לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

27.6-5.7.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    ליבריה: מחאות ענק כנגד ג'ורג' וואה

    לפני כחודש, ב-7 ביוני, פרצו בליבריה ההפגנות האנטי-ממשלתיות הגדולות ביותר שראתה המדינה בעשור האחרון. אלפי אנשים יצאו לרחובות כדי לבטא את התסכול שלהם מהעוני, האינפלציה הגואה והשחיטות תחת משטרו של ג'ורג' וואה. "יש לנו נשיא שבונה אחוזות וחי בפאר, אבל מסרב לפרסם מהם נכסיו" כך אמרה אחת המפגינות, שהתלוננה על חוסר השקיפות השלטונית.

     

    בתגובה להפגנות הממשלה הפעילה את כוחות המשטרה והפעילה לחץ על שתי חברות טלפונים על מנת שיחסמו את הגישה לרשתות החברתיות. למרות הקשיים המפגינים היו נחושים שקולם יישמע. ביום שלאחר ההפגנה המארגנים פרסמו רשימה של דרישות מהנשיא וואה. הם דרשו שקיפות בנוגע לנכסיו של הנשיא ואף דרשו שיפסיק להשתמש במטוסים פרטיים. הם דרשו שיפטר את שר האוצר ואת נגיד הבנק המרכזי מכיוון שיש כנגדם חשד לשוחד. בנוסף דרשו המפגינים שהנשיא יקים בית משפט לעברות כלכליות ופשעי מלחמה. הם נתנו לנשיא אוליטימטום של חודש למלא את דרישותיהם, ותאריך היעד מתקרב במהירות.

     

    הנשיא ג'ורג' וואה, נבחר בשנת 2017 ובחירתו לוותה בגל גדול של תקווה. הוא נתפס בעיניי העם כאדם ישר ונקי כפיים והוא הבטיח לשפר את המצב הכלכלי, ליצור מקומות עבודה ולהילחם בשחיטות. רק 18 חודשים לתוך הקדנציה שלו וכבר האופטימיות הפכה לאכזבה. יוקר המחייה המשיך לעלות במהלך כהונתו, דבר משמעותי מאוד במדינה בה רוב האנשים מתקיימים על פחות מ-2 דולרים ליום.

     

    כבר לפני המחאה הנשיא ניסה לעשות כמה צעדים לשיפור המצב במדינה. הוא אמר שיפתח תעשייה חקלאית שתהווה חלופה לתעשיית הכרייה שהיא מקור ההכנסה העיקרי בליבריה. הוא אף הציע לקצץ את משכורות הממשלה. בנוגע לפרשיות השחיטות של שר האוצר ושל נגיד הבנק המרכזי, וואה הורה לפתוח בחקירת המקרה ובנוסף הורה על בדיקת שחיטויות בממשלה הקודמת. אך פעולות אלו לא סיפקו את המפגינים המתוסכלים, ולוואה עדיין יש ימים ספורים על מנת לעמוד בדרישותיהם של המפגינים.

     

    (כתבה:All Africa ,צילום: One)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ניגריה: התבטאות מדאיגה לגבי סחר בנשים

    משרד הפנים הבריטי נתפס השבוע באמירה מדאיגה כלפי סחר בנשים מניגריה לאירופה לתעשיית המין. בנייר המדיניות של משרד הפנים נכתב כך: "נשים שנסחרו וחוזרות מאירופה לארץ מוצאן, הן עשירות מעיסוקן בזנות נהנות ממעד חברתי-כלכלי גבוה, והן לא צפויות להיתקל בתגובות חברתיות שליליות כלפיהן".

     

    דר' שרלוט פרודמן, עורכת דין לזכויות אדם שמייצגת נשים שהיו קורבנות של סחר בבני אדם אומרת שהמצב שמשרד הפנים מתאר הוא שיקרי לחלוטין, ושעליהם להוציא התנצלות פומבית. היא מוסיפה ואומרת שהמצג השווא הזה מטווה את המדיניות העוינת של משרד הפנים כלפי נשים ניגריות שמבקשות מקלט באנגליה כתוצאה מסחר בבני אדם. "הנשים שאני מייצגת בבתי המשפט של ההגירה סובלות לרוב מפוסט-טראומה, והן תמיד עניות. לרוב הן נאנסו והוכו באופן תדיר והמשפחות שלהן בניגריה מתכחשות אליהן. חלקן אף מסתכנות בפעולת תגמול אלימה אם יחזרו הביתה".התפיסה השגויה שיש למשרד הפנים הבריטי על חייהן של הנשים הניגריות תגרום לקביעת מדיניות מחמירה עוד יותר לגבי בקשות המקלט של הנשים הללו, שכלל הנראה יקבלו סירוב לבקשותיהן להישאר בבריטניה.

     

    קייט אוסאמור, היא חברת פרלמנט ממפלגת ה-Labour העומדת בראש הוועדה הממשלתית בנוגע לניגריה. הוועדה חקרה את ההשפעה של הסחר בנשים מניגריה לאנגליה. על סמך מסקנות הוועדה אוסאמור אומרת :"זה מאוד מדאיג, זה מראה שמשרד הפנים לא מאמין לאנשים שעברו את החוויות האלה. הייתה מצפה שהרשויות ייקחו אותם, יקשיבו להם, ויבינו את הציפיות שלהם ולא יתייחסו לסחר בבני אדם כאילו זו העבודה של אותם קורבנות".

