לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

12-18.4.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    סודן: ההפיכה הצבאית המבולגנת ביותר בהיסטוריה

    בשבוע שעבר (ה') הצליח העם הסודני לעשות את הבלתי יאומן ולהפיל את עומר אל-בשיר, נשיא סודן, לאחר שלושים שנות שלטון. מאז עבר על המדינה שבוע סוער ומלא תהפוכות, בו עדיין לא הוכרע גורל המהפכה. המאבק המרכזי על השליטה במדינה הוא בין הכוחות האזרחיים של הארגונים שעומדים בראש המחאה לבין החונטה הצבאית שלקחה פיקוד מאז הפלתו של באשיר.

     

    המועצה הצבאית נוקטת צעדים מהוססים אל מול המפגינים ונראה שהיא אינה יציבה. בתחילה הנהיג אותה עוואד איבן-עוף (Awad Ibn Auf), גנרל מקורב לאל-בשיר, אשר התפטר מהתפקיד לאחר יממה בעקבות דרישות המפגינים. לאחריו התמנה לתפקיד עבדל פתח אל-בורהן (Abdel Fattah al-Burhan), אשר היה אחראי על החיילים הסודנים שנלחמים בתימן לצד סעודיה. המועצה הכריזה שהיא תנהיג את המדינה לאורך השנתיים הבאות ולאחר מכן יתקיימו בחירות אזרחיות.

     

    האיחוד האפריקאי הוציע הצהרה אשר קוראת למועצה הצבאית בסודן להעביר את השלטון לידי ממשלה אזרחית זמנית תוך 15 ימים. אם לא תקיים זאת היא תושעה מהאיחוד האפריקאי. גם האיחוד האירופאי אינו מכיר בלגיטימיות של המועצה הצבאית. למרות מהלכי הצבא להשאיר את השלטון בידיו האזרחים מפגינים עמידות ולא עוזבים את הרחובות. גם לאחר שהצבא דרש השבוע מהמפגינים לסיים את המחאה לאור ההתפתחויות ואף ניסה להטיל עוצר, ההפגנות המשיכו להתקיים. הצבא נסוג מהחלטתו לקיים עוצר ולא קיים עימות עם המפגינים שלא צייתו לפקודתו. עומר אל-בשיר נמצא כעת בכלא כובר בחרטום, אליו הוא הועבר מביתו ביום ג'. ישנם דיווחים על כך שאוגנדה מתכננת להציע לו מקלט מדיני, זאת למרות כתב האישום הקיים נגדו בבית המשפט הבינ"ל בהאג.

     

    מגדי אל-גיזוולי ( Magdi el-Gizouli), חוקר המתמחה בסודן, אומר שהפעילות הפוליטית בחרטום נמצאת בשיאה, אך חלון ההזדמנויות של המפגינים לחולל שינוי הולך ומצטמצם. לדבריו, המפגינים צריך לחדד את דרישותיהם ולהציג חזית מאוחדת כנגד הצבא על מנת להצליח לקבל את השלטון.

     

    (כתבה: New York Times, צילום: The Nation)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    לוב: המלחמה על טריפולי

    לוב ממשיכה להיות קרועה בין שני כוחות הנלחמים על השליטה בה. כעת הקרבות מתחדשים בעוצמה חזקה באחד ממעוזי השליטה החשוב ביותר במדינה, העיר טריפולי. העיר נשלטת על ידי הממשלה בהנהגת פאיז א-סראג' (Fayez al-Sarraj), אשר מקבלת את תמיכת האו"ם ומוכרת בעולם כממשלת לוב. מיום ה' בשבוע שעבר החלה המתקפה של כוחותיו של הגנרל חליפה חפטר שבסיסם נמצא במזרח המדינה. חפטר זוכה לתמיכה ממצריים בזכות ידידו הגנרל עבד אל-פתח א-סיסי.

