לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

21-27.9.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: יבגני צ'רפ

  • סביבה

    כללי: התחממות גלובלית

    מיליוני אנשים ברחבי העולם לוקחים חלק בהפגנות הקוראות לפעולה נגד שינויי אקלים. השבוע ההפגנות התקיימו בהשראת גרטה תונברי, בת ה 16, שהפליגה משוודיה לניו יורק בספינת מפרש בחודש שעבר, כדי להשתתף בוועידת האקלים של האו"ם בניו יורק ב 23 בספטמבר.

     

    גם ברחבי אפריקה, רבים עזבו את כיתות הלימוד ומקומות העבודה שלהם כדי להצטרף להפגנות, בקריאה לפעול למיתון השפעות שינויי האקלים.

     

    אמנם אפריקה תרמה מעט, יחסית, לשינויי האקלים, אך היא חשופה באופן לא פרופורציונלי להשפעותיו. בצורות קיצוניות, שיטפונות ורעב, בשילוב עם גידול מהיר בקצב צמיחת האכלוסיה, כבר מכלים משאבי טבע מרכזיים ביבשת.

     

    כך למשל, אספקת המים של העיר השנייה בגודלה בדרום אפריקה, קייפטאון, כמעט שאזלה בשנה שעברה, ויש איום מתמיד על זרימת המים של בנילוס, נושא שעלול להוביל למשבר גיאופוליטי גדול בשנים הבאות.

    נוסף על כך, קיימת גם הסכנה שמשבר האקלים יגדיל את אי השוויון  ביבשת ויחריף או יביא סכסוכים אזוריים גדולים.

     

    (כתבה: Quartz Africa צילום: Reuters/Baz Ratner)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    דרום אפריקה: הומאז' לסרט "עונת יובש לבנה" של היוצרת אוז'אן פלסי

    כשאוז'אן פאלסי שיחררה את הסרט השני שעשתה אי פעם, "עונה יובש לבנה", בשנת 1989, היא הפכה לקולנוענית השחורה הראשונה אי פעם שיוצרת סרט בשיתוף אחד האולפנים הגדולים בהוליווד. כיום, 30 שנה אחרי, הסרט, יחד עם יצירות אחרות של פאלסי, זוכים להתעניינות מחודשת.

     

    "עונה לבנה יבשה", המבוסס על ספרו של הסופר הדרום אפריקאי, אנדרה ברינק, הוקרן בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע בטורונטו מוקדם יותר החודש, ויוקרן שוב בחודש הבא, כחלק מרטרוספקטיבה שהפסטיבל עורך כמחווה ליצירתה של הבמאית ילידת מרטיניק.

     

    "זו המתנה המופלאה ביותר, לראות כיצד הסרט השפיע על אנשים, אפילו עד היום", היא אומרת. "הוא עדיין רלוונטי, אם אתה מסתכל על מה שקורה בארה"ב ברגע זה, עם הירי וההרג שמתרחש."

     

    זהו סיפור ספציפי מאוד לדרום אפריקה, על איש משפחה לבן ואמיד שמפתח מודעות לצורך לנקוט בפעילות אקטיבית נגד אי הצדק, בעקבות הרצח של גננו השחור ומשפחתו. אולם פנייתו הנלהבת לצדק חברתי, גם אל מול ההתנגדות, יוצרת פניה אוניברסלית.

     

    מרבית השחקנים הגיעו מדרום אפריקה. "רציתי שכל הדמויות הדרום אפריקאיות השחורות יגולמו על ידי שחקנים דרום אפריקאים שחורים, כי הם ידעו מה קורה שם; הם חיו את זה" אומרת פלסי.

     

    לאחר צאת הסרט פאלסי זכתה לביקורות חיוביות, אבל לא עשתה סרט קולנוע נוסף מאז. "דחיתי מאות תסריטים" היא אומרת. "[האולפנים] לא יכלו לקבל את העובדה שרציתי לעשות סיפורים עם דמויות ראשיות שחורות. הם אמרו שהם לא רווחיים. הם ראו את סוג העבודות שיכולתי לעשות- פוליטי, אקשן, קומדיה, מותחן, הם ידעו. אבל הם המשיכו לנסות לגרום לי לעשות את הסיפורים שלהם ואני אמרתי 'לא, לעזאזל! אתם לא עושים את הסיפורים שלי, אני לא אעשה את שלכם.'"היא מוסיפה.

     

    היום פאלסי עובדת על שישה פרויקטים, ביניהם שני סרטים. אחד על בסי קולמן, הטייסת האפריקאית אמריקאית הראשונה, והשני על מנהיג המהפכה בהאיטי, טוסן לוברטיר.

     

    "חיכיתי שהזרעים הקטנים ששתלתי יצמחו, עכשיו אני מוכנה להתקדם" אומרת פאלסי." כל הזמן הזה המשכתי לכתוב המון, וחשבתי שכשהזמן יהיה נכון אני אעשה אותם."

