לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

24-30/6/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

השבוע לקח לי הרבה זמן להכין את הידיעון, ולא סתם. זה השבוע האחרון שלי כעורכת השבוע באפריקה!

בשנה האחרונה זכיתי כל שבוע מחדש לצלול לתוך חדשות היבשת, להכיר צדדים חדשים ומגוונים ביבשת ולהביא מעצמי ומהתחומים שהכי ריתקו אותי. זכות אמיתית!

תודה רבה לכל מי שקראה וקרא, מקווה שהיה מעניין ובטוחה שבהמשך יהיה מעולה - בזכות כרמית וולברג המדהימה שתיכנס לתפקיד העורכת, אחרי שהידיעון יצא לפגרה קצרה.

קיץ נעים לכולםן

לוגו אפריקה

עורכת פעם אחרונה: אלה אלף

  • תרבות

    רואנדה: עצמאות לא חגיגית

    היום, ה1.7.22 רואנדה מציינת 60 שנה מאז שיצאה לעצמאות מהשלטון הקולוניאלי של בלגיה. למרות המספר העגול והיפה ובניגוד לרוב המדינות בעולם שחוגגות את יום העצמאות שלהן בפסטיבלים, טקסים ומסיבות גדולות, ברואנדה האירועים יחסית מושתקים.

     

    למרות שיום העצמאות ברואנדה הוא יום חג ציבורי, אין כלל חגיגות לאומיות. במקום זאת, ממשלת רואנדה מציינת שלושה ימים לאחר מכן את יום השחרור, או כפי שהוא מוכר ברואנדה – Kwibohora – אשר מציין את ניצחון הRPF (החזית הפטריוטית של רואנדה) בהובלת הנשיא פול קגמה על הדיקטטורה הרצחנית ועל הכוחות שהובילו את רצח עם הטוטסי ב1994.

     

    (כתבה: DW צילום: AP)

    לקרוא עוד >>
  • מדע

    ארכאולוגיה: הצלילים אליהם רקדו

    אחת הדרכים בהן ארכאולוגים לומדים ומלמדים אותנו על העבר הרחוק היא באמצעות בחינה של ציורי קיר ומערות. אבל למרות כל התיעודים והידע שיש לנו היום על בני האדם שחיו בתקופות כל כך קדומות, אין לנו תיעוד של הקול שלהם, או של המוזיקה הם שמעו.

     

    המחקר הייחודי שערכו כותבי המאמר מנסה לגלות בדיוק את זה – לגלות את הצלילים העתיקים. החוקרים לקחו ציור קיר שמתאר מספר אנשים שמחזיקים מעין אבנים שקשורות למקל עם חוט, וייצרו תעתיקים של אותם האינסטרומנטים בעזרת ממצאים ארכאולוגים, שחזורים ובנייה מחדש. לאחר שסיימו לבנות, ניסו להבין למה שימשו אותם החפצים והגיעו למסקנה שכנראה מדובר בסוג של כלי נגינה קדום מאוד.

     

    בכתבה – הקלטה של אותו הכלי!

     

    (כתבה: THE CONVRSATION צילום: Neil Rusch)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    דרום אפריקה: הזכות למות

    אם לאנשים יש זכות לחיות, יש להם גם זכות למות? השאלה הזו בדיוק נידונה כעת בדרום אפריקה, כאשר הבעלים של חברת DignitySA מואשמים ברצח. החברה הזו מציעה סיוע לאנשים שרוצים למות ואין ביכולתם לעשות זאת בעצמם, בעיקר אנשים זקנים שאיבדו יכולות פיזיות.

     

    אחד ממייסדי החברה, שון דיוויסון (Sean Davison) מזכיר את הארכיבישוף המנוח והמוערך דזמונד טוטו (Desmond Tutu) שהצהיר בפה מלא שהוא היה רוצה שתהיה לו את האפשרות לקבל סיוע בסיום חייו, מתוך אמונה שלאנשים גוססים צריכה להיות היכולת להחליט איך ומתי הם רוצים לעזוב את עולם החיים.

