לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

23-30.5.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    סודן: הדרך הארוכה למהפכה

    המגעים בין מפלגות האופוזיציה לבין המועצה הצבאית עדיין נמשכים. למרות הדיווחים על חתימת הסכם, הצדדים עדיין לא הסדירו את הסוגיות המשמעותיות הנוגעות לשליטה במדינה.

    בהסכם הוחלט שמפלגות העם והמועצה הצבאית ישלטו יחד במשך שלוש שנים, שבסופן יעבור השלטון לידי העם. נקודת המחלוקת המרכזית בהסכם היא לאיזה צד יהיה רוב במועצה השלטת החדשה שתוקם ומאיזה צד יגיע ראש המועצה.

     

    בניסיון לקדם את העברת השלטון מידי המועצה הצבאית לידי האזרחים, גם אם באופן חלקי, הכריזו ביום ו' מפלגות האופוזיציה על קיום שביתה כללית בת יומיים. אך ביום א' "מפלגת אל-אומה", אחת מן המפלגות בקואליציית מפלגות העם, הכריזה שהיא אינה תומכת בשביתה. הכרזה זו היא סימן ראשון לפיצול בין מפלגות גוש האופוזציה שפעלו עד כה כזרוע אחת כנגד הצבא. מפלגת "אל-אומה", המונהגת על ידי צדיק אל-מהדי, היא המפלגה אשר את ממשלתה הפיל עומר אל-בשיר, הנשיא המודח, לפני כ-30 שנים.

     

    אל-מהדי אמר שצעד רציני כמו שביתה כללית צריך להילקח בהסכמת כל מפלגות העם, ושבקרוב יתקיים דיון בנושא בנוכחות נציגים מכל המפלגות. הצעד עלול לסמן כיוון חדש של פילוג בין המפלגות, שיכול לסכן את כוחן אל מול המועצה הצבאית.

     

    (כתבה:Al-Arabia ,צילום: www.dohainstitute.org)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קניה: ביהמ"ש דחה את עתירת הלהט"בים

    פעילי הקהילה הלהט"בית הגישו עתירה לבית המשפט העליון על מנת לבטל את החוק האוסר על קיום יחסים הומוסקסואליים. השבוע (ו') שופטי בית המשפט דחו את עתירתם בטענה שהחוק לא יוצר אפליה במציאות. בנוסף, טענו השופטים, שהחוק מייצג את הערכים של קניה ושלכל מדינה יש זכות לקבוע את חוקיה על פי תרבותה.

     

    את התביעה הגישו האקטיביסטים כבר ב-2016 ובה הם ביקשו לבטל את עונש המאסר על קיום יחסי מין בין בני אותו המין, עונש היכול להגיע לעד 14 שנות מאסר. הפעילים קיוו שאם יצליחו לשנות את החקיקה הקולוניאלית המיושנת בקניה הם ישפיעו בכך על מדינות נוספות בהם קיים החוק נגד הומוסקסואליות עוד מהתקופה הקולוניאלית. אכזבתם הייתה מרה כאשר הוכרזה הפסיקה בנידון, ואנשים רבים בכו והפגינו מחוץ לכותלי בית המשפט.

     

    אחד מפעילי המאבק כתב ל-BBC באופן אנונימי את דעתו וחוויתו האישית בעניין פסיקת בית המשפט. הוא סיפר שלפני 13 שנה הוא לא יכל להעלות על דעתו שתהיה תנועת מחאה להט"בית. בעיניו עצם המאבק מראה על החוזק של הדור הצעיר שמוכן לצאת במחאה גלויה על זכויותיו והגדרתו העצמית. הוא מספר שלמרות ההפסד הוא גאה מאוד בחבריו לקהילה ולמאבק והוא בטוח שהקרב שלהם עוד רחוק מסיום ושהם יצליחו להגיע להישגים גדולים.

