לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

12-19.07.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    דרום אפריקה: המזימות של ג'ייקוב זומה

    השבוע נחקר הנשיא לשעבר של דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה בוועדת זונדו. וועדת זו מטרתה לחקור שחיטות ממשלתית, והשבוע היא פתחה באחת החקירות החשובות בתולדותיה. ג'ייקוב זומה ידוע לשמצה בביצוע שחיתויות רבות אותם הצליח לעשות מאחורי גבם של הדרום אפריקאים.

     

    ביום הראשון של החקירה הכחיש זומה את מעורבותו בפרשתת בחירת מנהל לחברת תשתיות ותחבורה מובילה במדינה. על פי עדויות רבות זומה בחר אחד ממקרוביו לנהל את החברה הפרטית, וזה היה מעורב בעסקת רכבות מושחתת. מן העסקה המפוקפקת הרוויחה חברה נוספת ששייכת, באופן לא מפתיע, לאחים גופטה, משפחת פשע הודית שהייתה מקורבת לזומה.

     

    ביום השני של החקירה זומה טען שהוא מקבל איומים על חיוו בעקבות הדברים שנאמרו ביום החקירה הראשון. בנוסף, עורכי דינו עיכבו את המשך חקירתו בטענה שהליכי התשאול אינם תקינים. כאשר החקירה נמשכה היא התמקדה במקרה בו זומה הציעה את משרת שר יוזמות הציבור לחברה במפלגתו דרך האחים גופטה. ההצעה הגיעה לחברת הפרלמנט דרך אנשי העסקים ההודים שהתנו את קבלת המשרה הציבורית בכך שבתור שרה היא תבטל קו טיסות מסוים מדרום אפריקה להודו של חברת South African Airways

     

    במהלך החקירה הותכו בזומה האשמות רבות נוספות הקשורות לשחיתות מדינית, זומה המשיך להכחיש את ההאשמות בעיקביות. שרים נוספים רבים הגיעו להעיד על הצעות שוחד שניתנו להם על ידי האחים גופטה בשמו של זומה, אך היו גם כאלו שהעידו לטובת ניקיון הכפיים של זומה. חקירתו אמורה להימשך עד יום שישי, וזוהי דוגמא נדירה לנשיא אפריקאי שנקרא לתת דין וחשבון זמן קצר לאחר שירד מכסאו.

     

    (כתבה:Africa News ,צילום: Biznews)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    סומליה: העיתונאית האמיצה שנהרגה בפיגוע

    אמיצה, כוכב עולה בשמי העיתונות, בעלת תשוקה לחיים- אלו מעט מהתארים שהרעיפו על העיתונאית הסומלית-קנדית, הודן נלאייה (Hodan Nalayeh). הודן נהרגה השבוע (ו') בפיגוע שבוצע על ידי ארגון אל-שבאב במלון בעיר החוף קיסמיו בסומליה. היא הייתה בת 43 במותה, ונהרגה ביחד עם בעלה, כשנה לאחר שעברו חזרה מקנדה לסומליה.

     

    הודא עברה לסומליה במטרה להציג אותה בתקשורת העולמית, ולהראות את היופי והייחודיות במדינה המוצגת לרוב על ידי המלחמות והעוני שבה. העיתונאית הנחושה הקימה את " Integration TV" והשתמשה בהאשטאג #SomaliaSuccess ו-#SomaliPositivity כדי לפרסם סרטונים על יוזמות קהילתיות סומליות, על אתרי טבע במדינה ועל התרבות המקומית העשירה.

     

    ביום שני האחרון בחייה היא העלתה תמונה של השקיעה בחוף הים בקיסמיו וכתבה: "אנשים חוסכים כל החיים כדי לבלות את גיל הפרישה בחוף, בעוד לנו יש אותו כל הזמן ואנחנו לא מעריכים אותו. בואו נעריך את הברכה היפה שיש לנו". למרבה הצער, הודן נרצחה ממש בסמוך לחופיה היפים של סומליה שכה אהבה. לפחות 26 אנשים נוספים נהרגו בפיגוע, וכ-56 נוספים נפצעו.

     

    (כתבה:Al-Jazeera ,צילום:Al-Jazeera)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ניגריה: המלחמה באיידס עובדת

    לפני שנתיים ניגריה הייתה שדה קרב, לא רק בגלל האלימות של ארגון בוקו חראם, אלא גם בגלל שיעורי האיידס גבוהים. בניגריה היו מעל 3 מיליון אנשים שנושאים את הווירוס, מה שהפך אותה למדינה השנייה בעולם לאחר דרום אפריקה בכמות החולים. למעשה 8% מחולי האיידס בעולם חיו בניגריה. אך זהו אינו קרב אבוד, ישנם טיפולים למחלת האיידס, אך רבים בניגריה אינם מקבלים אותם. אחת הסיבות היא סירוב להיבדק מחשש לנידוי חברתי בעקבות גילוי המחלה. בשנת 2016 רק כ-10% מהניגרים אמרו שהם נבדקו בבדיקת איידס. כיום המצב השתפר, ולמרות שעדיין ישנם חולים רבים, נעשו צעדים רבים לצמצום התופעה.

