציבורית של המדינה משיק את התוכנית לניידות מבוססת חשמל.

    כמו איים רבים גם סיישל מושפעת בצורה ניכרת ממשבר האקלים. בחמישי האחרון הציג תאגיד התחבורה הציבורית של המדינה את פרוייקט הניידות מבוססת חשמל (The E-mobility project) במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למבוססת חשמל בעוד כארבע שנים. הפרויקט מיועד להכין את האי לקליטה של יותר ויותר רכבים חשמליים ובנוסף ינסה לפתח תוכניות פיננסיות שיוזילו את עלותם של רכבים חשמליים באי. הפרויקט גם פועל לפיתוח תוכנית לאיסוף הסוללות של הרכבים לאחר שאלו יצאו משימוש.

     

    כתבה וצילום: Seychelle News Agency.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אפריקה: מימון אקלימי, מה זה אומר? ומה המשמעויות שלו לגבי יבשת אפריקה?

    בחרנו לסכם את הניוזלטר המיוחד עם כתבה שסוקרת את המשמעויות של מימון אקלימי (Climate finance) ועל המשמעויות שלו לגבי יבשת אפריקה. חלק ניכר מוועידת האקלים מתרכז בהשגת מימון למלחמה במשבר ולפיצוי ושיקום המדינות שמושפעות ממנו. בנאום חריף במהלך ועידת האקלים במצרים פנתה ראש ממשלת ברבדוס בשם מדינות הדרום הגלובלי למנהיגי העולם וטענה: "אנחנו היינו אלה שדמם, יזעם ודמעותיהם מימנו את המהפכה התעשייתית. האם אנו עומדים כעת בפני סיכון כפול בכך שנצטרך לשלם את העלות כתוצאה מגזי החממה של המהפכה התעשייתית?" במה ייסע המימון למדינות אפריקה? ומהם האתגרים? על כך, בכתבה הבאה.

     

    כתבה: DW. צילום:  Sean Gallup/Getty Images.

    לקרוא עוד >>
play

השבוע בפינה המוסיקלית של השבועון אנחנו מביאות לכם.ן את הקול המופלא של מפו סבינה (Mpho Sebina) מבוטסואנה במוסיקת נשמה שחודרת ללב ומתאימה למזג האוויר הסתוי שסוף סוף הגיע לאזורנו.