לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

12-20.9.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: יבגני צ'רפ

  • בריאות

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: מעל 3000 מתים במגפת חצבת ב2019

    התפרצויות אבולה, כמו זו הנוכחית ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC) שגבתה 2,074 איש, זוכות לסיקור נרחב בתקשורת. אבל דווקא וירוס אחר, שזוכה לפרסום מועט יותר, מאיים על המדינה- וירוס החצבת.

    למרות שלחצבת יש תמותה נמוכה בהרבה מאשר לאבולה (כ -2% לעומת כ- 60%), מתחילת 2019 נרשמו במדינה מעל 165,000 מקרים של חשד לחצבת, כשלמעלה מ -3,200 מתוכם הסתיימו במוות.

    כדי שתוכנית חיסון תהיה יעילה, יש לחסן לפחות 92% -95% מהאוכלוסייה, מה שמייצר את מה שמכונה "חסינות העדר". גישה נוספת היא חיסון טבעת, שבו מתחסנים אשכולות של אנשים שנמצאים בסיכון מיוחד. גישה זו יכולה לסייע להכיל את התפשטותה של התפרצות, אולם שנים של בידוד וסכסוך אזורי הביאו לפגיעה קשה באמון בארגוני הבריאות הבינלאומיים, וכתוצאה מכך, אפילו במאמצים כאלה. בחלק מהאזורים, חוסר אמון זה אף הוביל לאלימות נגד עובדי הסיוע ההומניטרי "העשירים" וה"זרים", וכתוצאה מכך נסגרו מרכזי הטיפול למגוון מחלות מאיימות.

    נוסף על כך, במדינה נפוצה התפיסה לפיה התגובה הבינלאומית לחצבת היא מזערית בהשוואה למאמץ שננקט נגד האבולה. תפיסה זאת מעוררת כעס רב מאחר שהיא מניחה שהדבר נובע מכך שבעוד שאבולה מעוררת פחד גם במדינות העשירות, הצלחת תכנית החיסון נגד חצבת מונעת פחד דומה, וכתוצאה מכך, מקטינה מאוד את ההשקעה בטיפול במחלה במדינות כמו DRC.

    כיצד אפוא על הקהילה הבינלאומית להגיב כדי להגן על בריאותה הכללית של הקהילה ועל התפשטותה הגלובלית של מחלה מסוימת? אולי הפיתרון הוא כפי שהציעו לאחרונה "רופאים ללא גבולות" ו"הברית למען פעולה רפואית בינלאומית". לפי הפתרון שלהם, במקום שהקהילה הבינלאומית תספק סיוע ממוקד עבור מחלה מסוימת בלבד, יש לפרוס משאבים לחיזוק התשתיות המקומיות ולספק יכולת מבוזרת לספק טיפול לכל הקהילות.

    זה עשוי לאפשר למדינה להכיל התפרצות של מחלות זיהומיות ואחרות, ולספק טיפול טוב יותר לקהילות המקומיות. על ידי שימוש במשאבים בינלאומיים לחיזוק התשתיות המקומיות, יתכן שניתן ליצור מערכות בריאות קהילתיות עמידות יותר המסוגלות להגיב להתפרצויות עתידיות עם תמיכה בינלאומית מועטה יותר.

    לקריאה נוספת:  https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/326997/OEW36-0208092019.pdf

    (כתבה: Quartz Africa צילום: Baz Ratner/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: "אמריקנה" של צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה מעובד לסדרה של HBO

    העיבוד המיוחל לרב המכר של צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה, אמריקנה, קורם סוף סוף עור וגידים כסדרת HBO בת עשרה פרקים בכיכובה של לופיטה ניונג'ו ובבימויה של דנאי גורירה, כוכבות "הפנתר השחור". ניונגו, ילידת קניה, וגורירה, ילידת ארה"ב שגדלה בזימבבואה, ידועות, בין השאר, בזכות גילום דמויות של נשים אפריקאיות.

    אמריקנה הוא סיפורה של אפמלו, אישה צעירה שגדלה בניגריה, ועוברת להתגורר בארה"ב לצורך רכישת השכלה אקדמית, שם היא מתמודדות עם קשיי ההגירה ועם המשמעות של היותה אשה ניגרית.

    הסדרה מצטרפת לגל גדל והולך של סיפורים שבסיסם באפריקה וזוכים להצלחה בקורתית ומסחרית ברחבי העולם. אך בניגוד למקובל בעבר, כשסיפורים על אפריקה אופיינו בנושאים של מלחמה, עוני ואכזריות, הגל החדש, ברובו, עוסק במגוון סיפורים רחב ומורכב, ורבים מהם הם פרי יצירתם של יוצרים אפריקאים.