    (כתבה:The Guardian ,צילום:news rangers)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    מערב אפריקה: מטבע משותף לכל מדינות האזור

    ECOWAS, ארגון המדינות של מערב אפריקה, החזיר השבוע לחיים חלום ישן- יצירת מטבע משותף לכל מדינות האזור.הרעיון הוצע לראשונה בשנת 2000 ותאריך היישום שלו היה צפוי להיות ב-2003. מאז ביצוע הרעיון נדחה מספר פעמים, וכעת הוחלט שהוא יתממש בשנת 2020 ושמו של המטבע יהיה ECO. הממשלות באזור רוצות מאוד להגדיל את האינטגרציה הכלכלית בין המדינות, בנוסף למדיניות המעבר החופשי הקיימת באזור.

     

    אך קיימים מחסומים רבים על מנת להגיע ליישום הרעיון. זאת מכיוון שישנם הבדלים דרמטיים בין הכלכלות של המדינות השונות וברמת הפיתוח שלהן. ההערכה של הנהלת ECOWAS בנוגע לזמן ההשקה של המטבע אינה ריאלית ביחס למציאות המורכבת. בנוסף, הציפייה של ECOWAS בנוגע להשלכות החיוביות של המטבע המשותף גם היא אינה תואמות את המציאות. מומחים תוהים בנוגע לטיבה של תוכנית זו, ושואלים מהי המדיניות הכלכלית האחת שנכונה לשתי מדינות כה שונות כמו גאנה ובורקינה פאסו, והאם יכול להיות מטבע שיתאים לשתיהן ויטיב עם שתיהן.

     

    אחד המניעים לתוכנית הוא הרצון של שמונה ממדינות האיחוד להשתחרר ממטבע הפרנק המערב אפריקאי. בהסכמים היסטוריים הוחלט שהמטבע של הקולוניות הצרפתיות לשעבר במערב אפריקה יהיה צמוד לפרנק הצרפתי, ושהמדינות שמשתמשות בו יפקידו חצי מהטבע הזר שלהן בידי משרד האוצר הצרפתי. אך המניע מהווה גם מכשול לתוכנית, למרות הרצון להשתחרר מהשליטה הכלכלית הצרפתית, ההשתחררות ממנה היא בעייתית ומסובכת ועלולה לגרור השלכות קשות על הכלכלה במערב אפריקה.

     

    (כתבה: Quartz, צילום: CNN)

     לקרוא עוד >>

  • סביבה

    נמיביה: הפיל המפורסם ביותר במדינה ניצוד

    הפיל המפורסם ביותר בנמיביה, ששמו 'Voortrekker', שמשמעו חלוץ, ניצוד השבוע בתחרות צייד. הפיל האיקוני היווה אטרקציה עבור אלפי תיירים שבאו לראות את הטבע בנמיביה. לפני כעשר שנים, התחמק הפיל מכדורי הציידים, אך הפעם המזל לא היה לטובתו.

     

    הפיל נורה תחת אישור צייד של "פיל בעייתי", אך הדבר ככל הנראה היה שיקרי, כפי שטוענים כמה ארגוני שימור קהילתיים הפועלים באזור. הארגונים כתבו מכתב למשרד הסביבה והתיירות, שהפיק את אישור הציד, ואמרו שהתלונות שהתקבלו על פילים בעיתיים הגיעו בכלל מאזור שאליו העדר של 'Voortrekker' כלל לא מגיע. משרד הסביבה אמר בתגובה שהפיל נורה כחלק מתחרות צייד שמטרתה היא לגייס כסף לקהילות הכפריות באזור. וכך, חייו של פיל מיוחד שמהווה אטרקציה תיירותית מרשימה הוקרבו בשביל 120,000 דולר, שאת רובם יקבל הצייד ורק מעט מן הכסף יגיע לקהילה.

     
    Voortrekker' היה פיל חביב במיוחד והדבר הפך אותו לפיל המצולם ביותר במדינה. בנוסף, סיפור חייו הייחודי הופך אותו לחלוץ אמיתי.עדרי הפילים המדבריים בנימיביה שוטטו באזור הנהרות בצפון מערב נמיביה. בשנות ה-80 של המאה הקודמת הם נכחדו מהאזור לחלוטין בגלל צייד אינטנסיבי. 'Voortrekker' היה הפיל הראשון שחזר ליישב את האזור, בסוף שנות ה-80. לאחר מכן הוא הביא איתו להקה שלמה שכיום חיה במקום מושבה הטבעי. הריגתו של הפיל המפורסם והאמיץ בשביל בצע כסף היא סיפור עצוב לכל אוהבי הטבע בנימיביה ובעולם.
     
     

    (כתבה:IOL ,צילום: Africa Geographic)

    לקרוא עוד >>
play

במוזיקה שמחה וקיצבית הישר מאיי ראוניון-  LINDIGO