לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

30.8-6.9.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • ביטחון

    דרום אפריקה: עיר תחת מתקפה

    העיר יוהנסבורג שבדרום אפריקה הייתה תחת מתקפה ביום שני האחרון. שודדים תקפו מספר מוקדים ברחבי עיר, בעודם בוזזים באלימות בעיקר עסקים השייכים למהגרים. האלימות המונעת מרגשות שנאת זרים החלה כבר בשבוע שעבר בעיר פרטוריה אשר גם בה פרצו מהומות אלימות ונשדדו חנויות של מהגרים.

    שר המשטרה הדרום אפריקאי טוען שההתקפות הן על בסיס פלילי בלבד ואינן מכוונות באופן מיוחד לזרים, אך העיתון Daily Maverick חושף תמונה שונה.

     

    האלימות החלה ביום ראשון בערב, בו תקפו השודדים את שכונת Jeppestown בה גרים מהגרים ניגריים וקונגולזים רבים אשר הקימו עסקים בשכונה. ביום שני ההתקפות נמשכו, הפעם הותקפה חנות מכוניות של משפחה דרום אפריקאית. השודדים ניסו לגנוב את המכוניות וכאשר לא הצליחו לעשות זאת הם שרפו אותן, והשאירו אחריהם חורבן רב. לאחר מכן החלו בזיזות באזור Turffontein בדרום העיר, אשר בו חיים מהגרים ניגריים רבים. ממשלת ניגריה הודיעה שהיא תגיב בהתאם לאוזלת היד של ממשלת דרום אפריקה בשמירה על הקהילה הניגרית.

     

    מאוחר יותר התוקפים ניסו לבצע שוד במרכז קניות בבעלות סומלית, אך הם  נחסמו על ידי הסוחרים. מרכז הקניות הוא גם ליבה של הקהילה הסומלית במדינה, בנוסף האזור בו נמצא המרכז הוא אחד האזורים המגוונים ביותר מבחינת אוכלוסיית המהגרים, וחיים בו מהגרים מבנגלדש, מלוואי, פקיסטן, אתיופיה ועוד.

    בעקבות המהומות עסקים רבים נסגר, התושבים נותרו בבתיהם, והוכרז מצב חירום לאומי על ידי הממשלה. המשטרה עצרה עוד באותו היום יותר מ-80 מתפרעים שלקחו חלק בבזיזות.

     

    (כתבה: Daily Maverick, צילום:Thulani Mbele )

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    טוניסיה: מתכוננים לבחירות הקרבות

    השבוע החלו רחובות טוניסיה להתמלא בכרזות תעמולה לקראת הבחירות הקרבות ב-15 לספטמבר. הבחירות היו אמורות להתקיים בנובמבר אך הוקדמו עקב מותו של הנשיא אל-באג'י א-סבסי בחודש יולי.  אלו הבחירות השניות במדינה מאז האביב הערבי בו הופל שלטונו של זין אל-עאבדין בן עלי, שכיהן בתפקיד יותר מעשרים שנים. הבחירות נתפסות כרגע קריטי בשמירה על הדמוקרטיה שהושגה לאחר מאבק קשה במחאות האביב הערבי בשנת 2011.

     

    בבחירות אלו ישתתפו כמה מהשמות המבטיחים ביותר בפוליטיקה הטוניסאית. בין 26 המועמדים נמצאים ראש הממשלה הנוכחי יוסוף צ'אהד, שר ההגנה עבד אל-כרים זבידי, והנשיא לשעבר מונצף מרזוקי. מועמד נוסף ושנוי במחלוקת הוא איל ההון נביל קרואי, אשר חברת הטלוויזיה 'Nessma TV' נמצאת בבעלותו. וועדת הבחירות אישרה את מועמדותו השבוע, על אף שנעצר בחודש שעבר באשמת הונאת מס והלבנת כספים. הפרלמנט ניסה לחוקק חוק שימנע את השתתפותו מכיוון שהוא מחזיק חברת טלוויזיה שמקדמת אותו ואת פועלו על חשבון המועמדים האחרים. אך הנשיא המנוח א-סבסי סירב לאשר את החוק שהוצע בזמנו, וכעת איש העסקים הוא מועמד כשיר לנשיאות.

     

    תחילתה של תקופת הבחירות לוותה בתקרית בה חוסלו שלושה לוחמים מקבוצת גרילה קיצונית בעיר חידרה, הנמצאת על הגבול עם אלג'יריה. התקרית הדגישה את האיום המתמשך שמהוות קבוצות חמושות במדינה. משמעות הדבר היא שבטחון יהיה אחד הנושאים החמים במערכת הבחירות הקרובה.

    על פי ההערכות איש מהמועמדים לא יצליח להשיג רוב ויידרש סיבוב שני של בחירות בנובמבר.

