לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

שלום רב,

מרכז אפריקה שמח להשיק את "השבוע באפריקה", פרויקט חדש שמטרתו היא עדכון על הנעשה היבשת במגוון תחומים, מכלכלה ופוליטיקה ועד תרבות וקיימות, אשר יישלח במייל אחת לשבוע. נאסוף ידיעות מאתרי חדשות מובילים ברחבי העולם, נתרגם את התקציר שלהן לעבריתן, ונפנה לקריאה מלאה של הכתבות. מטרתנו היא לחשוף את הקהל, עד כמה שניתן, לנושאים בעלי זיקה לאפריקה אשר כלל אינם מדווחים בתקשורת המקומית.

"מרכז אפריקה" הוקם בשנת 2009 על ידי ד"ר תמר גולן ז"ל מתוך מטרה לקדם את המחקר והידע על אפריקה בישראל. כחלק מרוח המוסד של אוניברסיטת בן גוריון, שם לעצמו המרכז דגש על פעילויות חוץ אקדמיות בהם מעורבים הסטודנטים והצוות.

אם קיבלת את המייל הזה, חשבנו שתמצא עניין בדיווחים שלנו.

ליצירת קשר: 08-642826, [email protected]

בברכה,

אדם רוטברד

עורך "השבוע באפריקה"

השבוע באפריקה

14-21.12.2016

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    גמביה: מנהיגי מערב היבשת תומכים בבארו, אבל יחיא ג'אמה מסרב להכיר בתוצאות הבחירות

    משלחת של נשיאים וראשי ממשלות צפויה להגיע בחודש הבא להכתרתו של אדמה בארו, למרות דרישתו של הנשיא המודח לקיים בחירות חוזרות. איחוד המדינות המערב אפריקאיות הסכים השבוע "לנקוט בכל האמצעים הדרושים" כדי להבטיח את ניצחונו של בארו ולהגן עליו מפני ניסיונות לפגוע בו. דובר מפלגת האופוזיציה במדינה הזהיר את ג'אמה, ששולט במדינה מאז 1994, מפני ההשלכות של מעשיו: "הוא יטופל כמו כל מנהיג מורדים אם ימשיך לאחוז בכס השלטון".

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    אפריקה: פליטים ביבשת המשיכו להתמודד עם אכזבות מרות גם ב2016

    השנה החולפת לוותה בתקוות לירידה במספר מבקשי המקלט ומציאת פתרון לפליטים שברחו מבתיהם, אולם גם השנה חמש מדינות מהיבשת מובילות את טבלת המארחות של פליטים – מעל לארבעה מיליון פליטים ביבשת בסך הכל נכון לסוף השנה שעברה. מאבקים ותהליכים פוליטיים במדינות כמו דרום סודן וקונגו הביאו להתגברות בקצב הבריחה מהמדינה, אולם יש גם כמה נקודות אור מהשנה החולפת: חזרתם של עשרות אלפי פליטים ממאלי לביתם, וגם הצהרה חשובה של האו"ם בנוגע לפליטים ומהגרים להבטחת זכויותיהם במדינות המאחרות.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קונגו: 20 הרוגים בעימותים בין מפגינים למשטרה על רקע סירובו של הנשיא לסיים את תפקידו

    תקופת שלטונו של ג'וזף קבילה נמשכה כחמש עשרה שנה והייתה אמור להסתיים השבוע (ב'), אולם הנשיא סרב לפרוש והאריך את כהונתו עד לשנת 2018. בחירות שהיו אמורות להתקיים בחודש שעבר נדחו עקב מה שכונה "קשיים לוגיסטיים ופיננסיים בארגונם". לטענת חוזה מריה אראנז, מנהלת מרכז זכויות האדם של האו"ם בקונגו, עשרים מפגינים נגד קבילה נהרגו על ידי כוחות הצבא והמשטרה בקינשסה הבירה. מועמד האופוזיציה אטיין טשיסקדי קרא לקיים מחאות לא אלימות בדרישה להתפטרותו של קבילה.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סודן: במקום להפגין ולצעוד לארמון הנשיא, אזרחים החליטו על "אי ציות אזרחי"