    אמנם גם גל חדש זה איננו חף מבקורת, אך ריבוי פרוייקטים כאלה, יחד עם פרוייקטים נוספים ואחרים, והגברת הנראות והמגוון של תפיסות אפריקאיות פרטניות בתרבות העולמית, יכולים להוביל ליצירת ייצוג אמין ומהימן יותר של היבשת בכלל ושל אזורים שונים בה בפרט.

    (כתבה: Quartz Africa צילום: Carlo Allegri/reuters)

     

     

     

     

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אלג'יריה: הפגנות המוניות באלג'יר, בירת אלג'יריה, בדרישה לרפורמות של הממשל

    עשרות אלפי מפגינים יצאו לרחובות הבירה האלג'ירית כדי לדרוש את סילוקו של ראש הצבא, הגנרל אחמד גייד סאלאח.

    המפגינים התאספו ביום שישי בסמוך לכיכר הדואר האייקונית של אלג'יר, שהייתה גם מוקד ההפגנות שבאפריל אילצו את הנשיא עבד אל עזיז בוטפליקה להתפטר לאחר 20 שנה בשלטון.

    כעת, המפגינים דרשו כי הגנרל גאיד סלאח, האדם החזק במדינה מאז התפטרותו של בוטפליקה, יתפטר.

    המחאה ביום שישי ציינה את שבוע ההפגנות ה-31 ברציפות באלג'יריה. וגם הפעם המפגינים נאלצו להתמודד עם פריסה כבדה של כוחות הביטחון במרכז העיר ולאורך שדרותיה העיקריות, ועם אמצעים נוספים של המשטר להפסקת ההפגנות.

    הבחירות נקבעו לדצמבר 2019, אך המפגינים דורשים את פיטוריהם של בכירי המשטר הקודם ורפורמות פוליטיות אזרחיות לפני ביצוע ההצבעה.

    בנסיון להתמודד עם הדרישות, ראשי המשטר עצרו בשבוע האחרון שלושה פעילים בולטים ואת ראש מפלגת ה- FLN השלטת לשעבר.

    לקריאה נוספת:

    https://www.aljazeera.com/news/2019/04/algeria-bouteflika-resigns-state-agency-190402184950678.html

    (כתבה: Al Jazeera צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    טוגו: מהפכת השוקולד

    אפריקה עשירה במשאבי טבע, אך לעתים קרובות מדי את הרווחים של השפע הזה קוצרים צרכנים מעבר לים, משקיעים זרים והשווקים הבינלאומיים.

    בטוגו, במערב אפריקה, נעשה נסיון להלחם במצב ולהגביר את הרווחים המקומיים מהחקלאות והתעשייה המקומיות. מאבק אחד כזה מכוסה כיום בשוקולד.

    מעל 60 אחוז מאוכלוסיית טוגו חיה בעוני, כאשר מגדלי הקקאו שלה – יצרנים של אחד מהגידולים העיקריים במדינה – חסרי אונים נוכח המחירים שנקבעים על ידי השוק הבינלאומי. אדם אחד מנסה לשנות את המצב באמצעות ייצור שוקולד מקומי.

    "כשהשקנו את התוכנית לייצור שוקולד, הרבה אנשים לא האמינו לנו. הרוב עשו מאיתנו צחוק. אנשים אמרו שאנחנו משוגעים." מעיד קומי אגבוקו, פעיל חברתי, מתנגד לגלובליזציה ושוקולוטייר שלמד באיטליה.

    לאחרונה הוא חזר לטוגו עם משימה אחת: לשכנע את אזרחי המדינה לייצר בעצמם שוקולד מהקקאו שלהם, ולהפסיק להיות מנוצלים על ידי השוק הבינלאומי.

    אגבוקו מסביר כי מחירי הקקאו הנוכחיים נקבעים על ידי "אלה שהופכים קקאו לשוקולד", מה שמאלץ את החקלאים המקומיים למכור את התוצרת שלהם במחירים עליהם אין להם שליטה.

    במהלך טיול של 600 ק"מ מצפון טוגו לדרומה, שתועד בסרטו של פאני באוטילר, אגבוקו מתכוון לשנות את תפיסותיהם של חקלאי ארצו וללמד אותם למקסם את שווי התוצרת שלהם.

    לקריאה נוספת וצפיה בסרטו של באוטילר:

    https://www.aljazeera.com/programmes/peopleandpower/2019/09/chocolate-taste-independence-togo-190918085430984.html

    (כתבה: Al Jazeera צילום: מתוך סרטו של פאני באוטילר, Al Jazeera)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    מערב אפריקה ואגן הקונגו: גידול בקצב כריתת היערות ברחבי אפריקה

    שריפת האמזונס עוררה קולות זעקה ברחבי העולם, מהוותיקן ועד ה- G7, ויש חששות שאם השריפות לא תפסקנה במהירות, היערות עלולים להגיע לנקודת "אל חזור" באובדן חיות הבר והמגוון הביולוגי.