     

    ההתקפות הקשות מצד הצבא הלאומי של לוב בהנהגת חפטר כוללות גם הפזגות אוויריות אשר זורעות הרס עצום בעיר. על פי הערכות האו"ם נהרגו עד כה מעל ל-150 אנשים, כ-614 נפצעו ועוד כ- 18,000 נעקרו מבתיהם. האיחוד האירופאי מודאג מאוד מהסיטואציה ומגלי ההגירה הצפויים להגיע לחופי אירופה מטריפולי ההרוסה.

     

    פאיז א-סראג', ראש ממשלת לוב, אמר בהודעה לעיתונות שהצבא של חפטר תוקף מטרות אזרחיות ללא רחמים כמו בתי ספר, בתי מגורים, כבישים ובתי חולים. האידיאולוגיה העומדת מאחוריו פעולותיו של חפטר היא מלחמה בטרור אך למעשה הוא תוקף רק אזרחים. שליח האו"ם ללוב, גסן סאלאמה (Ghassan Salamé), טוען אף הוא שחפטר מנסה להשתלט בכוח על המדינה ופעולותיו לא נועדו למנוע טרור אסלאמי.

     

    אזרחי לוב נותרו לכודים בין הפטיש לסדן. בטריפולי חיה כשליש מאוכלוסיית המדינה הנמצאת כעת תחת סכנת חיים אמיתית. לעת עתה הקהילה הבינ"ל אינה מתערבת בכוח צבאי, בעוד המשבר ההומניטרי הולך ומתפתח.

     

    (כתבה: The Guardian, צילום: Ahmed Jadallah/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סומליה: מהומת נהגי הריקשות

    מהומות מחאה אלימות של צעירים במוגדישו, סומליה, התפרצו השבוע (ש') עקב האלימות המשטרתית הגואה. בתקופה האחרונה נהגי ריקשות נהפכו למטרות של שוטרים סומליים צמאי דם. בשבת נהרג עוד נהג ריקשה ששמו דיק פולי בסלאווי (Deeq Fooley Baaslaawi) והוא בן 24. דיק היה שחקן כדורגל שהשלים הכנסה בעזרת נהיגה בריקשה. את הריקשה קנה לו אביו והוא עבד על מנת להחזיר לו את ההלוואה. אך לפני שהספיק דיק לשלם לאביו את החוב, נגדעו חייו על ידי המשטרה. על פי עדי ראייה השוטר התערבב בהמון וברח. נהג ריקשה נוסף נהרג בחודש שעבר על ידי שוטר, וגם בתקרית זו השוטר ברח והתחמק מעונש.

     

    בעקבות התקרית, מאות צעירים זועמים יצאו להפגין ברחובות מוגדישו ושיתקו את העסקים במרכזה. המפגינים יצאו בקריאות נגד השלטון ולמען עשיית צדק עם נהגי הריקשות, הם חסמו כבישים ושרפו צמיגים במשך שעות ארוכות.

     

    בסומליה הצעירים מרכיבים כ-80% מהאוכלוסייה וכ-70% מהם מובטלים. במצב נפיץ זה הרג נהג הריקשה הצעיר, שניסה להתפרנס בכבוד, הצית את המחאה כמו אש בשדה קוצים. המשטרה הגיבה להפגנות באלימות, ולפחות כ-10 אנשים מתו כתוצאה מאש המשטרה נגד המפגינים.

     

    (כתבה:Goobjoog ,צילום: Goobjoog)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    קונגו: נשים מתאגדות למען זכויותיהן

    אחת התעשיות הידועות ביותר לשמצה בעולם היא תעשיית כריית המינרלים בקונגו. תעשייה זו, אשר מספקת חומרי גלם לתעשיית הרכב, המחשוב והאלקטרוניקה, מחזיקה במוניטין של העסקת ילדים, ניצול עובדים ופגיעה בבריאות ושחיתות.

     

    צלמת העיתון Al-Jazeera נסעה למדינה על מנת לתעד את הפעילו של קבוצת נשים אשר פועלת ליצירת סביבת כרייה בטוחה לנשים בקונגו. הקבוצה הנקראת RENAFEM (National Network of Women in Mining) פועלת בעיירת הכורים קמיטוגה (Kamituga). קמיטוגה יושבת על אזור ששווי המינרלים בו מוערך בכ-24 טריליון דולר, אך למרות זאת תושבי העייריה הם עניים ביותר.

