לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

השבוע באפריקה 27/11-01/12/22

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • כלכלה

    רואנדה: סין ורואנדה חתמו על הסכם הפחתת חוב בסך 7.1 מיליון דולרים.

    בעשורים האחרונים משקיעה סין בצורה ניכרת ביבשת אפריקה. ביום שלישי האחרון הכריזו סין ורואנדה על חתימת הסכם הפחתת חוב בסכום של 7.1 מיליון דולרים שניתנו כהלוואה מסין לרואנדה לטובת סלילת כביש מסקה-קבוגה במסגרת פרויקט שדרוג התשתיות בבירה קיגלי. על פי הודעה שפרסמה רואנדה, המהלך הוא חלק מהחלטת ממשלת סין לבטל את ההלוואה ללא ריבית בהתאם להסכם על שיתוף פעולה כלכלי בין שתי המדינות. השגריר הסיני ברואנדה הודיע כי התמיכה הכלכלית ברואנדה נועדה לשיקום המדינה מהשפעות מגיפת הקורונה ובעתיד מקווה סין להעמיק את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.

     

    עוד על יחסי סין אפריקה והאינטרסים של המעצמה מן המזרח ביבשת ניתן לקרוא בספר "מפגש הענקים" בעריכתן של חוקרות מרכז אפריקה ע"ש תמר גולן שרון בר-דוד ואורנית אבידר.

     

    כתבה: The East African. צילום: NMG.

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: מנהיגי מדינות מזרח אפריקה פועלים לרגיעה במדינה.

    בחודשים האחרונים התעצמה הלחימה בצפון מזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו בין הצבא הקונגולזי לארגון המורדים M23. כעת מנהיגי הקהילה המזרח אפריקאית (EAC) מנסים למצוא פיתרון קבע לסכסוך שנמשך כבר למעלה מעשור. ביום שלישי האחרון נפתחה וועידת השלום השלישית בניירובי בהובלת ראשי מדינות מזרח אפריקה ונשיא קניה לשעבר אוהורו קניאטה בתקווה להביא לפתרון מדיני לסיום הסכסוך בין כלל הצדדים המעורבים. עם זאת, הזהירו ראשי המדינות, כי גם התערבות צבאית נגד קבוצות שיסרבו להפסיק את פעולות האיבה נמצאת על הפרק. עד כה קנייה ובורנדי שלחו כוחות צבאיים לאזור כאשר אוגנדה ודרום סודן צפויות לשלוח כוחות נוספים.

     

    כתבה: The East African. צילום: Evans Habil/NMG.

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    מלאווי: הקו החם שמסייע לנשים הרות לקבל שירותים רפואיים חיוניים.

    במלאווי, כמו במדינות רבות באפריקה, הנגישות לשירותי בריאות הנה מאתגרת. המרחקים הגדולים בין הישובים הכפריים למרפאות ובתי חולים מקשים על תושבים ותושבות רבות לקבל שירותי רפואה חיוניים. אחד הפתרונות לבעית הנגישות לשירותי רפואה הוא קו חם טלפוני המסייע, בעיקרו, לנשים הרות לקבל ייעוץ רפואי במהלך תקופת הריונן. המוקד הטלפוני מאוייש על ידי 22 עובדי ועובדות מערכת הבריאות והוא זמין 24 שעות ביממה. הקו החם מאפשר לנשים (וגם לגברים) לקבל יעוץ תזונתי ובריאותי במהלך הריונן וגם מספק מידע על תסמינים שעשויים להעיד על סכנות לאם ולעובר. עוד על המיזם בכתבה הבאה.

     

    כתבה: African Arguments. צילום: Abdullah Sayid.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: תערוכה חדשה שופכת אור על התגליות הארכיאולוגיות במדינה.

    במשך עשרות שנים ההוקרה על תגליות ארכיאולוגיות שונות ביבשת אפריקה ניתנה למתיישבים המערביים בקולוניות האפריקאיות, בעוד שתפקידם של אפריקאים ואפריקאיות בגילויים אלו נמחק מן ההיסטוריה. כעת, תצלומים נדירים שהתגלו לאחרונה משנים את התמונה ומעידים על השתתפותם של קנייתים בתגליות הארכיאולוגיות במדינה. התמונות שצולמו בשנות ה-50 וה-40 מתעדות גילויים ארכיאולוגיים שונים בהם לקחו חלק התושבים המקומיים. אחת מן התגליות הללו היא מבצר ישו שנבנה במאה ה-16 על ידי מקומיים לטובת המתישבים הפורטוגלים באזור. התצלומים והעדויות הארכיוניות נאספו לתערוכה חדשה שתפתח בדצמבר הקרוב במוזיאונים הלאומיים בקניה ובמוזיאון הורנימן בלונדון.

     

    כתבה: The Guardian. צילום: The National Archive.

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    ניגריה: ייצוג נמוך לנשים בבחירות הכלליות שיערכו בשנה הבאה.

    נציבות הנשים של האו"ם בניגריה חושפת כי רק עשרה אחוזים מסך 15,307 המועמדים והמועמדות לבחירות הכלליות שיערכו ב-2023 הן נשים. הנתונים הוצגו ביום שבת האחרון במהלך שיחה עם עיתונאים בלאגוס על ידי מנהל תוכנית הנשים של האו"ם בניגריה דזמונד אוסמהנג'י (Desmond Osemhenjie). על פי אוסמהנג'י מספר המועמדות לתפקידים שונים נמצא בירידה כאשר בשנת 2019 התמודדו 2,968 נשים. שגרירת ניגריה באו"ם ביאטריס איונג קראה לעוד נשים להציע את מועמדותן לתפקידים השונים וטענה כי הנתונים מראים שבמדינות שבהן ישנה ירידה בייצוג הנשי קיימת ירידה בקידום פיתוח בר קיימא. "אם נשים לא ישבו ליד השולחן, לעולם לא יהיה לנו פיתוח בר קיימא ושלום בר קיימא. לכן, עלינו להיות מכוונים לגבי הפעולות והמאמצים שלנו להעצים נשים" אמרה איונג.

     

    כתבה וצילום: Premium Times.

    לקרוא עוד >>

  • פוליטיקה

    סאו טומה ופרינסיפה: נמנע נסיון הפיכה במדינה.

    ראש ממשלת סאו טומה ופרינסיפה הודיע ביום שישי האחרון כי נמנע נסיון הפיכה במדינת האיים הקטנה הממוקמת מול חופיה המערביים של אפריקה. ממשלת סאו טומה ופרינסיפה טוענת כי סיכלה את ניסיון ההפיכה כאשר ארבעה גברים, בהם הנשיא לשעבר של האסיפה הלאומית היוצאת דלפין נבס, ניסו לתקוף את מפקדת הצבא. ארגון מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) בראשות נשיא גינאה-ביסאו עומארו סיסוקו אמבלו גינו את נסיון ההפיכה.

     

    כתבה: VOA. צילום: Maria Cartas/Flickr.

    לקרוא עוד >>
play

השבוע בחרנו בקלאסיקה דרום אפריקאית מבית היוצר של ברנדה נוקוזולה פאסי, זמרת, רקדנית ואקטיביסטית דרום אפריקאית שהייתה ידועה כ"מלכת הפופ האפריקאי". לצערנו חייה של פאסי נקטעו בטרם עת והיא הלכה לעולמה בגיל 39 בלבד.