לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

30/10-3/11/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: כרמית וולברג

  • סיכסוכים

    אתיופיה: נפתחו שיחות השלום בין הממשלה ללוחמים בחבל התיגראי.

    לאחר עיכובים ודחיות בשבוע שעבר נפתחו שיחות השלום בין הממשלה הפדרלית באתיופיה לבין המורדים מחבל התיגראי. השיחות שהיו אמורות להסתיים ב-30 באוקטובר הוארכו בעוד מספר ימים. הפרטים על תוכן השיחות שנערכות בפרטוריה, דרום אפריקה טרם נחשפו והתקווה היא שהן יובילו להפסקת פעולות האיבה בין הצדדים לאחר יותר משנתיים של לחימה.

     

    כתבה וצילום: AfricaNews/AP.

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אפריקה: לקראת ועידת האקלים בשארם א-שייח.

    בשבוע הבא צפויה להיפתח ועידת האקלים של האו"ם בשארם א-שייח שבמצרים. על אף הביקורות הרבות על גרין ווש ומעורבותם של תאגידים מזהמים בועידה, ועידה זו היא משמעותית למדינות אפריקה שמשבר האקלים הינו בגדר איום קיומי עבורן. הכתבה הבאה מנתחת את הנושאים העיקריים שעל מדינות אפריקה לקדם ולדרוש במסגרת הועידה. נמשיך ונעדכן על ההתפתחויות בשארם א-שייח בשבוע הבא.

     

    כתבה: African Arguments. צילום: UN Women/Joe Saade.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    גאנה: לאחר שבע שנים של שיפוצים המוזיאון הלאומי נפתח מחדש.

    המוזיאון הלאומי של גאנה פתח מחדש את שעריו לאחר שבע שנים שבהן היה סגור לשיפוצים. המוזיאון נפתח לראשונה בשנת 1957 כחלק מהחגיגות לציון עצמאות המדינה. הכתבה הבאה סוקרת את עברו של המוזיאון ואת ההתמקדות שלו בעבר המפואר של אפריקה מחד, וחוסר העיסוק בעברה הכואב של גאנה מנגד, זאת עד שבמהלך שנות ה-90 החל המוזיאון להציג תכנים שעסקו בסחר העבדים הטרנס אטלנטי.

     

    כתבה: The Conversation. צילום: Shutterstock/Felix Lipov.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    דרום אפריקה: לאחר קרב ירושה ארוך הוכתר מלך הזולו.

    לאחר מאבק ירושה ארוך הוכתר השבוע בטקס חגיגי מלך אומת הזולו בדרבן שבדרום אפריקה. הטקס ההיסטורי הוא הראשון שנערך במדינה מאז סיום משטר האפרטהייד  בשנת 1994. המלך זכה להכרה רשמית מנשיא המדינה סיריל רמפוזה שהעניק לו תעודת הוקרה. חמישית מאוכלוסיית דרום אפריקה משתייכת לקבוצת הזולו וזוהי הקבוצה האתנית הגדולה במדינה. הכתרה זו נערכה כחודשיים לאחר ההכתרה המסורתית שהתקיימה בארמון קוואנגלמננקנגאן (KwaKhangelamankengane)  שבמחוז קוואזולו-נטאל.

     

    כתבה: BBC. צילום: Twitter/KZN Provincial Gov.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: פרויקט דיגיטציה חדש מבקש להנגיש את ההיסטוריה של אפריקה לציבור ברחבי העולם.

    בקניה פרויקט דיגיטציה חדש מבקש להנגיש את הידע ההיסטורי על המדינה ועל אפריקה. ההיסטוריונית צ'או טאינה מאינה (Chao Tayina Maina) שמנהלת את הפרויקט מדגישה את חשיבותו לא רק בנגישות לידע אלא גם בדרך בה מוצגים החומרים והפרספקטיבות השונות כלפי ההיסטוריה המקומית. עוד על הפרויקט המרתק בכתבת הוידאו הבאה.

     

    כתבה: DW. צילום: DW/Book Bunk Trust.

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    דרום אפריקה: אלפים השתתפו במצעד הגאווה.

    לאחר שנתיים של הפוגה בעקבות מגפת הקורונה, בסוף השבוע האחרון נערך מצעד הגאווה ביוהנסבורג ואלפים השתתפו בחגיגה. האירוע נערך תחת אבטחה גבוהה וזאת לאור התראות שיצאו מטעם משרד החוץ האמריקאי על האפשרות למתקפת טרור באזור. ההתראות הכעיסו את הרשויות במדינה והנשיא רמפוזה טען כי הן יצרו פאניקה מיותרת. כאמור, למרות האזהרות אלפים השתתפו במצעד. דרום אפריקה הייתה המדינה הראשונה באפריקה שאיפשרה נישואי להט"בים, אך עם זאת עדיין קיימות סטיגמות לגבי הקהילה ולכן קיום המצעד הוא בעל חשיבות גבוהה עבורה.

     

    כתבה: The Guardian. צילום: Michele Spatari/AFP/Getty Images.

    לקרוא עוד >>
play

השבוע אנחנו מביאים לכן את סונה ג'וברטה מגמביה. ג'וברטה שגדלה בבריטניה וגמביה מנגנת בכלי המיתר קורה, כלי ייחודי לבני המנדינגו במערב אפריקה. הוידאו שמלווה את השיר "גמביה" מציג את הנוף האנושי והמסורות המיוחדות של המדינה.