    אך אובדן יערות מתרחש גם באזורים אחרים בעולם, למרות שאלה זוכים לתשומת לב עולמית קטנה בהרבה.

    אפריקה מעוררת דאגה מיוחדת. על פי דו"ח שמתייחס ל"הכרזת ניו יורק" שנחתמה בשנת 2014, במטרה להפסיק את אבדן היערות הגלובלי עד שנת 2030, האזורים עם הגידול המדאיג ביותר של אובדן היערות נמצאים במערב אפריקה וב"אגן הקונגו".

    למרות שהאבדן הגדול ביותר של יערות לפי שטח בשנים 2014-18 התרחש באמריקה הלטינית, שיעור הגידול הגדול ביותר של אבדן התרחש באזורים אלה באפריקה.

    בעוד שבאמריקה הלטינית, שיעור אובדן היערות ירד בצורה חדה מאמצע שנות האלפיים, לאחר שהתקבלו חוקים שנועדו להרתיע את כריתת העצים הבלתי חוקית ולהסדיר את הרחבת חוות הבקר ומטעי הסויה, באפריקה חלק ניכר מהביקוש לכריתת עצים מגיע, בין השאר, מסין, אשר מגבירה את התעניינותה האסטרטגית ביבשת ומשקיעה משאבים רבים בתמורה להקצאת אדמות מצד הממשלות המקומיות ואישור כריתת שטחי יערות רבים.

    לקריאה נוספת:

    https://www.theguardian.com/world/2019/aug/30/amazon-fires-biodiversity-united-nations

    https://www.theguardian.com/environment/2012/dec/11/china-illegal-logging-deforestation

    (כתבה: The Guardian צילום: Joerg Boethling/Alamy)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    זימבבואה: מנהיג התאחדות הרופאים בזימבבואה נמצא לאחר העלמות וחשד לחטיפה

    הרופא ופעיל זכויות העובדים מיזמבבואה, שחטיפתו המדווחת הובילה להפגנות נרחבות של הצוותים הרפואיים במדינה, נמצא, מבולבל וכאוב, אך חי.

    פיטר מגומביי, נשיא התאחדות הרופאים בבתי החולים בזימבבואה (ZHDA), נעלם בשעה 22:00 ביום שבת האחרון.  מגומביי שלח הודעה קצרה לחלק מעמיתיו שבה אמר כי הוא מאמין שהוא נחטף, לפני שכל התקשורת איתו פסקה.

    מגומביי, שמוביל מחאת רופאים ארצית במטרה לגרום לממשלתו של הנשיא אמרסון מנגנגווה להעלות את שכר הצוות הרפואי, קיבל בעבר איומים, שלדעתו הגיעו משירותי הביטחון, שתכליתם הייתה להפסיק את פעילותו.

    הנסיבות המדויקות של שחרורו אינן ברורות. הוא נמצא בניאבירה, מרחק של כ -30 קילומטרים מהבירה הרארי.

    בראיון ל Voice of America, מגומביי נשמע מבולבל וטען כי אינו סובל מפגיעות גופניות ברורות, אך סובל מכאבים. הוא מסר ל- VOA שהוא זוכר ש"היה במרתף כלשהו, ​​וחושמל בשלב מסוים".

    הרופאים והממסד הרפואי כולו, הם בין מיליוני הנפגעים בזימבבואה אשר סבלו מהאינפלציה המשתוללת במדינה וממחסור ארצי בסחורות ובמוצרי יסוד.

    עשרות פעילים פרו-דמוקרטים, אנשי איגודים מקצועיים ואנשי אופוזיציה נחטפו במדינה מאז הבחירות בשנה שעברה. הרוב שוחררו לאחר מספר שעות, אם כי רבים הוכו קשות, הופשטו, אוימו או סבלו מהתעללות אחרת.

    שרי ממשלה ובכירים אחרים הציעו כי חטיפתו, לכאורה, של מגומביי בוצעה על ידי "כוח שלישי" כדי לערער את היציבות במדינה. טענות דומות היו כלי תחת רוברט מוגאבה, הנשיא הקודם, שנאלץ להתפטר לאחר שלטון של 37 שנים, שנפטר החודש במרפאה בסינגפור.

    לקריאה נוספת:

    https://www.theguardian.com/world/2019/sep/16/zimbabwe-union-leader-still-missing-after-suspected-abduction

    https://www.theguardian.com/world/2019/aug/14/fears-of-violence-as-zimbabwes-opposition-plan-protests

    (כתבה: The Guardian צילום: Aaron Ufumeli/EPA)

    לקרוא עוד >>
play

Kwan Pa Band - PalmWine music. Ghana.

Paloxky/YouTube/MTN Ghana