     

    השכבה שסובלת הכי הרבה מהניצול בתעשייה היא נשים. אנג'ליק ניראסאפארי, סוחרת מינרלים החברה בארגון אומרת: "להיות אישה בקונגו זה אתגר גדול, נשים הופלו במשך כל כך הרבה זמן שהן התחילו להאמין שהן נחותות מהגברים. ולכן גברים מרגישים שזה לגיטימי להתנהג כאילו הם באמת נעלים יותר".

     

    מאז שנת 2006 ארגון RENAFEM פועל ליצירת התאגדויות מקומיות של נשים בתעשיית הכרייה. מטרת ההתאגדויות היא יצירת רשת של תמיכה הפועלת לשיפור מצבן של הנשים. הודות לארגון, נשים רבות מודעות יותר לזכויות שלהן. אך לדבריה של אנג'ליק ניראסאפארי, אם רוצים לראות שינוי אמיתי ורחב מוסדות המדינה חייבים להתחיל להתערב בתחום.

     

    (כתבה:Al-Jazeera, צילום:INES DELLA VALLE/AL JAZEERA)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    סטארט-אפ: נקודת מפנה לתעשיית הסטארט-אפ באפריקה

    חברת המכירות האינטרנטית JUMIA היא פלטפורמת המכירות הגדולה ביותר ביבשת אשר פועלת ב-4 מדינות ובסיסה בניגריה. השבוע היא עשתה היסטורי והייתה לחברה האפריקאית הראשונה שנסחרת בבורסה בניו-יורק. הכניסה של JUMIA לבורסה מסמלת קו פרשת מים עבור קהילת הסטארט-אפים באפריקה.

     

    כבר ביום הראשון המנייה של החברה עלתה ב-75%. החברה משכה את תשומת ליבם של המשקיעים וקיבלה יום ראשון מוצלח למדי בבורסה. המנייה תומחרה ב-14.5$ ועד השעה ארבע אחר הצהריים היא טיפסה ל26$. JUMIA גייסה כ-196 מיליון ממשקיעים ביום זה. סשה פיוגנונק, מנהל של קבוצת JUMIA וג'ולייט אנאמה, מנהלת את JUMIA בניגריה, היו נוכחים בטקס ההשקה של החברה בפתיחת יום המסחר בבורסה.

     

    תעשיית הסטארט-אפ באפריקה צוברת תאוצה ככל שהעסקים מנוהלים בסטנדרט גבוה יותר, תשתיות האינטרנט הולכות וגדולות, והמשקיעים מתחילים להבין שיש ביבשת קרקע פורייה להשקעה. על פי חישובים שונים, הסטארט-אפים האפריקאים גייסו בין 700 מיליון דולר לבין 1.2 ביליון דולר בשנה שעברה. הדבר מעיד על כך שהיזמים האפריקאים כבר מוכנים לקחת את התעשייה לשלב הבא.

     

    (כתבה:Quartz ,צילום: Quartz)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אוגנדה: המצאה קטנה מצילה חיים רבים

    בכפר קטן באוגנדה, רופא קנדי ופקיד מרפאה אוגנדי מניפים הלוך ושוב סורק אולטרסאונד על חזהו של ילד  וצופים בריאותיו הקטנות על מסך האייפון שלהם. המכשיר החדיש בו הם משתשמים על מנת לבצע סריקת אולטרסטאונד נקרא Butterfly iQ. המכשיר פותח על ידי חברת Butterfly Network, הוא נייד וניתן לנשיאה כמו סטטוסקופ, והוא זול יחסית למוצרים אחרים בשוק, (מחירו הוא 2000 דולר). 

