לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

16-23.2

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    דרום אפריקה: בית המשפט העליון מנע את יציאת דרא"פ מבית הדין הבינלאומי בהאג; המדינה שוקלת הנהגת שכר מינימום

    פסיקה דרמטית אמש (ה') של בית המשפט העליון במדינה קבעה שתכנית הממשלה לעזוב את בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג הינה "לא חוקתית ופסולה", והורה לממשלה למשוך את הודעת העזיבה שכבר הוגשה למזכ"ל האו"ם באוקטובר האחרון. לטענת הממשלה בית המשפט בהאג פוגע בריבונותה של דרום אפריקה.

    כזכור ההחלטה לעזוב את בית המשפט בהאג התקבלה לאחר ביקורו של נשיא סודן עומאר אל-באשיר בדרא"פ בשנת 2015 לרגל ועידת האיחוד האפריקאי, ודרישת בית המשפט בהאג לעצור את האחרון אשר נגדו עומד צו מעצר בגין פשעי מלחמה – דרישה אשר סורבה ע"י הממשל הדרום אפריקאי. "עזיבת הממשלה הדרום אפריקאית את בית המשפט בהאג היא מעשה חסר היגיון", אמר בתגובה מנהיג הברית הדמוקרטית במדינה, ג'יימס סלפי, אשר מפלגתו ביקשה מהממשלה להיוועץ בפרלמנט בטרם נקיטת המהלך. "היינו רוצים לראות את דרום אפריקה נשארת בבית המשפט בהאג משום שאנחנו מאמינים שזוהי המשכיות לחוקה שלנו ולמורשת של נלסון מנדה".

    בנושא אחר, דרום אפריקה שוקלת להנהיג שכר מינימום במדינה אשר יצמצם את הפערים והאי שוויון בחברה (שחורים מרוויחים חמישית ממשכורתם של לבנים במדינה), אך גם נתפס כניסיון של מפלגת השלטון ANC בראשות ג'ייקוב זומה להחזיר לעצמה קולות שאבדו בתקופה האחרונה – לקראת הבחירות לנשיאות שעתידות להתקיים השנה. פאנל ממשלתי המליץ בשנה שעברה להנהיג שכר מינימום בגובה 260 דולר לחודש (שכר שעתי של דולר וחצי). סגן נשיא דרום אפריקה סיריל רמאפוסה אישר את ההמלצות בשבוע שעבר והבטיח שההחלטה תיושם עד מאי 2018. שכר מינימום מונהג כיום במדינות אחרות ביבשת כגון קמרון, גאנה וכן חוף השנהב.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אלימות נגד זרים בדרום אפריקה: מהגרים אפריקאים במדינה חוששים לחייהם; ניגריה דורשת את התערבות האיחוד האפריקאי

    הקהילה הניגרית בדרום אפריקה דורשת ערבויות לביטחונה לאחר דיווחים על אלימות נגד מהגרים ניגרים באזור המערבי של העיר פרטוריה. לטענת האיחוד הניגרי בדרום אפריקה (NUSA) בתי מהגרים ובתי עסק של ניגרים באזור היו מושא למקרי אלימות בימים האחרונים: משטרת דרום אפריקה טענה השבוע (ב') שכעשרים חנויות של מהגרים נבזזו בתוך יממה. ארגון מקומי בשם "Mamelodi Concerned Residents" הבטיח לארגן צעדה נגד מהגרים בימים הקרובים. מספר מהגרים ניגרים ממערב פרטוריה קיבלו איומים לחייהם בימים האחרונים, ונדרשו לשלם כופר כדי להגן את בתיהם ובתי העסק שלהם.

    מקרי האלימות בפרטוריה המערבית הגיעו זמן קצר לאחר שתושבי Rosetenville, פרבר של יוהנסבורג, הציתו רכוש שהיה שייך לניגרים ומהגרים מלאומים אחרים, בטענה שבציוד שהמהגרים עשו בציוד שהוצת שימוש לסחר בסמים ובבני אדם. אביקה דבירי-ארווה, יועצת הנשיא הניגרי לענייני חוץ ופזורה, קראה ביום שני לממשלה הדרום אפריקאית "לנקוט בצעדים מכריעים וסופיים להגן על ניגרים ולאומים אפריקאים אחרים" בגבולות המדינה. היא גם קראה לאיחוד האפריקאי לשקול התערבות, והוסיפה: "להתקפות נוספות ללא נקיטת סנקציות יהיו השלכות". לטענתה בשנתיים האחרונות כ-116  מהגרים ניגרים נהרגו במדינה, מתוכם 20 רק השנה.

    האלימות נגד מהגרים מגיעה על רקע תקופה בה דרום אפריקה חווה משבר כלכלי מתמשך, אחוזי אבטלה ששוברים שיאים, וביקורת פנימית על כך שמהגרים לוקחים את העבודות מהמקומיים. גל תקיפות קודם נגד מהגרים התרחש בשנת 2008 והביא לאלפים שנאלצו לברוח מבתיהם ועוד כ-600 בתי עסק שנבזזו או הוצתו.