    על רקע אי שביעות רצון מתפקודו של הנשיא עומאר אל-באשיר, הממשל בחרטום הכריז בחודש שעבר על שורה של גזירות כלכליות אשר היקשו על חייהם של אזרחים במדינה וגררו גל של ביקורות: עלייה במחירי הדלק והבנזין הביאה להתייקרות מוצרים בסיסיים אשר היקשו על חייהם של אזרחים רבים. בשני האחרון צוינה במדינה מחאה ספונטנית, ככל הנראה ללא הנהגה, של מחאה שקטה: סטודנטים נשארו בבתיהם, עובדים לא הגיעו למשרד, ועל פי דיווחים אף מספר פקידי ממשל נעדרו מעבודתם. זוהי הפעם השנייה בה נערכות במדינה מחאות של אי ציות אזרחי.

    לקרוא עוד >>
  • פיתוח חקלאות

    אפריקה: מחקר חדש: שינויי האקלים ימיטו הרס על כלכלות אפריקה שמדרום לסהרה

    על פי דו"ח של ארגון German Watch הפועל בתחום מדיניות הסחר ואיכות הסביבה, מדינות שכלכלתן מבוססת על חקלאות הן הפגיעות ביותר לשינויי האקלים ומזג האוויר בשלושים השנים הבאות. 17 מתוך 20 הכלכלות החקלאיות ביותר בעולם הן באפריקה שמדרום לסהרה, ומלבד שתי מדינות ברשימה זו כל השאר מוגדרות תחת סיכון "גבוה" או "קיצוני". לטענת הדו"ח המדינות בסיכון לוקות באמצעים כלכליים וטכניים כדי לתכנן מדיניות בנושא במהלך העשורים הקרובים: "הן מתמודדות עם בצורות, עם נושאים של ביטחון מזון, אין להן יכולת להסתכל 30 שנים קדימה".

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אפריקה: משכורות באיחור, תקיפות של אוהדים, והעסקה ללא חזה: מדוע כוכבי הכדורגל הצעירים ביבשת ממשיכים לברוח ממנה?

    דו"ח חדש של התאחדות הכדורגלנים העולמית מציג תמונת מצב עגומה למדי על תנאי העסקתם של שחקני כדורגל ביבשת. משכורות המשולמות באיחור הפכו למצב שכיח מצפון ועד דרום היבשת וכן רבים דיווחו על ניסיון לשחד אחרים עבור הטיית תוצאות במשחקים. העסקה ללא חוזה כתוב הפכה גם היא לתופעה שכיחה, בעיקר במערב ומזרח היבשת. התשתיות הגרועות של מועדונים ואצטדיונים הביאו לבריחה של רבים מהם לאירופה, תוך סיכון עצמי, בניסיון למצוא מועדון שיסכים להעסיקם.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: פרויקט צילום חדש מתעד את רקדני הבלט של שכונת העוני בניירובי

    הצלם השוודי פרדריק לרניירד בילה את השנה וחצי האחרונות בצילום רקדנים ורקדניות בלט מאזור קיברה שבניירובי, אחת משכונות העוני הגדולות באפריקה. עבודות הצילום שלו מתמקדות פחות בגוף ובהבעות הפנים של הרקדנים, ויותר בנחישותם של המשתתפים שנראית לעין בתמונות. לרניירד הבחין כיצד ביטחונם העצמי גבר ככל שלמדו יותר תנועות: "הם רואים וחווים כמה הרבה הם יכולים לעשות כאשר ניתנת להם הזדמנות, זה משפר את הדימוי העצמי שלהם והופך אותם לאנשים חזקים יותר במהלך היומיום".

    לקרוא עוד >>