     

    (כתבה: Quartz Africa צילום: מתוך הסרט "עונש יובש לבנה" Ourtesy: Toronto International Film Festival)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ניגריה: מאות גברים וילדים שוחררו מ"בית העינויים" בניגריה

    כמעט 500 גברים ונערים חולצו מבניין בעיר קדונה בצפון ניגריה, שם על פי החשד, עונו ועברו התעללות מינית, כך על פי משטרת ניגריה.

     

    הפשיטה נערכה במבנה שנחשב לבית ספר איסלאמי, לאחר תלונה על פעילות חשודה, לפי מפקד משטרת קדונה, עלי ג'נגה. את מה שנמצא בפשיטה הוא תיאר כ"בית עינויים ומקום של עבדות אנושית".

     

    שמונה חשודים, רובם מורים, נעצרו.

     

    העצורים סיפרו כי עונו, עברו התעללות מינית והורעבו, בחלק מהמקרים במשך מספר שנים.

     

    "ביליתי כאן שלושה חודשים עם שלשלאות על הרגליים", סיפר בל חמזה לתקשורת הניגרית. "זה אמור להיות מרכז אסלאמי, אבל הניסיון לברוח מכאן גרר עונשים חמורים."

     

    בתי ספר איסלאמיים נפוצים באזור, אך כבר זמן רב נשמעות טענות על התעללות בחלק מהם.

     

    https://www.bbc.com/news/av/world-africa-49858959/nigerian-torture-house-hundreds-released-police-say?intlink_from_url=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2Fnews%2Fworld%2Fafrica&link_location=live-reporting-map

     

    (כתבה: BBC צילום: משטרת ניגריה)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ליבריה: שביתת עובדי מערכת הבריאות

    יותר מ 11,000 עובדי מערכת הבריאות בליבריה החלו בשביתה ארצית על שכר ומחסור בציוד.

     

    חלק מהאנשים לא קיבלו שכר כבר חצי שנה, סיפר מזכ"ל איגוד עובדי הבריאות הליבריים ג'ורג' ויליאמס. הוא הוסיף כי אין להם אפילו ציוד בסיסי לביצוע עבודתם, כמו כפפות חד פעמיות. "אין לנו גם ציוד מעבדה. אנחנו לא יכולים לבצע משטח מלריה פשוט ברגע זה", אמר.

     

    מיילדת סיפרה ל- Roots FM שנשים מתו במהלך הלידה בבית החולים שהיא עובדת בעיר טובמנבורג בגלל מחסור בתרופה הדרושה להפסקת דימום במהלך הלידה.

     

    "אנחנו חייבים להשתמש בפנסי הטלפון שלנו כשאין חשמל", אמרה עובדת בריאות אחרת בבית חולים במונרוביה.

     

    (כתבה: BBC צילום: Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אוגנדה: תינוק שימפנזה חדש!

    נטאשה, שימפנזה בת 29, שחיה בשמורה על האי "נגמבה", על אגם ויקטוריה, ילדה לאחרונה תינוקת לא מתוכננת.


    אבי היילודה לא ידוע, אך שלושת החשודים העיקריים הם קלמה, ברון ואומוגנזי, איתם ניהלה נטאשה רומנים, כך לפי אינוסנט אמפיר, פקח בשמורה.

     

    נטאשה נולדה בקיביילה בשנת 1990 לפני שחולצה מארואה. לאי הגיעה באוקטובר 1998.

     

    במשך 20 שנה נולדו בשמורה רק ארבעה שימפנזים, כולל בתה של נטאשה. עם זאת, התינוקת של נטאשה נולדה למרות נסיונות לשלוט באוכלוסייתם של השימפנזים במקלט, המיועד רק לפרטים נטושים או יתומים.

     

    ההריון של השימפנזים נמשך כשמונה חודשים, ולאחר לידתה של התינוקת החדשה עולה מספר השימפנזים באי נגמבה ל 50, 20 זכרים ו 30 נקבות.

     

    מהשמורה נמסר  שנטאשה הוכנסה למרכז בידוד ושהיא במצב טוב עם תינוקה.

     

    האי נגמבה נמצא 23 ק"מ דרומית-מזרחית לאנטבה, על חוף אגם ויקטוריה. האי הוא חלק מארכיפלג האיים קומה באגם ויקטוריה במחוז מוקונו, ומתפרש על כ 95 דונם של יער גשם.

     

    (כתבה: Eve Daily Monitor צילום: Eve Muganga)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניז'ר: עשרות אלפי פליטי מלחמה באזור ניז'ר

    האו"ם מזהיר כי משבר באזור סאהל הכולל את ניז'ר, מאלי ובורקינה פאסו מגיע לרמות חסרות תקדים.

     

    לחימה עזה בניז'ר עקרה כ -70,000 איש.

     

    הכפר אינאטס באזור טילאברי הפך לכפר רפאים לאחר שתושביו ברחו מהלחימה בין ארגון המדינה האיסלאמית לכוחות המזוינים של ניז'ר, ועם הלחימה באזור, לא ברור מתי יהיה בטוח עבורם לחזור.

     

    (כתבה: Al Jazeera צילום: מתוך הכתבה של Laura Burdon-Manley)

    לקרוא עוד >>
play

Koo Nimo Quartet, Ghana

Afrikafestival Hertme