     

    (כתבה: BBC, צילום: Simon Maina/AFP/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    קמרון: המורים יוצאים לרחובות לדרוש בטחון

    התלמידים במחוזות דוברי האנגלית של קמרון החלו את תקופת המבחנים שלהם השבוע. הם נבחנו תחת שמירה כבדה של חיילים, מכיוון שהם מטרה לפעולות אלימות מצד לוחמים אנגלופוניים קיצוניים. קמרון קרועה זה זמן ממושך במאבק בין מיעוט דוברי האנגלית לבין רוב תושבי המדינה אשר דוברים צרפתית.

     

    קיצוניים הפועלים למען עצמאות האזורים דוברי האנגלית נקטו בחודשים האחרונים פעולות אלימות כלפי תלמידים ומורים בבית הספר באזור. המורים מוחים על כך שהמדינה אינה דואגת לביטחונם והם דורשים שינקטו צעדים בנושא.

     

    המורים צעדו ברחובות במנדה, היא העיר המרכזית במחוז האנגלופוני הצפון מערבי. בשבוע שעבר נרצח מורה ברחובות אלו, ראש נכרת והושאר ברחוב. הרצח צולם והועלה לרשתות החברתיות על ידי הרוצחים. ההנחה כעת היא שהרוצחים הם חברי קבוצה בדלנית אנגולפונית.

     

    בתי ספר נתפסים בעיניי המורדים כמעוז השליטה הצרפתית הממסדית ועל כן הם מכוונים את כעסם לעבר מורים ותלמידים. מאות מורים נהרגו, נפצעו, נחטפו עבור כופר או ספגו פגיעות ברכוש בשנים האחרונות.

     

    (כתבה: VOA, צילום: VOA)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    רואנדה: תעשיית אופנה תוצרת קיגאלי

    מת'יו רוגמבה הוא מעצב אופנה צעיר מקיגאלי, בירת רואנדה. חלומו היה להלביש את הכוכבים הגדולים של הוליווד, אך הוא לא הצליח לפרוץ מעבר לגבולות השוק המקומי. עד שהגיעה ההזדמנות שלו באירוע השקת הסרט "הפנתר השחור". הוא הצליח להגיע לפיטר ניונגו, אחיה של השחקנית הראשית בסרט,לופיטה ניונגו, ועיצב לו חליפה מחויטת הכוללת מוטיבים אפריקאים המייצגים את הסרט הפנתר השחור. תמונותיו של פיטר ברשתות החברתיות לבוש בחליפה בפרימרייה של הסרט זיכו את המעצב הרואנדי בכרטיס כניסה לזירת האופנה העולמית.

     

    הצלחתו של רוגמבה לא קשורה רק למזל ולקשרים, אלא למהלכים הכלכליים של רואנדה למען טיפוח תחום הטקסטיל והאופנה. רואנדה היא מדינה קטנה במזרח אפריקה, בה חיים כ-12 מיליון תושבים, והיא אחת הכלכלות המתפתחות בקצב המהיר ביותר בעולם. מטרתה של רואנדה היא להפוך ממדינה בעלת הכנסה נמוכה למדינה בעלת הכנסה בינונית עד שנת 2035.

     

    אחת היוזמות בתחום זה היא תוכנית "Made in Rwanda", שמטרתה לשמור על השוק המקומי הרואנדי מפני מוצרים מיובאים מחד, ומנגד לקדם מוצרים רואנדים בשוק הבינ"ל. היוזמה עושה זאת על ידי תמיכה פיננסית בעסקים קטנים, הורדת עליות הייצור למפעלים מקומיים, והגבלת ייבוא הטקסטיל למדינה.

     

    המעצבים הרואנדים הצעירים בסצנת האופנה השוקקת של קיגאלי אומרים שהם מחפשים לא רק ליצור בגדים איכותיים אלא להעביר דרכם את המורשת העיצובית והאומנותית של רואנדה. רוגמבה מוסיף ואומר שהאתגר הגדול ביותר של המעצבים הוא לשנות את דעת הקהל הרואנגדית: "התפיסה היא שכל מה שמקומי לא יכול להיות יוקרתי, וחייב להיות זול". אך במיגוד לתפיסה הרווחת למעצבי האופנה של קיגאלי יש הרבה מה להציע לרואנדה ולעולם בכלל.

