לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

23.2 - 2.3

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • זכויות אדם

    מגפת רעב "מעשה ידי אדם" הוכרזה בדרום סודן: לא בצורת והצפות – 5.5 מיליון בסכנה עקב לחימה מתמשכת וכלכלה מקרטעת; הממשלה מואשמת במניעת סיוע באזורי לחימה

    ארגון האו"ם הכריז ביום שני האחרון באופן רשמי על מגיפה שפרצה בדרום סודן, הכרזה ראשונה מאז של הארגון הראשונה מאז 2011. עצם ההודעה הרשמית מלמדת על כך שאנשים כבר החלו לקפח את חייהם במגיפה. כמיליון בני אדם נוספים עשויים להצטרף בקרוב למעגל הרעב, כך לטענת תכנית המזון העולמית של הארגון וגופים נוספים. דו"ח משותף שפרסם השבוע ארגון ה-IPC  (Integrated Food Security Phase Classification) ביחד עם גורמים מהממשלה וארגוני סיוע נוספים הצביע על כך שכ-5.5 מיליון מאזרחי המדינה (40% מאוכלוסיית דרום סודן) זקוקים לסיוע מידי בתחום המזון, חקלאות וסיוע תזונתי, והמספר צפוי רק לעלות.

    ראש כוחות האו"ם בדרום סודן דיוויד שירר האשים בשבוע שעבר את הממשלה בכך שהיא אינה מסייעת לארגונים להגיע אל אנשים נזקקים. לטענתו המשלה חוסמת גישה לארגוני הסיוע באמצעים בירוקרטיים, וכן חיילים החלו לאייש עמדות בידוק בכניסה לאזורי המגיפה. בינתיים מזהירים ארגוני הסיוע מקוצר הזמן עקב גשמים חזקים שאמורים להגיע אל אזור דרום סודן בחודשים הקרובים. ארגון "רופאים ללא גבולות" הפועל במדינה התריע גם הוא שאנשי סיוע ורפואה מתקשים להגיע אל אנשים במצוקה.

    שלוש שנות הלחימה בין הממשלה למורדים הרסו כל תקווה לשגשוג מצד המדינה החדשה. כך לדוגמא קצב ייצור המזון במדינה הואט באופן משמעותי לאור הלחימה, והאינפלציה עלתה לשיעור של 800% בשנה, שני תהליכים אשר השאירו רבים ללא מצרכי מזון בסיסיים. מדינת Unity State בדרום סודן גובלת בסודן הצפונית, נחשבת לאחד המוקדים העיקריים בלחימה בין שני הצדדים, וכמחצית מתושבי האזור כבר נפגעו בגלל מחסור במזון. עשרות אלפים כבר ברחו מבתיהם עקב פעולות תגמול של הממשלה באזורים שבשליטת המורדים. מנהל תכנית המזון העולמית של האו"ם התריע על המגבלות של ארגוני הסיוע במדינה: "זוהי מגיפה מעשה יד אדם. הקהילה ההומניטרית כולה ניסתה להימנע מהקטסטרופה הזו (..) התרענו כל כך שיש גבול למה שסיוע הומניטרי יכול להשיג בהיעדר שלום וערבות לביטחונם של אנשי הסיוע והאנשים שנפגעים".

    האתר המצוין IRIN ניתח השבוע את הארגונים ההומינטריים שפועלים בדרום סודן והצביע על הבעיות האסטרטגיות (הגנה על חיים באזור הלחימה, במקום העברת האזרחים למקום בטוח) וכן הבעיה הכוללת של בעיות תקציביות של הארגונים שפועלים בזירה ההומניטרית. ארגון הסיוע הבינלאומי Oxam פתח לאחרונה קמפיין לתרומות עבור מימון הטיפול בנפגעי המגיפה.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סין ואפריקה: הסיוע המדיני לא פוגע בארגוני הסיוע והפיתוח המסורתיים ביבשת

    מחקר חדש של האלי סווידלונד, עוזר מחקר מאוניברסיטת Radboud בהולנד, ניסה לבדוק את אמיתות הטענה השגורה על המעורבות של סין בפיתוח היבשת: האם המימון הסיני פוגם בשחקנים המסורתיים של עולם הפיתוח, כגון ארגונים וסוכנויות סיוע?  האם אכן סיוע סיני מאפשר לממשלות במערב ולבנק העולמי לקצץ את תקציבי הסיוע למדינות אפריקה?

    כדי לבדוק זאת ראיין סווידלונד 49 בעלי תפקידים בכירים ב-23 סוכנויות פיתוח בחמש עשרה מדינות ביבשת. דרך ראיונות ושאלונים הוא הגיע למסקנה שרובם המוחלט (49%) של המרואיינים לא חשבו שסין פוגעת בשחקנים המסורתיים, והוא אף מצא שסין כלל אינה מנסה להתחרות עם אותם גורמים. הסיוע הסיני, כך לטענתו, מועבר באופן קבוע לחברות בבעלות הממשלה שעוסקות בייצור, תשתיות, חקלאות וכרייה. גורמי הסיוע המסורתיים, לעומת זאת, מממנים פרויקטים בסקטורים כמו בריאות וחינוך.