     

    ממציא המכשיר אומר שהוא מיועד במיוחד למדינות עניות בהן הגישה של האזרחים לבתי חולים שיכולים לבצע סריקות שכאלו היא מגובלת ביותר. הוא מוסיף ואומר "שני שלישים מהעולם אינם בעלי גישה לאולטרסאונד, כאשר שמנו את הכל על צ'יפ המחיר של המכשיר צנח ויכולנו למכור אותו לקהל הרחב".

     

    כעת, השימוש המרכזי במכשיר הוא על מנת לאבחן דלקת ריאות שהיא גורם מרכזי בתמותת ילדים, ולרוב אינה מאובחנת כראוי בגלל חוסר באמצעים טכנולוגיים. הצוות הרפואי האונגדי-קנדי אשר מפעיל את המכשירים בקליניקה הניידת, מצא שימושים רבים למכשיר כגון מציאה ואיפיון של גידולים, ובדיקת נשים הרות.

     

    המשימה המרכזית כעת היא להכשיר צוות מקומי להשתמש במכשירי האולטרא-סאונד לקרוא את הסריקות. ללמוד לפרש את הכתמים השחורים והלבנים באולטרסאונד כאיברים, כלי דם ולדעת לזהות גידולים ומחלות היא מיומנות מסובכת שדורשת למידה ארוכה. "The Gates Foundation" מפתחים כעת תוכנת לימוד לפקידי המרפאות המקומיים על מנת שידעו לאבחן דלקת ריאות ללא הכשרה רפואית מלאה.

     

    (כתבה:New York Times, צילום:New York Times)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    איי סיישל: להגן על הלב הכחול של כדור הארץ

    נשיא מדינת איי סיישל, דני פאורה, צלל לעומק האוקיינוס האטלנטי על מנת לקרוא לפעולה עולמית להגנה על האוקיינוסים אותם כינה "הלב הפועם הכחול של הכדור שלנו". פאורה שם את נושא שימור הסביבה בראש סדר העדיפויות שלו, ועל כן הוא נשא נאום בעומק של כ-120 מטרים מתחת לפני הים. הנשיא השתמש לשם כך בצוללת Ocean Zephyr שמשמת למשימות מחקר בעומק האוקיינוסים. הצוללת ממפה את קרקעית הים באזור איי סיישל ואמורה לספק מידע שישמש את מקבלי ההחלטות בכנס האומות באוקיינוס ההודי ב-2021.

     

    איי סיישל היא אינה האומה היחידה שקיומה מאויים עקב התדרדרות מצב האוקיינוס. כבר בחודש הקודם, אסון הציקלון במוזמביק סיפק נורת אזהרה כואבת לעתיד הצפוי למדינות השוכנות בסמיכות לים בעידן של התחממות גלובלית. בשנה הבאה, סיישל מתכננת להפוך 30% מהמים הטריטוריאליים שלה לשמורת טבע מוגנת. אומת האיים פגיעה במיוחד לנוכח ההרס של שוניות האלמוגים אשר מרכיבות רבים מהאיים, מספקות הכנסה מתיירות ושומרות על בריאות המערכת האקולוגית הימית.

     

    פאורה אמר בנאומו: "מפה אני יכול לראות לא רק את היופי המדהים של האוקיינוס שלנו, אלא גם את הדאגה שהוא צריך בדחיפות על מנת שיוכל להישאר במצב זה. זהו רגע היסטורי למדינה שלי". פאורה דיבר על הנזקים שבני האדם גורמים לאוקיינוס כתוצאה מזיהומו ומההתחממות הגלובלית אשר מחממת את מי הים וגורמת למותם של האלמוגים. הוא קרא לפעולה עולמית מאוחדת ומסיבית על מנת להציל את הים.

     

    (כתבה:IOL ,צילום: YouTube)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    הודעה: "השבוע באפריקה" יוצא לחופש

    בעקבות חופשת הפסח, בשבוע הבא לא יצא לאור הידיעון "השבוע באפריקה",

    עמכם הסליחה,

    חג שמח וחופשה נעימה ממרכז אפריקה.

play

 

    Habib Koité & Eric Bibb - Brothers in Bamako