     

    (כתבה: Quartz ,צילום: Quartz)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    גאנה: חקלאים עם תארים

    וזבאט קופי אזומה, סיים תואר ראשון ואז חזר לכפר בו גדל והחליט להיות חקלאי. אזומה מספר שבאזור בו הוא גר להיות חקלאי נחשב בושה. זהו מקצוע שמסמל עוני מכיוון שבאזור בה רוב החקלאות היא חקלאות קיום, ואדם המסתמך על המעדר ועט החפירה לקיומו נחשב עני ולא משכיל. על הרקע הזה בחירתו של אזומה נראית תמוהה.

     

    למעשה אזומה הוא חלק מקבוצה הולכת וגדלה של צעירים משכילים שבחרו בחקלאות כקריירה על מנת להפוך את התחום למקצועי ורווחי. הם קוראים לעצמם "agripreneurs", או בתרגום לעברית, יזמים-חקלאים. זהו אתגר לא פשוט להיות יזם-חקלאי בגאנה, הכבישים הלא מפותחים, רשתות הפצת מזון המועטות, ואספקת המים המשובשת הם קשיים המאיימים גם על חקלאים מנוסים.

     

    למרות חוסר הניסיון שלהם והאתגרים בשטח, היזמים-חקלאים מקווים "להפריח את השממה". אפריקה מחזיקה בכ-65% מהקרקעות הפוריות בעולם ולמרות זאת היא מייבאת אוכל במחיר 35 ביליון דולר כל שנה. חלומם של החקלאים החדשים הוא לייצר את אספקת המזון של אפריקה בתוך היבשת ולהוריד את התלות בייבוא.

     

    עמנואל אנאש-אמפרופי, הוא יזם חקלאי נוסף אשר עזב עבודה מבטיחה בתחום המשפטים לטובת עבודה בחקלאות. הוא מספר שכאשר הוא הבין שהירקות שהוא קונה בשוק הם מיובאים הוא הבין שהוא חייב לפתוח חווה. "איך אנחנו יכולים לייבוא כל כך הרבה ירקות בזמן שיש כל כך הרבה נוער מובטל ברחובות? איך יכול להיות שיש לנו את כל האדמה הזו, מזג אוויר טוב, הרבה מים, ועדיין אנחנו מייבאים?".

     

    (כתבה:The New York Times ,צילום:Nana Kofi Acquah for The New York Times )

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אוגנדה וקונגו: מתנגדים לכריית הנפט בשמורת הגורילות

    כ-50 ארגונים סביבתיים חתמו על מכתב שנשלח לנשיא אוגנדה ולמקבילו הקונגולזי, הקורא למדינות לעצור את פרויקט כריית הנפט והגז בסמוך לשמורת וירונגה (Virunga). במכתב טענו האירגונים שהכרייה תשפיע באופן שלילי ביותר על השמורה ועל הקהילות החיות בסמוך לה ותלויות במגוון הביולוגי בשמורה לפרנסתם.

     

    נקודת הקידוח המתוכננת לקום באוגנדה מכסה חצי מאגם אדוארד, והיא חלק מהשמורה המוגנת של פארק המלכה אליזבת השוכנת גם בסמוך לשמורת וירונגה שבקונגו, אשר הוכרזה כאתר מורשת עולמית של UNESCO. על פי הערכות של ארגוני סביבה, אם השמורה תנוהל בצורה נכונה היא עשויה להניב רווח של כ-235 מיליון דולר בשנה מתיירות המבוססת על צפייה בגורלית. הרווח המוערך הזה שווה לרווח השנתי של אוגנדה כולה מתיירות הגורילות.

     

    משרד האנרגיה האוגנדי טען, בתגובה למכתב, שמקבלי ההחלטות מודעים לרגישות האקולוגית של האזור והם יעשו כל שביכולתם למנוע נזק סביבתי. מאבקם של הפעילים הסביבתיים מעמיד את ממשלות המדינות בדילמה בין פיתוח תעשייה לבין שימור הטבע.

     

    (כתבה: The East African, צילום: Condé Nast Traveler)

    לקרוא עוד >>
play

 

Imarhan - להקת הרוק האלג'ירית שחבריה הם בני שבט הטוארג.