    בעוד מנהיגים אפריקאים מנסים להתרחק מארגוני הסיוע וגורמי פיתוח מסורתיים, מסקנות המחקר של סווידלונד מצביעות בבירור שסין איננה תחליף לגורמים אלה, היא לא גרמה לשום מהפכה בעולם הפיתוח כפי שנתפס, כך שתחלופה לגורמים שנתפסים לעתים כ"ניאו קולוניאליים" עדיין אינה באופק.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    "אנחנו לא שונאים אותם, אבל יש להחזיר את הקרקע": דרום אפריקה תלאים קרקעות של אזרחים לבנים

    נשיא המדינה ג'ייקוב זומה הכריז בסוף השבוע שעבר (ו') על תיקון החוקה כך שתאפשר הפקעת אדמות ללא מתן פיצוי. המהלך נתפס כניסיון לזרז את החלוקה מחדש של האדמות במדינה והעברתן אל הרוב השחור בדרום אפריקה. החוק החדש אמור גם למנוע מתושבי חוץ ומתאגידים בינלאומיים להחזיק באדמות. "אנחנו צריכים לנקוט בצעדים מהירים שיעזרו לנו להפוך את הכלכלה מחדש, וזה כולל גם את הבעלות על אדמות", אמר זומה בנאום.

    תיקון החוקה ימנע מבעלי אדמות לבנים, זרים או מארגונים לקנות אדמות, וככל הנראה לא יכול על אדמות שנקנו בעבר. על פי התכנית החוק יגביל אחזקה פרטית בשטח של עד 120 אלף דונם, ואילו את יתר האדמות צפויה המדינה להלאים. "המדינה תרכוש כל תא שטח שיחרוג מההגבלה לאדם יחיד ותחלק אותו מחדש", הוסיף זומה במהלך נאומו והוסיף: "אנחנו לא גזעניים כשאנחנו אומרים שלבנים לקחו לנו את האדמות".

    מהלך זה של מפלגת השלטון נתפס כמדיניות נוקשה של הANC אשר מגיעה בתגובה לקריאות מצד מפלגת האופוזיציה (Economic Fighters Party) לנקוט במהלך דומה, וכן לאור היחלשות התמיכה במפלגת השלטון בפריפריות של דרום אפריקה, לקראת הבחירות לנשיאות שאמורות להתקיים בדצמבר 2017.

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    "אשת השנה של הטיימס" נלחמה באבולה בליבריה – ונפטרה מסיבוכי לידה באותו בית חולים בו עבדה

    המגפה שפרצה בשנת 2014 במערב אפריקה קיפחה את חייהם של 11,310 איש. עוזרת האחות מליבריה Salome Karwah לא הייתה בין הקורבנות – הוריה, אחיה ובני משפחה נוספים נפטרו לאחר שנדבקו בנגיף. באורח נס נשארה Karwah בחיים, לצד ארוסה ואחותה. אבל ההתחמקות מהנגיף המסוכן לא שמה פסוק לצרותיה אשר משתקפות במערכת הבריאות הכושלת של ליבריה: היא מתה ביום שלישי שעבר כתוצאה מסיבוכים לאחר לידה.

    כאשר הסכנה מהמחלה פסקה היא התחתנה, הביאה ילד שלישי לעולם לו קראה "Destiny", ונכנסה להריון בפעם הרביעית. ב-17 לפברואר נולד ילדה הרביעי, סולומון, בניתוח קיסרי. ואולם בתוך שעות ספורות לאחר ששוחררה החלה לסבול מפרצי עוויתות שהבהילו את הצוות הרפואי, באותו מרכז רפואי בו עזרה עד לא מזמן למטופלים אחרים. "הם אמרו שהיא ניצולת אבולה", אמרה אחותה, "הם לא רצו ליצור מגע עם גופה והתרחקו ממנה. אף אחד לא נתן לה זריקה שהייתה דרושה". היא מתה למחרת, ואחותה המשיכה לאחר מכן והאשימה את הצוות הרפואי במותה.

    במרוצת הזמן הקצר מאז שהתפרצה המגיפה הפכה Karwah לאחד הסמלים של המלחמה באבולה, והמגזין טיימס אשר נתן את התואר "איש השנה" של שנת 2014 ללוחמים באבולה בחר לשים את תמונתה על השער.

    לקרוא עוד >>
  • דת

    בירת הנצרות המערב אפריקאית: איך הפכה גאנה לאחד ממרכזי הנצרות החשובים ביבשת?

    סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה השבוע ראיון עם פרופסור קוובנה אסמואה-גיאדו, מומחה דת מגאנה אשר שפך אור על התפוצה הרחבה של הנצרות במדינה והשפעותיה הרבות על החברה הגנאית. גאנה, כך על פי הכתבה של הצלם פרנסיס קוקורוקו, הפכה את מערב אפריקה למרכז חשוב של הנצרות העולמית: "באמצע המאה העשרים כבר העריכו חוקרים שאפריקה (ואמריקה הלטינית) הולכת להיות חממה וכר-פורה לנצרות", טוען הפרופסור, "מה שהתרחש בראשם של האפריקאים הנוצרים עיצב את ההיסטוריה הכנסייתית כולה בשנים שלאחר מכן". כשבעים אחוז מתוך 26 מיליון תושבי גאנה הינם נוצרים.

    הנצרות הגיעה לאזור חוף הזהב דרך קתולים פרוטסטנטיים מהממסד הנוצרי, אולם לטענת הפרופסור שלושה גורמים עיצבו את החשיבות של הנצרות הגנאית ברחבי העולם: הזרם הפנטקוסטלי של הנצרות שנפו במדינה, עבודת אל משולהבת, וכן אמונה בניסים. "האמונה הפנטקוסטלית מבטיחה למאמיניה פריצות דרך בחייהם.. אתה מתפלל, נותן מעשר, וכך תשיג (את מה שאתה חפץ בו)". הכנסיות לטענתו התרחבו וגדלו בגלל שהסמכות שלהם עברה דרך החוויה הרוחנית, במקום דרך היררכיה דתית או חינוך פורמלית. "האמונה הנוצרית הגיעה אלינו מצפון אמריקה, ואנשים היו פתוחים לגביה משום שהיא שילבה אמונות מסורתיות – אליה אנשים פנו בשביל לפתור בעיות חברתיות שיש להם".

    היא הצליחה לכבוש את לבבות ההמונים גם בזכות האלמנט הבידורי שלה. כמרים עשירים נתפסים כאנשים שבורכו על ידי האל, והבידור שהם מספקים הפך לחלק מהתרבות הפופולרית במדינה. ננה קופי-אקואה, מטיף מקומי, מספר בכתבה שמנהיגים נוצרים במדינה מטעימים עצמם לתרבות הגנאית. "יש כאן דור חדש שלא רוצה להתנצל על כך שהוא אפריקאי, ובאותה נשימה מבקש גם לחבק את הנצרות".

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    הקשר הישראלי של בחירות 2013: ראיון עם פוליטיקאי המאשים את חברת "ניקוב" בזיוף הניצחון של רוברט מוגבה

    בשלוש השנים האחרונות נכנס ביטוי סלנג חדש ברחובות הבירה הרארה. "שמעתי אותו באירועים רשמיים ובמסיבות. הטיה של המילה "ניקוב", כלומר שרימו אותך. 'Are you trying to Nikuv me?', או פשוט 'היה לי פאנצ'ר באוטו בדרך לפגישה, I'm so nikuved", יעל אבן אור, בוגרת התכנית הבין אוניברסיטאית ללימודי אפריקה באוניברסיטת תל אביב וכיום עיתונאית בארצות הברית, פרסמה השבוע כתבה נרחבת על ההאשמות נגד החברה הישראלית והביטוי שהושרש בעקבותיו.

    עשרות הפגמים והריגות במערכת האלקטורלית של זימבבווה נעלמו מעיני התקשורת המערבית והמפקחים הבינלאומיים, אשר הכריזו שבחירות 2013 היו "חופשיות והוגנות". סיפור אחד חשוב שנעלם מעיניהם הוא המעורבות של Nikuv, חברת טכנולוגיית מידע אשר פועלת במדינה.

    "You want to Nikuv me right now, don't you?", מצטטת אבן אור בכתבה את אוברט גוטו, עורך דין ודובר מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר במדינה (MDC, התנועה לשינוי דמוקטי) בפגישה עמו. גוטו התראיין אינספור פעמים אחרי בחירות 2013 בנוגע לחשד שהחברה הישראלית זייפה את הבחירות שהביאו לניצחון מוגבה. לטענתו החברה ייצרה סוג מיוחד של דיו שיכול להיעלם, וכך על פי הדיווחים פתקי הצבעה שעליהם היה רשום שמה של מפלגת האופוזיציה כלל לא נספרו.

    לטענת אבן אור אנשים רבים מאמינים שאכן ניקוב אחראית לזיוף הבחירות. רגע לפני שהם התקיימו, התקשורת במדינה עסקה באופן קבוע ב"חברת הצללים" הישראלים, וכך גם עיתונים בריטים ודרום אפריקאים שסיקרו את החברה והביעו חשד שמעורבים בה גורמי מוסד ואנשי ביטחון ישראלים בדימוס ששהו בבירה. הזעם על החברה אבל בעיקר על תוצאות הבחירות של 2013 עדיין נוכח בחברה המקומית.

    לקרוא עוד >>
play

       יוסו נ'דור - "מהגרים" / סנגל / הופעה חיה באתונה (1987)