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    התקפות נגד ההוטו בקונגו: 25 הרוגים בגל תקיפות של חמושים מקבוצת הנאנדה; הבחירות במדינה נדחו עקב "היעדר תקציב"

    גורמים רשמיים ופעילי זכויות אדם בקונגו דיווחו השבוע (ב') על טבח שהתבצע בכפר Kyaghala בצפון מחוז קיבו, אשר כוון נגד קונגולזים מקבוצת ההוטו, הרוב באזור זה. על פי הדיווחים ראשם של ההרוגים נערף על ידי חמושים מקבוצת הנאנדה. המתח בין שתי הקבוצות גבר בתקופה האחרונה, והוא תולדה של סכסוך במזרח קונגו על אדמות וגישה לאוצרות טבע. בעוד רבים מקבוצת הנאנדה מאשימים את ההוטו בתמיכה במורדים הרואנדים (הFDLR), האחרונים טוענים בתגובה שכל מבוקשם הוא פיסת אדמה בה יוכלו להשתקע ולעבוד את אדמותיהם.

    המיליציה החמושה שביצעה את התקיפות מורכבת מחיילים בני הנאנדה וקבוצות אתניות אחרות התומכות בהם. והיא תוקפת בחודשים האחרונים באופן קבוע כפרים וכן מחנות עקורים של ההוטו. התנגשויות בין ההוטו לאנשי המליציה הביא בסוף אוקטובר האחרון למותם של 35 בני אדם.

    בנושא אחר, ממשלת קונגו הודיעה השבוע על פתיחת חקירה נגד חיילים שצולמו יורים למוות בחבר של מליציה אחרת שהיה חמוש בנשק קר בלבד. בסרטון שאורכו כשבע דקות נראים חיילים קונגולזים במדים, וקולם של אחד מהם נשמע כשהוא אומר שמטרתם היא לבצע פעולות נגד אותה מליציה, Kamwina Nsapu, אשר נלחמת בימים אלה באזור מחוז קסאי לאחר שמנהיגה (שעל שמו היא נקראת) נרצח באוגוסט האחרון. מומחים אשר ראו את הסרטון ציינו בפני כתב הNew York Times שהתמונות בו הן עדות לכאורה לפשעי מלחמה של החיילים ובפרט להרג אזרחים בחסות הממשלה.

     

    השבוע הודיעה הממשלה על ביטל הבחירות שהיו אמורות להתקיים בשנת 2017, שבועות ספורים לאחר שמפלגת השלטון הסכימה לקיום הבחירות. על פי החוקה הקונגולזית היה אמור נשיא המדינה, ג'וזף קבילה, לעזוב כבר את תפקידו לאחר שהקדנציה השנייה שלו כנשיא הסתיימה כבר בדצמבר. הקונפליקטים ושלל הסכסוכים האתניים במדינה השפיעו על ההחלטה: "אף אחד מהסכסוכים לא קשור לשני באופן ישיר, אבל הם פורחים בתוך המדינה משום שהממשל חלש וחותרים תחתיו", אומר ג'ייסון סטירנס, ראש קבוצת המחקר הקונגולזית באוניברסיטת ניו יורק.

    עלות קיום הבחירות מוערכת בכ1.8 מיליארד דולרים, ועל פי דבריו של השר האחראי על התקציב במדינה, פייק קנגווידה מ'באי, לא נראה שהכסף לכך יימצא בקרוב: "יהיה קשה לחשוב שנוכל לגייס 1.8 מיליארד דולרים עוד השנה. בשלב הזה אני מעדיף לדבר בצורה כנה", אמר השר במסיבת עיתונאים השבוע.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ממשלת טנזניה נגד האזרחים: תפרסם "פרטים מזהים של הומוסקסואלים"; עשרות מרפאות לטיפול באיידס נסגרו

    הממשלה הודיעה על כוונתה בשבת, ועל פי התכנית יתפרסמו פרטיהם המזהים של הומוסקסואלים אשר הציעו ברשת שירותי מין בתשלום. התכנית הממשלתית מתפרסמת ימים ספורים לאחר שהממשלה סגרה עשרות מרפאות לטיפול באיידס בטענה שאלה "עודדו הומוסקסואליות". סגן שר הבריאות הטנזני מסר בטוויטר שממשלתן חוקרת את ה"התאגדות ההומוסקסואלית" והיא תעצור ואף תרדוף את כל מי שבעסקי ההומוסקסואלים.

    "אני אפרסם רשימה של הומוסקסואלים המוכרים את גופם ברשת", מסר חמיסי קיגוונגאלה, "אלה שחושבים שהקמפיין הזה הוא בדיחה, פשוט טועים. לממשלה יש זרועות ארוכות והיא תעצור בדיסקרטיות את כל מי שמעורב. ברגע שיעצרו, הם יעזרו לנו למצוא את האחרים". החוקה הטנזנית אוסרת על משכב זכר וקובעת עונש שבין מאסר עונש ל-30 שנים בכלא. החוקה אינה אוסרת על משכב נשים.

    בסוף השבוע שעבר הודיעה הממשלה שהיא מפסיקה את הטיפול באיידס בתוך מרכזי בריאות פרטיים, והאשימה את אותם מרכזים באספקת שירותים להומוסקסואלים. "הפסקנו את אספקת שירותי הטיפול באיידס ללפחות 40 מרכזים המופעלים על ידי ארגונים לא ממשלתיים ברחבי המדינה", מסר שר הבריאות אומי מוואלימו. בשנה שעברה העריך מוואלימו שהומוסקסואלים במדינה הם נשאי איידס.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    המושך בחוטים: הכירו את היזם הניגרי שהעלה לשלטון שני נשיאים ביבשת

    אבדולה וויליאמס, בן 30, הוא המנכ"ל של חברת StateCraft Inc, חברת תקשורת ומולטימדיה אשר העלתה לשלטון בינואר האחרון את ננה אקופו-אדו, נשיאה החדש של גאנה שניסה להתמודד כבר שלוש פעמים והפסיד. החברה של וויליאמס ניהלה את הקמפיינים של אקופו-אדו וגם של בוהארי נשיא ניגריה הנוכחי, ובין השניים קיים דמיון רב שהשפיע על אסטרטגיית בחירות אחידה: שניהם התמודדו מול מתמודדים שהתמודדו לפחות פעמיים בעבר (שלוש במקרה של בוהארי). לכן הקמפיינים של הניגרי והגנאי התבססו על ה"שינוי" שהם יביאו למדינתם.

    איך זה עובד? וויליאמס מפרט את אסטרטגיית הקמפיינים של חברתו: "אנחנו בודקים את השטח ונותנים למועמד עצה בנושא גיוס קהל. אתה צריך X או Y בריתות, יחסים עם X, לסגור עסקה X, לנטרל או לעשות דה-לגיטימציה ל-Y. לאחר מכן, המסר חותם את העסקה. בכל מקום יש לך אזרחים שעדיין לא החליטו למי יצביעו. גיוס הקולות מסייע, אבל המסר הוא זה שמגייס אותם באמת לצדך – הוא מאדיר את התשוקה שלהם ומסייע במשימת השכנוע של אלה שאתה צריך אותם".

    "בגלל שהתנאים היו כה דומים היה קל לנו לשכפל את מסר השינוי", אומר ווילימאס בראיון למגזין פורבס, "לא כל מערכת בחירות או קונטקסט דורשים מסר של שינוי, למרות שזוהי תופעה גלובלית. אבל מדינות רבות במערב אפריקה משתוקקות לשינוי". המסר של וויליאמס הוא אנטי ממסדי, ועושה שימוש בתקשורת כדי לחתור תחת האליטות ששולטות על הפוליטיקה האפריקאית כיום: "בעשור הזה התקשורת לא יכולה יותר להיות צופה מהצד. המטרה הנכספת שלנו היא ארגון מחדש של החברה. האליטות הפוליטיות בעולם הפכו ליותר מדי יהירות, מוקפות בחומה, ולא משתנות. הגיע הזמן לפרוץ את חומת הממסד ואת המערכות המבודדות הללו, להחזיר את הכוח לידי האנשים, ולתת להם לעשות כל שעולה ברוחם עם הכוח הזה".

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מעצמת הקולנוע האפריקאית: האבולוציה של ה"נוליווד" הניגרי בתמונות

    סצינת הנוליווד הניגרית עשתה קפיצת מדרגה משמעותית מהפקות זולות לתעשייה עם תקציבים עצומים וסרטים איכותיים, העוסקים במגוון נושאים: מסרטו של קמי אדטיבה על חתונות ועד זה של איזו אוז'וקוו שעוסק בהפיכה בניגריה בשנת 1976. תעשיית הנוליווד מייצרת מדי שנה כ2,500 סרטים והכנסות של מעל 600 מיליון דולר מדי שנה – תעשיית הקולנוע השנייה בגודלה בעולם אחרי הבוליווד ההודית.

    פרויקט דוקומנטרי חדש של הצלם איקה אודה חושף את 64 הכוכבים הגדולים של הנוליווד. ספרו "נוליווד בפוקוס" מספק הצצה מרתקת על המעסיק השני בגודלו בניגריה, ובראיון לCNN הוא מספק את ההצדקה להשמת התעשייה הזו במרכז ספרו: "נוליווד היא הפנים החדשות של אפריקה. זו תעשייה מודרנית, פוסט-מודרנית, מודגשת וסקסית, מרושעת וממולחת. אחד הצילומים המעניינים בספר הוא פורטרט משותף של כל 64 המצולמים, לו קרא אודה "בית הספר של נוליווד" בהשראת הציור של רפאל משנת 1509 "בית הספר של אתונה", שנמצא כיום בארמון האפיפיור בוותיקן.

    הכתבה המרתקת של הCNN מספקת הצצה ל-21 צילומים מתוך הפרויקט, וכן דברים שאמר אודה על כל אחד מהמצולמים בתמונות.

    לקרוא עוד >>
play

         סזריה אוורה / קייפ ורדה / הופעה חיה בפריז (2004)