     

    על פי סקר חדש שנערך בניגריה, שהוא מקור המידע המקומי האמין ביותר נושא, בשנת 2017 היו כ-3.1 מיליון חולי איידס בניגריה. השנה לעומת זאת המספר ירד ל-1.9 מיליון. נתון נוסף העולה מהסקר הוא שבקרב מבוגרים בני 15-49 שיעור החולים ירד ב-50%, מ-2.8% ב- 2017 ל1.4% כיום. זהו עדיין אחוז גבווה ביחס למדינות שכנות לניגריה כמו ניג'ר בה שיעור החולים הוא כ-0.4%.

     

    איך ניגריה גרמה לשינוי מהיר כל כך? הסוד טמון בייעוץ ובבדיקה. כמות המרפאות שמספקות תרופות לטיפול באיידס הוכפלה בין השנים 2012- 2014 בעוד שמרכזים לטיפול ומניעה של העברת איידס מאם לילד נהיו שכיחים פי שמונה. בשנים 2013-2014 אחוז המבוגרים שבאו לקבל ייעוץ ולהיבדק עלה ב-65%, וכעת כל המאמצים האלו נותנים פרי. חשוב לציין שעדיין יש פערים בטיפול באיידס בתוך החברה הניגרית, לדוגמה בקרב עובדות בתעשיית המין אחוז החולי גבוה ב-8% מכלל האוכלוסייה

     

    הסקר הזה הוא כלי חשוב להמשך ההתמודדות עם המחלה, מציין מומחה לבריאות הציבור בניגריה.

    מלבד הסיטגמות החברתיות וחוסר המימון לתרופות, גם חוסר במידע הוא חסם לטיפול במגפה. הסקר המקיף עוזר להגיע לאוכלוסיות הזקוקות לעזרה הדחופה ביותר ונותן תמונה מלאה למקבלי ההחלטות

     בתכנון פעולות ההתערבות לטיפול במחלת האיידס

     

    (כתבה:OZY ,צילום: Harvard University)
    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: רכבות נטושות הופכות בית לאמנים

    בליבה של ניירובי, בירת קניה, במגרש רכבות נטושות המוסתר על ידי עצים גבוהים, צומחת לה קהילת אמנים משגשגת וחדשנית. קהילת האמנים הנקראת Bombsquad והיא נמצאת כבר שנה בביתה הייחודי. קרונות הרכבת היו שייכים למוזיאון הגרפיטי בניירובי, אשר הנהלתו הסכימה למכור קרון אחד לשלושת חברי הקהילה הראשונים. אלו הקימו בו סטודיו קטן, שבמהרה גדל לקהילה של 15 אמנים. כיום, קרונות הרכבת והמרחב שבינהם מלאים בציור גרפיטי, פסלים ומייצגים, ומשמשים מרחב פעולה לכל חמישה עשר האמנים. 

     

    בריאן מוסאסיה (Brian Muasasia) בן ה-26 הוא אחד ממיסדיי קהילת האמנים. ידוע בשם האמנותי "Msale", הוא יוצר ציורי גרפיטי המשלבים את אהבתו לקליגרפיה ולציור לכדי יצירה ייחודית. בריאן מדבר על הקהילה ואומר "זו כבר ממש תנועה, מבחינתי בעוד 5 או 7 שנים מעכשיו, אני מסתכל על BSQ כמגדירה את תרבות אמנות הרחוב בקניה". בריאן מוסיף ואומר שחבורת האמנים הגדירה סגנון ייחודי שהוא "יותר אפריקאי ויותר מקורי". בנוגע לעניינים הכספיים, בריאן מסביר שהאמנים מצליחים להתפרנס מהעבודה שלהם. ישנה דרישה בקרב מוזיקאים ופרסומאים המחפשים עבודות ייחודיות להשתמש בהן לצרכים מסחריים ובנוסף קהל הצעירים אשר להוט לצרוך אמנות רחוב איכותית.

     

    אוצ'ינג קנט (Ochieng Kenneth), בן ה-30, גם הוא בין מיסדיי הקהילה, ידוע בשם האמנותי "Kaymist". יצירותיו הן פורטרטים של אנשים שהוא פוגש ברחובות ניירובי. על ידי הפורטרטים הוא מנסה לשבור את הרושם הראשוני המאיים שיכול להיות לאנשי שוליים בעיר ולהראות אותם באור חיובי. אוצ'ינג מספר על הקהילה ואומר: "לא ידענו שזה יהיה ככה, זה גדל, וזה מפתיע אותנו כל יום, כי זה ממשיך לגדול כל יום".

     

    (כתבה: BBC, צילום: BBC)

    לקרוא עוד >>
play

 

        להקת המוזיקה האפרו-קובנית Orchestra Baobab

                           בשיר On Verra Ça