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Gallo Images / Brenton Geach)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    נגישות וידע: משבר ההריונות הלא מדובר

    כמעט חצי מכל ההריונות בעולם כולו, כ121 מיליון בשנה, הם הריונות לא מתוכננים. היקף התופעה משפיע על חייהן של נערות ונשים בעולם כולו וכמובן גם על משק הבית בו הן חיות, החברה שלהן ואפילו על ההתפתחות הכלכלית הגלובלית.

     

    רבים מההריונות הללו נובעים מקיום יחסי מין בלי אמצעי מניעה מספקים או ממידה מסוימת של כפייה לקיום יחסי מין. הנתון המטורף על כמות ההריונות הלא מתוכננים בשנה, על רקע החלטת ארה"ב האחרונה שמעבירה את סמכות החקיקה על הפלות למדינות, ממחישה שוב את המציאות הלא נתפסת בה לנשים אין זכות מלאה על גופן ועל עתידן.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    משבר יבשתי: חקלאות לא אכילה

    למרות שפע של שטח, יבולים מקומיים מזינים ומגזר חקלאי בפריחה, רוב מדינות יבשת אפריקה מייבאות את רוב הדגנים שאזרחיהן צורכים. אחרי שנים של בצורת, מגפה בין לאומית ועכשיו מלחמת אוקראינה-רוסיה - עם המצור הרוסי על אוקראינה והסנקציות העולמיות על רוסיה, גורמות לעלייה במחירי המזון והדלק העולמיים ולמשבר מזון שהולך ומחריף במדינות רבות, וגם ביבשת אפריקה.

     

    המגזר החקלאי באפריקה הוא סקטור גדול ומכניס מאוד, אבל רוב היבול הוא יבול לייצוא ולא לצריכה מקומית מזינה – קקאו, קפה, טבק וכותנה לייצור שמן הם בין היבולים המובילים. בינתיים, רוב הדגנים המזינים, כדוגמת חיטה ואורז, מיובאים ממדינות אחרות, בעוד דגנים מקומיים ומזינים ביותר לא מטופחים מספיק.

     

    כעת מדינות אפריקאיות רבות עושות מאמץ להפוך להיות בלתי תלויות באספקת המזון של אזרחיהן.

     

    (כתבה: DW צילום: Mary Evans Picture Library/picture alliance)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    ניגריה: מיצוי קשיו

    ניגריה היא יצאנית הקשיו השישית בגודלה בעולם! כ80% מתוצרת הקשיו של ניגריה מיוצאת למדינות אחרות להמשך עיבוד (בעיקר ויאטנם והודו). אבל אגוז הקשיו הוא רק חלק קטן מהתוצרת של עץ הקשיו, ולמרות זאת שאר המרכיבים לרוב נזרקים.

     

    אגוז הקשיו הוא רק חלק קטן מהפרי, רוב פרי הקשיו הוא "תפוח" הקשיו, חלק בשרי ומלא בויטמינים ומינרלים. למרות שהוא מזין מאוד, ה"תפוח" הזה גם מאוד לא טעים… מה שגורם לכך שזורקים אותו בדרך כלל ומשתמשים רק באגוז המוכר.

     

    מחקר חדש בוחן את הדרכים בהן ניתן להשתמש במרכיבים הפחות משומשים של קשיו, בשביל לבזבז פחות ולהרוויח יותר מהפרי הזה, שמלא בחומרים חיוניים.

     

    (כתבה: THE CONVRSATION צילום: iStock)

    לקרוא עוד >>
play

השיר של השבוע הוא שיר מצחיק עם קליפ הומוריסטי של הזמר Jah Prayzah מזימבבואה, בו הוא מציג סיטואציות מצחיקות של מפגש בין בן זוג והוריה של בת זוגתו, סיטואציות חוצות תרבויות, עם ניחוח אפריקאי. במיוחד לשבת עם אווירה טובה!

המון בהצלחה לכרמית!

ניפגש בסוף הפגרה, כקוראת אדוקה (: