לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

17-23/6/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • כלכלה

    גלובליזציה: מפעלים חוזרים למדינות העשירות

    מגפת הקורונה חוללה שינויים במגמות גלובליות רבות, בניהן – הגלובליזציה עצמה עומדת בסימן שאלה. השיבושים בשרשראות אספקה גלובליות נפגעו מאוד במהלך הקורונ,ה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה רק מחריפה ומקצינה את המשבר.

     

    בשבועות האחרונים מספר מדינות בעולם החליטו להפסיק לייצא מוצרי מזון בסיסיים, מתוך חשש לתלות במדינות חיצוניות בדבר כל כך בסיסי. בכתבה ניתן לקרוא על עוד תהליך מעניין, ואולי אף מפתיע, בו חברות גדולות ממדינות עשירות, חברות שעד עכשיו הקימו מפעלים במדינות בהן יכלו לשלם בזול לעובדים ועל מוצרי גלם, מתחילות להחזיר את מפעלי הייצור קרוב לבית.

     

    אחד ההסברים לתופעה הוא חוסר היציבות שהייתה בשרשראות אספקה עולמיות בשנתיים האחרונות. אילו עוד הסברים יש לתופעה? האם מדובר במגמה שתלך ותתגבר? או בטרנד חולף שמושפע מהתנודות העולמיות הדרמטיות של השנים האחרונות?

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Reuters, Maxar Technologies)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    טנזניה: הממשלה נגד המסאי

    אחרי ששבוע שעבר סיפרנו לכם על משפחת מסאי טנזנית ראשונה שעזבה את השמורה מרצונה, השבוע נגלים בפנינו פרטים נוספים. במהלך השבוע התקבלו דיווחים על כך שכוחות הביטחון הטנזנים מפנים בכוח חלק מבני המסאי. וכל זאת לטענת המקומיים, לא במטרה להגן על הטבע, כפי שנטען תחילה, אלא בשביל לייצר ספארי תיירותי ושמורה לצייד חוקי.

     

    בשבוע האחרון נראו גם בני מסאי מקניה השכנה שחצו את הגבול לטנזניה במטרה לעזור לקבוצה הטנזנית להגן על שטחה ולהיאבק בהחלטות הממשלה.

     

    נקווה שהמאבק הזה יגיע לסופו בקרוב ועם כמה שפחות נפגעים, ושהפתרון שיימצא יטיב עם בני האדם והחיות כאחד.

     

    (כתבה: africanews. ציור: THIS IS AFRICA)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    קניה: פוליטיקה, אקדמיה וקרקס

    כל פעם כשמתקרבים לבחירות בקנייה מתחיל מופע מוזר – פתאום האוניברסיטאות עולות לבמה ומקבלות תשומת לב רבה, הן מהפוליטיקאים עצמם והן מעיתונאים ומבקרי משטר. התמימים או האופטימיות בנינו היו יכולות לטעות כי מדובר בסימן טוב, מדינה בה האקדמיה מקבלת מקום משמעותי בפוליטיקה. אך כמובן, לא זאת הסיטואציה.

     

    בקניה קיים חוק שמחייב כל אדם שרץ למשרה ציבורית להיות בעל תואר אקדמי. בין אם נשיא, סנטור או מנהל במגזר הציבורי, כולם וכולן חייבות להיות בעלות תואר אקדמי ממוסד מוכר. החוק הזה, שאולי נשמע הגיוני, ייצר שוק של תארים מזויפים ותארים שהושגו במרמה.

    במקביל לנהירה של אנשי הציבור והניסיונות לרכוש תואר (בכל דרך שהיא), ישנה תנועת נגד שמנסה לחשוף את כל אותם האנשים שלא הרוויחו ביושר את התואר שלהם.

     

    גם בישראל לתואר אקדמי יש משמעות רבה וביותר ויותר עבודות דורשים השכלה אקדמית וניסיון. ולמה לא לצבור את השניים האלה ביחד? זאת הזדמנות מצוינת להזכיר שההרשמה לתואר ראשון בלימודי אפריקה ולתוכנית הבין לאומית לתואר שני עכשיו בעיצומה!

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: A Chiselled Cornucopia)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: לימוד מכונות

    במשך שנתיים עבדו כ12 תלמידים ללימודי מכונות בגילאי 15-20 מאזור גומא (Goma) שבמזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC) בניסיון לפרוץ דרך ולעלות על המפה. התלמידים החרוצים והמורה השאפתן שלהם עבדו יום ולילה במטרה לממש את כל הלימודים הקשים שלהם ולהצליח לייצר רכב אמיתי שעובד ונוסע.

     

    בעזרת חומרים משומשים ופסולת בלבד, בלי שום מימון, הצליחו התלמידים ליצור רכב גדול שמתפקד ונוסע. כעת, לאחר שקיבלו תשומת לב תקשורתית, מקווים התלמידים למצוא תורמים שיראו את הכישרון והעבודה הקשה שיש בהם ויעזרו להם לממש אותו בדרכים נוספות ומעניינות.

     

    אתן עסוקות מידי בשביל לקרוא כתבה עכשיו? לא נורא! לכתבה זו מצורף סרטון!

     

    (כתבה וצילום: africanews.)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אוגנדה: עבודות יד שמצילות נפשות

    עבור נשים רבות שחולות בסרטן השד, המחשבה על כריתת חזה מפחידה וקשה. אחרי מלחמה ארוכה ועיקשת במחלה, השינוי הפיזי הניכר לעין משפיע פעמים רבות על הדימוי העצמי ועל תחושת הביטחון בחברה ומעצים את הקשיים הנפשיים בנוסף לקשיים הפיזיים.

     

    סרטן השד באוגנדה הוא הסרטן השני בשכיחותו, והוא אחראי למקרים רבים של מוות. עבור נשים רבות, רכישה של פרוטזות מקובלות היא יקרה מידי ולא נמצאת בהישג ידן. מרגרט אוקאלו (Margaret Okello), מחלימת סרטן השד מזה 15 שנה, החליטה שהיא תעשה כל שביכולתה בשביל להקל את תהליך ההחלמה עבור נשים. היא הקימה ארגון שמכין ומוכר פרוטזות במחיר נגיש, 10$, מה שמאפשר לנשים רבות לרכוש אותן ומקל על תהליך ההחלמה הנפשית שלהן.

     

    אין לכם כוח לקרוא עכשיו? אל תדאגו! לכתבה זו מצורף סרטון!

     

    (כתבה וצילום: africanwes.)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    ניגריה: בישול במים

    כמעט כל שבוע אני עוסקת פה במשהו שקשור למשבר האקלים ופתרונו, וזה לא במקרה – משבר האקלים הוא הדבר הכי גדול שכולנו נאלצים ונאלץ להתמודד איתו במהלך חיינו. אמנם בישראל עדיין לא חווים את השפעות משבר האקלים בצורה הרסנית, אך במדינות רבות אחרות הוא כבר זורע הרס וגובה חיים.

     

    כמו שאמר אפלטון – "הצורך הוא אבי ההמצאה", לכן אין סיבה להפתעה כשאנחנו רואות המצאות יוצאות דופן וחדשניות שביכולתן להתמודד או להיאבק במשבר האקלים צצות באפריקה. כך המקרה גם הפעם – צעיר ניגרי שרואה את ההשלכות ההרסניות של ביעור עצים ושימוש בפחם עץ לבישול במדינה שלו המציא פיתוח גאוני!

     

    בעזרת מים, לחץ אוויר והבנה כימית הוא יצר מבער "גז" שניתן להשתמש בו לבישול! הפיתוח עוד בשלביו הראשונים, אך יש לחידוש הזה פוטנציאל להיכנס לשוק האנרגיה ולחולל בו מהפך!

     

    (כתבה וצילום: DW)

    לקרוא עוד >>
play

המוזיקה של כף ורדה (Cape Verde) כובשת את העולם, אז למה שאנחנו לא נהנה ממנה גם? קבלו את Ade da Costa, זמר צעיר ומוכשר עם שירים באווירה מושלמת לשישי בצהריים!