     

    (כתבה: Al Jazeera,צילום: Al Araby)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    קניה: פרויקט הטורבינות בטורקנה לא מיטיב עם המקומיים

    קניה חנכה לאחרונה את פרויקט טורבינות הרוח באגם טורקנה, מיזם האנרגיה המתחדשת הגדול באפריקה. חוות הטורבינות תספק 300 מגה וואט של חשמל זול וידידותי לסביבה בכל יום. הפרויקט רק מחזק את מעמדה של קניה כמובילה בתחום האנרגיה הירוקה, אשר 70% מהחשמל בה מגיע מאנרגיה מתחדשת. למרות התועלת הברורה של החווה למשק האנרגיה נשאלת השאלה כיצד הושפעה הקהילה המקומית מפרויקט גדול שכזה.

     

    החווה בנויה על שטחים בהם חיים בני קבוצות הסמבורו, הטורקנה והרנדילה, כולם מגדלי בקר החיים אורך חיים חצי נוודי. בני המקום השתמשו בשטח עליו נבנו הטורבינות לרעיית צאנם, לביצוע טקסים ולחפירת מקורות מים. בנוסף לכך הפרויקט עקר ממקומו כפר של בני הטורקנה שהיה בשטח המיועד לבנייה.

    הנרטיב אותו מקדם המיזם הוא שבניית חוות הטורבינות היא צעד בהבאת פיתוח לאזור מדברי וריק שדורש השקעה. אך אמירה זו מפשטת מציאות מורכבת בהרבה. הטורקנה, הסמבורו והרנדילה חיו על אדמה זו במשך דורות, והם חלקו אותה או נלחמו על משאביה.

     

    התאגיד שבנה את חוות הטורבינות כשל בהבנה של מציאות זו והיא לא נלקחה בחשבון בתכנון הפרויקט. על כן המיזם הואשם בהפרת זכויותיהן של הקהילות החיות באזור. גם הפרויקט הזה, כמו רבים אחרים, הרוויח מהחקיקה החלשה באפריקה המגינה על קרקעות קהילתיות. הקרקע הושכרה לתאגיד ללא התייעצות עם הקהילה וללא מתן פיצויים. למרבה האירוניה, תושבי האזור אינם מחוברים לתשתית חשמל ועל כן לא ירוויחו מהחשמל הזול המיוצר במתחם. הדרך היחידה שלהם לקבל תועלת מהמיזם שהוקם בשטחם הוא לקבל תעסוקה בחווה ופיצויים על האדמה שנלקחה.

     

    (כתבה: Quartz, צילום:LTWP )

    לקרוא עוד >>
  • מדע

    סודן: גרפיטי ארכאולוגי חושף את העבר

    תערוכה שתוצג בארצות הברית מציגה גילויים ארכאולוגים חדשים ממקדש אל-קורו העתיק שבסודן. בתערוכה לא יוצגו חניתות, כדי חרס או מטבעות עתיקים אלא צילומים של כתובת גרפיטי שביצעו אנשים באתר לפני אלפי שנים, בתקופת ממלכת כוש. מטרת התערוכה היא לחשוף את חשיבותה של הפרקטיקה הזו בחברה הכושיתית, שהתקיימה באזור צפון סודן של ימינו.

     

    כולנו רגילים להבין תרבויות עתיקות דרך הפעילויות של האליטות שלהם וחפצי האמנות שהם השאירו אחריהם. ההסתכלות הזו יוצרת תמונה מעוותת של החיים בעבר. הגרפיטי שמוצג בתערוכה מאפשר הצצה לתוך חייהם של האנשים הפשוטים בממלכה האפריקאית העתיקה שהיוותה את אחת התרבויות הראשונות שנוצרו סביב עמק הנילוס.

     

    הציורים באתר אל-קורו נמצאים על פירמידת קבורה ומקדש תת קרקעי. המקום שימש כאתר קבורה של המלכים משושלת נפטן שהשתלטו על מצרים ומלכו בה כשושלת העשרים וחמישית ברצף המלכים המצריים. אך הגרפיטי מתוארך לכמה מאות שנים לאחר תקופה זו, בזמן שהאתר לא שימש בתפקודו המקורי אך אנשים עדיין המשיכו לפקוד אותו ולהשאיר סימנים בצורת ציורי קיר. בגרפיטי ניתן לראות סימנים ברורים של החברה הכושיתית כמו הראם, שהוא הצורה המקומית לאל אמון. ציור נוסף מראה אדם היורה בחץ וקשת, דימוי ששימש סימבול לכוחם של הכושיתים בקשתות. בנוסף ניתן לראות ציורים של חיות כגון סוסים, ג'ירפות וציפורים. רבים מהציורים נותרו מסתוריים וכעת החוקרים עובדים על פרשנותם כדי להבין טוב יותר את החברה בסודן הקדומה.

     

    (כתבה: The Conversation, צילום:  Geoff Emberling)

    לקרוא עוד >>
play

 

                   Gétatchèw Mèkurya -

           אלבום מלא של סקסופוניסט הג'אז האתיופי